15 km/h = 2000 spänn i böter i "gångfartsområde"

Hampe

Skriver massor!
Jag vill minnas att för många år sedan blev en cyklist bötfälld för att ha kört fortare än skyltade 30 km/t i en nedförsbacke. Han överklagade och i domstol blev han frikänd eftersom det inte kunde anses rimligt att han skulle kunna avgöra om hastigheten överskred skyltad hastighet utan tillgång till hastighetsmätare på cykeln.

Man kan förmoda att ett liknande domslut kommer förr eller senare i de här fallen, såvida inte det finns gångtrafikanter på väg åt samma håll som motorfordonsföraren kan jämföra sin hastighet med. Hastighetsmätaren på många bilar fungerar ju som redan påpekats inte i 7 km/t.


Tranåsfallet 2011 var ingen trana, utan en anka som fick ovanligt mycket höjd innan den kraschade:

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/jonkopingsnytt/fortkorning-pa-cykel-en-anka


Däremot har man plockat cyklister i gångfartsområden tidigare:

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/satsning-mot-fortkorning-pa-cykel_8426968.svd





Hampe
 

challe

Member
Tranåsfallet 2011 var ingen trana, utan en anka som fick ovanligt mycket höjd innan den kraschade:

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/jonkopingsnytt/fortkorning-pa-cykel-en-anka

Däremot har man plockat cyklister i gångfartsområden tidigare:

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/satsning-mot-fortkorning-pa-cykel_8426968.svd


Hampe


Fallet jag tänker på hände i slutet av förra seklet när jag själv trampade cykel i stor utsträckning. Webben var inte vad den var så den artikeln finns nog inte att finna på nätet längre.

Cyklist i Götgatsbacken har nog svårt att hävda att han inte visste att det gick för fort eftersom det alltid finns många gångtrafikanter där.
 

Bodensaren

New member
Tycker att nivån och inställningen i denna tråd i vissa stycken är skrämmande, det finns en anledning till att det heter Gångfartsområde, det är ett område / gata där fordonstrafik får vistas på fotgängarnas villkor, förutom att man endast får färdas i gångfart så har man absolut väjningsplikt mot gående, detta efterlevs inte, jag sitter i övningsbilen dagarna i ända och blir omkörd på gångfartsområde flera gånger per vecka, att sedan i ett forum i en organisation som ska arbeta för trafiksäkerhet hitta diskussioner som ifrågasätter de lagar och regler som gäller, följ lagen eller ta straffet som en man och betala böterna, det är aldrig synd om dom som inte kan hålla sig till reglerna. Alternativet är att det blir gågata fullt ut, då får fordonen förpassa sig annanstans. Om jag inte i en bil eller annat fordon kan avgöra vad som är gångfart, då är väl frågan om jag ska ha körkort.
 

Bob Sweden

New member
Tycker att nivån och inställningen i denna tråd i vissa stycken är skrämmande, det finns en anledning till att det heter Gångfartsområde, det är ett område / gata där fordonstrafik får vistas på fotgängarnas villkor, förutom att man endast får färdas i gångfart så har man absolut väjningsplikt mot gående, detta efterlevs inte, jag sitter i övningsbilen dagarna i ända och blir omkörd på gångfartsområde flera gånger per vecka, att sedan i ett forum i en organisation som ska arbeta för trafiksäkerhet hitta diskussioner som ifrågasätter de lagar och regler som gäller, följ lagen eller ta straffet som en man och betala böterna, det är aldrig synd om dom som inte kan hålla sig till reglerna. Alternativet är att det blir gågata fullt ut, då får fordonen förpassa sig annanstans. Om jag inte i en bil eller annat fordon kan avgöra vad som är gångfart, då är väl frågan om jag ska ha körkort.

Nu vet jag inte vilka inlägg du tolkar som "ifrågasättande av lagen", för min egen del rör diskussionerna sig inte om lagen som sådan.
Det jag, i likhet med TS vill lyfta fram är lagens uppenbara brister när det gäller mätbara storheter (km/tim) och den rättsosäkerhet detta leder till.

