Citat:
Inskickat av sididi
Var det inte i senaste MC Folket eller Bike dom bevisade motsatsen; att mc med ABS ger kortare bromssträckor än utan? Både på asfalt och på grus. Bla med motiveringen att ingen människa har samma känsla som en dator (typ).
/roffe
Vid testet i MC-Folket försökte vi efterlikna verklgheten så mycket som möjligt.
Vi gjorde inte en enkel rak inbromsning där föraren har full koll , gott om plats och inte överraskas av åt vilket håll han skall göra undanmanövern.
Sifferexercisen med så enkla förhållanden ger ju oftast väldigt tydliga, men ofta meningslösa resultat.
Hårdbromsning från 70 km(närmare 80 på mätaren) i en 120 cm bred(smal) korridor,
Under inbromsningen visar en markör åt vilket håll undanmanövern skall ske.
Ett över 2 meter brett hinder mitt i vägen skall undvikas på anvisad sida. Avståndet mellan inbromsningens början och hindret är så kort att det inte går att stanna före hindret varken med eller utan ABS. Du kommer alltså att passera genom eller bredvid hindret oavsett hur duktig du är att bromsa.
Det är nu det börjar likna verkligheten.
Frågan är om jag har större chans att undvika en kollision med eller utan ABS.
Vårt test utfördes med den typ av däck som sitter originalmonterade på större offroad och äventyrshojar.
Vi var två testförare med mycket olika erfarenhet av gruskörning.
Under dessa förhållanden (och inga andra ) var resultaten entydiga.
CHANSEN ATT UNDVIKA EN KOLLISION MED HINDRET var betydligt bättre och jämnare med ABS:en inkopplad, än med den urkopplad. dessutom hade vi större kontroll över motorcykeln,och träffade sällan hindret med ABS:en inkopplad.
Möjligheten att undvika en kollision kändes efteråt för oss viktigare än alla andra parametrar tillsammans.
PS. Att komma framrusande på grus i 70 km mot ett hinder, och ändå fortsätta att bromsa för fullt under sväng och undanmanöver åt ett håll du inte själv får avgöra är något av de mer adrenalinhöjande verksamheter jag pysslat med. Att upprepa det 70 gånger samma dag och veta att det är lika mycket kvar i morgon är i sig en mental utmaning. För varje gång vi lyckades hålla oss upprätta uppskattade vi allt mer hjälpen från ABS:en.
Om pulserna kändes i handtag och bromspedal?
Javisst, men det tog några inbromsningar innan man kunde koncentrera sig även på det.
Hälsning Elving som numera bara kopplar ur eventuell ABS vid cross och endurokörning.