Ang. dödsstatistiken på MC 2009

SuperRetard

New member
Läste precis PM:et om olycksstatistiken som precis kom ut. Postivt att det sjunkit kontinuerligt de senaste året.

MEN jag reagerar på en sak. Av de i år 42 döda vill jag direkt räkna 4 st som enl. uppgifterna kört stulet eller oregistrerat fordon (Cross etc).


Hur görs den här statistiken egentligen? Jag är rätt intresserad av liknande djupstudier, men för att de ska vara relevanta måste alla fall som i grund och botten beror på alkohol, droger, stulet fordon där föraren saknar körkort och liknande fall undantas. Det är en brottsstatistisk-, inte en trafiksäkerhetsfråga!


Lite förvånande också att se fördelningen i ålder och hojtyp. Trodde nog att 80% skulle ligga på supersport, framförallt när touringhojar som BlackBirden räknas som supersport, då är det mååånga hojar med i den kategorin.

Men att hela 11 av 42 körde custom, touring eller vespa var förvånande. 9 av 42 var äldre än 50 år och endast 8 av 42 var 26 år eller yngre vilket också chockar mig lite..


Helt plötsligt börjar jag ifrågasätta försäkringsläget lite vilket jag faktiskt aldrig gjort tidigare!
 

Smedis

New member
Vilka andra ska undantas från statistiken av trafiksäkerhet?
De som inte haft bälte? Kört för fort?
Inte blinkat vid sväng?
De som dör i trafiken räknas dit oavsett hur de tagit sig dit eller deras tillstånd när de kör.
En person som avlider i hjärtinfarkt räknas också in, även om han/hon var död innan bilen/MC kraschar.

Vid vilken nivå av berusning ska man räknas bort? Om personen tagit en eller två starka värktabletter innan ska han räknas bort också? och HUR långt innan kanske är avgörande med?

Som du förstår är det svårt att dra gränser när man ska börja exkludera saker...
 

SuperRetard

New member
Vilka andra ska undantas från statistiken av trafiksäkerhet?
De som inte haft bälte? Kört för fort?
Inte blinkat vid sväng?
De som dör i trafiken räknas dit oavsett hur de tagit sig dit eller deras tillstånd när de kör.
En person som avlider i hjärtinfarkt räknas också in, även om han/hon var död innan bilen/MC kraschar.

Vid vilken nivå av berusning ska man räknas bort? Om personen tagit en eller två starka värktabletter innan ska han räknas bort också? och HUR långt innan kanske är avgörande med?

Som du förstår är det svårt att dra gränser när man ska börja exkludera saker...


Jag syftade inte på att de ska undantas ur VVs statistik, men jag skulle vilja se en olycksstatistik grundad på förutsättningar som kan röra oss som ÄR "hojåkare".. Jag räknar inte in en 17-årig pundarunge som stulit nåns cross som hojåkare, och vill heller inte tillgodoräkna mig hans olycka när jag ser mitt eget risktagande i trafiken..
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
..Jag räknar inte in en 17-årig pundarunge som stulit nåns cross som hojåkare, och vill heller inte tillgodoräkna mig hans olycka när jag ser mitt eget risktagande i trafiken..

Jag förstår dina synpunkter - och vi har dom ofta uppe i när vi har jobbar med frågor ihop med myndigheterna.

- SMC har i MC VISIONEN tydiga åsikter runt bl. a stölder - som denna typ av olyckor ofta kan hänledas till. Viktigt är det att vi "rigtiga MC ägare" är aktiva med att säkra att vore MCs inte stjäls, eller vi inte lånar ut dom t. personer som är "rätt behöriga" - fulla, utan körkort, utan skyddsklädor etc..

Läs gärna också MC-OLA, som även den finns på SMCs hemsida.

Vi hadde en snack med Väg trafik Inspektionen när det var OECD konferens i Lillehammer, och dom hade räknad fram att av dödsolyckorna, var det i ca. 85% av fallen någon typ av lagbrott - t.ex. för hög hastighet, tillsidosättelse av trafikregler, alko/droger, inget körkort, etc... Jag tycker detta var skrämmande!

Självfallet jobbar SMC kontinuerligt med dessa frågor, och vi kommer under hösten att ha en djupstudiegrupp som kommer kolla efter nya sakar i studierna. Det pågår ett omfattande arbeta i Nationell strategi, just nu.

