600 mil har jag kört med std map + arrowsburk.
Tänker inte byta till arrowsmappen.
Den förändringen man utför på ljuddämparen är obetydlig i sammanhanget och att alla påståenden från handlare att det skulle rasa motorer till höger och vänster pga ljuddämpar byte är nonsens.
I så fall borde vägarna vara ned lusade med havererade bilmotorer som åker om kring med upprostade läckande avgassystem. Bilarna har ju haft dessa motorstyrningar i "closed loop" i årtionden innan motorcyklarna ärvt dem.
Hur många har inte bytt luftfilter på sitt fordon? Enligt vissa handlare så kommer motorn att bli som ett svampmoln ala Hiroshima om man struntar i byte.
"Förknasar tiden" var ju lite jobbigare då ett skitigt luftfilter "choke"-a motorn och ett för genomsläppligt filter minskade undertrycket och påverkade ejektorverkan i förgasaren och resulterade i magerblandning.
Vilket har gjort att myterna hänger kvar.
Idag sitter det en tryckgivare i insuget så kallad "MAP" sensor (Manifold Air Pressure) och vidare finns barometer, temperatur, syresensor, luftmassemätare ...etc. i varenda insprutningsystem.
Styrboxens reglerar in avvikelserna med både tändning och bränslemängd innanför regler området (boxen).
Motorstyrningen kommer att justera in sig alltid till lambda värde 1,0.
Hamnar det utanför "boxen" så kommer man få ett larm iform med en gul lampa på instrumentbrädan.
Jag har skummat igenom allt ang map ECU kapitlarna på
http://www.tiger800.co.uk och
http://www.triumphrat.net/
Kan i förbi farten tala om att jag har en KTM 690 Enduro med eftermarknads ljudämpare och kör med std map på den med utan haverier....1500 mil har snart passerats.