Åka skara-Umeå, tips och råd?

Romeo Patrick

New member
Hej alla glada. Jag håller på med kortet och beräknar ta det senast i början av augusti eller tidigare (väntar på uppkörningstid). Jag planerar iaf att åka skara-Umeå t/r när jag slutar jobbet 13aug. Då kommer kortet att vara väldigt färskt.. Min cykel är en intruder c1800. Jag har inga väskor. Hur rekommenderar ni att jag gör? Försöker köra de 104milen på en dag eller ta det på två dagar? Övernatta i tält på en camping eller vandrarhem?

Mat/dryck, ta med eller äta på vägen? Annat jag bör tänka på? Vad händer om det börjar regna mycket? Stanna? Fortsätta?
Tacksam för svar.
 

Kawasaki

New member
Då du inte har erfarenhet av långkörning (med nytaget kort) så skulle jag fundera på att ta det i 2 dggr det kan vara tröttande ,man spänner sig m,m och du vet inte hur långt du orkar i ett sträck och så behöver man inte stressa och stanna gärna och se på något efter vägen som du är intresserad av museeum ,upplevelse el. nåt.
Och då du har åkt ena vägen upp så känner du om du ska köra tillbaka i ett sträck
Men visst går det att köra i ett sträck skulle gissa på ca 12-13 tim el nåt sånt. Om du ska ha lite grejer med dig, enklast en packrulle som du spänner över sadeln. Om du ska övernatta en gång så är det bekvämt och varmt i en camping stuga el vandrarhem slipper tält m,m. Borde vara lågsäsong då?
Och om du har otur och det skulle regna så är det inte så kul att slå upp ett tält och krypa in. Riktiga regnkläder gärna en overall , med en tvådelad så kryper det in till slut efter timmar i regn. Men det måste man bestämma efter som man känner om man ska stanna el. köra i regn.
Mat kan man ha ett el. två enklare mål som man stannar efter vägen å äter om man vill och köpa mat på kvällen?

Bara mina funderingar.
 
Last edited:

Triumph int

New member
Mitt råd är, köp en vindruta på Biltema för 399 kr för att avlasta nacken.

Kör med öronproppar, dubbla handskar (regnhandske) om du inte har elhandtag.
Det kan vara lite kallt när du startar och då värmer dubbla handskar bra
men köp inte regnhandskarna på Biltema.

Packrulle med saker som du törs lämna, liten ryggsäck för värdesaker och kaffe/dricka.

Starta vid 6-7 tiden, då får du en bra start med lite trafik.

Ta paus i Örebro, Västerås, Gävle, Kvissleby, Örnsköldsvik, stanna minst 20 minuter och rör på dig hela tiden.

Kör med helljuset på, bättre än gul väst.

Ät efter vägen, typ IKEA, korv dricka kaffe för 5 kr.

Hur mycket utrustning har du?
 
Last edited:

Romeo Patrick

New member
Mitt råd är, köp en vindruta på Biltema för 399 kr för att avlasta nacken.

Kör med öronproppar, dubbla handskar (regnhandske) om du inte har elhandtag.
Det kan vara lite kallt när du startar och då värmer dubbla handskar bra
men köp inte regnhandskarna på Biltema.

Packrulle med saker som du törs lämna, liten ryggsäck för värdesaker och kaffe/dricka.

Starta vid 6-7 tiden, då får du en bra start med lite trafik.

Ta paus i Örebro, Västerås, Gävle, Kvissleby, Örnsköldsvik, stanna minst 20 minuter och rör på dig hela tiden.

Kör med helljuset på, bättre än gul väst.

Ät efter vägen, typ IKEA, korv dricka kaffe för 5 kr.

Hur mycket utrustning har du?

Tack!

När du säger utrustning, vad menar du då? Jag hade tänkt ta med mig en väska på ryggen..
 

