Ang. dödsstatistiken
Diskussionen om Körkort är ganska intressant.
När jag tog mitt körkort för Motorcykel i Köbenhavn i 1956,var det helt separat men var för alla formar av Motorcykel, begreppet lett och tung fans inte i Danmark på den tiden, det har aldrig varit som i Sverige, att ett Bilkörkort också var för Motorcykel, vilket jag anser var helt fel, visserligen kom många av os till kör-proven på vore Harleyer som vi ställde runt hörnet så inte trafikinspektören så dem, (jag tror att det är preskriberat numera) och så tog vi kör proven på en 150 kubik DKW, vi körde sommar och vinter, utrustningen var väll inte den bästa, och jag hade ingen i min krets som var ägare till en Hjälm eller speciellt dress, vi var kanske inte de snällaste trafikanter, men där hände relativt lite allvarliga olyckor, att vi någon gång skulle kunna köpa en Bil, var långt utan för våran tankeförmåga, så därför kom Bilkörkortet mycket senare, men jag har set effekten av det Svenska systemet.
Min systerdotter som är uppväxts i Sverige fik sitt körkort till Bil, och det inkluderade Motorcykel, hon traff för en del år sedan en Kille som körde Motorcykel och tyckte att det kunna vare mysigt, så hon investerade i en 600 kubik maskin, hon hade jo rätt till att köra, hon var fyllt de femtio och hade aldrig förut kört Motorcykel, jag försökte att få henne till att hitta ett ödsligt ställe för att lära sig och träna, men det föll inte riktigt in, hennes karriär på Motorcykel slutade efter en Vecka i ett dika och med en tur på sjukhus, med Nyckelben och Knät illa skadad, jag pratade med henne sedan och hon mente att hon fick lite panik i en kurva, med en låg hastighet på kring 50, försökte hon att rätta Maskinen upp, och sedan var ut i terrängen och mäta djupet på Diket, hennes Motorcykel karriär blev väldig kort, och hon har inte kört sedan, i Danmark hade hon varit tvunget till först att göra en körprov på Motorcykel och resultatet hade kanske varit ett annat. Jag tror att vi som faktisk har kört Motorcykel i många år, ibland kanske lite sporadisk, men iallefall, inte glömmer greppet, och det har så inte med åldern att göra, däremot med vilja och naturligtvis en rimlig fysik.