95-oktan blir E10

1300 cc

New member
Har läst på några ställen att den valiga 95-oktaniga bensinen skall försvinna i Sverige 1 maj i år och ersättas med E10 som har en större etanolinblandning.
Har också hittat tabeller på vilka bilar som klarar den nya blandningen och vilka som inte gör det. Vad beträffar MC har jag inte lyckats hitta någon information. Finns det några sakkunniga på forumet som känner till om det stämmer att vanlig 95-oktanig bensin skall försvinna och vad vi MC-åkare skall tanka.

Här är en länk till Teknikens Värld angående detta ämne.
http://www.teknikensvarld.se/nyheter/110216-e10-bensin-95oktan/index.xml
 

DearHunter

New member
Ja, det stämmer. Däremot så är jag lite osäker om det blir 1/5 eftersom man måste ta reda på från tillverkaren vilka motorer som klarar mer alkohol i tanken (Skål! ....Hick! :D)

Moderna motorer får nog inga större problem (07 och framåt?), med undantag för några få med känslig direktinsprutning. Däremot äldre motorer med dåliga packningar som har gummiinblandning kommer att få problem, då naturgummi skadas. De som använder en tätning på insidan av tanken får det extra roligt. Det finns dock nya tätningar som klarar etanolen. Dessutom så kan motorerna gå aningen tunt, eftersom etanolmolekylen innehåller mer syre.

De som tidigare kört på 95 oktan med 5% inblandning kan gå över till 98 oktan som nu får 5% inblanding av den här rödgröna-etanolsörjan som ska frälsa världen och statens (s)ocker-finansierade budget. Allt enligt ett EU direktiv som har tagits fram av hysteriska tonåringar och rödskäggiga gubbar i flanell, sandaler och fjällräven byxor som drömmer om ett bilfritt samhälle där alla håller sams och åker kollektivt ut på landet för att krama träd.... och nu vet ni även min inställning till etanol för om några år så kommer man att blanda in ännu mer... ;)
 

Chopperbyggarn

New member
Brasilien körde mycket tidigt på etanol men av någon anledning så gick allt fler över till bensin fordon och då kom myndigheternas nästa drag...blanda i etanol i bensinen. Ryckten gick att att motorer som kördes i Brasilien tog skada av detta. Detta är sådant som jag läst/hört för många år sedan så jag känner inte till sanningshalten i denna information som vände sig till resenärer som planerade att resa med eget fordon i Brasilien.

Kanske finns det en del bra info att hämta från detta land?

Själv märkte jag inte av några problem med min hoj i Brasilien..men då körde jag bara några hundra mil där.

Anders.J
 

HåkanP

New member
HondaMC säger att

Honda mc Sweden säger att:

Alla Honda motorcyklar och mopeder producerade för Europa sedan 1993 är kompatibla med E10. Modeller med förgasare kan dock få något sämre körbarhet i kall väderlek.
:)
 

Roberth

New member
Honda mc Sweden säger att:

Alla Honda motorcyklar och mopeder producerade för Europa sedan 1993 är kompatibla med E10. Modeller med förgasare kan dock få något sämre körbarhet i kall väderlek.
:)

Varför skulle man få sämre körbarhet?

Finns det någon som hittills har skrivit i tråden som har koll på hur mycket energiinnehållet sjunker med 95 E10 jämfört 95 E5?
 

Hampe

Skriver massor!
Då får man väl sluta att köra när det är minusgrader då...Det är ju ändå så farligt att ha en motorcykel utan ABS har jag hört...

Preciiis! :D


Finland har redan infört E10 som ersättning för 95 oktan.
Killarna jag talat med är inte glada i det - inga noterade tekniska problem ännu så länge, men markant försämrad aktionsradie med utspätt bränsle, det var den allmänna uppfattningen.


Hampe
 
Last edited:

Mimmi

New member
Hej!

Det blir att köra på 98 oktanig bensin för min del. Den skall innehålla 5% etanol precis som den gör nu.
Bästa lösningen är ju att köra på V-Power (99 oktan i Sverige), inte för oktantalets skull, men den är inte utspädd alls.