Romeo Patrick

New member
Ah, jag har allväderställ med handskar som tål regn. Stöveln är en mc stövel, vet inte om det är ngt speciellt med dem. Delat ställ som dock kan sammankopplas. Ja det och en ryggsäck med lite vätska, lås etc.
 

Triumph int

New member
Jag åker också med allvädersställ och jag tycker att kylan är ett mindre problem än värmen.

Sist jag åkte en längre tur så startade jag 05.00 i ca 12-13 grader, sol och helt vindstilla.

Vid 10-tiden då värmen kom fick jag problem eftersom jag hade för mycket kläder under, svårt att ta av snabbt.

Nu då jag ska ut på en Tysklands-touring då kommer jag att ha regnstället som värmelager,
snabbt att ta av och på och det får plats i tankväskan.

Sista tipset innan långkörningen, stå upp nån gång då och då, flytta rumpan överdrivet i sidled för att motverka sittproblem.
 

Romeo Patrick

New member
Tack :) Då ska jag tänka på det ni sagt och ha det i bakhuvudet. Nu får jag hoppas på att det för allt i världen inte regnar.. har aldrig kört i regn, och har lite emot att köra i regn av ren rädsla att få släpp.
 

V Saarela

New member
Utan att föringa Triumphs fördjupadeinput så tycker jag att kawasakis första inlägg var lagom och bra rådgivande. Inget krånglande utan ett enkelt och bra svar utan att skrämma en förstagångare.

Det behöver inte vara krångligare än så. Grubbla inte för mycket på detaljer, utan åk iväg och ta det som det kommer och lägg till en åkdag i reserv som nämnts. Funderar du på saker som i slutändan är ändå betydelselösa så kan hela turen bli mäktig.

Personligen är jag mer orolig för att köra bil i hård regn än med hoj.(vattenplaning)
 

V Saarela

New member
Utan att föringa Triumphs fördjupade input så tycker jag att kawasakis första inlägg var lagom och bra rådgivande. Inget krånglande utan ett enkelt och bra svar utan att skrämma en förstagångare.

Det behöver inte vara krångligare än så. Grubbla inte för mycket på detaljer, utan åk iväg och ta det som det kommer och lägg till en åkdag i reserv som nämnts. Funderar du på saker som i slutändan är ändå betydelselösa så kan hela turen bli mäktig.

Personligen är jag mer orolig för att köra bil i hård regn än med hoj.(vattenplaning)
 

Ove 60+

Active member
Hmm? Funderar lite: Raka spåret är naturligtvis snabbast men mycke trafik och hets bitvis. Det finns ett alternativ, Mora, Ånge o.s.v. som är knappt 10 mil längre men bjuder på lite andra upplevelser än att bara braka på och köra. Skulle nog blivit mitt val, men det är jag det. :wink:
 

gundj

New member
Tack!

När du säger utrustning, vad menar du då? Jag hade tänkt ta med mig en väska på ryggen..

Väska på ryggen kan ställa till det för dig om du skulle råka åka ikull.
Jag skulle föreslå en packrulle som du lägger bakom dig på sadeln.

I övrigt så tror jag det kommer att ge sig automagiskt hur långt du vill köra per dag.
Själv tycker jag 50 mil kan räcka på en dag, men jag gillar att göra annat också, titta på sevärdheter, äta, fika osv.

Tipset om vindruta att montera för just denna resan är bra, förutsatt att den inte skapar jobbiga virvlar bakom.
Jag gjorde precis så på den gamla goda tiden jag åkte GL1000.
 

Romeo Patrick

New member
Tack för alla era svar! Jag kommer i veckan att köpa mig den där rutan (har uppkörning nu på torsdag, så vi får hoppas att det går vägen).

I väskan kommer jag ha mjuka saker som macka, ombyte, plånbok, etc. Resten av grejerna skickar jag upp med DHL, enklast och smidigast kände jag.