Sedan kan vi glädja oss över att statistikken hursomhälst har blivit väsentligt bättra senaste åren. Vi har fått bättra klarhet över mopeder, 4-hjulingar och annat som tidigare har figurerat i statistikken för MC. Idag har SMC månadsvist updates och en insikt som vi inte har haft tidigare.

Jag har så sent som i förgårs afton haft mailkontakt med olycksutredare på VV, vart vi kollar på enstaka olyckor om olycksorsak - så vi här kan diskutera registreringer i systemet. Sen är det värd att notera att årets stat kommer justeras, så även kommer sannolikt en Blackbirk att klassas som sporttouring!
 

OH-

Member
.....................
De som dör i trafiken räknas dit oavsett hur de tagit sig dit eller deras tillstånd när de kör.
En person som avlider i hjärtinfarkt räknas också in, även om han/hon var död innan bilen/MC kraschar.
..............................
Om jag inte misstar mig så togs faktiskt den här gruppen bort för några år sen. (Det blev lite exter vid jämförelser med tidigare år, det är därför jag minns det, om jag inte har fel.) Däremot räknas du in om du blir rammad av en döing.
 

HåkanP

New member
Läste precis PM:et om olycksstatistiken som precis kom ut. Postivt att det sjunkit kontinuerligt de senaste året.

MEN jag reagerar på en sak. Av de i år 42 döda vill jag direkt räkna 4 st som enl. uppgifterna kört stulet eller oregistrerat fordon (Cross etc).


Hur görs den här statistiken egentligen? Jag är rätt intresserad av liknande djupstudier, men för att de ska vara relevanta måste alla fall som i grund och botten beror på alkohol, droger, stulet fordon där föraren saknar körkort och liknande fall undantas. Det är en brottsstatistisk-, inte en trafiksäkerhetsfråga!


Lite förvånande också att se fördelningen i ålder och hojtyp. Trodde nog att 80% skulle ligga på supersport, framförallt när touringhojar som BlackBirden räknas som supersport, då är det mååånga hojar med i den kategorin.

Men att hela 11 av 42 körde custom, touring eller vespa var förvånande. 9 av 42 var äldre än 50 år och endast 8 av 42 var 26 år eller yngre vilket också chockar mig lite..


Helt plötsligt börjar jag ifrågasätta försäkringsläget lite vilket jag faktiskt aldrig gjort tidigare!

Hund
" 9 av 42 var äldre än 50 år och endast 8 av 42 var 26 år eller yngre vilket också chockar mig lite... Helt plötsligt börjar jag ifrågasätta försäkringsläget "

Det var alltså lika många i bägge grupperna...

Frågan är väl hur det ser ut med försäkringsskadorna, inte dödsolyckorna eller?
 

HåkanP

New member
Jag förstår dina synpunkter - och vi har dom ofta uppe i när vi har jobbar med frågor ihop med myndigheterna.

- SMC har i MC VISIONEN tydiga åsikter runt bl. a stölder - som denna typ av olyckor ofta kan hänledas till. Viktigt är det att vi "rigtiga MC ägare" är aktiva med att säkra att vore MCs inte stjäls, eller vi inte lånar ut dom t. personer som är "rätt behöriga" - fulla, utan körkort, utan skyddsklädor etc..

Läs gärna också MC-OLA, som även den finns på SMCs hemsida.

Vi hadde en snack med Väg trafik Inspektionen när det var OECD konferens i Lillehammer, och dom hade räknad fram att av dödsolyckorna, var det i ca. 85% av fallen någon typ av lagbrott - t.ex. för hög hastighet, tillsidosättelse av trafikregler, alko/droger, inget körkort, etc... Jag tycker detta var skrämmande!

Självfallet jobbar SMC kontinuerligt med dessa frågor, och vi kommer under hösten att ha en djupstudiegrupp som kommer kolla efter nya sakar i studierna. Det pågår ett omfattande arbeta i Nationell strategi, just nu.

Sedan kan vi glädja oss över att statistikken hursomhälst har blivit väsentligt bättra senaste åren. Vi har fått bättra klarhet över mopeder, 4-hjulingar och annat som tidigare har figurerat i statistikken för MC. Idag har SMC månadsvist updates och en insikt som vi inte har haft tidigare.

