95-oktan blir E10

Bob Sweden

New member
*klipp*
Alla Harley Davidson kan köras på E10. Alla? Alla från 1903-2011? *klipp*

Enligt den tyska sidan gäller: (ursäkta min yxiga direktöversättning)
Alla seriemässiga Harley motorer från och med modellår 1980 är E10 "tåliga" och kan utan problem drivas med bränsle ROZ95 (95 oktan).
För fordon med modellår före 1980 rekommenderar tillverkaren byte till ROZ98 (98 oktan).



/B
 

ACC

New member
Varför inte etanol

Hittade denna tabell på nätet. Vid en hastig koll verkar den överenstämma med den tyska tabellen ACC hittat.
Kawasaki verkar vara det märke som är försiktigast vad gäller användandet av E10 och kräver relativt nya cyklar för att kunna köra på E10. Finns det någon teknisk förklaring till detta eller är de andra märkena mera optimistiska och chansar mer?

http://www.e10bensiini.fi/files/189/E10-forteckning_Fordon_04.01.2011.pdf

Täkbar förklaring till att det inte går så bra att köra med etanolinblandning kan vara att det finns komponenter i bränslesystemet som inte tål etanol. Framför allt kan det handla om slangar, packningar membran etc. :(

En annan förklaring kan vara att motorn får fel (för mager) bränsleblandning vilket kan förorsaka brända ventiler och andra motorskador. :eek:

Ett tredje skäl till att det blir problem är att motorerna som regel blir mer svårstartade (speciellt vid lägre temperatur) om det är mycket etanol i bränslet. (Det finns ett gammalt djungelordspråk som säger att tio sekunders körning med startmotorn sliter lika mycket som 100 mil på vägen.) :confused:

Jag har själv en Harley (-01 med insprut) som går att köra på lite av varje enligt instruktionsboken. Rent subjektivt upplever jag att den går mycket bättre på v-power än med 95E5 i tanken. Blir väl snart tillfälle att prova med lite olika nya soppavarianter.
 

eha

New member
Täkbar förklaring till att det inte går så bra att köra med etanolinblandning kan vara att det finns komponenter i bränslesystemet som inte tål etanol. Framför allt kan det handla om slangar, packningar membran etc. :(

En annan förklaring kan vara att motorn får fel (för mager) bränsleblandning vilket kan förorsaka brända ventiler och andra motorskador. :eek:

Ett tredje skäl till att det blir problem är att motorerna som regel blir mer svårstartade (speciellt vid lägre temperatur) om det är mycket etanol i bränslet. (Det finns ett gammalt djungelordspråk som säger att tio sekunders körning med startmotorn sliter lika mycket som 100 mil på vägen.) :confused:

Jag har själv en Harley (-01 med insprut) som går att köra på lite av varje enligt instruktionsboken. Rent subjektivt upplever jag att den går mycket bättre på v-power än med 95E5 i tanken. Blir väl snart tillfälle att prova med lite olika nya soppavarianter.

Har du några länkar till din tre (?) påståenden. En del av det du säger låter mycket som de mytbilder som florerat kring etanoldrift, ish E85.

Håll i åtanke att det är 5% etanol i 95-oktan "idag" och vi ska köra med ytterliggare 5%. Låter det rimligat att tro att vi på dessa 5% kommer gå från inga problem alls på år efter år och tusentals mil med E5 till stora problem med slangar, packningar etc med E10? Det var problem med etanol förr i tiden när naturgummi användes för det torkade ut betydligt snabbare. Men sedan länge används andra material som tål etanol. En annan myt som spökar beror på sammanblandning av metanol och etanol eller att man tror de har samma egenskaper. Metanol kräver en del mer av materialet för att fungera i längden i en ottomotor. (Men det är en helt annan fråga).

Brända ventiler och ventilsäten? Med E10? Om motorn funkar med E5 är detta inte rimligt. Inte ens om man ställer om till E85 kan jag tänka mig att det uppträder eftersom temperaturen i förbränningsrummet sjunker. Bikes test med E85 i en FJR1300 hade ett superrent förbränningsrum med fina ventiler och ventilsäten. Det enda som hänt var att ytorna var svagt rosatonade av färgämnet i bränslet.. Brända ventiler/säten är ett överhettningsproblem och problem med detta blir snarare mindre med en inblandning av lite etanol eftersom förbränningsprocessen blir kallare och mer utdragen. Du blandar inte ihop detta med problemen att köra på blyfri bensin i gamla motorer med ohärdade ventilsäten och mer primitiva stållegeringar i ventiler o d?

Startproblem med E10 gäller kanske snålt ställda motorer som har startproblem i kallt väder redan med dagens E5. (slarv med ventiljustering så de öppnar för lite), om det nu skulle uppträda alls. De som kör E85 har starproblem om det är kallt och motorn inte är anpassad (modern). E10 har 90% bensin kvar som kan starta motorn. Bara att ge lite mer choke eller gas. Det kommer troligen inte märkas om hojen är servad som den ska.

