ABS, hur känns det?

Håkan L

New member
I lördags var jag ute och åkte, på en grusväg strax efter en kurva är en älgko på väg upp för att korsa vägen. Då fick jag verkligen testa min reaktionsförmåga. Smal grusväg med nypålagt grus så det gled en bit med låsta?? hjul. Efteråt kom jag att fundera över om ABS-systemet verkligen gick i. Jag bromsade allt jag kunde med både fot och handbroms men kände inte något pulserande från bromsarna. Nu till min fråga, hur känns det när ABS-systemet aktiveras?

Älgkon valde att vända om och spring tillbakas in i skogen. Hon var uppe med ena framklöven på vägen när hon vände. Jag hade kunnat stanna med ett par meters marginal om kon valt att fortsätta över vägen. Det är kul att se en älg. Dom rör sig väldigt lätt och fint trots sin storlek när dom springer över ojämn skogsmark.

/Honda Transalp
Håkan L
 

SvenneC

New member
Hej,

jag förstår av texten i din avatar att du kör en Transalp. Nu vet jag inte exakt hur den modellen fungerar, men det låter på din beskrivning som att ABS-systemet aldrig aktiverades för din del.

På vissa hojar känns ett pulserande i pedal och bromshandtag och på andra hörs det bara som ett rasslande/klonkande när hjulet låser och släpper.
På grus brukar man även kunna se på bromsspåret var det låser och var det släpper. Vissa ABS-system kan vara lite väl långsamma att reagera, i synnerhet om batteriet är dåligt laddat. Det kan även hänga ihop med vilken hastighet du höll när du började bromsa, en del av de långsammare systemen kan upplevas som att de inte griper in alls när farten är låg.

Om du är osäker på om ABS'en fungerar så skall du så klart uppsöka en verkstad som kan hjälpa dig att kolla att allting är helt på din cykel.

Mitt tips är att du letar upp någon plats där du tryggt kan testa att bromsa flera gånger för att undersöka hur just din hoj fungerar. Börja i en hastighet där du känner dig trygg och bromsa succesivt hårdare för varje gång ända tills du antingen får en längre låsning eller att ABS'en griper in. (Tips nr 2 är att alltid ha med sig minst en kamrat när man övar i den händelse att olyckan är framme...)

Om du inte känner för att experimentera på egen hand så är detta en perfekt fråga att ta med sig till en av SMC's Grundkurs/Avrostning till våren. Där hittar du garanterat bästa och säkrast möjliga förutsättningar att lära känna bromsarna på din egen hoj.
 

Sanna H

Member
På den XL700VA som jag hade tidigare kändes ABS-pulserna som ett rätt tydligt "pirr" i bromshandtaget. Det kändes även i bromspedalen, men inte lika tydligt kanske.

Om jag minns rätt så arbetar ABS:en bara ner till en viss hastighet (motsvarande krypfart ungefär), så den sista metern i en hård inbromsning blir ofta med låsta hjul trots ABS:en.
 

Håkan L

New member
Tackar för svaren/tipsen jag fått. Har även kollat alla säkringar (3st betjänar ABS-systemet) och dom är hela. Jag kanske kollar i helgen med bromstester, men då utan älg.

Håkan L
 

cage

New member
Du skrev att du åkte på grusväg..... Att ABS-funktionen inte funkar bra på grus är allmänt känt. På en gruskurs nyligen gjorde vi ett test med en BMW som hade urkopplingsbar ABS. Hojen stannar betydligt snabbare utan ABS på grus!!

Prova åk på asfaltväg och dra i frambromsen! Handtaget kommet nog pulsera lite. Jag brukar alltid klippa i bromsen så hårt så att ABSén går in när jag är ute och kör. Men ha koll i backspegeln...
 

Håkan L

New member
Du skrev att du åkte på grusväg..... Att ABS-funktionen inte funkar bra på grus är allmänt känt. På en gruskurs nyligen gjorde vi ett test med en BMW som hade urkopplingsbar ABS. Hojen stannar betydligt snabbare utan ABS på grus!!

