ABS, hur känns det?

cleaner

New member
ABS:en förhindrar effekterna av en av de typiska felreaktionerna - stela armar med följd ofriviligt styrutslag vid inbromsning.

ABSen förhindrar väl inte effekten av stela armar och ofrivilliga styrutslag till följd av vikten som läggs på styret? Hur skulle det fungera menar du?

Den förhindrar låsning av hjulet vilket kan resultera i att man inte bromsar omkull sig pga låsta hjul i en nödsituation.

Oavsett bromssystem dock så beter sig en 2hjuling likadant vid inbromsning, så fort du börjar bromsar kommer motorcykeln att börja sträva rakt fram istället för att fortsätta åt det håll du var på väg innan bromsen tex i en sväng/undanmanöver.

Not sent from an iProduct...
 

cleaner

New member
Vid ett snabt igenomögnande såg jag inget om ABS:ens verkligt fina funktion -att man kan svänga trots fullt ansättande av bromsarna.

Kortare bromssträcka eller inte har diskuterats (jag gör det inte) men jag saknar just klara redovisningar av hur man klarar en kraftig inbromsning kombinerat med undanmanöver.

Till viss del men inte alls på samma sätt som med ABS på bil.

Stycke 2:
För att klara det krävs övning övning övning övning och sen
beror det ändå på situationen om det går i en skarp situation.

Not sent from an iProduct...
 

Elving

New member
Citat:
Inskickat av sididi
Var det inte i senaste MC Folket eller Bike dom bevisade motsatsen; att mc med ABS ger kortare bromssträckor än utan? Både på asfalt och på grus. Bla med motiveringen att ingen människa har samma känsla som en dator (typ).

/roffe

Vid testet i MC-Folket försökte vi efterlikna verklgheten så mycket som möjligt.
Vi gjorde inte en enkel rak inbromsning där föraren har full koll , gott om plats och inte överraskas av åt vilket håll han skall göra undanmanövern.
Sifferexercisen med så enkla förhållanden ger ju oftast väldigt tydliga, men ofta meningslösa resultat.

Hårdbromsning från 70 km(närmare 80 på mätaren) i en 120 cm bred(smal) korridor,
Under inbromsningen visar en markör åt vilket håll undanmanövern skall ske.
Ett över 2 meter brett hinder mitt i vägen skall undvikas på anvisad sida. Avståndet mellan inbromsningens början och hindret är så kort att det inte går att stanna före hindret varken med eller utan ABS. Du kommer alltså att passera genom eller bredvid hindret oavsett hur duktig du är att bromsa.

Det är nu det börjar likna verkligheten.
Frågan är om jag har större chans att undvika en kollision med eller utan ABS.
Vårt test utfördes med den typ av däck som sitter originalmonterade på större offroad och äventyrshojar.
Vi var två testförare med mycket olika erfarenhet av gruskörning.

Under dessa förhållanden (och inga andra ) var resultaten entydiga.

CHANSEN ATT UNDVIKA EN KOLLISION MED HINDRET var betydligt bättre och jämnare med ABS:en inkopplad, än med den urkopplad. dessutom hade vi större kontroll över motorcykeln,och träffade sällan hindret med ABS:en inkopplad.
Möjligheten att undvika en kollision kändes efteråt för oss viktigare än alla andra parametrar tillsammans.
PS. Att komma framrusande på grus i 70 km mot ett hinder, och ändå fortsätta att bromsa för fullt under sväng och undanmanöver åt ett håll du inte själv får avgöra är något av de mer adrenalinhöjande verksamheter jag pysslat med. Att upprepa det 70 gånger samma dag och veta att det är lika mycket kvar i morgon är i sig en mental utmaning. För varje gång vi lyckades hålla oss upprätta uppskattade vi allt mer hjälpen från ABS:en.

Om pulserna kändes i handtag och bromspedal?
Javisst, men det tog några inbromsningar innan man kunde koncentrera sig även på det.
Hälsning Elving som numera bara kopplar ur eventuell ABS vid cross och endurokörning.
 
Last edited:

Pisken

New member
det var nog det första jag prövade när jag hämtade ut Kingen ... först lite fegande å "låsa upp" bakhjulet , sen upp i 100 nånting å flösa på hejdarna för kung och fosterland ... och ja ABSen funka :)

Är nog bland det första jag prövar på antingen provkörning eller när jag bytt hoj , bromsarna .... har den ABS (kommer nog aldrig köpa en hoj utan nu) så självklart prövar man funktionen för att inte få nån "aha" upplevelse i ett "skarpt läge" ... samt även om hojjen är utan ABS så vill man få en uppfattning om hur kasst/bra den bromsar och hur långt man kan gå innan framhjulet nyper

Självklart gör man "bromsprovet" säkert och på tomma vägar och med full koll bakåt
 

LC4ever

New member
Frågan var hur det känns?
Kör en KTM 990 Adv med ABS och har testat funktionen ett antal gånger.
Jag kan nog säga att jag aldrig upplevt något pulserande från själva handtag eller pedal däremot kan man höra ett "knattrande" från speciellt bakbromsen.
Men att det fungerar tvivlar jag inte en sekund på, jag hade garanterat låst framhjulet om inte ABS-en hindrat det.
Nu blir det bara en väldigt kraftig inbromsning.
Och så skitsnacket om att man har kortare bromssträcka utan ABS än med på grus, jo om förutsättningarna är absolut perfekta, men hur ofta är de det?
Vid en paniksituation med undanmanöver vill man ha ABS.
 

SuperRetard

New member
Och så skitsnacket om att man har kortare bromssträcka utan ABS än med på grus, jo om förutsättningarna är absolut perfekta, men hur ofta är de det?
Vid en paniksituation med undanmanöver vill man ha ABS.

Visst är det så..

Men i det resonemanget ska man glömma att en stor del hojåkare ofta(st) kör under "perfekta förhållanden".

Jag kör numer 85% bana - ganska perfekt. Grusåkare likaså känner jag en hel del som åker buss till en bra plats, kör ett kul spår och lastar och åker hem. Paniksituationer är inte det stora problemet då.

Jag vill också ha ABS på gata, men på bana väger jag hellre några kilo mindre.
 

Håkan L

New member
Det vart en riktigt intressant tråd att läsa. Mycket att ta till sig och tänka på. Jag har inte varit och testat än.

Min hoj har, förutom ABS, CBS-funktion på fotbromsen. Frambromsen funkar enbart på framhjulet. Det kanske blir intressant att se hur det funkar, var och en för sig och båda i kombination. Framhjulet bromsar förstås inte med full kraft vid tryck på endast fotbromsen, antar jag, vilket i sin tur inte lyfter bakhjulet från vägen på samma sätt om jag aktiverar framhjulets broms allt som går. När jag provat detta på asfalt så "sätter" sig hojen, i motsats till att den "niger/bockar" om jag bara använder frambromsen. Någon som vet/provat hur det inverkar på bromssträckans längd ?

Hälsningar
Håkan L
 
Last edited:
Top