Ang. dödsstatistiken på MC 2009

Molgan

New member
:confused: Inte övertygad att det är så bland de äldre som faktiskt kör. Sen finns det en massa passiva äldre som bara har en hoj av nostalgi och ifall lusten skulle komma på nån gång. :cool:

Sen en sak som yngre ofta förbiser: Det var faktiskt den äldre generationen som upptäckte att det behövdes mera utbildning. Så visst, lappen gratis men vi är inte helt tappade för det :p
Ja jag ifrågasatte inte äldre förares kunskaper, menade bara att det är naturligtvis fler som har A bland de äldre när de fick det på köpet än bland yngre som får offra tiotusentals kronor och en massa tid på det. Många äldre återfallsknuttar skaffar även garageprydnader som på sin höjd tas på en nätt tur när solen skiner så de bidrar inte till miltalet heller. :)
 

-ah

New member
Ja jag ifrågasatte inte äldre förares kunskaper, menade bara att det är naturligtvis fler som har A bland de äldre när de fick det på köpet än bland yngre som får offra tiotusentals kronor och en massa tid på det. Många äldre återfallsknuttar skaffar även garageprydnader som på sin höjd tas på en nätt tur när solen skiner så de bidrar inte till miltalet heller. :)

Får jag bara flika in här, att inte heller alla äldre motorcyklister står utan grundutbildning för A-kortet.
Själv hade jag vid tillfället varken lust eller användning för B-kort, och jag var definitivt inte ensam på kursen heller.
Därtill kommer givetvis FMCK-are mm.
Utgå inte ifrån att alla de som fick lappen före 76 inte offrade tid o pengar på att lära sig. ;)
 

HåkanP

New member
Ja +50 fick ju sitt i ett cornflakespaket så självklart är de fler, tror nog <26 lägger fler mil än >50 dock.

Det undrar jag. På tisdagskörningarna med SMC här i Väst är det i stort sett bara jag och niklas som är under 50 och de andra jagar mil som galningar. Tror snittet på de gamle ligger omkring 1500 i år per person....

Jag kör fram och tillbaka till jobbet på mc samt fritidskörning och semester och jag lyckas få ihop ca 1000 i år kanske.

Tror alltså inte vi kan dra sådana generella slutsatser...
 

Molgan

New member
Får jag bara flika in här, att inte heller alla äldre motorcyklister står utan grundutbildning för A-kortet.
Själv hade jag vid tillfället varken lust eller användning för B-kort, och jag var definitivt inte ensam på kursen heller.
Därtill kommer givetvis FMCK-are mm.
Utgå inte ifrån att alla de som fick lappen före 76 inte offrade tid o pengar på att lära sig. ;)
Ja fast det var inte det som jag pratade om, jag sa att det är fler 50+ som har A eftersom de fått det på köpet vare sig de vill det eller inte.
Tror alltså inte vi kan dra sådana generella slutsatser...
Nej det är sant, det finns en grupp som äter mil som bulimiker i en godisaffär. Touringfolket har en hög medelålder, när jag blir stor vill jag bli som dom. =)
 