Jag har så sent som i förgårs afton haft mailkontakt med olycksutredare på VV, vart vi kollar på enstaka olyckor om olycksorsak - så vi här kan diskutera registreringer i systemet. Sen är det värd att notera att årets stat kommer justeras, så även kommer sannolikt en Blackbirk att klassas som sporttouring!

Personligen skulle jag vilja ha lite mer finess i statistiken likt hund ville. Hur många skadas, lindrigt, allvarligt av dessa förhatliga vajerräcken egentligen osv.
 

SuperRetard

New member
Hund
" 9 av 42 var äldre än 50 år och endast 8 av 42 var 26 år eller yngre vilket också chockar mig lite... Helt plötsligt börjar jag ifrågasätta försäkringsläget "

Det var alltså lika många i bägge grupperna...

Frågan är väl hur det ser ut med försäkringsskadorna, inte dödsolyckorna eller?
.


Precis, det var lika stor del i de båda grupperna. Jag trodde nog att <26 år på värstinghojar där förarna trodde sig va Rossi skulle stå för 85% av dödsfallen..
 

SuperRetard

New member
Jag förstår dina synpunkter - och vi har dom ofta uppe i när vi har jobbar med frågor ihop med myndigheterna.

- SMC har i MC VISIONEN tydiga åsikter runt bl. a stölder - som denna typ av olyckor ofta kan hänledas till. Viktigt är det att vi "rigtiga MC ägare" är aktiva med att säkra att vore MCs inte stjäls, eller vi inte lånar ut dom t. personer som är "rätt behöriga" - fulla, utan körkort, utan skyddsklädor etc..

Vi hadde en snack med Väg trafik Inspektionen när det var OECD konferens i Lillehammer, och dom hade räknad fram att av dödsolyckorna, var det i ca. 85% av fallen någon typ av lagbrott - t.ex. för hög hastighet, tillsidosättelse av trafikregler, alko/droger, inget körkort, etc... Jag tycker detta var skrämmande!

Jag vet att det blivit mkt bättre, oc som du säger finns oftast en underliggande orsak till olyckan. Nu tycker jg iofs att det blir missvisande även om man tar bort ALLA fall där lagbrott förekommit. Jag och många med mig bryter mot lagar varje gång man sitter på hojen.

Frågan är på vilket sätt, och i vilken omfattning. Droger och FYLLEkörning (lätt berusning kan diskuteras då det förmodligen (tragiskt nog) förekommer ofta nog för att tilldelas även oss "riktiga" hojåkare), körning med stulna fordon utan körkort osv ska för mig inte rubriceras som mc-olycka i statistiken, utan som stöld av mc. Olyckan får falla under något som berör kriminalitet och narkotika.

Exakt HUR gränserna ska formuleras är hur man än gör luddigt. Men att till en början ta bort alla fall med oreggade fordon, förare utan körkort och stulna fordon är en bra start.
 

janric

New member
Statistik

.


Precis, det var lika stor del i de båda grupperna. Jag trodde nog att <26 år på värstinghojar där förarna trodde sig va Rossi skulle stå för 85% av dödsfallen..

Då kan det ju vara intressant att veta hur stor andel av förarkollektivet som är under 26 år också. Säkert färre A-kortsinnehavare där än +50-kategorin.
 

SuperRetard

New member
Då kan det ju vara intressant att veta hur stor andel av förarkollektivet som är under 26 år också. Säkert färre A-kortsinnehavare där än +50-kategorin.

Antalet körkortinnehavare är rätt irrelevant eftersom väääldigt många har körtkort, och rätt få faktiskt kör.

Det intressanta är ju att se risken på de som är aktiva, och där blir det lite lurigt. Ex.:

Min far har körkort och hoj, men den är avställd sen flera år. Ska han ingå?

Min svärfar har körkort och 2 hojar, båda påställda men den ena används ALDRIG, den andra kanske har rullat 80 mil på 2 år. Ska han ingå?

Jämfört med Kalle Karlsson 23, med körkort men utan hoj men som lånar "pappas" (skenförsäkring) R1 och kör 8-1.500 mil / säsong.. Ska han ingå?

Den statiska sanningen är förmodligen långt ifrån verkligheten hur man än ställer frågorna i det här fallet. Vore däremot spännande att se resultat av en anonym undersökning. Problemet är att den inte kan vara ställd från smc eller vv eftersom "fuskarna" då hade ljugit ändå.