Dessutom:
Även om det här är ett forum som drivs av en organisation som arbetar med blandannat trafiksäkerhet så kan du väl knappast mena allvar om du tycker att diskussionen som förs här till 100% måste följa organisationens officiella ståndpunkter ?
Det skulle inte bli mycket till debatt isåfall...
 

Hampe

Skriver massor!
Tycker att nivån och inställningen i denna tråd i vissa stycken är skrämmande, det finns en anledning till att det heter Gångfartsområde, det är ett område / gata där fordonstrafik får vistas på fotgängarnas villkor, förutom att man endast får färdas i gångfart så har man absolut väjningsplikt mot gående, detta efterlevs inte, jag sitter i övningsbilen dagarna i ända och blir omkörd på gångfartsområde flera gånger per vecka, att sedan i ett forum i en organisation som ska arbeta för trafiksäkerhet hitta diskussioner som ifrågasätter de lagar och regler som gäller, följ lagen eller ta straffet som en man och betala böterna, det är aldrig synd om dom som inte kan hålla sig till reglerna. Alternativet är att det blir gågata fullt ut, då får fordonen förpassa sig annanstans. Om jag inte i en bil eller annat fordon kan avgöra vad som är gångfart, då är väl frågan om jag ska ha körkort.


Om man har bestämt 7 km/h som högsta tillåtna hastighet så kommunicera ut det!
Men oj, kan man inte mäta det på en normal hastighetsmätare? Då får vi hitta på något annat.

Jag förstår vad du menar, men uttrycket gångfart är för abstrakt - för en människa som sitter i en bil.
Visst - går det folk bredvid dig så har man en perfekt indikator, men om man är själv på gatan?
Polisen lasrar dig gärna ändå.
Om folk omkring dig inte är samarbetsvilliga utan väljer att stå stilla och prata? Vad är gångfart då?

Eller, för att riktigt larva oss och hämta upp ett argument ända nerifrån källaren:
En rullstolsburen människa som aldrig kunnat "gå" - hur skall denne kunna relatera till gångfart?

Det jag menar är att konstruktionen "gångfartsgata" bäddar för missförstånd, tolkningar och godtycke.
En elitidrottare inom disciplinen "gång" tuffar på i just 15-17 km/h timme efter timme.
Andra går betydligt långsammare. Alltså har man bestämt att 7 km/h är gångfart mellan skyltarna.
Så säg det då! Eller, nej - just det ja...

"Gångfartsgata" bäddar också för andra problem: klantiga lokalpolitiker och tjänstemän:
En av de som överklagat sina böter tittade lite i de lokala trafikföreskrifterna.


Laholms Tidning skrev:
I en mejlkonversation, förra veckan, med kommunens trafikplanerare Annica Pålsson bad han om att få ut besluten om gångfartsområden för Östertullsgatan och Bagare-liden ur de lokala trafikföreskrifterna.
Där skriver Annica Pålsson att Bagareliden inte är ett gångfartsområde utan att området börjar ovanför backen på Köpmansgatan.
Ett av Lennart bifogat foto till trafikplaneraren gav dock svar på tal och Annica Pålsson fick krypa till korset och beskrev det hela som ”pinsamt”.
– Enligt kommunen står skyltarna uppe vid torget. Det är konstigt att de inte har bättre koll, säger Lennart.


Hans titt där föranleddes av han inte tyckte att beskrivningen av hur just en "gångfartsgata" skall se se ut stämde med verkligheten

laholm_zps99fcf608.jpg

Foto: Richard Gustafsson. Bild nallad från www.laholmstidning.se

Vad ser vi från vänster till höger?

1. Stensatt "trottoar", möjligen utan nivåskillnad genom kantsten

2. Asfalterad "gata"

3. Stensatt yta av knott, möjligen för delvis parkering av bilar

4. "Trottoar" med cementplattor

Ser detta ut som den tänkta ytan där bilar och fotgängare skall samsas på fotgängarnas villkor?
...eller är det bara en vanlig gata där trafikplaneraren vill att det skall rulla lite långsammare eftersom folk som bor i gatunivå vill ha det lite tystare inomhus? Skall "trafiksäkerhet" tillåtas vara en omskrivning för "billigt sätt att komma undan bulleråtgärder"?