Prova åk på asfaltväg och dra i frambromsen! Handtaget kommet nog pulsera lite. Jag brukar alltid klippa i bromsen så hårt så att ABSén går in när jag är ute och kör. Men ha koll i backspegeln...

Hej, det står i instruktionsboken för Honda att "på vissa underlag kan ABS förlänga bromssträckan", men då skall den ju först aktiveras.

Håkan L
 

Chopperbyggarn

New member
En bekant har en nyare BMW bil och han berättade för mig att ABSén på den modellen inte aktiveras överhuvudtaget under hastigheter 50 km/h (om jag minns rätt). Om liknande system finns på mc vet jag ej.:)

Anders.J
 

Håkan L

New member
En bekant har en nyare BMW bil och han berättade för mig att ABSén på den modellen inte aktiveras överhuvudtaget under hastigheter 50 km/h (om jag minns rätt). Om liknande system finns på mc vet jag ej.:)

Anders.J

Tack för tipset, får kolla upp det. Jag vet inte hur fort jag körde, tittar inte på hastighetsmätaren när jag kör på smala krokiga vägar.

Håkan L
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
Jag har åkt med en del olika hojer, olika fabrikat, dom senaste 10 åren.

Det absolut enklaste sätt att koll aom ABS´en fungerar är:

- Kör, och trampa hårt på fotbromsen. Du båda känner och hör om ABS fungerar! Bromskraften känns o-jämn i hojen. Ljudet från asfalt/däck, eller gruset indikerar klart om bromsverkan är konstant (ej ABS ) eller vabrierande ( ABS).

- Gör du det på grus, är mycket enkelt (och i princip riskfritt).

- Att ABS bromsa på asfalt, är ofte ett stort steg. Det krävs ju faktisk att man bromsar så hårt att hjulet ska låsa sig (nästan). Och för en stor del av oss, har vi inga vana att bromsa så hårt. Överlevnadsreaktionerna, slår ofta in, och ser vi till att vi inte nyper så hårt!

Som nämnd tidigare i tråden, är en SMC kurs ett bra ställe att lära sig att bromsa rätt.

På dom Honda´s - BMW´s jag har haft fungerar ABS även i väldig låg hastighet.

Sedan, ska man veta att ABS systemen har genomgått en stor utveckling senare åren. Och det är olika sätt som dom upplevs på, på olika fabrikat och olika årsmodeller. Systemen kommer från flera fabrikat / producenter.

Systemen med lite år i bagaget, kändes ofta pulserande i handtaget, hög ljudbild, markanta zag zag och hela hojen kändes som den åkte på en stor tvättbräda!

Jämfört m. t. ex. BMW S1000RR, som nog är nått av det mest moderna - finns det som förare ganska få likheter, undantagit att hjulen inte låser.

ex. från bana: Vill jag ha ABS att gå in (fram), måste jag bromsa så hårt fram att jag låser framhjulet - och jag hör tydligt hur framdäcket skriker ett ganska kort ögonblick. Sedan känns det som jag kör i någon typ av sticky klister ganska kort. Broms verkan är ganska enkel grym. Jag har inte noterad ljud eller pulser från systemet. Lite gran känns det i hojen, när den "halker" ultrakort i klistrat..
Detta är fullkomligt olik dom äldre system.


Lycka till - ut och testa...
 

sididi

New member
Du skrev att du åkte på grusväg..... Att ABS-funktionen inte funkar bra på grus är allmänt känt. På en gruskurs nyligen gjorde vi ett test med en BMW som hade urkopplingsbar ABS. Hojen stannar betydligt snabbare utan ABS på grus!!

Prova åk på asfaltväg och dra i frambromsen! Handtaget kommet nog pulsera lite. Jag brukar alltid klippa i bromsen så hårt så att ABSén går in när jag är ute och kör. Men ha koll i backspegeln...

