Åka skara-Umeå, tips och råd?

Triumph int

New member
Kanske en GPS?

Har en Zumo 660 och jag tycker att det funkar kanonbra med GPS

Du får göra en "roadbook" där du skriver väg nr och vart du ska svänga i korsningar
 

MickeGBG

New member
Det kan vara bra att försöka få till ett stöd för ryggen när man kör längre sträckor.
En packrulle på passagerarsadeln som man fyller tillräckligt för att fungera som
ryggstöd.
 

Bob Sweden

New member
Hoppas det går vägen med kortet så resan blir av!

Skulle du bli biten av långkörningar så kika gärna in på www.ironbutt.se för ytterligare långåkaräventyr.

Efter 34 år som motorcyklist har jag snappat upp en del som kan vara viktigt.
Att på en vecka köra 700 mil är möjligt bara man tänker på ett par saker:

1: Ha KUL!
Hojåkande är kul. Lite kyligt och fuktigt ibland, men i grunden underbart.

2: Ta dig tid!
Det är bättre att komma fram en dag senare än inte alls om du förstår vad jag menar…
LYSSNA på kroppens signaler och AGERA efter samma signaler.
Kall? Blöt? Hungrig? Trött?

3: Erfarenhet?
Om det längsta du kört motorfordon tills nu är 30 mil per dygn, då ska du nog lägga in en dag till i planeringen. Kör du sedan 20 år lastbil på långtrad behöver du knappast oroa dig…
Men det beror också lite på vilken erfarenhet du har av andra typer av ”uthållighetsaktiviteter”.
Har du sprungit Marathon, cyklat Vätternrundan osv. är det för de flesta ungefär samma mekanismer som jobbar när man kör hoj långt. Kroppen ger samma signaler och du som förare kan hantera dessa på samma sätt.

4: Stanna oftare för att komma fram snabbare.
Ät och drick regelbundet. Hoppar du över en måltid kommer hammaren direkt.
Skilj på mat och tank pauser, då får du sträcka på benen dubbelt så många gånger och blir inte stående så länge vid varje stopp.
Sätt upp delmål, vid första macken om XX mil ska jag stanna och ta en korv med mos.

5: Det är inte de stora inkomsterna…
…utan de små utgifterna som skapar rikedom.
I det här fallet innebär det att det är viktigare att hålla hjulen rullande än att köra fort.
Glöm höga hastigheter, det kostar kraft och bränsle.
Det är de planerade, korta och målmedvetna stoppen som gör att du kommer fram effektivt.
Det i kombination med väl avvägd hastighet i relation till övrig trafik, väder och vind.

6: Ha med extrakläder.

Även de bästa handskar blir blöta och det finaste regnställ blir fuktigt.
Att då kunna kosta på sig lyxen av ett par torra handskar och en extra tröja är underbart!
Förresten, hur lång tid tar det för kläderna att torka? Jag har handskar som behöver 3-4 dagar för att bli torra. Att bara ha med det paret på en långresa innebär många blöta timmar…

7: Koffein hjälper inte i längden. Blir du trött, lägg dig i en busskur / bakom macken / på parkeringen och SOV en timma.
För som sagt, det är bättre att komma fram lite senare än inte alls.


Jo det finns många saker du kan göra för att förbättra komforten.
Luftsitsar, vindskydd, hur du packar på hojen osv. men det är trots allt bara en resa på straxt över 100 mil!
Se det som en lärande utmaning, skaffa dig egna erfarenheter.
För vi är alla olika även om vi har en sak gemensamt: Vi gillar att färdas på två hjul. :star:

Kör försiktigt och ha en skön resa!
/B
 
Top