Olycksstatistiken är nog det bästa sättet att se det. Urvalet är svårare. Att antalet 50+ är fler än antalet <26 råder det nog inga tvivel om däremot. Frågan är ju HUR stor skillnaden är när det kommer till antalet aktiva, och antalet mil / säsong för dem.

NB. jag fiskar inte efter försäkringssiffror här, utan riskbenägenhetsfaktorn, medveten eller ej. Flera av dödsfallen i presenterat material var trots allt singelolyckor av förare som i regel INTE "utmanar ödet".

Hur ska man då se på trafiksäkerhet? Är det verkligen värre att köra 100 på en kurvig 70-väg, än att köra 70 på samma väg med en hoj utan vidare vägegenskaper, och körteknik som inte polerats sen körkortet kom på köpet på 60-talet? Mao, inte alls.
 

P-O Noren

New member
Det största problemet rent statistiskt är kanske alla föräldrar som står som ägare till barnens motorcykel. Rätt så vanligt arrangemang tyvärr fortfarande.

Sedan har vi varianten motorcyklar som lånats ut, väldigt nära inpå att ägaren inser att en olycka skett så anmäler densamme motorcykeln stulen för att rädda sitt eget skinn.

Statistiken kan aldirg bli mer exakt än den nivå på sanning som människor i allmänhet har. Tyvärr så fifflas det ibland rätt så omfattande med fordon.
 

Chopperbyggarn

New member
Då kan det ju vara intressant att veta hur stor andel av förarkollektivet som är under 26 år också. Säkert färre A-kortsinnehavare där än +50-kategorin.

När jag börajde att köra hoj i trafik i början av 80-talet så lade dom flesta ner sitt hojåkande vid 25-30 års åldern och en hojåkare som hade fyllt 40 ansågs som gammal i hojsvängen.
Nu ser verkligheten helt annorlunda ut och om jag inte är felunderättad så är nu gruppen 50+ aktiva mc-förare avsevärt mycket större än aktiva förare under 26 (jag kan ha fel men jag tror inte det).
Givetvis är detta en viktig faktor som måste vägas in i sammanhanget om man nu ska ställa en grupp mot en annan och det tror jag att försäkringsbolagen gör då man har vinst intresse och helst bara vill ha russinen i kakan.
Personligen önskar jag att fler unga personer i tidig ålder ska få en rimlig chans att börja köra mc! Jag började själv mycket tidigt att åka hoj och minns fortfarande hur mycket glädje detta gav mig!
Jag vill dock inte peka ut 50+ för att vinna "poäng" åt dom unga,här måste vi leta efter andra vägar att gå som inte ställer en grupp mc-åkare mot en annan. Sammanhållning och inbördes respekt för våra olikheter mc-åkare emellan tror jag är enda framgångs receptet!

Anders.J
 

SuperRetard

New member
När jag börajde att köra hoj i trafik i början av 80-talet så lade dom flesta ner sitt hojåkande vid 25-30 års åldern och en hojåkare som hade fyllt 40 ansågs som gammal i hojsvängen.
Nu ser verkligheten helt annorlunda ut och om jag inte är felunderättad så är nu gruppen 50+ aktiva mc-förare avsevärt mycket större än aktiva förare under 26 (jag kan ha fel men jag tror inte det).

Anders.J


2 stora orsaker till det är försäkrings- och körkortskostnaden.

Tjejen fick kortet för bara några veckor sen, och trots en hyfsad begåvning, massor privat körning osv så kostade det ca 13000 innan allt var klart. En förvånansvärt stor del av det var sånt man inte kommer undan. Avgifter för teori- och körprov, olika tillstånd osv. Visst hade det kunnat kosta 8000 om hon haft större 2-hjulig erfarenhet sen tidigare och kört ännu mer privat med nån som bättre vet vilka krav som ställs idag. Men där nånstans går gränsen.

Mitt A-kort kostade nästan 4000 och då tog jag en (1) lektion innan uppkörningen (hade A1 och B redan).

Att sen en försäkring på nån under 25 med 0 körkortsår är helt ofattbar gör inte saken bättre.
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
Då kan det ju vara intressant att veta hur stor andel av förarkollektivet som är under 26 år också. Säkert färre A-kortsinnehavare där än +50-kategorin.

Självklart är det intressant att kombinera olika typor av statistik för att få till en bättra bild! Kolla gärna på http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=1311 här har vi samlad en del av den statistik som är tillgänglig.