Var det inte i senaste MC Folket eller Bike dom bevisade motsatsen; att mc med ABS ger kortare bromssträckor än utan? Både på asfalt och på grus. Bla med motiveringen att ingen människa har samma känsla som en dator (typ).

/roffe
 
Last edited:

Rickar

New member
Jag hade förmånen att få köra Audi A4 på Åresjöns is i vintras och fick då lära mig något nytt som ingen berättat förut...

ABS-funktionen aktiveras inte bara av bromstrycket utan också av hur snabbt trycket ökar i bromscylindern. D.v.s. ju snabbare/hårdare du stampar/klämmer bromsen desto snabbare förstår ABS:en att den skall börja jobba.

På MC har jag bara provat BMW:s modeller F800R, R1200GS, R1200RT m.fl. med ABS och de känns väldigt tydligt när ABS:en går in.

Vänligen

/ Rickar
 

990 Adventure

New member
Adrenalin

I lördags var jag ute och åkte, på en grusväg strax efter en kurva är en älgko på väg upp för att korsa vägen. Då fick jag verkligen testa min reaktionsförmåga. Smal grusväg med nypålagt grus så det gled en bit med låsta?? hjul. Efteråt kom jag att fundera över om ABS-systemet verkligen gick i. Jag bromsade allt jag kunde med både fot och handbroms men kände inte något pulserande från bromsarna. Nu till min fråga, hur känns det när ABS-systemet aktiveras?

Älgkon valde att vända om och spring tillbakas in i skogen. Hon var uppe med ena framklöven på vägen när hon vände. Jag hade kunnat stanna med ett par meters marginal om kon valt att fortsätta över vägen. Det är kul att se en älg. Dom rör sig väldigt lätt och fint trots sin storlek när dom springer över ojämn skogsmark.

/Honda Transalp
Håkan L

Normalt känns ABS:en rätt tydligt, men i detta fall så kan det vara så att pulsen steg när du såg älgen och inte riktigt tänkte på att abs:en gick in, om det är så så har den fungerat perfekt för det är då den ska gripa in , när vi själva inte tänker utan bara reagerar normalt o lite i panik.

Jag har själv varit med om det på asfalt när en bil körde ut framför mig och trots att jag som någon annan skrev provar den både på asfalt och grus ganska ofta , kunde jag inte efteråt säga om den gick in eller inte.

För övrigt så kör jag aktivt och hyffsat fort med ABS inkopplat även på grus och har lärt mig detta, lite annorlunda då man får nyttja motorbroms o gas för att ställa upp i kurvor där man förut använde fotbroms och någon gång kommer man i brydderi då bramhjulet inte riktigt tar.

Men det var likadant förut då det tog lite för bra .

Att inte ABS skulle funka i låg hastighet fattar jag inte det är ju lika viktigt att den funkar då, men ut och prova ex på löst underlag och börja med fotbromsen såå känner du det väldigt väl .
 

Hatten

New member
Min erfarenhet av abs sträcker sig till 3 bmw hojar, r1100s, r1200s och s1000rr. Svaret Chip gav dig var väldigt beskrivande, du hör och känner :eek: när abs:en går i.
Med s1000rr så testade jag kontrollerat med min abs på en grusplan. Framgaffels fjädringen jobbar verkligen hårt då ABS:en går in och bromsar på grus. Om du vill testa under kontrollerade former så finns det nu gruskurser inom SMC som jag varmt kan rekommendera. Gör du det själv på en grusplan så förankra dig väl i hojen och var mycket avslappnad i armarna, för abs:en kommer göra att hojen bete sig annorlunda än vad du är van vid.

Själv har själv gått första steget i gruskörning med min bmw. Det var hur kul som helst och nu är det en helt annan sak om man kommer till en grusväg med hojen än innan man gick kursen.
 

JHkillen

New member
Löst ut min ABS 2 gånger denna säsong.
Första en tidig regnig morgon då en äldre kvinna gick mot rödgubbe över en 70 väg inte långt framför mig. Gick bra med ett par cm. Hon tittade upp på mig och gick vidare bara, tror inte alla hästar var i stallet där tyvärr.

