Är det omodernt att hälsa?

Skoghallskille

New member
Måste få ställa en stilla undran, för kanske är det jag som missat något...:rolleyes:, nämligen om det blivit omodernt att hälsa när vi motorcyklister möts längs vägarna...??

Orsaken att jag undrar är att jag åkte en tur på dryga 40 mil idag i Värmland och Dalsland, och det var nog högst 2 mc-förare av 10 som hälsade tillbaka.

Nu sticker jag väl ut hakan, men av egen erfarenhet har jag tidigare märkt att vissa typer av "tuffa" HD-åkare (utan att nämna klubbtillhörigheter) inte tycker det är coolt att hälsa (och GoldWing-förare som inte hittar hälsningsknappen :D:D:D), men att vi med japanare och svenssons-glidare brukar hälsa. Men har mer och mer noterat under denna säsong att allt fler inte hälsar längre.

Kanske det är jag som missat något och blivit gammaldags som hälsar :rolleyes::rolleyes::D

Skämt åtsido, vad anser ni? Ska man hälsa, eller är det jag som är för gammalmodig? ;)
 

MC tanten

New member
Det är inte min erfarenhet. I skåne hälsar de allra flesta - oavsett märke... vissa hälsar tom på ett hjul ;)
 

jan-olovj

Active member
Man får nog kolla lite välare, för väldigt många hälsar med vänster handens fingrar inte hela handen. Själv måste jag lyfta hala handen för att det sitter handskydd monterat. Jag håller nog med föregående att de mesta hälsar antingen först eller efter det att jag gjort det, det är oberoende vilken hoj de kör.
 

Tobbe VS Suzuki

New member
Hehe, fortsätt att vinka på, det är rätt sällan folk inte hälsar tillbaka :) Och nej du är inte alls gammalmodig, tycker vi skall värna om våran gemenskap på två hjul :)

Ha det bra!

//Tobbe
 

Axman

New member
För min del så struntar jag i att vinka på motorlederna, speciellt inne i göteborg. Någon ång måste man ju få ha armen på styret med. Men jag vinkar tillbaks om jag inte tabbar mig och missar (vilket jag ofta gör :( )

Jag kör HD och tja, de flesta vinkar väl tillbaks när jag vinkar. Skall jag peka på kategorier som inte vinkar tillbaks så är det väl möjligtvis HD-åkare som försöker se hårda ut (men är söndagsåkare), brukshojar med packlådor överallt (klassiker är gamla bmw) och supersport-hojar.

Men det roligaste är nog när jag hejar på supersporthojar som inte trodde att jag skulle heja men skyndar sig att vinka tillbaks. Har fasen trott att några skulle åka av vägen i ren chock av att jag hejade/de släpper styret för snabbt för att hinna vinka.
 

catwoman_w

New member
lustigt egentligen.

Det är lustigt egentligen. När vi sitter i bilarna så hälsar man inte. Men när människor kommer ut på hojarna så hälsas det. Så frågan är ju varför man inte hälsar i bilarna på vintern? För trots allt så framför vi ju ett fordon då också. På något sätt så känns det som hornen växer fram på många förare på vintern. Jag kan ha fel men det känns som så.

Jag hälsar på alla som åker hoj. Det är en trevlig gest tycker jag.
 

jan-olovj

Active member
Förr på den tiden när bilarna hade länsbokstav så hejjade vi på varann när man var långt hemmifrån. Det var nog lite av gemenskap i det med.
 

catwoman_w

New member
Förr på den tiden när bilarna hade länsbokstav så hejjade vi på varann när man var långt hemmifrån. Det var nog lite av gemenskap i det med.

Det är sant att man gjorde men det gör man inte längre. Vilket är synd för det skulle kanske göra att man tar det lugnare på vägarna med bil också. Men trots det så finns det alltid människor med horn när de kör.
 

britt-mari

New member
Förr på den tiden när bilarna hade länsbokstav så hejjade vi på varann när man var långt hemmifrån. Det var nog lite av gemenskap i det med.

Ja, det var tider, det!
Jag hade en anteckningsbok där jag skrev upp regnr, när vi var på bilsemester. Det var kul att se bilar från Malmöhus län uppe i Norrland och ännu roligare att se ansiktsuttrycken på andra samlare, när vi kom med M-skyltad bil uppe i Nord-Norge!
 

Skoghallskille

New member
Trevlig gemenskap

Kul att läsa era kommentarer. Jag tycker också det är en trevlig gest oss mc-åkare emellan, och som ökar gemenskapen.