Kommer någon att göra olika sammanställningar publicera gärna här eller maila mig.

Bör nämna att statistik på skadade är ett problem av flera anledningar. Det går inte att få ett komplett överblick över detta - endast totaler. Och även här är det knöligt eftersom att mopeder var inkluderat i MC siffrorna till typ 2002 eller så..
Skadade rapporteras i olika registra, polis, Strada och på lokalt nivå på hospitalen. Försäkringsbranschen har inte någon klockren gemensam statistik heller - det hadde ju varit intressant att ku sätta belopp på skaderna oxå.
OECD har faktisk rekomenderat detta!

Bifogar en bild som SMC hadde uppe på Tylösands seminariet 2008 - ganska intressant enligt min åsikt..
Den visar att samhället i princip har sparad ca. 11 miljarder kronor vid att MC olyckor har gått ner i förhållande till kollektivets växt. Det är altså århundrets affär för samhället!
 

Molgan

New member
Då kan det ju vara intressant att veta hur stor andel av förarkollektivet som är under 26 år också. Säkert färre A-kortsinnehavare där än +50-kategorin.
Ja +50 fick ju sitt i ett cornflakespaket så självklart är de fler, tror nog <26 lägger fler mil än >50 dock.
 

Marie

Banned
Ja +50 fick ju sitt i ett cornflakespaket så självklart är de fler, tror nog <26 lägger fler mil än >50 dock.
Tja jag hittade ju mitt A bland frukostflingorna uti nådens år 1974.... och idag kör jag cirka 2500 mil per år med hoj. Är f.ö. 53 år fyllda.
 

Ove 60+

Active member
Ja +50 fick ju sitt i ett cornflakespaket så självklart är de fler, tror nog <26 lägger fler mil än >50 dock.

:confused: Inte övertygad att det är så bland de äldre som faktiskt kör. Sen finns det en massa passiva äldre som bara har en hoj av nostalgi och ifall lusten skulle komma på nån gång. :cool:

Sen en sak som yngre ofta förbiser: Det var faktiskt den äldre generationen som upptäckte att det behövdes mera utbildning. Så visst, lappen gratis men vi är inte helt tappade för det :p
 

påK-en

New member
Antalet körkortinnehavare är rätt irrelevant eftersom väääldigt många har körtkort, och rätt få faktiskt kör. ".

Hur ska man då se på trafiksäkerhet? Är det verkligen värre att köra 100 på en kurvig 70-väg, än att köra 70 på samma väg med en hoj utan vidare vägegenskaper, och körteknik som inte polerats sen körkortet kom på köpet på 60-talet? Mao, inte alls.

Jag hör till den äldre gruppen hojåkare ("körkortet på köpet hos många"), i den åldersgruppen finns det väldigt många som, med god ekonomi köpt en (i sina ögon) häftig hoj utan ha några som helst körkunskaper. Tyvärr så inser många av dem inte att de behöver utbilda sig. Jag tror tyvärr att de, trots att de ofta inte kör speciellt fort, innebär en stor fara i trafiken. Jag säger inte att detta är en sanning, utan en personlig reflektion.
 

SuperRetard

New member
Jag hör till den äldre gruppen hojåkare ("körkortet på köpet hos många"), i den åldersgruppen finns det väldigt många som, med god ekonomi köpt en (i sina ögon) häftig hoj utan ha några som helst körkunskaper. Tyvärr så inser många av dem inte att de behöver utbilda sig. Jag tror tyvärr att de, trots att de ofta inte kör speciellt fort, innebär en stor fara i trafiken. Jag säger inte att detta är en sanning, utan en personlig reflektion.


Lite så, jag har sett många skrämmande exempel som varit riktigt läskiga att se. Även farten inte varit mer än kanske knappt lagligt, vilket gör att 1, ingen novis bilist lägger märke till "faran". 2. Jag orkar sällan ligga bakom särskilt länge för att vänta på utfallet.

Däremot så trodde jag inte att gruppen skulle generera så många allvarliga singelolyckor som de tydligen gör. Även om farten i paritet till sin egen gräns är densamma för stela Sture och snabba Stefan så är hastigheten långt högre hos snabba Stefan.. Något jag trodde skulle ha större betydelse för utfallet av en olycka.

Dock tvivlade jag inte på att olyckorna till antalet var lika många, jag chockades mest över utfallet av dem.
 
Top