Är eldrivna hojar framtiden?

NeXTer

New member
Den dagen man kommer minst 40-50 mil i 120 knyck (med god marginal för omkörningar) på en tankning/laddning/gummisnodd kan jag mycket väl tänka mig en hoj med "alternativ drivkälla" förutsatt att kostnaderna inte är högre än för en traditionell maskin.
 

Ove 60+

Active member
Den dagen det kommer en vettig hoj med alternativdrift till vettigt pris är jag redo. MC-som drivs med fossila bränslen kommer på några decennier att bli museieföremål för bränslepriserna kommer att stiga till nivåer som gör att dom inte kan användas annat än vid högtidliga tillfällen.
Redan nu letar man desperat efter olja på omöjliga ställen, se mexikanska golfen, och det kommer bara att bli värre. Det är hög tid att man tittar på alla alternativ för att driva fordon med förnyelsebara enegikällor.
 

Diversion

New member
Om jag lever den dagen slutar jag köra. Kan tänka mig att köra en vätgashoj, inte bränsleceller alltså utan som BMWs bilar en förbränningsmotor som drivs med vätgas.
 

NeXTer

New member
Om jag lever den dagen slutar jag köra. Kan tänka mig att köra en vätgashoj, inte bränsleceller alltså utan som BMWs bilar en förbränningsmotor som drivs med vätgas.

Det spelar väl ingen roll vad som driver hojen så länge man får ut önsvärda prestanda, räckvidd och vikt, samt givetvis pålitlighet?
 

DearHunter

New member
Det är inte självklart om jag vill ha en sådan hoj.

För det första, att glida fram nästan helt ljudlöst och dessutom som motorcyklist inte synas så väl är ingen bra kombination. Ivarjefall inte sålänge som sömntutan Svensson inte har vant sig.

För det andra så råder det delade meningar huruvida de elektromagnetiska fälten är skadliga för oss eller ej. Mycket tyder på att de har en relativt liten inverkan på de sjukdomar som vi idag känner till. Men det är omstritt. Vad jag absolut inte vill ha är en elmotor mellan benen. Kan vara klokt att skaffa kottar innan... :p

För det tredje, ingen känsla...inga avgaspuffar....inga vibrationer ..ingen lukt..... :(
 

Chopperbyggarn

New member
Det är svårt att sia om framtiden. Såg Tekniskt magasin på tv när jag var liten pojk och om deras spådommar om hur det skulle se ut år 2000..och visst slog en hel del in men förvånandsvärt mycket blev ganska oförändrat. Mäniskor är nog ganska traditionella och även nostalgiska så förändringar av det här slaget kommer nog att fortgå i relativ lugn takt parralellt med att det gamla fasas ut.
Vad jag undrar mest över inför framtiden är hur långt vi tillåter kontrollsamhället att gå tex med "svarta lådor" i fordon som registrerar allt i vår körning och via satelit sänder denna info till våra myndigheter,körkortsfrågor o annat som påverkar möjligheten och friheten när det gäller mc-åkning?
Kanske mc-intresset mer eller mindre dör ut i framtiden till förmån för något annat (har hänt tidigare i historien)?
Vi vet vad vi har nu men kan bara gissa angående framtiden.

Anders.J
 

Diversion

New member
Det spelar väl ingen roll vad som driver hojen så länge man får ut önsvärda prestanda, räckvidd och vikt, samt givetvis pålitlighet?

Jo för mig gör det det, jag vill växla, höra sången från motorn och känna karaktären. En motor med flat momentkurva har noll karaktär.
 

adrian_vg

New member
Oavsett vad vi vill ha och tycker om framtida motorcyklar, är nog eldrivna såna det vi kommer att få vänja oss vid på sikt. Tror ni myndigheterna i längden kommer att acceptera en för oss kul 600:a som drar en 1liter bensin milen?
 

Diversion

New member
Oavsett vad vi vill ha och tycker om framtida motorcyklar, är nog eldrivna såna det vi kommer att få vänja oss vid på sikt. Tror ni myndigheterna i längden kommer att acceptera en för oss kul 600:a som drar en 1liter bensin milen?

Som jag sa, varför måste den gå på just bensin?
 