Skönt att veta att jag inte är gammalmodig då :p. Jag kommer att fortsätta hälsa, så får dom som vill hälsa tillbaka. Vem vet, det kanske var för varmt igår så dom inte orkade hälsa tillbaka :D:rolleyes: Som någon skrev, så har jag sett att några bara höjer fingrarna eller nickar på huvudet. Är jag ex. mitt i en korsning har kopplingen intryckt eller ska växla, så nickar jag själv tillbaka. Man vill ju inte vara en trafikfara :eek:

Angående hälsa bilister emellan, så var detta en trevlig sak när jag under några år körde Porsche och var medlem i Porscheklubben. Det var ofta som man hälsade när man mötte en annan Porsche på vägen.
 

anders_69

New member
Angående hälsa bilister emellan, så var detta en trevlig sak när jag under några år körde Porsche och var medlem i Porscheklubben. Det var ofta som man hälsade när man mötte en annan Porsche på vägen.

Detsamma gäller av tradition mellan alfisti också, i princip alla med äldre Alfa hälsar tillbaka medan inte alla med nybil ännu lärt sig. :)

/Anders
 

jan-olovj

Active member
Lite det samma. Jag körde till IKEA i Älmhult i går mest för att ha ett mål och så duger det att ta en fika. När jag gjorde mig klar för att åka vidare så kommer en bil och parkera bredvid mig. Killen som stiger ut går direkt framm till mig för att prata, jätte trevligt, jag gissade med en gång att han också körde hoj vilket stämmde. Detta visar på en viss gemenskap oss hojåkar emellan vilket är trevligt, att alltid kunna byta ett vänligt ord utan att känna varann.
 

HåkanP

New member
Det är lustigt egentligen. När vi sitter i bilarna så hälsar man inte. Men när människor kommer ut på hojarna så hälsas det. Så frågan är ju varför man inte hälsar i bilarna på vintern? För trots allt så framför vi ju ett fordon då också. På något sätt så känns det som hornen växer fram på många förare på vintern. Jag kan ha fel men det känns som så.

Jag hälsar på alla som åker hoj. Det är en trevlig gest tycker jag.

Jag åker så mycket hoj till och från jobbet så jag nog har blivit lite förvirrad. Kommer på mig själv att sitta i bilen och hälsa på mötande hojåkare:rolleyes:
 

Jaouws

New member
Jag hälsar på alla motorcyklar jag möter.
Var ute några stycken i Onsdags på Öland och givetvis en vacker dag med många mc-möte men måste säja att ju äldre förare var desto färre hälsade tillbaka, annars så var det väl ca 4 av 10 som hälsade och customåkare var sämst (konstigt men dessa är ofta också äldre). Alldeles för lågt enligt mig.
 

påK-en

New member
måste säja att ju äldre förare var desto färre hälsade tillbaka, annars så var det väl ca 4 av 10 som hälsade och customåkare var sämst (konstigt men dessa är ofta också äldre). Alldeles för lågt enligt mig.

Jag tycker att det är svårt att bedöma ålder på mötande förare, utrustningen skymmer ju det mesta. Men faktiskt så kanske man lättere ser åldern på customåkare, dom har ju oftast öppna hjälmar (osårbara om dom åker omkull?).
"Tanten" släpper oftast inte styret när hon hälsar, lyfter bara fingrarna, känner sig lite osäker om hon släpper handtaget.
 

cbxbert

New member
Hälsningar en vink o en vink i retur

Jag håller med om att det blivit lite tråkigt att det finns de som inte hälsar en vink : jag försöker stjälv o vinka o får i regel en vink tebaka men( man får nog räkna med att det inte alltid syns det har ja märkt där vissa typ bara vinkar med nåt finger som en gest ) o det finns givetvis de som nästan halar ut hela armen o vinkar glatt : o lärt mig nytt inom vink har jag gjort nämligen " handflatan upp o ner mot vägen" dämpa farten jätteschysst innan poliskontroll laser eller annat hinder på vägen:;)
 

SGM

Moderator
Häromkring är det ovanligt att folk inte hälsar, oavsett hojtyp, ibland möter man sådana fräcka outlaw-hd-knuttar, de hälsar ICKE, men det räknar man inte med heller.

...annars har det varit någon guldvinge som inte hittat rätt reglage för hälsningen, utöver det är det härlig gemenskap.

/J
 

catwoman_w

New member
Häromkring är det ovanligt att folk inte hälsar, oavsett hojtyp, ibland möter man sådana fräcka outlaw-hd-knuttar, de hälsar ICKE, men det räknar man inte med heller.

...annars har det varit någon guldvinge som inte hittat rätt reglage för hälsningen, utöver det är det härlig gemenskap.

/J


Jag tror att vi har kommit fram till att det är trevligt att hälsa och få en hälsning tillbaka. Fram för mera hälsningar i trafiken. Vinka gärna om ni sitter i bilen också. Det ska jag göra. :)
 
Top