Vad jag ser är en uppenbar risk att klåfingriga lokalpolitiker okynnesinstiftar gångfartsgator för att komma undan andra, dyrare åtgärder som egntligen borde till, eller skapa "mysiga miljöer" i stadsmiljö, mysiga miljöer där bilarna inte längre skall vara hårda - också dör ändå fler oskyddade trafikanter i onödan.

Minns gärna den befängda föregångaren "Gårdsgata", som inrättades redan för 20 år sedan!
Där var det även lite hopp och lek inritat. "Gårdsgata" är nu ersatt av Gångfartsområde.

3505463923.png



2002 gjorde Göteborgs Stad en rapport om denna typ av trafikmiljö, och frågade dessutom en massa andra kommuner hur dom hanterade frågan. Läs själva: http://www2.trafikkontoret.goteborg.se/resourcelibrary/Gårds- och gågator skärm.pdf

..eller sug på ett par godbitar här:

# Det är svårt, eller rent av omöjligt att uppfylla utformningskraven i förordningen.
Ändå anlägger man denna typ av gator

# Gårdsgaturegleringen bör endast användas då utformningskraven i förordningen är uppfyllda, annars bör annan reglering användas.
Precis!

# Gårdsgaturegleringen bör endast användas då syftet är att integrera trafikslagen, annars bör annan reglering användas.
Told you so!

# Trafikanters och planerares kunskap om märkenas innebörd är begränsad.
Det har dom varit i 20 år nu - eftersom vi inte har någon trafikinformation eller propaganda längre



Det är en jättefin tanke med dessa gångfartsgator, men det är ett sjujäkla ansvar att planera och besluta om dem - och ett lika stort ansvar att trafikera dem.

Det är uppenbart att alla bilister inte förmår ta sitt ansvar när dom kör där. Tar politikerna sitt...?



Hampe
 

Hampe

Skriver massor!
Hmmm... Cykelfartsgata. Det var en ny variant. Hur fort går en cykel nu igen...?


H
 

Bob Sweden

New member
Dagens cliffhanger:
Vilken hastighetsbegränsning gäller här?
Jag kan avslöja att bilden är tagen i dag den 16/10 på en av Sveriges mest trafikerade vägar och att det som synes pågår ett vägarbete, därav den tillfälliga trafikomläggningen.
Vilken hastighetsbegränsning tror ni att vårt älskade Trafik-värk valt att sätta på den här 21 km långa sträckan?

View attachment 7247
 

Hojkul!

New member
Dagens cliffhanger:
Vilken hastighetsbegränsning gäller här?
Jag kan avslöja att bilden är tagen i dag den 16/10 på en av Sveriges mest trafikerade vägar och att det som synes pågår ett vägarbete, därav den tillfälliga trafikomläggningen.
Vilken hastighetsbegränsning tror ni att vårt älskade Trafik-värk valt att sätta på den här 21 km långa sträckan?

View attachment 7247

70 km/h gissar jag på.
 

Bob Sweden

New member
Dagens cliffhanger:
Vilken hastighetsbegränsning gäller här?
Jag kan avslöja att bilden är tagen i dag den 16/10 på en av Sveriges mest trafikerade vägar och att det som synes pågår ett vägarbete, därav den tillfälliga trafikomläggningen.
Vilken hastighetsbegränsning tror ni att vårt älskade Trafik-värk valt att sätta på den här 21 km långa sträckan?

View attachment 7247

Rätt svar är att på den aktuella platsen gällde högsta tillåtna hastighet 120 km/tim!
Man har skyltat ner med "rekommenderad högsta hastighet" men inte bemödat sig med att sänka "högsta tillåtna hastighet".
I praktiken skapade alltså Trafikverket sveriges enda vägsträcka med 120 km/tim i hastighetsgräns och mötande trafik.
Tack för det 0-vision...
 

Hampe

Skriver massor!
Även om det är olämpligt så är högsta tillåtna hastighet på platsen 50 km/tim.