Att en hoj går bättre på ett bränsle som motorn är mappad för är inget konstigt. Ställer man hojen optimerat för E85 ska du se ojojoj vad dåligt den kommer gå på V-power.. ;) Motorstyrningen i en mc är mer primitiv än i bilmotorer och kompenserar inte i så stort intervall att man kan köra bränsle med vitt olika knackningsvärden och krav på olika bränsleflöden. Bilmotorer har lite bättre sensorteknik och klarar att kompensera för en större variation.

lästips: etanol.nu, http://etanol.nu/forumrecover/index.php
(det går bra att söka fritt utan inlogg) T ex
http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic.php?t=6058&highlight=e10
 

1300 cc

New member
Kawasaki-E10

Täkbar förklaring till att det inte går så bra att köra med etanolinblandning kan vara att det finns komponenter i bränslesystemet som inte tål etanol. Framför allt kan det handla om slangar, packningar membran etc. :(

En annan förklaring kan vara att motorn får fel (för mager) bränsleblandning vilket kan förorsaka brända ventiler och andra motorskador. :eek:

Ett tredje skäl till att det blir problem är att motorerna som regel blir mer svårstartade (speciellt vid lägre temperatur) om det är mycket etanol i bränslet. (Det finns ett gammalt djungelordspråk som säger att tio sekunders körning med startmotorn sliter lika mycket som 100 mil på vägen.) :confused:

Jag har själv en Harley (-01 med insprut) som går att köra på lite av varje enligt instruktionsboken. Rent subjektivt upplever jag att den går mycket bättre på v-power än med 95E5 i tanken. Blir väl snart tillfälle att prova med lite olika nya soppavarianter.


De tre skäl du nämner här ovan måste väl gälla för alla mc-märken. Men som min fråga var ställd undrade jag varför Kawasaki var betydligt försiktigare vad gäller lite äldre cyklar än övriga vanliga märken eligt tabellen. Troligtvis använder de inte sämre material i slangar, packningar m.m.
Min tro är att de vill gardera sig mera för eventuella fel som kanske kan uppstå
än övriga tillverkare valt att göra.
 

eha

New member
Jag tror det är ekonomiskt betingat snarare än tekniskt. Dels att Kawasaki är ett märke som är underrepresenterat i det äldre hojsegmentet.

Därav har de inte brytt sig i att gå igenom äldre hojar. Då kan de kanske få en överflyttning till nyare begagnade hojar och i förlängningen nyförsäljning.

Varför ödsla pengar på ett fåtal hojar som de har mycket litet försäljning av delar till? Bättre då att flagga ut dem som "problemhojar" och få chansen till att tjäna lite pengar.
 

SuperRetard

New member
Som fd. etanolbilägare är min första tanke... Kommer priset på soppa justeras ned då? Annars ger ju etanol betydligt högre förbrukning vilket direkt kostar oss mer, och ger stat+OPEC mer klirr i kassan!

Skönt att åka diesel.. Tankade idag. 684 pix gick det på, räckte en bit över 100 mil :).
 

Roberth

New member
Som fd. etanolbilägare är min första tanke... Kommer priset på soppa justeras ned då? Annars ger ju etanol betydligt högre förbrukning vilket direkt kostar oss mer, och ger stat+OPEC mer klirr i kassan!

Skönt att åka diesel.. Tankade idag. 684 pix gick det på, räckte en bit över 100 mil :).

Det rör sig om en ca 2% ökning. Kanske är det en betydlig skillnad?!
 

Mimmi

New member
Hej!

Jag har precis beställt en ny bil. Men efter att ha talat med ett flertal inom branschen om detta avstod jag att köpa en etanoldriven. De uppgav, oberoende av varann, att förbrukningen ökar med minst 30% i förhållande till vanlig bensin 95 oktan.
 

SuperRetard

New member
Rubriken på tråden hoppas jag tråden handlar om.

Var i rubriken står det att etanolmängden ska öka med 2%?

Om det blir 25% etanol, så kommer förbrukningen (mellanstadiematte-exempel) öka med (30%/4) 7,5%.. En anmärkningsvärd ökning som jag ser det. Om det så bara är 2% pga detta så ska det justeras ned på priset. Om inte annat för att slippa makroekonomiska konsekvenser.
 

eha

New member
Nu är det ju inte 25% etanolinblandning det handlar om, utan en ökning från 5% till 10%. Roberth syftar nog sedan på att tråden handlar om E10 och skillnaden mot E5 (främst) därav 2% (se nedan).

från tidigare inlägg:

"energi-innehåll etanol: 21,2 MJ/liter
energi-innehåll bensin: 31,8 MJ/liter
energi-innehåll E5: (5*21,2+95*31,8)/100=31,27 MJ/liter
energi-innehåll E10: (10*21,2+90*31,8)/100=30,74 MJ/liter

E10/E5=98,3 % energi-innehåll i E10 jämfört med "gamla 95 oktan" (E5)"

För att få samma mängd energi från E10 som E5 krävs 1/0,983=101,7% E10.

Bortser man från eventuella verkningsgradshöjande effekter pga långsammare, kallare och mer syresatt förbränning kommer bränsleförbrukningen öka med knappt 2%.

Intressant att veta är att upp till någonstans 10%-15% etanol har många bilar som inte varit etanolkonverterade haft en närmast oförändrad förbrukning. Detta från utsagor av E85/95-oktan blandtankare på etanol.nu. En rimligt antagande har varit ökad verkningsgrad genom mer optimal förbränning. Mindre bränsle passerar motorn oförbränt.

Mc-motorn släpper knappast ut mindre andel bränsle oförbränt än en modern bilmotor. Således finns en potential för verkningsgradshöjning precis som observerats hos bilar. (tillförd energi/nyttig energi=verkningsgrad)
 
Last edited:
Top