Ännu en remiss!

janric

New member
Läst men inte förstått

Jag har precis skrivit konkreta exempel som du citerar på varför privatisering och just låta privata aktörer utföra hela eller delar av besiktningar. Läs dem igen :cool: Bemöt dem gärna.

(Vill du ha mer utförligt och föra vetenskapliga / forskningsfrontsdiskussioner om offentligt/privat/ konkurrens/privatiseringar / effektivitet och resultat så har jag inga problem med det. Finns bra forum för det. Förslagsvis där jag arbetat senaste åren och forskare/professorer har just dessa frågor och områden som heltidsarbete. Fast då vill jag, trots statligt, ha betalt för det precis som du i ditt arbete.)

Jag försöker bemöta dina stensäkra "argument" för de är dina personliga och då använder jag dig som personligt exempel.
Du ger ingen fakta bakom utan bara så är det att allt privat är skit och offentliga monopolverksamheterna är paradiset på jorden.
Så om du för fram annat än dig som garant av dina egna påståenden så går det lättare att bemöta i diskussion / debatt / argument om sakfrågorna.

Du kritiserar Hund och vill ha hans argument och vad han får dem från men du kör själv med slogans/ideologi utan underbyggnad mer än du vet att så är det och det vet du. Vi ska lita på det bara du vet bäst. Det om något framstår som ovettigt. Åtminstone för oss som är vana vid annat är politiskt snömosargumenterande och inte läser Expressen och Aftonbladets nyhetslöp som sanningar.

DU, Janric, äger läkemedelsaktier som tjänar på svininfluensan och aktier företag som troligen gör stora förluster eller tom går i konkurs om många blir sjuka i den. Ja eller nej?
Ditt jobb är säkert oavsett hur influensan slår? Bara vara hemma å softa och sedan åter till arbetet? Ja eller nej?
Är inte Sverige för litet för små pyttemyndigheter såsom Bilprovning och din egen myndighet? Arbetar du för att ni ska bli en stor EU-myndighet så ni blir effektivare?


Eller i vart fall inte ändrat uppfattning. Om vare sig bilprovningens eller annan offentlig verksamhets privatisering.
Att en offentlig verksamhetsutövare är liten eller verksamheten är liten motiverar inte , som jag ser det, att den skall bli privat. Då är ju utrymmet för konkurrens begränsat.

Dina avslutande frågor får du ha obesvarade.
 

SuperRetard

New member
..., vem får det?

Å så värst liten är jag inte, sägs det.

Har dock förstått att du tycker att bilprovningsverksamheten skall privatiseras. Dina argument har inte lyckats övertyga mig.

Dagisretoriken dominerar.. Varför? "- Därför!"

Inget övertygar nån med skygglappar! Ha ett bra fortsatt grått liv!
 

roke

New member
Varför blev det dyrare i Finland när de privatiserade?
http://www.ot.fi/story.aspx?storyID=35501&digg=yes

Varför ska vi göra samma misstag?

Kan någon svara. Hund? Smartswede?
Intressant att diskutera just detta.
Jag har förstått att ni anser att besiktningarna kommer bli billigare i Sverige?
Varför tror ni det, och vad stödjer ni er på?
Låt höra nu.
 
Last edited:

Smartswede

New member
Läst men inte förstått
Eller i vart fall inte ändrat uppfattning. Om vare sig bilprovningens eller annan offentlig verksamhets privatisering.
...
Dina avslutande frågor får du ha obesvarade.

Uppenbarligen så gäller det med obesvarat precis allt från din sida.
Du häver ur dig att du sitter på sanningen och säger det är sanningen därför du säger det. Det är argumentation på hög nivå! Åtminstone när man argumenterar med dagisbarn :D
Sitt du i din sandlåda på jobbet eller hemma och fortsätt tro att jorden är platt. Jag ska inte störa och hindra dig :D

Du gör nog minst skada där trotsallt. Din insats att som aktiv i SMC motarbeta Göteborgs alla motorcyklisters och mopedisters möjligheter att smidigt pendelparkera på annat än vanliga bilparkeringar avskräcker :mad:
Härligt med de tusentals underskrifter på protestlistorna och tusental hojjåkare som var med vid parkeringsprotesterna mot vansinnet och de enda få som inte skrev på och även är aktiva i SMC var just 3-4st i SMC väststyrelsen. De kan man kalla stöd från sina medlemmar :D Du stödde dig själv som medlem åtminstone...
 