Schuster

New member
Ang. dödsstatistiken

Diskussionen om Körkort är ganska intressant.
När jag tog mitt körkort för Motorcykel i Köbenhavn i 1956,var det helt separat men var för alla formar av Motorcykel, begreppet lett och tung fans inte i Danmark på den tiden, det har aldrig varit som i Sverige, att ett Bilkörkort också var för Motorcykel, vilket jag anser var helt fel, visserligen kom många av os till kör-proven på vore Harleyer som vi ställde runt hörnet så inte trafikinspektören så dem, (jag tror att det är preskriberat numera) och så tog vi kör proven på en 150 kubik DKW, vi körde sommar och vinter, utrustningen var väll inte den bästa, och jag hade ingen i min krets som var ägare till en Hjälm eller speciellt dress, vi var kanske inte de snällaste trafikanter, men där hände relativt lite allvarliga olyckor, att vi någon gång skulle kunna köpa en Bil, var långt utan för våran tankeförmåga, så därför kom Bilkörkortet mycket senare, men jag har set effekten av det Svenska systemet.
Min systerdotter som är uppväxts i Sverige fik sitt körkort till Bil, och det inkluderade Motorcykel, hon traff för en del år sedan en Kille som körde Motorcykel och tyckte att det kunna vare mysigt, så hon investerade i en 600 kubik maskin, hon hade jo rätt till att köra, hon var fyllt de femtio och hade aldrig förut kört Motorcykel, jag försökte att få henne till att hitta ett ödsligt ställe för att lära sig och träna, men det föll inte riktigt in, hennes karriär på Motorcykel slutade efter en Vecka i ett dika och med en tur på sjukhus, med Nyckelben och Knät illa skadad, jag pratade med henne sedan och hon mente att hon fick lite panik i en kurva, med en låg hastighet på kring 50, försökte hon att rätta Maskinen upp, och sedan var ut i terrängen och mäta djupet på Diket, hennes Motorcykel karriär blev väldig kort, och hon har inte kört sedan, i Danmark hade hon varit tvunget till först att göra en körprov på Motorcykel och resultatet hade kanske varit ett annat. Jag tror att vi som faktisk har kört Motorcykel i många år, ibland kanske lite sporadisk, men iallefall, inte glömmer greppet, och det har så inte med åldern att göra, däremot med vilja och naturligtvis en rimlig fysik.
 

SuperRetard

New member
Det undrar jag. På tisdagskörningarna med SMC här i Väst är det i stort sett bara jag och niklas som är under 50 och de andra jagar mil som galningar. Tror snittet på de gamle ligger omkring 1500 i år per person....

Jag kör fram och tillbaka till jobbet på mc samt fritidskörning och semester och jag lyckas få ihop ca 1000 i år kanske.

Tror alltså inte vi kan dra sådana generella slutsatser...

Rätt irrelevant inlägg.. Du känner flera "gubbar" som kör massa mil.. Poängen är att det finns tusentals som inte kör alls, var ska du träffa dem för att få med dem i din privatstatistik?

Självklart finns det undantag. Jag har 50+ are jag åker med som kör skiten ur mig både på gata och bana, det betyder inte att 50+are som fick lappen på köpet automatiskt skrapar fotpinnar så fort det är grusfritt och kurvigt.
 

påK-en

New member
Det undrar jag. På tisdagskörningarna med SMC här i Väst är det i stort sett bara jag och niklas som är under 50 och de andra jagar mil som galningar. Tror snittet på de gamle ligger omkring 1500 i år per person....
...

Om man ska snacka utbildning och ålder mm. Jag är så pass gammal att jag oftast är äldst på dom BKK som jag varit med på, ganska många dagar på stor bana plus många på gocartbana. Det är helt klart många 50+ med, dom kör oftast touringhoj (verkar oftast vara ganska duktiga på att köra), en körde scooter plus en som tuffade på i förvånansvärt bra tempo med en goldwing (även i kurvorna). En kategori som helt lyst med sin frånvaro på stor bana, men varit med någon enstaka gång på gocartbanan, är de sk. customhojarna - vaför? Beror det på att dessa fordons förare är så duktiga att dom inte behöver vidareutbilda sig eller varför syns dom inte till?
Kan det vara så att dom "åker" mc och inte "kör" aktivt och därför inte är intresserade av att lära sig hur det ska gå till.
Tilläggas kan att jag själv var ägare till en sån hoj i ca 1,5 månad, när jag efter många års frånvaro började åka igen. Jag tyckte att den såg frän ut och lät gott, men eftersom jag delat en Bandit med min dotter ett tag så kände jag att egenskaperna hos customhojen inte passade mig.
En annan slutsat jag kommit till är att dom som mest skulle behöva gå kurs, dom gör inte det utan det är dom som upptäckt hur kul det är som kommer gång på gång.
Vet inte om jag kommit från trådens ämne, men det har i alla fall anknytning.
 

