Arrow slipon tiger 800

Kawasaki

New member
Ni som har monterat arrow slipon och mappat den för den,men om man tar ut db-killern och kör den kör ni på samma arrow map eller kan den gå för snålt om man tar ut den med risk för motorskador?.
 

JoHu

New member
Ingen risk för motorskador efter som motorn går fett med den mappen.

Jag kör originalmapp + insats eftersom arrow mappen är värdelös, svagt ryckig/ojämn gång under 4000 v/min och ett otroligt svag gasrespons.
Många av engelsmännen och jänkarna kör med arrow pipa + originalmapp pga detta.
Finns en engelsk/amerikans tiger 800 forum där dom testat det mesta
 

Kawasaki

New member
Okej, har du kört långt med org.mapen/ arrow jag var i kontakt med min handlare och han sade att jag måste ha arrow map för att garantin ska fortsätta gälla att triumph godtar bara det. och han rekomenderade inte ens att jag skulle köra med den hemifrån 15 mil är för långt för orginal mappen för att läsa in arrows map

Men om den blir sämre på gasrespon och ojämn/ryckig gång lät ju inget bra.
Minns du vilket forum det var? tiger 800 co.uk

Är det flera som kör på org mappen och arrow skriv här,det borde ju finnas många 800 ägare.
 

JoHu

New member
600 mil har jag kört med std map + arrowsburk.
Tänker inte byta till arrowsmappen.

Den förändringen man utför på ljuddämparen är obetydlig i sammanhanget och att alla påståenden från handlare att det skulle rasa motorer till höger och vänster pga ljuddämpar byte är nonsens.
I så fall borde vägarna vara ned lusade med havererade bilmotorer som åker om kring med upprostade läckande avgassystem. Bilarna har ju haft dessa motorstyrningar i "closed loop" i årtionden innan motorcyklarna ärvt dem.
Hur många har inte bytt luftfilter på sitt fordon? Enligt vissa handlare så kommer motorn att bli som ett svampmoln ala Hiroshima om man struntar i byte.

"Förknasar tiden" var ju lite jobbigare då ett skitigt luftfilter "choke"-a motorn och ett för genomsläppligt filter minskade undertrycket och påverkade ejektorverkan i förgasaren och resulterade i magerblandning.
Vilket har gjort att myterna hänger kvar.

Idag sitter det en tryckgivare i insuget så kallad "MAP" sensor (Manifold Air Pressure) och vidare finns barometer, temperatur, syresensor, luftmassemätare ...etc. i varenda insprutningsystem.
Styrboxens reglerar in avvikelserna med både tändning och bränslemängd innanför regler området (boxen).
Motorstyrningen kommer att justera in sig alltid till lambda värde 1,0.
Hamnar det utanför "boxen" så kommer man få ett larm iform med en gul lampa på instrumentbrädan.


Jag har skummat igenom allt ang map ECU kapitlarna på http://www.tiger800.co.uk och http://www.triumphrat.net/

Kan i förbi farten tala om att jag har en KTM 690 Enduro med eftermarknads ljudämpare och kör med std map på den med utan haverier....1500 mil har snart passerats.
 
Last edited:

Kawasaki

New member
Har nu kört på arrow mappen ( pga. av att garantin faller om man inte gör det) ca 30-40 mil och jag måste säga att ryckigheten som har funnits på lägre varv upplever jag inte längre och att den skulle ha sämre gasrespons kan jag inte heller säga, men bränsleförbrukningen har så klart ökat något.

Men med db killern ur så låter den nog så mycket och med db:n i så låter den som orginal dämparen.
Får väl se då jag kört med den ett tag (ska på mc semester snart ett par 100 mil) vad jag tycker då.
 

JoHu

New member
Bara att gratulera om det funkar!

Gasresponsen märktes tydligt om man som jag kör grusväg, treans växel och under 4000 så händer ingenting först.
Sedan kommer det en oberäknelig effekt tillskott som får bakhjulet släppa för mycket, lite för svårkört.
Fick oftast gå ner en växel än vad jag ville åka på.
Med originalmappen så kommer svaret direkt och man kan reglera bakhjul släppet.

Hade både "gamla" arrowsmappen och den "nya" innan jag tröttna.

En annan sak jag märkte med Arrows mappen på min hoj....friläge stillastående sedan vrider man upp varvet till sådär 2500 - 3000 med jämn gas, då började varvtalet vandra upp och ner.
Kan du testa om du får samma symtom och avrapportera.
 

Robbie

New member
Jag har inte samma hoj som ni men tänkte bara säga att om man går in på arrow.it och läser FAQ så står det att arrow provkör och designar sina ljud dämpare mot original mappen och att det är ok att köra på det viset.

Sen om man använder deras racing system så är det en annan sak eftersom det har betydligt tjockare grenrör.

Vad effekten blir är ju lite olika beroende på vad som satt på innan. Men att byta till ett 4-2-1 system ger ofta ett starkare mellan register mot ett vanligt 4-1 t.ex.
 

Kawasaki

New member
Ska testa dina saker och se vad som händer nu är jag ingen extrem grusåkare som styr mycket med sladdar.
Okej skriver arrow det , antingen så vet inte mitt triumph serviccenter det för dom tryckte på att jag måste ha mappen,om det händer nåt med motorn så får jag stå för allt "garantin faller" eller så vill triumph tilverkaren ha både hängslen och livrem.
 

JoHu

New member
Äntligen.....svart på vitt och precis vad jag provat ut på olika hojar i 20 års tid

:tummenupp

Snott och inklistrat från www.arrow.it:

I fitted and Arrow exhaust to my bike. It is necessary to re-jet the bike or to make some modifications on the EFI settings?

During development phase of an Arrow exhaust, we perform several tests to check funtioning and performances of the exhaust.
All of these tests are made on a standard bike, without any modifications apart the substitution of the exhaust.
All the tests, both on the test bench (performances checks) and on the street (noise levels measurements) are made using a standard bike, with no interventions on the EFI settings.
The only case where it is strictly necessary to make modifications on the engine and EFI are the Competition exhausts, developed to eb used on bikes tuned-up for racetracks.
 

Kawasaki

New member
Nu har jag testat lite, testet att varva upp till 2500-3000 så vandrar den något,pendlar ca 50-100 rpm men då jag inte gjort testet med org.uppsättning så kan jag inte svara på hur den betedde sig då.
Att den skulle svara dåligt efter dina referenser tycker jag inte, den kommer direkt men är nog lite ettrigare än org.
inget som jag kan säga stör i allafall. kör nu med db-killern ur
Men olika personer upplever saker olika så det som du upplever kanske jag inte uppfattar på samma sätt.
 

JoHu

New member
Kul att höra att du är nöjd!
Du upplever inte samma elände som jag upplever med min Tiger.
Sen kan det vara nåt med personliga referenser som spelar in att jag upplever detta som ett problem, skulle vara intressant och åka och prova en annan Tiger med Arrows mapp eller kanske skulle gå till en pyskolog eller nåt....

Kan rapportera att när jag körde med Arrows mappen så sörpla den i sig 0,58 milen.
Medans nu med original mapp, fullastad och med tanten som passagerare i Norge så sög den i sig hiskeliga 0,46 milen i genomsnitt
 
Top