Smartswede

New member
Varför blev det dyrare i Finland när de privatiserade?
http://www.ot.fi/story.aspx?storyID=35501&digg=yes

Varför ska vi göra samma misstag?
Jag har förstått att ni anser att besiktningarna kommer bli billigare i Sverige?
Varför tror ni det, och vad stödjer ni er på?
Låt höra nu.

Jag anser inte det behöver bli billigare eller ens att billigare ska vara måttstocken om det blir en privatisering. Det finns gott om andra kriterier man bör titta på. Så jag är inte nog insatt för att en uppfattning där än. Inte tiden att sätta mig in i det just nu.

Varför har det blivit dyrare i Finland enligt tidningsartikeln?

Inflation sedan 1994?
Högre krav på själva besiktningen?
Högre kompetens på besiktigarna och högre utrustningskrav på anläggningarna?
Kravet på dyr kontrollutrustning för tunga fordon för att få lov att besiktiga personbilar. Aningen korkat men myndigheter hittar då på galna regler :rolleyes:
Full kostnadstäckning tidigare eller besiktningsmyndigheten gått back och betalats delvis via skatten?
Bilarna är tekniskt mer avancerade? Jmf bil 1994 med 2009?
Bättre utökad service till kunderna?

Fokus flyttas normalt från inre effektiviteten (kostnadsfokus) på besiktningsanläggningen till yttre effektiviteten där "kundens" prioriteringar och kostnader blir viktiga. Högre kostnader för besiktningen men lägre kostnader för kunden om än högre pris.

Ska en privatisering bara utvärderas på om priset blir lägre eller högre så är det enkelt ordnat. Gör som i sjukvården, skolan eller dagis där det är en låg eller ingen avgift mot kund och kostnaderna finansieras via skatterna. Vips har kontrollbesiktningen blivit "gratis".
 

roke

New member
Jag anser inte det behöver bli billigare eller ens att billigare ska vara måttstocken om det blir en privatisering. Det finns gott om andra kriterier man bör titta på. Så jag är inte nog insatt för att en uppfattning där än. Inte tiden att sätta mig in i det just nu.

Varför har det blivit dyrare i Finland enligt tidningsartikeln?

Inflation sedan 1994?
Högre krav på själva besiktningen?
Högre kompetens på besiktigarna och högre utrustningskrav på anläggningarna?
Kravet på dyr kontrollutrustning för tunga fordon för att få lov att besiktiga personbilar. Aningen korkat men myndigheter hittar då på galna regler :rolleyes:
Full kostnadstäckning tidigare eller besiktningsmyndigheten gått back och betalats delvis via skatten?
Bilarna är tekniskt mer avancerade? Jmf bil 1994 med 2009?
Bättre utökad service till kunderna?

Fokus flyttas normalt från inre effektiviteten (kostnadsfokus) på besiktningsanläggningen till yttre effektiviteten där "kundens" prioriteringar och kostnader blir viktiga. Högre kostnader för besiktningen men lägre kostnader för kunden om än högre pris.

Ska en privatisering bara utvärderas på om priset blir lägre eller högre så är det enkelt ordnat. Gör som i sjukvården, skolan eller dagis där det är en låg eller ingen avgift mot kund och kostnaderna finansieras via skatterna. Vips har kontrollbesiktningen blivit "gratis".
Aha. Du anser att priset inte är viktigt. Nåja då förstår jag varför vi inte förstår varandra.
Men du har antagligen rätt, även om jag inte begriper.
Jag tycker det är dåligt när det blir dyrare. Sån är jag. Ganska enkel.
 

Marie

Banned
Aha. Du anser att priset inte är viktigt. Nåja då förstår jag varför vi inte förstår varandra.
Men du har antagligen rätt, även om jag inte begriper.
Jag tycker det är dåligt när det blir dyrare. Sån är jag. Ganska enkel.

