Givetvis är det effekt vi är ute efter i detta fall.
Svarar med utgångspunkt E85, där inget annat anges. Dagens tillgängliga etanolbaserade bränsle.
Vilka undantagsfall skulle detta kunna vara?
Utan att försöka verka kunnigare än jag är, en motor med värmeproblem som medvetet getts fetare blandning än optimalt AFR. Överladdade motorer t ex för att kyla turbon. Det kan även vara för att kyla andra motorkomponenter. Den kommer nu gå både snålare och troligen med bättre AFR bara av bränslebytet. Går den fortfarande fet, eller om man vill snåla ner den för att spara bränsle, så ställer man ner blandningen till önskat AFR. Antingen optimalt för bränslet, eller snålt - för plånboken. Ge akt på värmen vid det sistnämnda dock - mät upp motortemp vid hård last med gamla bränslet så vet du var du kom ifrån.
Hur hög kompression skulle det behövas för att kunna göra sig tillgodo effekten av etanolens egenskaper?
Skulle en högvarvig motor med kompression 13:1 kunna tillgodogöra sig etanolens egenskaper?
Generellt sett, högre än vad bensin klarar i samma motor med samma inställningar. Det varierar mellan motorer. Du pressar in mer av det bränslet samtidigt som kompressionen är högre utan att motorn spikar (att bränslet tänder i förtid av trycket). Höjer du kompet får du högre effektivitet=mer nyttig energi på vevaxeln. När jag surfat runt har jag sett extremer på 19:1 med tändstift med etanol, bensinmotorer med påstådda 16.5:1 etc. Men många kör mellan 10,5-14:1 på E85 i bilracesammanhang. Turbo eller inte är såklart styrande. De har lägre komp för att slippa fördröjning tills turbon jobbar vid gaspådrag. Turbofolket på sporthoj lär ha koll på detaljerna om du vill ha ingående exempel.
Kort svar: det borde gå att få ur mer hk ur en högvarvig 13:1 motor på E85. På E10 kanske kammarna funkar för att nå samma eller lite mer hk, men E85 kräver nog mer ventiltid för att få in extrabränslet. Beror även på insprutning och bränslepump. MC-insprutning är inte min starka sida..
Att med oförändrat komp få ut mer hk ur en bensinmotor på E85 än med bensin kräver ändrade ventiltider, tändläge förutom det uppenbara - mer av E85 än bara kompenserat energi-innehåll (+31%). Får du in 31>=41% E85 med bra ventiltider och får motorn att gå rent är du framme. På bilar görs det med höjt bränsletryck och/eller större spridare. MC vet jag inte ingående. Bike hade en FJR1300 på E85 som Motorrad skrev om i nr 5/08 och 9/08. Bänkades med lite mer hk än original trots att den inte var effektoptimerat konverterad vad jag minns.
Finns det risk att den går snålt och att man därför måste ställa den fetare?
Med E10 kommer hojen gå snålare än tidigare på samma inställningar. Men det ska motorstyrningen på moderna motorer klara av att justera för (högre bränsletryck, ändrade spridartider) om tillverkaren förutsett detta. Vet inte om era moderna insprutshojar har allt en bil har som klarar detta. Gissar att tillverkarna snart kommer ut med listor. Så egentligen kommer den inte gå snålare om allt är som det ska.. Jag kör en gammal spis med förgasare så jag tänker inte alltid modernt.. Ursäkta för den förvirringen..
Om du menar E85 är svaret inbakat ovan - mindre än +41% bränsle är snålt. D v s under idealt bränsle/luftförhållande, AFR. Värmeproblem pga snålställd på E85 tror jag är svårt att få. Iaf utan överladd. Den gamla volvon fick vara testbänk/lekstuga när E85 kom - den gick aldrig varmare än med bensin - oavsett snålställ.
Viktigt med etanolkörning är även att man sköter oljebyten. Det bildas etanal och andra sura, korrosiva förbränningskomponenter som buffras i oljan. E10 klarar man nog på normalbyte på MC. Men E85 ska nog bytas oftare. Bike Trollhättan har säkert en åsikt, om det inte finns på annan plats. Mäta PH på oljan före/efter byte kanske??
http://blizzard.rwic.und.edu/~nordlie/cars/gasoline.html
http://www.raceone85.com/