OH-

Member
För det första: Ni behöver inte vara oroliga för att gamlingar på glidare och touringhojar skulle betala för låga försäkringar. Bolagen är vinstdrivande och vi är deras favoritkunder, många och lönsamma.

För det andra: För inte så många år sen (i samband med MC-OLA?) gjordes det ett försök att uppskatta antalet körda kilometer i olika kategorier / åldrar. Nu minns jag inte detaljerna men det var inte yngre förare på sportmaskiner som dominerade. (Det där var nog veckans underdrift.)

För det tredje: Lika många dödsolyckor bland dom duktiga, alerta förarna på dom bästa maskinerna som bland dom inkompetenta, ålderssvaga på okörbara blypråmar är helt åt helvete! Det går inte att resonera bort eller åtgärda genom att träna, utbilda eller läkarundersöka gamlingarna.

För det fjärde: För dom flesta av oss är motorcykelkörningen en fritidssyssla. Därför är det förmätet av vissa att mena på att dom minsann vet det "rätta" sättet att använda en MC. Så länge användningen inte går ut över andra människors livskvalitet så är den rätt om den ger utövaren glädje. Vissa människor vill ständigt utforska nya möjligheter eller ha utmaningar, vissa vill "softa".
Respektera andras val och förutsättningar.
 

påK-en

New member
Det går inte att resonera bort eller åtgärda genom att träna, utbilda eller läkarundersöka gamlingarna.
.

Jag har hittills varit tillräckligt dum att tro att jag genom att delta i SMC:s kurser kunde förbättra mina odds att klara mig i trafiken. Detta bla genom bättre riskmedvetenhet, ökad förmåga att hantera mitt fordon i oväntade situationer, sist men inte minst genom att förbättra bromstekniken. Nu är ju jag 60+ och ingen raceputte så jag är väl gaggig och förstår väl inte bättre, men i alla fall ...........
Jag får i alla fall tacka för upplysningen.
 

HåkanP

New member
Rätt irrelevant inlägg.. Du känner flera "gubbar" som kör massa mil.. Poängen är att det finns tusentals som inte kör alls, var ska du träffa dem för att få med dem i din privatstatistik?

Självklart finns det undantag. Jag har 50+ are jag åker med som kör skiten ur mig både på gata och bana, det betyder inte att 50+are som fick lappen på köpet automatiskt skrapar fotpinnar så fort det är grusfritt och kurvigt.

Vad jag sa var att man inte kan dra så generella slutsatser... inget annat. jag exemplifierade med ett exempel på att den generella slutsatsen inte stämde. Vad det har med statistik att göra förstår nog bara du, själv. Det rimmar i alla fall väldigt illa med den statistikutbildning jag har bakom mig. Vad du har för utbildning vet jag inte, men du gillar att läsa inlägg som fan själv läser bibeln.
 

SuperRetard

New member
För det första: Ni behöver inte vara oroliga för att gamlingar på glidare och touringhojar skulle betala för låga försäkringar. Bolagen är vinstdrivande och vi är deras favoritkunder, många och lönsamma.

För det andra: För inte så många år sen (i samband med MC-OLA?) gjordes det ett försök att uppskatta antalet körda kilometer i olika kategorier / åldrar. Nu minns jag inte detaljerna men det var inte yngre förare på sportmaskiner som dominerade. (Det där var nog veckans underdrift.)

För det tredje: Lika många dödsolyckor bland dom duktiga, alerta förarna på dom bästa maskinerna som bland dom inkompetenta, ålderssvaga på okörbara blypråmar är helt åt helvete! Det går inte att resonera bort eller åtgärda genom att träna, utbilda eller läkarundersöka gamlingarna.

För det fjärde: För dom flesta av oss är motorcykelkörningen en fritidssyssla. Därför är det förmätet av vissa att mena på att dom minsann vet det "rätta" sättet att använda en MC. Så länge användningen inte går ut över andra människors livskvalitet så är den rätt om den ger utövaren glädje. Vissa människor vill ständigt utforska nya möjligheter eller ha utmaningar, vissa vill "softa".
Respektera andras val och förutsättningar.