Och det är du inte ensam om.

För mig är priset den enda verkligt betydelsefulla parametern i det här sammanhanget. Jag uppskattar inte om man börjar ha öppet 24 timmar om dagen, 7 dagar i veckan. Jag är mer än nöjd med bilprovning 8-16, måndag till fredag, på samma sätt som affärstider inom handeln 9-18 må-fr och 9-13 lördagar samt stängt söndagar är mer än väl generöst. Jag känner inget intresse av att subventionera obekvämtidslöner via prislappen.
 

SuperRetard

New member
Kan jag slippa ta ut tjänsteledigt och i stället betala högre pris på kvällstid så kanske vi sparar på det.

Nu har jag inga problem att komma ifrån för en sån sak, men om DET vore annorlunda så hade jag fått en extremt billig besiktning om jag betalat dubbla priset istället för att vara borta från jobbet nästan 2 timmar.

Folk är så jävla blinda för enkel ekonomi. Man kan inte betala 11:- litern för mjölken på dyra Ica Nära runt hörnet, så man sätter i bilen och kör totalt 1,7 mil för att köpa den för 8:- på Willys!

Dumheter är det! Ge oss lite valfrihet. SBP får gärna vara statligt för mig, men släpp monopolet. Det hör hemma i historieböckerna om Stalingrad, inget annat!
 

Smartswede

New member
Marie vill ha lägst avgift / pris för henne och kan tänka sig planera in besiktningen 3 månader i förväg och göra besiktningen kl 11.00 mitt i veckan. Marie ser inget värde i flexibilitet/valfrihet och är oroad för hon ska få betala en högre avgift för att andra får denna flexibilitet med öppettiderna.

Janne vill att staten ska ha lägst kostnad för det hela och finner sig i att SBP ger honom en tid som han inte kan ändra och personligen måste närvara vid. Tyvärr får han ställa in medverkan på en viktig konferens i arbetet (som tur är statligt så den "kostnaden" tar skattebetalarna) och ställa in familjens mcresa ner i Europa men så är det bara. Det var glapp i blinkers och ombesiktning först i oktober så hojjen fick körförbud.

Jag vill göra bokning tidigast 1 vecka innan, fast helst som drop-in och gärna kvällstid då jag inte kan planera 2 månader innan pga arbete och andra aktiviteter. Än hellre att min ordinarie verkstad gör den när jag ändå har mcn inne för ett servicejobb. Jag betalar 100kr mindre i avgift än Marie för själva besiktningen via verkstaden (de samordnar med servicen och har expertkunskap om just min mcmodell) och är samtidigt inte uppbokad och jag sparar 2 timmar som jag istället arbetar i företaget och tjänar pengar. Tyvärr som för Janne var det glapp i blinkersen så ytterligare 200kr för verkstaden fixade detta på plats. Kommer iväg på min helgtur med godkänd nybesiktigad hojj.

Hur ska man utvärdera vad som är "rätt" måttstock här?
Det är inte helt enkelt att diskutera ämnet för vi har alla olika definitioner på orden vi använder när vi diskuterar det. Pris, avgift, kostnad, intäkt, värde, tid, m.m. Vems perspektiv? SBP? Staten? Medborgarens? Företagens? För dem alla?

Priset/avgiften man tar ut av fordonsägaren?
Totalkostnaden för SBP?
Lägsta direkta kostnaden för fordonsägaren?
Flexibilitet/valfrihet/indirekta kostnader för fordonsägaren? (arbete, fritid, m.m.) Intäktsbortfall?
Värdemässiga grunder? Kvalité?
Samhälleliga kostnaderna? (arbetsbortfall / BNP)

Vi pratar runt varandra och har olika antaganden och förutsättningar bakom våra argument. Ekonomi kan vara enkelt... eller ack så komplicerat :)
 
Last edited:

roke

New member
Vi pratar runt varandra och har olika antaganden och förutsättningar bakom våra argument. Ekonomi kan vara enkelt... eller ack så komplicerat :)