Precis som på vilken stadsgata som helst

Ännu en soppa. Ingen vet vad som gäller, skrivbordsplanerare brainstormar fram lösningar på saker som ibland inte ens är problem - eller problem som redan har en alldeles utmärkt lösning.
Man vräker ut skyltar utan att förstå vad man begär av trafikanten och utan att trafikanter förstår vad som krävs av henne eller honom.
Respekten för skyltar och regler urholkas, och ändå fler oskyddade trafikanter dödas eller skadas.


Hittepåordet "Cykelfartsgata" har förövrigt fått en egen rubrik på Wikipedia. Är den rätt och riktig...?

Wikipedia skrev:
Försök med cykelfartsgator i Sverige inleddes omkring år 2010, men de förekom då redan i Tyskland och Österrike. Hastigheten är i Sverige begränsad till 20 km/h, men i Tyskland är hastigheten inte nedsatt, utan bilisterna uppmanas ta hänsyn till cyklisterna.
Felaktigheten fetad av mig. http://sv.wikipedia.org/wiki/Cykelfartsgata


Inte ens cyklisterna själva är speciellt förtjusta i påfundet:

kommentar ur GP skrev:
– Någon har haft en tjusig vision och föreställt sig att man ska cykla mitt i gatan som någon slags prinsessa. Men den visionen passar inte in i verkligheten. Trafiken styrs av vaggande lastbilar.


...åsso en liten käck "faktaruta" i artikeln:

Fakta: Cykelfartsgata
Cykelfartsgatan är en blandtrafikgata där cyklister och bilister har samma framkomlighet.

Syftet är också att skapa en miljö där cyklisterna upplever en högre trygghet i trafiken tack vare en tydlig ordning på gatan.

Källa: Trafikkontoret

Eh? "Samma framkomlighet"...? "Tydlig ordning"?
Får man koka svamp på arbetstid? Dessa formuleringar är ju ärkeflum!

Skylta med en hastighet som vissa tror gäller, medans andra vet hur det ligger till - "Tydlig ordning"?


http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2498098-hon-gor-tummen-ned-for-cykelfartsgator




H
 

Hojkul!

New member
Precis som på vilken stadsgata som helst

Hittepåordet "Cykelfartsgata" har förövrigt fått en egen rubrik på Wikipedia. Är den rätt och riktig...?

Felaktigheten fetad av mig. http://sv.wikipedia.org/wiki/Cykelfartsgata


Inte ens cyklisterna själva är speciellt förtjusta i påfundet:




...åsso en liten käck "faktaruta" i artikeln:



Eh? "Samma framkomlighet"...? "Tydlig ordning"?
Får man koka svamp på arbetstid? Dessa formuleringar är ju ärkeflum!

Skylta med en hastighet som vissa tror gäller, medans andra vet hur det ligger till - "Tydlig ordning"?

H

Inte är det konstigt att jag absolut inte tänker skänka en endaste svensk krona till Wikipedia...
 

challe

Member
Bilden i den här tråden som visar rekommenderad hastighet istället för max tillåten hastighet visar ju en felskyltad cykelfartsgata. Det är väl knappast Wikipedia som har fel. I källan som Wikipedia referar till står det:

"På cykelfartsgatorna är cyklisterna överordnade biltrafiken. Eftersom cykelfartsgator främst ska anläggas på gator med stor cykeltrafik, blir dessa i hög utsträckning självförklarande – bilisterna tvingas anpassa sig till cyklisterna och deras tempo. Hastighetsgränsen på cykelfartsgator bör vara 20 km/tim."
 

VBK

New member
Beslagta dårens fordon.

Ja så hade det kunnat låta för 3 år sedan, men om man rannsakar sig själv bara lite, och gör en avvägning i bötesbelopp.

Nu kan jag inte dom exakta summorna men om jag får gissa så borde 2000:- i böter på en 70 väg innebära kanske 10% överskridande dvs kanske 80 km/h på en väg där man inte förväntar sig barnvagnar eller rollatorer.