Var kom du ifrån då??

1. Vem har snackat om försäkringar?
2. Och?
3. Vem säger att en förare är duktig bara för att h*n är <30 och sitter på en plastraket?
4. Eftersom det är en fritidssyssla, och inte ett krig. Så finns väl än mer anledning att reagera över dödssiffrorna? Att kamikazepiloter kör ihjäl ingår och det kommer alltid vara så. Chocken (som tråden handlar om) var att svampplockarligan stod för en lika stor del, det är ett för mig oacceptabelt svinn!
 

OH-

Member
Jag har hittills varit tillräckligt dum att tro att jag genom att delta i SMC:s kurser kunde förbättra mina odds att klara mig i trafiken. Detta bla genom bättre riskmedvetenhet, ökad förmåga att hantera mitt fordon i oväntade situationer, sist men inte minst genom att förbättra bromstekniken. Nu är ju jag 60+ och ingen raceputte så jag är väl gaggig och förstår väl inte bättre, men i alla fall ...........
Jag får i alla fall tacka för upplysningen.

Givetvis kan alla bli bättre och förhoppningsvis säkrare förare genom fortbildning. Det jag reagerade på är att många verkar så inriktade på att det behövs krafttag för att rätta till beteendet / färdigheterna bland dom grupper som i förhållande till sin storlek och sina körda mil är minst olycksdrabbade och som har bäst försäkringsläge.
 

SuperRetard

New member
Givetvis kan alla bli bättre och förhoppningsvis säkrare förare genom fortbildning. Det jag reagerade på är att många verkar så inriktade på att det behövs krafttag för att rätta till beteendet / färdigheterna bland dom grupper som i förhållande till sin storlek och sina körda mil är minst olycksdrabbade och som har bäst försäkringsläge.

Minst olycksdrabbade??

Hade du läst hela tråden så hade du sett att den ens existerar pga av statistiken jag gått igenom visade att de var lika olyckdrabbade, och dessutom med dödstillbud som noobs på Rettor..

Att de är fler är en sak, men med tanke på den allmänna inställningen och som du säger försäkringsläget så är det ändå en skrämmande förändring mot tidigare studier!
 

OH-

Member
Var kom du ifrån då??

1. Vem har snackat om försäkringar?

Nån jycke, längst ner i första inlägget i tråden.


Det är inte så konstigt att dom äldre förarna står för en betydande del av dödsolyckorna när dom kör många mil.

3. Vem säger att en förare är duktig bara för att h*n är <30 och sitter på en plastraket?

Även om jag skrev det provokativt så är det ofta sant. Det tråkiga är att det är just den gruppen som är outstanding mest överrepresenterad i olycksstatistiken.

4. Eftersom det är en fritidssyssla, och inte ett krig. Så finns väl än mer anledning att reagera över dödssiffrorna? Att kamikazepiloter kör ihjäl ingår och det kommer alltid vara så. Chocken (som tråden handlar om) var att svampplockarligan stod för en lika stor del, det är ett för mig oacceptabelt svinn!

Visst är det tragiskt att det sker dödsolyckor. Men varför det skulle vara en chock att även erfarna, försiktiga förare omkommer förstår jag inte.
 

P-O Noren

New member
Jag anser nog att vi vet för lite för att säga eller dra alltför långtgående slutsatser utifrån det material vi har som underlag.

Att sedan krydda sina egna fynd i statistiken men fördommar och generaliseringar,skapar mycket dåliga förutsättningar för att närma sig sanningen.

Vi vet idag, med stor säkerhet, att sporthojsförare och då särskilt de som kör i gruppen supersporthojar är kraftigt överrepresenterade i dödsolyckor. Att framföra argumentet att detta beror på deras utbildningsnivå finner dock inte jag i det material jag har hittat. Förmodligen är sanningen komplexare än så och rymmer andra intressanta infallsvinklar som benägenhet att ta risker samt en i övrigt riskfyld livsstil. Men frågan har inte lyckats besvaras på ett tillfredställande sätt anser jag.