Andra gången på en stor parkering med mycket grus lite här o där. En bil som kom som ett skott bakom en skymd häck. Samma där gick det bra då jag kunde styrs undan medans ABSen jobbade sista biten.

Min upplevelse är pulserande känsla, ljudet hörde jag ej pga andrenalin påslaget tror jag.
Kommer bara köra med ABS i framtiden, haft det på två senaste, då jag vet att jag skulle bromsa omkull mig i en ren paniksituation.
 

Håkan L

New member
Normalt känns ABS:en rätt tydligt, men i detta fall så kan det vara så att pulsen steg när du såg älgen och inte riktigt tänkte på att abs:en gick in, om det är så så har den fungerat perfekt för det är då den ska gripa in , när vi själva inte tänker utan bara reagerar normalt o lite i panik.

Har också tänkt på det. Det var lite panik och bromsreflexen kom från ryggmärgen. Känns i alla fall bra att reflexerna fungerar i en skarp situation. Har ibland tänkt också på att när man åker kurvig grusväg så jobbar man hela tiden med gas och broms, det måste vara ett bra sätt att "avrosta" på och underhålla reflexerna sommaren igenom. Skall ut och göra bromstester under kontrollerade former. Skriver några rader här när det är gjort.

Håkan L
 

Hansi

Skrivit för mycket
Jag hade förmånen att få köra Audi A4 på Åresjöns is i vintras och fick då lära mig något nytt som ingen berättat förut...

ABS-funktionen aktiveras inte bara av bromstrycket utan också av hur snabbt trycket ökar i bromscylindern. D.v.s. ju snabbare/hårdare du stampar/klämmer bromsen desto snabbare förstår ABS:en att den skall börja jobba.

På min S6:a aktiveras en bromstryckförstärkare om man trampar snabbt på pedalen. Så även om man inte trycker så HÅRT på bromsen så känner ABS:en av att det är en panikbromsning och pumpar själv upp fullt tryck till bromsarna.

Kanske är den funktionen du menar?

Själva låsningsfrihetsfunktionen jobbar ju inte snabbare eller långsammare för det, den släpper ju alltid bromstrycket om hjulet låser sig.
 

Rickar

New member
På min S6:a aktiveras en bromstryckförstärkare om man trampar snabbt på pedalen. Så även om man inte trycker så HÅRT på bromsen så känner ABS:en av att det är en panikbromsning och pumpar själv upp fullt tryck till bromsarna.

Kanske är den funktionen du menar?

Själva låsningsfrihetsfunktionen jobbar ju inte snabbare eller långsammare för det, den släpper ju alltid bromstrycket om hjulet låser sig.

Just så var det de sade :)

Tack för förtydligandet...

/ Rickar
 

janric

New member
ABS-funktion

Trådstartaren startade tråden. Klarade alltså bromsmanövern. Grattis!:D

Vid ett snabt igenomögnande såg jag inget om ABS:ens verkligt fina funktion -att man kan svänga trots fullt ansättande av bromsarna.

Kortare bromssträcka eller inte har diskuterats (jag gör det inte) men jag saknar just klara redovisningar av hur man klarar en kraftig inbromsning kombinerat med undanmanöver.

ABS:en förhindrar effekterna av en av de typiska felreaktionerna - stela armar med följd ofriviligt styrutslag vid inbromsning.
 

Hellman

New member
Var det inte i senaste MC Folket eller Bike dom bevisade motsatsen; att mc med ABS ger kortare bromssträckor än utan? Både på asfalt och på grus. Bla med motiveringen att ingen människa har samma känsla som en dator (typ).

/roffe

Det var MC-Folket som hade det testet och visst motbevisade "ABS är sämre på grus".

Vad som gäller vet jag inte. Har haft hoj med ABS i drygt ett år och aldrig "behövt" den, hittills... :rolleyes:
Grus kör jag inte med den hojen.
 
Top