I Österrike kör jag alltid på Shell V-Power, där är den 100 oktan, och min BMW går lite bättre där, samt tar märkbart mindre bensin.

Jag vet inte vad den österrikiska V-Power innehåller, men den luktar precis som bensinen gjorde här i landet förr i tiden, dvs gott!:) Jag blir riktigt nostalgisk när jag öppnar tanklocket och känner doften.
 

Katarina

Helt okej
Då får man väl sluta att köra när det är minusgrader då...Det är ju ändå så farligt att ha en motorcykel utan ABS har jag hört...

Jag hörde en sak lite halvkaxigt i somras: de som inte kan bromsa använder ABS. ;)

Förr slog man alltid i k-sprit i tanken, i dag verkar folk ha glömt bort den biten?

(får tillägga att jag kör hoj under vintern också.)
 

jan-olovj

Active member
Jag slår fortfarande Ksprit i tanke inför vintern, jag inbillar mig att det blir mindre risk för kondens samt den startar lätt på våren.
 

Hampe

Skriver massor!
Hej!

Det blir att köra på 98 oktanig bensin för min del. Den skall innehålla 5% etanol precis som den gör nu.
Bästa lösningen är ju att köra på V-Power (99 oktan i Sverige), inte för oktantalets skull, men den är inte utspädd alls.

I Österrike kör jag alltid på Shell V-Power, där är den 100 oktan, och min BMW går lite bättre där, samt tar märkbart mindre bensin.

Jag vet inte vad den österrikiska V-Power innehåller, men den luktar precis som bensinen gjorde här i landet förr i tiden, dvs gott!:) Jag blir riktigt nostalgisk när jag öppnar tanklocket och känner doften.


Yes, när 95 blir E10 så kommer 98 oktan att överta 95 oktans gamla låginblandning av 5% etanol - om det inte redan är så.

Tyvärr håller Shell på att lägga ner i norden, så V-Power som är den sista äkta bensinen kommer att försvinna den med, i vart fall från Sverige och våra grannländer.

Lite trist att det är så, men nu när vi väckt liv i Åsa-Nissefilmerna igen så är chansen stor att det kokas ihop ett nytt superbränsle här i Sverige, som luktar rätt, ger turboeffekt, gör oss importoberoende utan att göra oss alkoholberoende - och gärna är lite miljövänligt i kanten dessutom...

Tillsätta karburatorsprit i tanken däremot för att späda ut den spriten som redan finns där...?

http://www.nwt.se/mera/motor/article642500.ece

Visst, det lär knappast göra mer skada, men med 5% etanolinblandning så tankar man redan i 2.5 liter alkohol vid varje 50 liters fill-up...

Skulle man däremot lyckas hitta hederligt K-skydd, som baseras på Isopropanol istället för sprit så har man ett annat utgångsläge, men i 999 fall av 1000 så har den låginblandade alkoholen redan homogeniserat vattnet med bränslet - tillskott är bara ett sätt att elda pengar.



Hampe
 

OH-

Member
Okej, inte många kör i kall väderlek som vinter precis men K-sprit är nog bra då. Som vanligt.

K-sprit är etanol. Etanol är knappast bra om det är för mycket etanol i soppan.

Vinterproblemet är just det att förgasare går lite magrare med större etanolinblandning. Lite fetare tomgångsinställning borde minska problemet mycket. I allra värsta fall behövs en fullständig förgasarinställning.
 

tersan

New member
Förr slog man alltid i k-sprit i tanken, i dag verkar folk ha glömt bort den biten?
Glömt och glömt... K-sprit har egentligen ingen funktion mer än att göra din plånbok tunnare.

Bensinen innehåller anti-ismedel på vintern, och om du har så mycket vatten i tanken att det blir isproppar så kommer k-sprit bara att göra det ännu värre.
 

Ove 60+

Active member
Finns det någon som hittills har skrivit i tråden som har koll på hur mycket energiinnehållet sjunker med 95 E10 jämfört 95 E5?