Så är det nog.:)
Men jag tycker att bilprovningen fungerar bra idag. Du kan ju boka och besiktiga nästan hur som helst med nästan obegränsade möjligheter. Väldigt flexibelt på alla sätt och vis, tycker jag.
Jag ser inga problem med dagens system. Sist jag var på bilprovningen bjöds jag till och med på kaffe.
Bilprovarna besiktar på löpande band utan en massa underliggande vinstintressen som driver upp priserna.Idag kan besiktningsmannen aldrig tolka till sin egen ekonomiska fördel.
I morgon, efter en avreglering, så kan samma besiktningsman, med hjälp av lagen, styra sina besiktningar så att det gynnar hans egen plånbok.

Jag tycker bara det är synd om resultatet av en avreglering gör att EXAKT samma vara blir typ dubbelt så dyrt.
Eftersom det är lag på att man måste besiktiga fordon så ska väl ingen jävel komma och slå mynt på det?
Skulle det däremot vara frivilligt att besiktiga så vore det ju skit samma, då kan det få kosta vad fan som helst.
 
Last edited:

SuperRetard

New member
Så är det nog.:)
Men jag tycker att bilprovningen fungerar bra idag. Du kan ju boka och besiktiga nästan hur som helst med nästan obegränsade möjligheter. Väldigt flexibelt på alla sätt och vis, tycker jag.
Jag ser inga problem med dagens system. Sist jag var på bilprovningen bjöds jag till och med på kaffe.
Bilprovarna besiktar på löpande band utan en massa underliggande vinstintressen som driver upp priserna.Idag kan besiktningsmannen aldrig tolka till sin egen ekonomiska fördel.
I morgon, efter en avreglering, så kan samma besiktningsman, med hjälp av lagen, styra sina besiktningar så att det gynnar hans egen plånbok.

Jag tycker bara det är synd om resultatet av en avreglering gör att EXAKT samma vara blir typ dubbelt så dyrt.
Eftersom det är lag på att man måste besiktiga fordon så ska väl ingen jävel komma och slå mynt på det?
Skulle det däremot vara frivilligt att besiktiga så vore det ju skit samma, då kan det få kosta vad fan som helst.

Du måste skilja på privatisering och avreglering. Att något är privat innebär med ett monopol självklart att det blir dyrare. Att regleringarna försvinner skapar konkurrens, som pressar priser och tvingar leverantörer att bli mer effektiva. Vilket i sin tur leder till ännu lägre priser (eller högre kvalitet).

Statligt är lat..

Jag har jobbat mot både kommun och landsting, och facit är uppenbart. Man köper saker åt andra, för andras pengar. Resultatet är att man skiter i vilket och väljer det som innebär minst jobb för en själv, lönen är ändå fast!
 

roke

New member
Du måste skilja på privatisering och avreglering. Att något är privat innebär med ett monopol självklart att det blir dyrare. Att regleringarna försvinner skapar konkurrens, som pressar priser och tvingar leverantörer att bli mer effektiva. Vilket i sin tur leder till ännu lägre priser (eller högre kvalitet).

Statligt är lat..

Jag har jobbat mot både kommun och landsting, och facit är uppenbart. Man köper saker åt andra, för andras pengar. Resultatet är att man skiter i vilket och väljer det som innebär minst jobb för en själv, lönen är ändå fast!
Jo, men du verkar ju ha din syn på saken helt glasklar.
Allt statligt är skit, oavsett vad det handlar om, verkar du tycka.
Påstår dig sitta med Facit?
Vet allt?

Kan du inte istället bara svara på varför du tror det blev dyrare i Finland?
Utan att svamla om dina politiska ideologier.

Nehe, inte det.
 
Last edited:

SuperRetard

New member
Jo, men du verkar ju ha din syn på saken helt glasklar.
Allt statligt är skit, oavsett vad det handlar om, verkar du tycka.
Påstår dig sitta med Facit?
Vet allt?

Kan du inte istället bara svara på varför du tror det blev dyrare i Finland?
Utan att svamla om dina politiska ideologier.

Nehe, inte det.

