15 km/h = 2000 spänn i böter i "gångfartsområde"

Hampe

Skriver massor!
Någon har bestämt sig för att högsta tillåtna hastighet i "gångfartsområde" är 7 km/h.
Inte man skyltar med, det skall man "veta" tydligen.

ROS_Gangfartsomrade_919511v530x800.jpg




http://www.laholmstidning.se/articl...94/1262/-/botfalls-efter-att-ha-kort-15-kmtim

Argumentet att hastighetsmätaren i de flesta bilar inte börjar förrän vid 20 km/h antar jag kommer att viftas bort.

Även andra, som rusat fram längs gatorna och blivit rapporterade för den svindlande hastigheten av 17 km/h överklagar - men ,ed placering av skyltar som grund.
http://www.laholmstidning.se/articl...94/-/lennart-overklagar-boterna-till-domstol-


Är inte detta typiskt för klåfingrig lagstiftning där man stressar igenom ogenomtänkta beslut för snabbt och blir sittande med massa olösta frågor när allt redan är sjösatt och igång?


Nå, för vissa motorcyklister är hastighetsbestämningen enkel inom gångfartsområde:
Dom som paddlar med fötterna och idkar albatrosstart med motorcykeln vet precis var gränsen går.


Hampe
 
Last edited:

Bansaie

New member
Jo men det heter ju gångfartsområde av en anledning.
Så vi tar fram trafikförordningen igen...
Kap 8
1§ På en gågata och i ett gångfartsområde gäller följande.
1. Fordon får inte föras med högre hastighet än gångfart.
2. Fordon får inte parkeras på någon annan plats än särskilt anordnade parkeringsplatser.
3. Fordonsförare har väjningsplikt mot gående.​

Hur fort klarar du att gå?

Fast visst är det ett problem att hastighetsmätarna inte kan visa det, dock tror jag de nya digitala gör det. I.a.f. gör den det på min hoj men hur rätt det är vet jag inte. Och våra båda bilar har analoga hastighetsmätare så jag har samma problem som kvinnan när jag kör bil, dock går det hyfsat att avgöra utan att titta på mätarn. Rullar bilen plågsamt långsamt så är man nära gångfart. Annars är väl rull på tomgång med ettans växel i ett bra mått.
 
Last edited:

Bob Sweden

New member
*klipp*
Hur fort klarar du att gå?
*klipp*

Där har du problematiken i ett nötskal.
Om du efter att ha läst lagtexten inte vet vad som gäller, är då lagen tydlig ?
Kanske finns det en för mig okänd vedertagen internationell eller nationell norm på just det här området? ;-)
 

Hampe

Skriver massor!
Bussiga kommuner kör med tilläggstavla:
gångfartsområde.jpg

Bilden nallad från cyklande bloggare som inte är överens med trafikplaneringen kring
Linköpings flygplats...http://mr29er.com/anders-vs-staten-stopplikt-pa-cykel-och-idiotisk-trafikplanering/


på samma sätt som man här och var faktiskt var hygglig och kompletterade den då nya tavlan "tättbebyggt område" med en explicit hastighetsskylt

katt%20309.jpg



Det är ju tyvärr så att vi inte har någon trafikinformation eller -propaganda längre, och då är det bara de riktigt engagerade som söker ny kunskap.
...sedan verkar det som man just i Laholm har haft dålig koll på under vilka förhållanden man skall skylta för just gångfartsgata.

Bli lasrad i 15 knyck och avkrävd 2000 spänn på lösa grunder? Njae - jag hade nog härsknat till lite där med.






Hampe
 

Hampe

Skriver massor!
Tja, eller rent av "påbjuden" om man tänker efter,
Man SKALL köra 7 km/h även om man själv tycker att 5 km/h hade varit rimligare för att inte plomberna skall skala ut munnen längs gatstenen...

Nya tider, nya tveksamheter


H
 

Pricken

New member
Nej.

Enligt Vägmärkesförordningen betyder skylten

Rekommenderad lägre hastighet

Märket anger en vägsträcka eller ett område där särskilda åtgärder vidtagits eller där förhållandena är sådana att det är lämpligt att färdas med lägre hastighet än den högsta
tillåtna.
Den rekommenderade lägre hastigheten anges på märket.
 

Bob Sweden

New member
Nej.

Enligt Vägmärkesförordningen betyder skylten

Rekommenderad lägre hastighet

Märket anger en vägsträcka eller ett område där särskilda åtgärder vidtagits eller där förhållandena är sådana att det är lämpligt att färdas med lägre hastighet än den högsta
tillåtna.
Den rekommenderade lägre hastigheten anges på märket.

Ok, det köper jag, men vid vilken hastighet (km/tim) överträder jag gällande hastighetsbegränsning?
Hänvisa gärna till relevant lagparagraf.

"Gånghastighet" finns liksom inte utskrivet på mina hastighetsmätare...
 

Pricken

New member
Själva märket anger att 8 kap 1§ i Trafikförordningen ska tillämpas. Som tidigare redovisats här i tråden säger förordningen att


1 § På en gågata och i ett gångfartsområde gäller följande.
1. Fordon får inte föras med högre hastighet än gångfart.
... o s v


Vad som är som just "gångfart" måste man nog utläsa i de förarbeten som föregått lagen men de har jag tyvärr inte tillgång till just nu. Men jag skulle gissa att man resonerat kring 7 km/h.
 

Marie

Banned
Är det inte så att snabb marsch är 8 km/h, och normal gångfart i en tätorts centrum torde vara lägre än det. När jag för några decennier sedan trodde att motion var nyttigt (numera är jag klokare) så gick jag två gånger varje vecka en, med elektronisk taxameter uppmätt, sträcka om 1 mil på 1 timme och 14 minuter, och då gick jag *fort*.
 

stagfock

New member
I detta forum lär det väl inte vara någon tvekan om vad gångfart är för visst är det väl det man håller på lågfartsdelen av körprovet för A-kort? Farten regleras med koppling.
Annars är det väl inget konstigt med att man ska veta vad skyltar betyder. Håller man dubbla tillåtna farten är det inte så konstigt att man får böter. Helt rätt tycker jag.
 

Marie

Banned
I detta forum lär det väl inte vara någon tvekan om vad gångfart är för visst är det väl det man håller på lågfartsdelen av körprovet för A-kort? Farten regleras med koppling.

Vi är fortfarade ganska många som innehar A-kort utan att någonsin ha genomfört någon "lågfartsdel av körprovet"
 
Last edited:

Bob Sweden

New member
I detta forum lär det väl inte vara någon tvekan om vad gångfart är för visst är det väl det man håller på lågfartsdelen av körprovet för A-kort? Farten regleras med koppling.
Annars är det väl inget konstigt med att man ska veta vad skyltar betyder. Håller man dubbla tillåtna farten är det inte så konstigt att man får böter. Helt rätt tycker jag.

Jo men det är just det frågan gäller, sluta glida runt ämnet, ge mig ett välgrundat svar baserat på fakta, inte eget tyckande och gissningar;
Vilken hastighet, uttryckt i km/tim är det som gäller inom områden skyltade enligt diskussion i den här tråden?

Ja jag vet, jag är fyrkantig men det är exakt det som är syftet med lagar: Alla ska veta spelreglerna, klart, enkelt, otvetydigt.

Eller har jag missat något?
 
Antalet sträckor som har denna skyltning är få och i allmänhet är det dessutom sträckor som de allra flesta inte har anledning att köra på i någon mer frekvent utsträckning. Säkert kan alla här klara av att i de flesta fall ta en annan, sannolikt roligare, väg. Går inte det så se det som ett tillfälle att öva krypkörning med inställningen att jag borde kunna köra ändå lite långsammare.
Magnus
 

enhjuling

New member
Tidningsartiklar visar sällan hela sanningen helt objektivt så man undrar ju lite.
Var det verkligen bara lasermätning som resulterade i dessa böter?
Om man i ett gångfartsområde kör i 7 km/h utan att ta hänsyn till gångtrafikanterna kan väl det också resultera i böter antar jag.
Sen tycker väl jag att det inte borde bli böter för 15 km/h om det inte är några gångtrafikanter i närheten. Men det är ju vad jag tycker....
 

Bob Sweden

New member
Går inte det så se det som ett tillfälle att öva krypkörning med inställningen att jag borde kunna köra ändå lite långsammare.

Är det verkligen helt genomtänkt att öva krypkörning bland fotgängare och andra fordon? :confused:

Antalet sträckor som har denna skyltning är få och i allmänhet är det dessutom sträckor som de allra flesta inte har anledning att köra på i någon mer frekvent utsträckning.

Det där stämmer säkert på vissa ställen men inte i min lilla by, Mjölby.
Centralt i byn, en av de mest trafikerade gatorna är gångfartsområde sedan 2012.

View attachment 7237

Fungerar det?
Åjovars, ganska så skapligt.
Vet jag hur fort jag får köra?
Nej.
 

Ove 60+

Active member
:tummenupp Helt rätt av kilen att överklaga! När böter utdöms på ren godtycklighet ska man protestera och det ska finnas prejudicerande domar som ledning. Därefter ska det skyltas så att var ock en kan förstå vad som menas med skyltningen. Skyltar som rekommenderar och varnar ska inte betraktas som en fast hastighetsgräns, inte ens av polisen.
 

Hampe

Skriver massor!
I detta forum lär det väl inte vara någon tvekan om vad gångfart är för visst är det väl det man håller på lågfartsdelen av körprovet för A-kort? Farten regleras med koppling.
Annars är det väl inget konstigt med att man ska veta vad skyltar betyder. Håller man dubbla tillåtna farten är det inte så konstigt att man får böter. Helt rätt tycker jag.


Det som jag reagerar över är de illa beredda lagarna som slumpas igenom - utan vettig information omkring dom.
Lagstifta om något som först framstår som en hastighet man skall uppskatta själv - men som ändå visar sig ha en kvantifierbar siffra: 7 km/h som man dock håller för sig själv, och en hastighet som dessutom inte går att mäta korrekt i de flesta fordon lagen avser, vad liknar det?

Jo, det liknar sjuttiotalets vårdslösa beredning av lagar där nästintill varje lag som instiftades senare krävde ytterligare patch-ups i form av tre nya lagar som reglerade hur man skulle hantera ursprungslagen.

Det var ett oproffsigt kladdande med alldeles för mycket vilja och ambition - lika mycket av det som det var av oförstånd i ämbetet, och sådant urholkar respekten för lagen.

Tyvärr kan vi ta ytterligare ett aktuellt exempel:

GP skrev:
Cykelöverfarterna har blivit cykelpassager och cykelöverfarterna har blivit en gräddfil för cyklisterna. Men ännu så länge finns cykelöverfarterna bara på pappret.

- Det är lite förvirrande, vi har inte fattat några beslut och det finns inga rekommendationer, säger Malin Månsson, cykelplanerare på trafikkontoret i Göteborg.

Regeringen beslöt i somras om nya regler för cykelöverfarter, markerade vägavsnitt där cyklister ska korsa körbanan.

De nya reglerna infördes redan 1 september utan att Transportstyrelsen, Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) eller landets 290 kommuner var förbereda,

– Det är rätt frustrerande att regeringen inte gått ut med någon information för det är väldigt viktigt att alla trafikanter förstår spelreglerna, säger trafikingenjör Lars Ahlman vid SKL.

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2517540-stor-forvirring-om-cykeloverfarterna


Hafs och slafs: Beslut under sommaren, införs under hösten - ingen vet varken bu eller bä, och de oskyddade trafikanterna skickas ut på "cykelöverfarter" som bilisterna inte hunnit lära sig förstå betydelsen av.


Om vi väljer att väva in ordet "trafiksäkerhet" i dessa två skeenden, kan vi då säga att den verkar tillgodosedd...? I verkligheten alltså, där vi människor håller till, inte på skrivbordet.






Hampe
 
Last edited:

challe

Member
Det som jag reagerar över är de illa beredda lagarna som slumpas igenom - utan vettig information omkring dom.
Lagstifta om något som först framstår som en hastighet man skall uppskatta själv - men som ändå visar sig ha en kvantifierbar siffra: 7 km/h som man dock håller för sig själv, och en hastighet som dessutom inte går att mäta korrekt i de flesta fordon lagen avser, vad liknar det?

Hampe

Jag vill minnas att för många år sedan blev en cyklist bötfälld för att ha kört fortare än skyltade 30 km/t i en nedförsbacke. Han överklagade och i domstol blev han frikänd eftersom det inte kunde anses rimligt att han skulle kunna avgöra om hastigheten överskred skyltad hastighet utan tillgång till hastighetsmätare på cykeln.

Man kan förmoda att ett liknande domslut kommer förr eller senare i de här fallen, såvida inte det finns gångtrafikanter på väg åt samma håll som motorfordonsföraren kan jämföra sin hastighet med. Hastighetsmätaren på många bilar fungerar ju som redan påpekats inte i 7 km/t.
 
Top