15 km på en 7km väg är mer än det dubbla man får köra faktiskt,, ja det är faktiskt så.

Det är det här jag en gång försökte förklara med näbbar och blod när extrembeteendet begav sig,, när "präktiga" människor försökte försvarar sig med att allt skulle lukta hallon.

Jag är så glad och faktiskt lite stolt över att vi faktiskt är där vi är nu, hade det varit 200 på en 110 väg som det var tänkt så var beslag av hojen, utöver hemult höga böter och troligtvis en villkorlig dom det som var tänkt för oss.

Jag har ingetvtill övers för att man ens försöker försvara det när ALLA..ALLA... låter sina barn springa som det bör "vind för våg" på en gågata, gångbana eller annat.
 

Hampe

Skriver massor!
Inte är det konstigt att jag absolut inte tänker skänka en endaste svensk krona till Wikipedia...

Bilden i den här tråden som visar rekommenderad hastighet istället för max tillåten hastighet visar ju en felskyltad cykelfartsgata. Det är väl knappast Wikipedia som har fel. I källan som Wikipedia referar till står det:

"På cykelfartsgatorna är cyklisterna överordnade biltrafiken. Eftersom cykelfartsgator främst ska anläggas på gator med stor cykeltrafik, blir dessa i hög utsträckning självförklarande – bilisterna tvingas anpassa sig till cyklisterna och deras tempo. Hastighetsgränsen på cykelfartsgator bör vara 20 km/tim."


Visst, man kan betala till Wikipedia. Eller inte.
Man kan också välja att dra sitt strå till stacken genom att regga sig och gå in på Wikipedia och börja redigera sådant man anser vara fel.

Men framförallt är Wikipedia intressant för den speglar vad folk tror är sant. Eller vad trafikanterna ute på gatorna suggererar sig själv att tro är riktigt i sammanhanget - baserat på tyckande, troende och önskemål.
...och vilket sorts fordon man framför för stunden, och vilken tolkning som passar bäst för dagen.

Sanningen är ju den att gatan inte alls är felskyltad. "Cykelfartsgata" är ännu ett hittepåbegrepp som inte har något ordentligt stöd i lagen.
Det är 50 km/h som gäller, som oftast inom tättbebyggt område. Den lägsta "högsta tillåtna hastighet" som kan skyltas på gator och vägar är
faktiskt 30 km/h. Vill man sen drömma sig till att se skyltar med lägre hastighet ändå, så är det industrimark och privata inhägnader man får bege sig till - där kan man hitta vilka påfund som helst.

Och i vilsegångna städer såklart - som tror att dom värnar sina cyklister genom att laborera med uttryck, vägar och skyltar. Problemet är att hur gott syftet än är så blir det bara skit av det:

Somliga cyklister trampar på och inbillar sig att man åtnjuter någon slags skyddad särställning - när allt bara är som vanligt!
Visst; iklätt nya kläder - men det är paltor som kejsaren redan ratat.

Men framförallt så gör man skit av trafikanternas tilltro och förtroende för lagar och regler: trixa och greja med skyltar och inbilla några att det är på ett visst vis utan att informera andra vad som väntas av dem. A recipe for disaster.

Det går i dagsläget inte att hastighetsbegränsa cykelfartsgator till 20 km/h - inte ens om man jättejättegärna vill det.
Det hela liknar Nicke Lilltroll i lagstiftarskogen, typ.



Hampe
 
Last edited:

Hojkul!

New member
Visst, man kan betala till Wikipedia. Eller inte.
Man kan också välja att dra sitt strå till stacken genom att regga sig och gå in på Wikipedia och börja redigera sådant man anser vara fel.
...

Hampe

Om jag skulle lägga alla strån som jag (enligt mitt tycke) bidragit med, kring en mängd saker i det här som kallas samhället, i en stack på vägen så skulle varken du eller någon annan kunna köra där.... Ibland ORKAR man helt enkelt inte längre. Det finns alltid en given gräns för hur mycket energi man kan bidra med, i den dimension vi lever och verkar i.
Undantaget verkar vara du själv Hampe - vilket vi andra tackar för :tummenupp
 
Top