Jag kan väldigt enkelt kommentera förändringarna i Finland. Jag har ingen aning för jag kan varken finsk politik eller marknad.

Vad hände i Finland?
Och vad spelar det för roll för oss?
På vilket sätt har konkurrens någonsin varit negativt för konsumenten?


Svara på det, så lovar att ge dig ett uttömmande svar!
 

roke

New member
Jag kan väldigt enkelt kommentera förändringarna i Finland. Jag har ingen aning för jag kan varken finsk politik eller marknad.

Vad hände i Finland?
Och vad spelar det för roll för oss?
På vilket sätt har konkurrens någonsin varit negativt för konsumenten?


Svara på det, så lovar att ge dig ett uttömmande svar!
Vad hände i Finland och varför spelar det någon roll?
Jag får väl prova förklara. Men du skulle ju kanske också kunna läsa länken jag postade, eller googla själv för att bilda dig en uppfattning?
Du kanske även skulle kunna läsa och ta in vad andra skriver? Maria postade ju också ett ex:
I remissen som handlade om avreglering av kontrollbesiktning visade det sig att Sverige har den billigaste varianten i Norden. Vi är billigare än Spanien, Tyskland och UK. Vi är de enda med monopol. Sverige är också det enda land i Norden som har kontrollbesiktning för MC. Tidsåtgången för besiktning var kortast i Sverige. Vårt svar hittar du här: http://www.svmc.se/upload/SMC cent...vreglering.pdf

Lyft blicken lite. Öppna ögonen.

Nåja.

I Finland hade de, om jag förstått rätt, ett likvärdigt system när det gäller bilprovningen som vi har i Sverige idag.

De avreglerade för ett antal år sedan. Om jag förstått rätt så var syftet med den avregleringen exakt det du talar dig varm över.
Konkurrensen skulle göra att priserna skulle sjunka. Allt skulle bli bättre.

Nu efter några år, har det visat sig att det inte alls blev som det var tänkt. Det blev tvärtom, det blev, i verkligheten, dubbelt så dyrt. Och nu talas det om och ska utredas varför det blev som det blev och varför det är som det är. En jävla soppa har det blivit av alltihopa, om jag förstått rätt.

Vi kan väl dra vissa paralleller och lära oss om hur det har fungerat i Finland?
Eller hur?
Jag menar, vi är ju trots allt grannländer, båda med en befolkning som har ungefär samma sätt att tänka, med i stort sätt likvärdig politik och likvärdiga värderingar.

Konkurrens är bra, jag har aldrig påstått annat.
Problemet är att jag inte kan välja att inte besiktiga mina fordon.
Det vet marknaden och då drar de naturligtvis fördel av det och priserna stiger.
Det ser vi ju, i verkligheten.


Jag ser fram emot ditt uttömmande svar om varför du tror att bilprovningen blev dyrare i Finland. Eller för den delen, det vore även intressant att få höra varför du tror det är dyrare i Spanien eller Tyskland eller UK.
 
Last edited:

Grus

New member
Bättre men varför?

Jag tycker nog att SBP har skärpt till sig rejält dom senaste åren men är det inte att vända under galgen? Hade förbättringarna kommit till stånd utan hotet om kommande avreglering? Om S skulle komma till makten om ett år har ju Tok-Mona lovat att avreglerade verksamheter skall regleras igen, kommer förbättringen hos SBP då att fortgå?

Med det försprång som SBP har idag med en redan etablerade verksamhet och om verksamheten nu är så effektiv som det hävdas i tråden borde dom väl rimligtvis klara sig bra mot dom dyrare, privata alternativen? Inte mig emot i så fall...

OT: med snart 20 års (privat) verksamhet åt statliga och kommunala förvaltningar och bolag måste jag säga att jag har lite svårt att känna igen mig i inlägget om sådan verksamhets förträfflighet. Låg arbetsmoral och ett hissnande ointresse av att vara rädd om skattepengarna känns mer bekant. Givetvis finns det undantag men generellt sett är nog inte nog inte rätt partibok och turordning bra urvalskriterier för att få bestämma över andras pengar.
 
Top