Möjligen får vi veta mer då analyserna av hur det har gått med de som gått bankurser med SMC kommer. Har frekvensen gått ner i den gruppen, finns det en bra kontrollgrupp att jämföra med osv. Hoppas bara att utvärderingen blir objektiv och inte färgas alltför mycket av den i förväg uppställda tesen att SMC's bankurser räddar liv och är viktig för sporthojsförare. Ansträngningar måste göras för att objektiviteten bibehålls i utvärderingen.

Jag efterfrågar mer kunskap som är grundad i empiriska studier och en mer vetenskaplig metodik. Vi kan filosofera hur mycket som helst, grundat på vad vi ser vid vägkanten och upplever. Men det tillför i sak väldigt lite, för det antar en skepnad av fördomsfullhet och självuppfyllande profetior.

Se till att forskningen på denna utsatta grupp av förare antar samma proportioner som det arbete/resurser man är villig att lägga ner på bilförare i trafiken.
 
Last edited:

Chopperbyggarn

New member
Bara en fundering. Hur kommer det sig att Trygg Hansa (kanske fler bolag) har högre tafikförsäkrings premie för högt miltal än lågt miltal när det gäller bil. Börjar på max 500 mil per år och ökar med varje 500 mil uppåt, minns inte var det slutar. Detta är bara en fundering som man kan fundera över.. går detta att översätta till MC?:)

Anders.J
 

OH-

Member
Man skall inte göra statistik på små datamängder, så ta följande för vad det är:

Jag tittade i djupstudien (DS) av dödsolyckorna 2000 - 2003 (finns här på siten) och jämförde den med årets dödsolyckor t o m 14 september (2009).

Andel supersportmaskiner ....... DS 55% ... 2009 40%
Andel custom/touring/scoter ... DS 26% ... 2009 26%
Andel förare äldre än 50 ......... DS 15% ... 2009 21%
Andel förare 29 (1) eller yngre . DS 49% ... 2009 26%

(1) Jag fick välja 29 för att kunna jämföra.

Så, vad ser vi i detta skakiga statistiska material?

- Skall man hitta en period där 80% av dödsolyckorna sker med supersporthoj så får man leta vidare.
- Det sker, såvitt man kan se, en större andel olyckor med förare över 50 nu än för några år sedan.
- Det har, såvitt man kan se, skett en stor sänkning av andelen olyckor som drabbar förare upp till och med 29 år.
- Det har, såvitt man kan se, skett en sänkning av andelen olyckor som drabbar förare på supersportmaskiner.

I djupstudien har VTI försökt bedömma hur "trafikarbetet" (körda mil) fördelar sig på olika åldersgrupper och kom fram till:

Till och med 29 år ........ 30%
30 till 50 år ................. 33%
över 50 år ................... 37%
 

P-O Noren

New member
Om statistiken ska bli rättvisande så måste man veta hur många av varje hojtyp som körs av respektive åldersgrupp. Något som blir svårt då det sker såpass mycket skenförsäkring, förmodligen är skenförsäkringarna på föräldrar särskilt stor i gruppen supersport med anledning av premierna.

Jag anser att det behöver forskas mer på detta så vi får fram mer rättvisande siffror. Mörkertalen är stora på vissa faktorer misstänker jag.
 

Stig Björk

New member
Om det är av intresse så finns det en del siffror om åldersrelaterade olyckor. Något år gammalt (2003) men ändå:

Dödade/skadade/1000 mc-ägare i samma ålder:
16-17 år = 72,92
18-19 år =50,3
20-24 år = 54,13
25-34 år = 11,68
35-44 år = 4,27
45-54 år = 2,95
55-64 år = 2,43
65-75 år = 1,32
75-90 år = 0

Antalet körkortinnehavare och fördelning på ägarålder kan utläsas på
http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=1311

Som synes där finns det väldigt få mc-ägare under 25 år. Okey att skenregistreringar påverkar men å andra sidan betyder inte att en innehavare av ett körkort på mc (som inte heller är många) också att denne innehar och kör motorcykel.
 
Last edited:
Top