Ove 60+

Active member
:rolleyes: Det kan hända mycket på MC fronten och även om mc-ister är ett konservativt släkte vänjer man sig faktiskt. Titta bara på hur hojarna ändrat utseende, varenda sporthoj och de flesta touringhojar liknar koreanska moppescootrar i nosen och alla tycker att dom är skithäftiga. :D

Visst kan man vänja sig vi att det låter, luktar och beter sig lite annorlunda. Förbränningsmotor kan finnas kvar både som gammal kolvmotor eller kanske gasturbin(?) går att köra på andra bränslen. Kör man på rapsolja kommer det att lukta pannkaka efter hojen.
Elmotor låter inte så mycket men det tycker jag bara är bra. Att det finns någon säkerhetsaspekt som håller när det gäller att fordon ska låta en massa tror jag inte på. (Möjligen en summerton när man kör på gågata) Ljudet når en bilförare först när MC;n vänt baken till och då är som regel faran över.

Som sagt, man vänjer sig nog. ;)
 

Pisken

New member
En liten jämförelse....jag har haft RC bilar som hobby till o från (svårt att växa upp ;) ) allt från små eldrivna till stora bensinare ....
Nitrobilar är istortsett helt utkonkurrerade av ELdrivna diton , domhar längre körtid , bättre fart , mindre mek o problem osov ....det enda som elbilarna saknar är just KÄNSLAN LJUDET o LUKTEN men ren prestanda så är dom överlägsna på alla punkter.

I vanliga bilar så kommer hybrider o rena elbilar mer och mer , så jag misstänker att MC världen kommer att följa efter ....tror att sporthojs åkarna kommer ha lättare att anpassa sig (prestanda is king) men en chrome tyngd mullrande Twin kommer nog aldrig att kunna ersättas av en el dito....då dom åkarna väljer nog LJUD o KÄNSLA före prestandan

den som lever får se :)
 

adrian_vg

New member
Som jag sa, varför måste den gå på just bensin?

Diesel funkar, men är väl kanske inte så attraktivt. Vätgas, gasdrivet öht, tror jag inte på av rent ekonomiska alternativ. Gengas kommer inte på fråga. Återstår el. Alla har det hemma och man behöver inte bygga ut infrastrukturen. Det är det alternativet som gör minst ont sas.

Men annars, jag håller med dig. Bensin är inte enda alternativet. :)
 

Pledians

New member
Vem var beredd att byta ut hästen mot en motorcykel i början på 1900 talet? Det var ju helt galet! Men ändå gjorde de flesta det, och idag är det inget konstigt. På samma vis kommer bensinmotorn att fasas ut med mer eller mindre heta känslor, tills det blir självklart att köra el, eller vad nu framtiden än håller.
 

Chopperbyggarn

New member
Vem var beredd att byta ut hästen mot en motorcykel i början på 1900 talet? Det var ju helt galet! Men ändå gjorde de flesta det, och idag är det inget konstigt. På samma vis kommer bensinmotorn att fasas ut med mer eller mindre heta känslor, tills det blir självklart att köra el, eller vad nu framtiden än håller.

Sant men det tog tid innan hela landet hade annamatt bil/ mc i stället för häst transport. I slutet av 60-talet har jag minne av den sista hästen i jordbruk av den gamla stammens bönder...sedan har det kommit tillbaks igen periodvis i tex skogsbruk. Hos Amish people i usa använder man fortfarande häst för transporter. Så jag tror att ottomotorn kommer att leva länge än sida vid sida med det nya.

Anders.J
 

Ove 60+

Active member
Hos Amish people i usa använder man fortfarande häst för transporter. Så jag tror att ottomotorn kommer att leva länge än sida vid sida med det nya.

:) Så sant så sant! Entusiaster kommer att fortsätta köra på bensin precis som kulmotorentusiasterna kör sina råoljemotorer på diesel idag. Säkert är det inte helt lätt att leva som Amish men är man fundamentalist så är man. :)

Men utvecklingen går faktiskt framåt och det kommer förhoppningsvis energikällor som är effektivare utan att ge så stora miljöstörningar. ;)
 

Monica

New member
Sant men det tog tid innan hela landet hade annamatt bil/ mc i stället för häst transport. I slutet av 60-talet har jag minne av den sista hästen i jordbruk av den gamla stammens bönder...sedan har det kommit tillbaks igen periodvis i tex skogsbruk. Hos Amish people i usa använder man fortfarande häst för transporter. Så jag tror att ottomotorn kommer att leva länge än sida vid sida med det nya.

Anders.J

Det är väldigt olika beroende på vad stamäldste bestämt. En hel del kolonier har traktor med järnhjul. Anledningen till järnhjulen är att man tror bestämt på att med däck och luft i dem, så har man inte kontakt med jorden. En hel del kolonier har de flesta moderniteter, men väljer att leva i sitt eget "samhälle".

Jag skulle inte ha nåt emot en elhoj om den har kapacitet och ger känslan, fast jag skulle sakna ljudet. Man kan kanske spela in ljudet och köra det i cdn när man kör :D
 
Top