Har för mig att man får tanka 35% mer etanol för viss sträcka. Vid 5% eller 10% blir det drygt en resp drygt två liter etanol i tanken så man får börja fundera på att tanka någon kilometer tidigare. ;)
 

eha

New member
Minskat energiinnehåll, kompensation E10

Varför skulle man få sämre körbarhet?

Finns det någon som hittills har skrivit i tråden som har koll på hur mycket energiinnehållet sjunker med 95 E10 jämfört 95 E5?

energi-innehåll etanol: 21,2 MJ/liter
energi-innehåll bensin: 31,8 MJ/liter
energi-innehåll E5: (5*21,2+95*31,8)/100=31,27 MJ/liter
energi-innehåll E10: (10*21,2+90*31,8)/100=30,74 MJ/liter

E10/E5=98,3 % energi-innehåll i E10 jämfört med "gamla 95 oktan" (E5)
Det ger lika mycket kortare körsträcka på samma bränslelängd - T ex 1,7 km kortare sträcka per tio mil körsträcka på E5 ("gamla 95-oktan"). För att veta din egen hojs nya teoretiska tankräckvidd ta den gamla räckvidden*0,9831 Jag tror dock att minskningen blir något mindre, av anledningar nämnda nedan.

Den nya blandningen skulle även göra att oktantalet skulle stiga till nära 97 oktan RON. Min försiktiga gissning är att då pumpen anger 95 oktan kommer bensinbolagen ändra innehållet i bensinandelen pss att det man får ur pumpen håller 95 oktan även med E10.

Man justerar genom att öka inblandningen av lågvärda kolväten och minskar de högvärda - en liten gnuttas ändring av receptet är allt som behövs då det skiljer mycket mellan de olika kolvätenas RON-värden. De lågvärda kolvätena har någon-några procent högre energiinnehåll. Men effekten av detta på aktionsradien blir dock en högst marginell lindring i jämförelse med etanolets sänkande inverkan. Detta mtp att förändringen av andelen lågvärda/högvärda kolväten för att justera ner RON till 95 oktan är mycket liten. http://en.wikipedia.org/wiki/Octane_rating

En annan effekt av E10 är att förbränningstemperaturen kommer att sjunka. Etanol kräver mer energi för att förångas (Den som spillt bensin och etanol, T-röd e d på huden vet att etanolen kyler mycket mer när den dunstar.) Etanol har nära tredubbla förångningsentalpiteten (855 / 293 MJ/kg) och 15-20% högre värmekapacitivitet (1.925 / 1.64 kJ / dm3·K) - energiåtgång att höja ett ämnes temperatur en grad. På normal svenska: det går åt betydligt mer värmeenergi att förånga etanol än bensin. Denna energi tas från motorns överskott på värmeenergi, med resultatet att motorn får en svalare förbränningsprocess än med bara bensin.

Det kommer även ge en större del av bränslet med långsammare förbränning. Förbränningen blir dock genom etanolets högre syreinnehåll mer effektiv. Tveksamt om man kan ta ut något här med att justera fram tändningen då spikningstalet troligen förblir 95 oktan RON. Men man kan kanske köra med aningen snålare blandning utan att få värmeproblem om man vill snåla till hojen. Kyleffekten av etanol är stor nämligen. Men då blir motoreffekten ännu lägre än den redan blivit med E10. Men trots det rör det sig om högst några procent totalt.

Beräkning av ideal bränsle/luft blandning (AFR)
Ska den tappade effekten istället inhämtas krävs mer bränsle enligt nedan:
Närmevärden: Ideal syre/bränsle faktor ; densitet
bensin 14,64 ; 0,74 g/cm3
E5 (dagens 95 oktan) 14,35 ; 0,742 g/cm3
E10 14,08 ; 0,745 g/cm3
Beräkning enligt http://etanol.nu/faq.php?id=47

Om hojen är E5-optimerad: 1,0169 = 1,7% ökning
Om hojen är bensin-optimerad (E0): 1,0337= 3,4 % ökning

Som av en händelse är det tappade energiinnehållet närapå lika stort (i båda fallen) varför även energi-innehållet kompenseras fullt ut med denna ökning.

Eller så blir det kompensation för effekttappet med lite mer vrid på handleden..:D Inte optimalt dock - men bekvämt för den som inte ids. Hojen kommer alltså gå lite snålt om inget görs.

Nedanstående gäller E85 och lite biogas, som jämförelse mot ovan beräkning av AFR etc.
För E85 diffar det däremot mellan effektkompensation för förlorat energi-innehåll och idealt AFR. 31% bränsleökning krävs för att kompensera energimängdsminskningen men 41 % bränsleökning för ideal luft/bränsle. Det är här man får den extra effekten jämfört med bensin i en etanolmotor. Tillsammans med effektivare och långsammare förbränning med mer energi omsatt till mekanisk rörelse med tidigare tändning, högre kompression i o m att oktantalet är 100+ så det inte självantänder lika lätt.

För den som funderat på biogasdrift så har biogas 130+ oktan RON (varierar lite med hur ren, tvättad gasen är), är i gasform när det inte är trycksatt i en tank. Förångningsentalpin är 760 kJ/kg (etanol 855). Så även biogas (mestadels metan+lite H2O) kommer att kyla motorn betydligt mer än bensin. Flytande är energi-innehållet 17.8 MJ/dm3, alltså man får med ännu mindre bränsle än etanol (21.2) i tanken. Precis som med etanol går det att få högre effekt och effektivare förbränning ur otto-motorn på biogas. Detta kompenserar för energimängdstappet. Enkelt sagt läcker/slösar en bensindriven ottomotor mer bränsleenergi än motsv etanol och biogas. Klart är att i alla fall behövs större tankvolym med etanol (+31% ca) och biogas (beror på tanktryck, motoroptimering osv) kanske 40-70% större för att ha samma räckvidd som med bensin. STCC har väl en biogas-bil f ö, om man vill läsa om prestanda, biogas och ottomotor.. Jag slutade förkovra mig i biogas när de upplevda hindren blev större än möjligheterna när det gäller att köra MC på det.

Sorgebarnet för oss med MC-bränsletankar är just energimängdstappet med E85 kontra bensin - min hoj skulle tappa från 36 mil till 26 mil på en tank. Det är ju tråkigt att behöva tanka oftare..:( Men jag är ändå lite småsugen på att (någongång) köra konverterat och fullt etanoloptimerat. Med turbobestyckning kanske rentav.:p


FOTNOT
Värdena är från samma källa och gäller samma temperatur. Det blir samma om man räknar på värden framtagna i annan temperatur - det är förändringen som är det intressanta. Därför gäller det även godtyckligt för alla tanktemperaturer hojen kommer brukas i. (Långt från såväl frys- som kokpunkt för bränslet.)

http://bioenergy.ornl.gov/papers/misc/energy_conv.html
http://www.molecular-plant-biotechn...hnology/advantages-of-ethanol-over-petrol.htm
http://en.wikipedia.org/wiki/Heat_capacity
http://en.wikipedia.org/wiki/Heat_of_combustion#Lower_heating_value
http://en.wikipedia.org/wiki/Gasoline
http://www1.eere.energy.gov/hydrogenandfuelcells/pdfs/storage.pdf
 
Last edited:

Hampe

Skriver massor!
Sorgebarnet för oss med MC-bränsletankar är just energimängden - min hoj tappar från 36 mil till 26 mil på en tank. Det är tråkigt att behöva tanka oftare..:(

Inte undra på att denna tråden http://forum.svmc.se/showthread.php?t=5793 blivit så populär! :D

TACK för en redig redogörelse - tack för att du tog dig tid.

Att aktionsradien skärs ner så våldsamt trodde jag inte riktigt.
Jag trodde nog mina Finska vänner överdramatiserade problemen, men där ser man.



Hampe
 
Top