Jag funderar på att stanna i Sundsvall. Gävle känns lite för nära.. Sundsvall känns rätt lagomt men då jag aldrig kört längre än max 8mil enkelväg så känns det som att jag inte riktigt vet vad jag ger mig in på. Men det ska väl gå vägen hoppas jag (Förutsatt att jag sätter kortet nu på torsdag) :) Tack åter igen för era svar. Jag hör av mig om jag får körkortet och överlever resan upp. annars är ni välkommna till min begravning som hålls i Skara / Lycksele någonstans.
 

Kawasaki

New member
Inga såna tankar, Ta dig tid och åk i den takt det känns bra för dig och stanna och sträck på benen10-15 min då du börjar känna dig trött/spänd .
Och om du övernattar en extra natt gör inget. Bra ide att skicka upp grejerna så slipper du ha allt på mc:n.
Ett litet tips som kan underlätta är den här man håller inte lika krampaktigt runt gas handtaget utan kan slappna av.http://www.biltema.se/sv/Sok/?query=gashjälp enkel att sätta dit och ta bort.
Jag kan själv bli trött i gashanden då jag åker långt och den har hjälpt mig från att få kramp i handen då man håller omedvetet hårt.
Ta foton på resan och gör en enklare reseberättelse och lägg upp bilderna hära då du är tillbaka, är uppskatat att läsa om resor som andra har gjort.
Håller tummarna för dig både för kortet och resan.:tummenupp
 

Romeo Patrick

New member
Inga såna tankar, Ta dig tid och åk i den takt det känns bra för dig och stanna och sträck på benen10-15 min då du börjar känna dig trött/spänd .
Och om du övernattar en extra natt gör inget. Bra ide att skicka upp grejerna så slipper du ha allt på mc:n.
Ett litet tips som kan underlätta är den här man håller inte lika krampaktigt runt gas handtaget utan kan slappna av.http://www.biltema.se/sv/Sok/?query=gashjälp enkel att sätta dit och ta bort.
Jag kan själv bli trött i gashanden då jag åker långt och den har hjälpt mig från att få kramp i handen då man håller omedvetet hårt.
Ta foton på resan och gör en enklare reseberättelse och lägg upp bilderna hära då du är tillbaka, är uppskatat att läsa om resor som andra har gjort.
Håller tummarna för dig både för kortet och resan.:tummenupp

Det är sant, ska försöka glömma de där tankarna. ah, gasreglage, toppen tack den ska jag nog också införskaffa! Jag ska ta bilder, tack för tipset "Min första resa med MC, 1 dag efter att ha fått körkortet".. Kan allt bli någonting :) Jag tänkte åka kring 7.00, så även om 60 mil tar mig 15 timmar (med raster etc) så är jag ändå i sundsvall i lagomtid för att checka in. Hittade ett vandrarhem som tar 220kr/natten för enkelrum så det känns bra och ekonomiskt. Nu får jag som sagt hoppas på att jag får det där kortet. Jag sätter allt rätt bra utom lågfarten.. Den är jag än idag osäker på då jag ibland tar ner foten.. Ibland får motorstopp.: men har imorgon på mig att köra med skolan också så det skall väl gå an.

Provade lågfartsbanan med min intruder.. Klarade den med 4 koner efter varandra.. 1/4 försök :) Kände mig rätt impad av mig själv.. Nu håller jag tummar och tår.

Tack Kawasaki, och tak Triumph för era inlägg och er andra i denna tråd.
 

Triumph int

New member
Du gör rätt som räknar med att det tid, om det går snabbare så gör det ju inget.

Gick det att se kartlänken, jag håller på att träna att lägga upp sånt.
 

Romeo Patrick

New member
Yes Triumph, det gick alldeles utmärkt.. Nu ska jag bara memorisera den så jag kan åka upp.. Är AS dålig på att köra någonstans.. Åkte skara-jönköping.. Skulle hem igen, hamnade i GBG...
 
Top