Tycker att nivån och inställningen i denna tråd i vissa stycken är skrämmande, det finns en anledning till att det heter Gångfartsområde, det är ett område / gata där fordonstrafik får vistas på fotgängarnas villkor, förutom att man endast får färdas i gångfart så har man absolut väjningsplikt mot gående, detta efterlevs inte, jag sitter i övningsbilen dagarna i ända och blir omkörd på gångfartsområde flera gånger per vecka, att sedan i ett forum i en organisation som ska arbeta för trafiksäkerhet hitta diskussioner som ifrågasätter de lagar och regler som gäller, följ lagen eller ta straffet som en man och betala böterna, det är aldrig synd om dom som inte kan hålla sig till reglerna. Alternativet är att det blir gågata fullt ut, då får fordonen förpassa sig annanstans. Om jag inte i en bil eller annat fordon kan avgöra vad som är gångfart, då är väl frågan om jag ska ha körkort.
Om man har bestämt 7 km/h som högsta tillåtna hastighet så kommunicera ut det!
Men oj, kan man inte mäta det på en normal hastighetsmätare? Då får vi hitta på något annat.
Jag förstår vad du menar, men uttrycket gångfart är för abstrakt - för en människa som sitter i en bil.
Visst - går det folk bredvid dig så har man en perfekt indikator, men om man är själv på gatan?
Polisen lasrar dig gärna ändå.
Om folk omkring dig inte är samarbetsvilliga utan väljer att stå stilla och prata? Vad är gångfart då?
Eller, för att riktigt larva oss och hämta upp ett argument ända nerifrån källaren:
En rullstolsburen människa som aldrig kunnat "gå" - hur skall denne kunna relatera till gångfart?
Det jag menar är att konstruktionen "gångfartsgata" bäddar för missförstånd, tolkningar och godtycke.
En elitidrottare inom disciplinen "gång" tuffar på i just 15-17 km/h timme efter timme.
Andra går betydligt långsammare. Alltså har man bestämt att 7 km/h är gångfart mellan skyltarna.
Så säg det då! Eller, nej - just det ja...
"Gångfartsgata" bäddar också för andra problem: klantiga lokalpolitiker och tjänstemän:
En av de som överklagat sina böter tittade lite i de lokala trafikföreskrifterna.
Laholms Tidning skrev:
I en mejlkonversation, förra veckan, med kommunens trafikplanerare Annica Pålsson bad han om att få ut besluten om gångfartsområden för Östertullsgatan och Bagare-liden ur de lokala trafikföreskrifterna.
Där skriver Annica Pålsson att Bagareliden inte är ett gångfartsområde utan att området börjar ovanför backen på Köpmansgatan.
Ett av Lennart bifogat foto till trafikplaneraren gav dock svar på tal och Annica Pålsson fick krypa till korset och beskrev det hela som ”pinsamt”.
– Enligt kommunen står skyltarna uppe vid torget. Det är konstigt att de inte har bättre koll, säger Lennart.
Hans titt där föranleddes av han inte tyckte att beskrivningen av hur just en "gångfartsgata" skall se se ut stämde med verkligheten
Foto: Richard Gustafsson. Bild nallad från www.laholmstidning.se
Vad ser vi från vänster till höger?
1. Stensatt "trottoar", möjligen utan nivåskillnad genom kantsten
2. Asfalterad "gata"
3. Stensatt yta av knott, möjligen för delvis parkering av bilar
4. "Trottoar" med cementplattor
Ser detta ut som den tänkta ytan där bilar och fotgängare skall samsas på fotgängarnas villkor?
...eller är det bara en vanlig gata där trafikplaneraren vill att det skall rulla lite långsammare eftersom folk som bor i gatunivå vill ha det lite tystare inomhus? Skall "trafiksäkerhet" tillåtas vara en omskrivning för "billigt sätt att komma undan bulleråtgärder"?
Vad jag ser är en uppenbar risk att klåfingriga lokalpolitiker okynnesinstiftar gångfartsgator för att komma undan andra, dyrare åtgärder som egntligen borde till, eller skapa "mysiga miljöer" i stadsmiljö, mysiga miljöer där bilarna inte längre skall vara hårda - också dör ändå fler oskyddade trafikanter i onödan.
Minns gärna den befängda föregångaren "Gårdsgata", som inrättades redan för 20 år sedan!
Där var det även lite hopp och lek inritat. "Gårdsgata" är nu ersatt av Gångfartsområde.
2002 gjorde Göteborgs Stad en rapport om denna typ av trafikmiljö, och frågade dessutom en massa andra kommuner hur dom hanterade frågan. Läs själva:
http://www2.trafikkontoret.goteborg.se/resourcelibrary/Gårds- och gågator skärm.pdf
..eller sug på ett par godbitar här:
# Det är svårt, eller rent av omöjligt att uppfylla utformningskraven i förordningen.
Ändå anlägger man denna typ av gator
# Gårdsgaturegleringen bör endast användas då utformningskraven i förordningen är uppfyllda, annars bör annan reglering användas.
Precis!
# Gårdsgaturegleringen bör endast användas då syftet är att integrera trafikslagen, annars bör annan reglering användas.
Told you so!
# Trafikanters och planerares kunskap om märkenas innebörd är begränsad.
Det har dom varit i 20 år nu - eftersom vi inte har någon trafikinformation eller propaganda längre
Det är en jättefin tanke med dessa gångfartsgator, men det är ett sjujäkla ansvar att planera och besluta om dem - och ett lika stort ansvar att trafikera dem.
Det är uppenbart att alla bilister inte förmår ta sitt ansvar när dom kör där. Tar politikerna sitt...?
Hampe