15 km/h = 2000 spänn i böter i "gångfartsområde"

Hampe

Skriver massor!
Ja, den kommentaren från mig kunde ju lätt tolkas som något redigt fingerpekande. Sorry!

Så var det egentligen inte tänkt. Även jag föll i fällan; det är så lätt att peka finger åt det som är fel, men så långt för att rätta till felet man ser.
Dock - jag är INTE aktiv på Wikipedia. Jag kan lätt se mig själv i en dödsklinch med någon annan användare i ett redigeringskrig gone sour, därför håller jag mig borta.

Däremot är Wikipedia ett utmärkt sätt att kommunicera sin syn på saker och ting - om det görs snyggt.
Det har vi sett exempel på i flera motorcykel- och trafiksäkerhetsrelaterade artiklar på Wikipedia... :tummenupp

Hampe

challe

Member
Sanningen är ju den att gatan inte alls är felskyltad. "Cykelfartsgata" är ännu ett hittepåbegrepp som inte har något ordentligt stöd i lagen.
Det är 50 km/h som gäller, som oftast inom tättbebyggt område. Den lägsta "högsta tillåtna hastighet" som kan skyltas på gator och vägar är
faktiskt 30 km/h. Vill man sen drömma sig till att se skyltar med lägre hastighet ändå, så är det industrimark och privata inhägnader man får bege sig till - där kan man hitta vilka påfund som helst.

Hampe

Det står förvissa inget om 20 km/t i Trafikförordningen, men skyltning lägre än 30 km/t finns ju. Huruvida det är lagligt eller ej är kanske tveksamt. Det vet man väl knappast innan Hovrätten/Högsta Domstolen tolkat reglerna.

View attachment 7256

nordicbiker

New member
Ja, sorry, men så enkelt är det! Där det stå ett skylt "gångväg" vet man att det är gånghastighet som gäller. Detta lär man sig väl i traffikskolan?!

Likadant lär vi tyska oss att gula tavlan med ortsnamn betyder 50km/t till man kommer med liknande tavla med röd diagonal linje, vid bebyggelsens slut. Från där är det 100km/t om ongenting annat är skyltat.

Hur enkelt som helst! Så mycket kan man väl lära sig, eller?

Marie

Banned
Käre Nordicbiker, har du ännu inte märkt att svenskar är mycket dummare än tyskar?

I varje fall när det gäller sådana saker som dubbla betydelser hos skyltar. Det är bara några år sedan som myndigheterna försökte införa att ortsnamnsskylten skulle innebära 50 km/h. Det tog ungefär 1 år, sedan var 50-skyltarna tillbaka. Folk som blev stoppade för fortkörning hade ju inte sett någon 50-skylt.......

SuperRetard

New member
Det lämnar ju hur man än vänder det frågan öppen för tolkning. Normal gångfart för mig om jag faktiskt är på väg nånstans är snarare 8 km/h (jag går fort), och jag har en vän som är larvigt lång som jag har svårt att hänga med som säkert är närmare 10.. Får han då köra fortare på samma sträcka än tjejkompisen som är 1.54?

Barnfamiljens gångfart med barnvagn är säkert inte högre än 3 km/h, kanske är det lägstanivån vi ska anpassa oss till? Den som lever får se...

Maverick

New member
Jag har aldrig upplevt att gångfartsområdena varit ett problem vare sig med bil, mc eller cykel. Oavsett om jag haft tillgång till hastighetsmätare eller inte. Blir man osäker brukar det bara vara att titta åt sidan och jämföra eftersom det som regel alltid finns nån som går i närheten. Med dagens allmänna fysiska kapacitet bland folk så behöver man ju inte vara Einstein för att lista ut att det är under 10km/h.

Min gissning är också att ingen kommer att bli fälld för 8-10 km/h men 15-20 km/h är påtagligt fortare än man går och jämförbart med normalfart på en svenssoncykel. Så det är bara nonchalans och slapphet att man åker fast på sådana områden. Just 7km/h talar de för övrigt om på körskolan iaf, och på krypkörningen på uppkörning går det ju betydligt långsammare än så.

Hampe

Skriver massor!
Välkommen till forumet, Maverick, med detta ditt förstainlägg!

Tom Hanks har varit i den gamla DDR-idealstaden "Eisenhüttenstadt" och berättar om det hos Letterman.

Klickar man på länken nedan så hamnar man direkt på sekvensen med skylten som börjar 8:16
http://youtu.be/B3h2Rw1mHew?t=8m16s

Skylten "gångfartsområde" dechiffreras här som ett gammalkommunistiskt sätt att uttrycka "No dogs allowed" eftersom det är det enda som saknas på skylten.

Tom Hanks är för övrigt i högform hela klippet igenom, och berättar om sina erfarenheter från Tyska Autobahn med privatchauffören "Racer X" som körde honom till olika inspelningslokationer när dom spelade in en film här på denna sidan pölen. Sevärt.

H

Last edited: