Årets närmaste rakning hittills

adrian_vg

New member
Jaha, så har man då råkat ut för säsongens närmaste rakning hittills. Skakar fortfarande i kroppen medan jag skriver detta...

Situation som följer: Runt kvart i sextiden och kommer ut från baksidan på en mack (OKQ på Kungsgatan i Uppsala för dem som vet) och fortsätter in mot stan för att ansluta till Kungsängsgatan. En bil framför håller lätt inspirerad hastighet och jag är kanske 20-30m bakom i strax under 50.

I ögonvrån ser jag en turkos Hyundai Atos sticka ut fronten från parkeringen på ett av företagen på vänster sida, och blir därmed varse om den i god tid. Ser Atosen vänta in bilen framför och släppa fram den. Jag håller nu en knapp nålsbredd över 50, helt i sin ordning. Eftersom jag vet att bilister är drullar flyttar jag högerhanden till bromsgreppet och ser hur Atosen kör fram en halvmeter och stannar igen, han ser att jag är, om inte tätt bakom den andra bilen som han precis släppt fram, så bra nära, allt är ok tänker jag och lämnar Atosen i ögonvrån.

Vad händer då tror ni? Jo, snubben glider sakta ut rakt framför mig...! Bromsberedskap hade jag redan, klämmer mjukt men kraftfullt och gör en älgsväng med lätt skrikande bakdäck. Marginal? Kanske en halvmeter på sin höjd.

Tack SMC för denna övning på avrostningen i våras!!

Tack också för BKK-övningarna om och med användningen av blicken och det perifera seendet. De där 800kronorna jag har lagt ner i år på BKK-övningar har absolut betalat sig!

Blev iaf så paff att det stod helt stilla huvet'. En bit fram var det iaf rött ljus där Atosen stannade och där körde jag fram till mannen och skällde tvärs genom rutan; "Hur FAAAN tänkte du nu??!". Killen i bilen ryggade bakåt och ursäktade sig! Han var otroligt ledsen och bad om ursäkt, men han hade inte sett mig... Nähä...

Det hann bli grönt och rött igen, och då klev han ut och bad om ursäkt igen (jag var bakom honom i kön vid rödljuset) och ville analysera situationen. Japp, ni läste rätt! Han ville analysera detta, vi är ju trots allt i Uppsala, akademikerhuvudstaden i Sverige! Visste inte om jag skulle skratta, gråta eller bara ge honom fingret; han såg så patetisk ut i sin propra matchande turkosa pikéskjorta och sandaler med strumpor på... Finns ju inget att analysera, han såg mig men registrerade inte, precis som alla andra bilister jag råkat ut för hittills i år...

Först efteråt, efter några minuter och nån kilometer bort, började det skaka i kroppen av adrenalin... Jag lever iaf och kan skriva detta...

Snälla SMC, kan ni försöka skrapa fram pengar till en Se oss-kampanj nästa år? Jag vet inte hur mycket det hjälper, men nåt måste göras! Det känns inte som att bättre utbildning av motorcyklisterna hjälper i såna här situationer...
 
Last edited:

Smedis

New member
Snälla SMC, kan ni försöka skrapa fram pengar till en Se oss-kampanj nästa år? Jag vet inte hur mycket det hjälper, men nåt måste göras! Det känns inte som att bättre utbildning av motorcyklisterna hjälper i såna här situationer...

Bra att det gick bra, första frågan jag tänker på dock:
Hade du reflexväst?
Om inte är det ett ganska enkelt och billigt första steg.
 

adrian_vg

New member
Bra att det gick bra, första frågan jag tänker på dock:
Hade du reflexväst?
Om inte är det ett ganska enkelt och billigt första steg.

Jag har prövat under sommarsäsongen med och utan reflexväst. Ingen skillnad. Bilisterna ser mig, men registrerar inte och kör ut framför mig ändå. Det är inte första gången detta händer, men detta var den i särklass "närmaste" händelsen hittills i år.

På vinterkörningen har jag alltid reflexväst på oavsett, man syns mycket bättre i mörker med breda reflexränder om överkroppen.

Sa jag att jag tutade strax efter inbromsningen i säkert tio sekunder vid hans bakdörr? Snubben märkte inte det heller... :cool:
 
Last edited:

gundj

New member
Jag har prövat under sommarsäsongen med och utan reflexväst. Ingen skillnad. Bilistera ser mig, men registrerar inte och kör ut framför mig ändå. Det är inte första gången detta händer, men detta var den i särklass "närmaste" händelsen hittills i år.

På vinterkörningen har jag alltid reflexväst på oavsett, man syns mycket bättre i mörker med breda reflexränder om överkroppen.

Sa jag att jag tutade strax efter inbromsningen i säkert tio sekunder vid hans bakdörr? Snubben märkte inte det heller... :cool:

Vid sådana händelser ska bilisten ha en omgång stryk eller om man inte får tag i honom så sparkar man in dörren eller sliter bort en spegel.
Det sprider sig snart att man råkar illa ut om man inte ser en Mc och vi får en betydligt säkrare miljö.
 

adrian_vg

New member
Vid sådana händelser ska bilisten ha en omgång stryk eller om man inte får tag i honom så sparkar man in dörren eller sliter bort en spegel.
Det sprider sig snart att man råkar illa ut om man inte ser en Mc och vi får en betydligt säkrare miljö.

Möjligen, nöjde mig dock med att skälla ut mannen ifråga. Jag intimiderar en bilist i taget, utan våld. Världen är snart mitt ostron. ;)
 
Last edited:

Jåke

New member
Snälla SMC, kan ni försöka skrapa fram pengar till en Se oss-kampanj nästa år? Jag vet inte hur mycket det hjälper, men nåt måste göras! Det känns inte som att bättre utbildning av motorcyklisterna hjälper i såna här situationer...
Grattis! Jag vet ungefär var du var nånstans... Bra räddat, sånt där händer ju då och då så jag tar alltid ut höjd så fort jag ser nån bil komma från sidan. Nästan så de kan svänga ut bredvid mig... det blir lite slalom men det spelar ju ingen roll, och jag slipper oftast bromsa utan har lagom fart för att bara ta med mig spegeln :D

Tyvärr har du ju rätt, att vidareutbilda motorcyklisterna hjälper bara en liten bit. Det är ju inte där det sitter. Men kan du tänka dig, Vägverket påstår ofta att det inte GÅR att utbilda/vidareutbilda bilisterna så därför måste vi...
 

adrian_vg

New member
Grattis! Jag vet ungefär var du var nånstans... Bra räddat, sånt där händer ju då och då så jag tar alltid ut höjd så fort jag ser nån bil komma från sidan. Nästan så de kan svänga ut bredvid mig... det blir lite slalom men det spelar ju ingen roll, och jag slipper oftast bromsa utan har lagom fart för att bara ta med mig spegeln :D

Tack. :eek: Med knät eller armbågen? Kan tänka mig att bilisten ser sig om bättre nästa gång. :D

Tyvärr har du ju rätt, att vidareutbilda motorcyklisterna hjälper bara en liten bit. Det är ju inte där det sitter. Men kan du tänka dig, Vägverket påstår ofta att det inte GÅR att utbilda/vidareutbilda bilisterna så därför måste vi...

Dessvärre har du nog rätt också. Som jag skrev i nån annan tråd här på forumet, den politiker som föreslår bättre utbildning för bilister och/eller återkommande uppkörningar för desamma lär väl begå politiskt självmord.

Körkort är fortfarande inte en mänsklig rättighet, som en del tycks tro. De motorcyklister jag känner har en ganska ansvarsfull inställning till motorcykling (fast hornen ibland växer ut) och ägnar sig åt fortbildning frivilligt och för egna pengar. Visa mig en bilist som gör detsamma!

Glömde nämna (lustigt hur mycket man trots allt minns trots en smärre chock...), mannen jag skällde ut sa att nåt sånt här aldrig hänt honom tidigare för han har ju kört "en miljon mil"... Jo, tjena... Kvantitet väger aldrig upp kvalitet. Suck...
 

Ballhead

New member
Då tycker jag du ska byta till Xenonljus. Man syns otroligt bra och det har inte hänt mig att jag kännt det som om jag blivit förväxlad med moped, eller inte synts. Kolla på min hoj nästa gång vi träffas, 35w på halvljuset och 50w på helljuset. det klart bästa stylingen på min hoj.
 

adrian_vg

New member
Då tycker jag du ska byta till Xenonljus. Man syns otroligt bra och det har inte hänt mig att jag kännt det som om jag blivit förväxlad med moped, eller inte synts. Kolla på min hoj nästa gång vi träffas, 35w på halvljuset och 50w på helljuset. det klart bästa stylingen på min hoj.

Idéen är bra, speciellt framåt hösten är det skönt med mer ljus. Men finns det till en åldrad VFR?

Funderar annars på gult ljus. Så vanligt är det inte och kanske, bara kanske, hajjar bildrullarna till och faktiskt ser mig.

Det man inte ser har ju aldrig hänt, heter det väl... :D

I senaste Vi Bilägare skriver en insändare att alla motorcyklister ska ha reflexväst så att man ser dem. Om lösningen var så enkel skulle jag alltid ha reflexväst på mig när jag kör mc...
 
Last edited:

Avarage

New member
Idéen är bra, speciellt framåt hösten är det skönt med mer ljus. Men finns det till en åldrad VFR?

Skulle tro det eftersom det har med lamptypen att göra (H4). Kolla på http://www.xenonkungen.se/

Funderar annars på gult ljus.

Skit i det! Du försämrar ett riktigt bra ljus, som du har på din hoj, till något där du nästan inte ser et skit. Ljuset är ju inte bara till för att synas utan för att du skall se också!

I senaste Vi Bilägare skriver en insändare att alla motorcyklister ska ha reflexväst så att man ser dem. Om lösningen var så enkel skulle jag alltid ha reflexväst på mig när jag kör mc...

Och på 80-talet pratades det om färgglada skinnställ. Skarpa färger syns naturligtvis bäst om det sedan kommer från en reflexväst eller färgglatt skinnställ/textilställ spelar nog mindre roll.

Vi kan dock nog enas om att svart/mörk grått, grått, mörkblått eller brunt är absolut sämst i alla fall!

Mvh!
// Niklas
 

Xenon

New member
Kan bara hålla med om att xenonljus är ypperligt vad gäller möjligheten att bli upptäckt i tid och inta tas för moped/cykel.

Märker tydligt att bilisterna ser mig mycket tidigare jämfört med vad som var fallet innan jag hade xenonljus.

Men man kan inte vara helt säker, en vacker dag är nån/något i vägen och då är SMC's kurser guld värda ;)
 

adrian_vg

New member
Skulle tro det eftersom det har med lamptypen att göra (H4). Kolla på http://www.xenonkungen.se/

Låter ljust(...). Vad säger bilprovningen om det då?

Edit: Från Xenonkungens hemsida: "Kontrollbesiktning SBP: Enligt uppgift har SBP direktiv sedan december 2005 att kontrollera xenonljus. Allmänt rekommenderas att tillfälligt byta tillbaka till halogen i samband med den årliga besiktningen om konverteringen gäller fordonets halvljus. Du riskerar annars en ombesiktning (200:). Detta gäller även xenon i dimljus."
 
Last edited:

Smedis

New member
Låter ljust(...). Vad säger bilprovningen om det då?

Edit: Från Xenonkungens hemsida: "Kontrollbesiktning SBP: Enligt uppgift har SBP direktiv sedan december 2005 att kontrollera xenonljus. Allmänt rekommenderas att tillfälligt byta tillbaka till halogen i samband med den årliga besiktningen om konverteringen gäller fordonets halvljus. Du riskerar annars en ombesiktning (200:). Detta gäller även xenon i dimljus."

Vet folk som fått ombesiktning av polis på grund av Xenon på sina hojar.

Men sen ska man väl göra vad man kan för att bli upptäkt.
Ett annat lyse kanske inte räckt i ditt fall då det verkar som du var gömd bakom bilen.
Jag brukar ibland stå och köra för att synliggöra mig bättre.
Syns över bilarna på det sättet.
Det är förståss inte lika enkelt på en sportigare hoj som det är på en offroadare där det är ett naturligt färdsätt.

Kan en åtgärd få 1 av 10 att se en som annars inte skulle gjort det är det väl skäl nog att göra åtgärden.
Det kan trots allt vara den personen som man själv missar att förutse...
 

adrian_vg

New member
Vet folk som fått ombesiktning av polis på grund av Xenon på sina hojar.

Men sen ska man väl göra vad man kan för att bli upptäkt.
Ett annat lyse kanske inte räckt i ditt fall då det verkar som du var gömd bakom bilen.

Hur menar du gömd bakom? Mitt långa tutande vid drullens bakdörr hade inte heller uppmärksammats, så jag misstänker att Atosens förare bara inte hade nån som helst koll på trafiken runt omkring.

Kan en åtgärd få 1 av 10 att se en som annars inte skulle gjort det är det väl skäl nog att göra åtgärden.
Det kan trots allt vara den personen som man själv missar att förutse...

Ska se vad jag kan göra med xenonet.
 

Smedis

New member
Hur menar du gömd bakom? Mitt långa tutande vid drullens bakdörr hade inte heller uppmärksammats, så jag misstänker att Atosens förare bara inte hade nån som helst koll på trafiken runt omkring.



Ska se vad jag kan göra med xenonet.

Som jag fattar det låg du bakom en bil, vilken Atosen körde ut efter?
Han trodde/såg väl att det inte var nån annan bakom den bilen och körde ut mitt framför dig.
 

Ballhead

New member
Du får ha xenonljus på helljuset, jag besiktigade med det. På halvljuset får du endast ha det om det finns automatisk höjdreglering av ljuset (vilket inte många mc har idag). Men jag anser att det syns och hjälper mig så bra i trafiken, så jag tar böterna för det. Det är bus enkelt att montera. Jag kan fixa rabatt på Xenonkungen augusti ut. hör av dig om det är intressant.
sedan kan du kolla på min montering om du vill.

Janne
 

adrian_vg

New member
Du får ha xenonljus på helljuset, jag besiktigade med det. På halvljuset får du endast ha det om det finns automatisk höjdreglering av ljuset (vilket inte många mc har idag). Men jag anser att det syns och hjälper mig så bra i trafiken, så jag tar böterna för det. Det är bus enkelt att montera. Jag kan fixa rabatt på Xenonkungen augusti ut. hör av dig om det är intressant.
sedan kan du kolla på min montering om du vill.

Janne

Är det svårt att montera om man är halvdant mekkunnig?
 

Goffen

New member
Xenon är ganska lättmonterat men ballasten kan va lite knepig att gömma då den trots allt tar lite plats. DOCK vill jag poängtera att xenon funkar bäst på klarglasstrålkastare har du "ränder" i glaset minskar effekten markant "är min erfarenehet" det blir som en ljusblå punkt i strålkastaren som förvisso syns rätt bra men ljusbilden blir sämre.
 
Top