Ännu en remiss!

roke

New member
I remissen som handlade om avreglering av kontrollbesiktning visade det sig att Sverige har den billigaste varianten i Norden. Vi är billigare än Spanien, Tyskland och UK. Vi är de enda med monopol. Sverige är också det enda land i Norden som har kontrollbesiktning för MC. Tidsåtgången för besiktning var kortast i Sverige. Vårt svar hittar du här: http://www.svmc.se/upload/SMC centr.../Remissvar Fordonsbesiktning avreglering.pdf
Det var ett bra svar tycker jag.
 
H

honda cbf 500

Guest
Jag gick omkring och inbillade mig att alla europeiska länder hade besiktning för motorcyklar:eek: Läste att Sveriges grannländer inte har någon besiktning för motorcyklar? Finns det fler länder inom eu som inte har det?

// Amir
 

Hellman

New member
Haha, vilken politisk debatt det blev. :) Jag är emot monopol men inte att staten driver bolag (som t ex SBP). Släpp marknaden fri så ger det sig snart vilket som är bästa och billigaste alternativet. Ingen som hindrar SBP att köra på som alltid men under rättvisa villkor mot de andra. Att släppa in privata aktörer för att erbjuda liknande tjänst kan väl inte vara fel? Eller ska vi bli en total kommuniststat?

Skit i det nu!

Det jag efterfrågar är följande funktion:
När jag lämnar in bilen eller MC (eller husvagnen etc.) på verkstad vill jag att som ska kunna skicka intyg till VV att mitt fordon är i acceptabelt skick och kan framföras på vägen säkert i 1 eller 2 år till. Kan väl inte vara så svårt?
Att behöva ta ledigt från jobbet för att åka till SBP roar mig icke!
Har man ett foron man skruvar själv måste man pallra sig iväg till SBP eller liknande privata alternativ.
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Det jag efterfrågar är följande funktion:
När jag lämnar in bilen eller MC (eller husvagnen etc.) på verkstad vill jag att som ska kunna skicka intyg till VV att mitt fordon är i acceptabelt skick och kan framföras på vägen säkert i 1 eller 2 år till. Kan väl inte vara så svårt?
Att behöva ta ledigt från jobbet för att åka till SBP roar mig icke!
Har man ett foron man skruvar själv måste man pallra sig iväg till SBP eller liknande privata alternativ.[/QUOTE]

Så kommer det inte att bli. De som ska bedriva kontroll- och registreringsbesiktning ska vara oberoende organ som varken får sälja eller reparera fordon.
 

janric

New member
Avreglerad marknad och privatisering

Jaja, du är jätteduktig trots att folk tvångsmässigt betalar din lön..

Dina exempel är jättebra, för de är ett typiskt exempel på svensk övertstatlighet. Stjärnidé: "Vi säljer ut alla bolag som går dåligt till nåt privat bolag så att de kan driva det med samma yttre resultat, men med vinst. Sen behåller vi en stor andel aktier i bolagen så att vi också tjänar pengar på dem. Däremot avreglerar vi aldrig marknaden så att KONSUMENTERNA vi hävdade att vi skyddade från början faktiskt får ta del av de fördelar konkurrens innebär"!

Smaaaart.. Vägverket, V&S och SL --> Connex är strålande exempel på detta.

Telemarknaden och privatskolor däremot visar rätt intressanta resultat. Privatskoleelever får högre betyg (även på nationella prov och högskoleprov) och klarar sig bättre på högskolor/universitet än kommunala elever. Skolorna går samtidigt med vinst trots att de har samma peng per elev som alla andra.. Betyder det att privata skolor får för mkt pengar? Eller betyder det att kommunala skolor gör av med sina på dumheter?

Vaddå tvångsmässigt betalar min lön? Fattar nada!

Överstatlighet? Hade EU något med saken att göra?

Visst är det äckligt att någon tjänar pengar på lagstadgad samhällsservice som skola, barnomsorg, sjuk- och åldringsvård. Någon som med aktier i bolaget sitter och hoppas på att folk blir sjuka eller att det uppstår pandemi med krav på massvaccinering.:(
Att vissa skolor ger sina elever högre betyg än andra har vi hört nog om. Jag har upplevt privatskola på MYCKET nära håll där skolan inte alls klarade av sitt uppdrag.

Jag tror att svenska marknaden är för liten för alla dessa privatiseringar och bolagiseringar. Och det går inte att se den svenska marknaden i ett europeiskt perspektiv därför att vi är för ointressanta med vårt glesbefolkade land. Att bilprovningsverksamheten skall konkurrensutsättas är ytterligare ett dåligt exempel i raden.
 

SuperRetard

New member
Visst är det äckligt att någon tjänar pengar på lagstadgad samhällsservice som skola, barnomsorg, sjuk- och åldringsvård. Någon som med aktier i bolaget sitter och hoppas på att folk blir sjuka eller att det uppstår pandemi med krav på massvaccinering.:(
<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<
Att vissa skolor ger sina elever högre betyg än andra har vi hört nog om. Jag har upplevt privatskola på MYCKET nära håll där skolan inte alls klarade av sitt uppdrag.

Jätteäckligt.. Verkligen hemskt att nån driver på utvecklingen så att det FINNS ett botemedel när en pandemi etc slår till.

Hur fan tänker du egentligen? Så länge de inte sprider smittan för att tjäna pengar finns inget ont att säga what so ever.

Gällande skolorna så är det kommunala förortsskolor som toppade listan över för höga betygsättningar. Privatskolorna hade tvärtom betydligt högre krav än övriga för dito. DET tycker jag är fel, motiverade och aktiva elever i en bra skola ska kunna få MVG allihop om de håller måttet. Men då får de väl skolinspektionen på sig dirReCkT
 

Smartswede

New member
Topic:
Väldigt trist att inte verkstäder (certifierade å kontrollerade förstås) kommer få chansen att göra kontrollbesiktningar och rapportera in åtgärdade brister. Det hade varit väldigt smidigt för oss. Sedan hade det förstås blivit en större spridning i priserna om det privatiserades för privata anpassar sig efter oss kunder.

Min erfarenhet av bilprovningens "oberoende" är de roat sig hitta fel på mina hojjar som inte varit fel för de ville få icke blanka protokoll för få upp % med anmärkningar (annars gör de sitt jobb dåligt typ och det har de även sagt som förklaringar dessa gånger!). Två första tillfällena orka jag inte protestera men 3:e gången det hände så strök han anmärkningen.

Service inklusive besiktning? Inga problem! Vi ska ändå gå igenom flesta av de punkterna på servicen. Dubbelkontrollerande undviks.

Panikbesiktning? Lördag? Kvällstid? Inga problem! Kom hit om 2 timmar, dubbel taxa dock.

Kontrollbesiktning och enklare fel åtgärdande på plats? Inga problem! Onödigt behöva få anmärkning, åka hem åtgärda, återkomma om 1 månad när nästa tid kanske finns.

Expertis om just din MC? Vi är en BMW MC märkesverkstad och jag har reparerat och servat BMW i 10 år och vi har mekaniker som arbetat här 25 år.

OT
De misslyckade privatiseringarna torde tala sitt eget språk som bevis för att du har fel. Motsatsen behöver således inte bevisas.
...
Tjäna pengar på att folk är tvungna att besikta sina fordon? :confused:Bah!

Ja Janric,
Varför ska du tjäna pengar på oss?
Det är äckligt! Jobba gratis vettja! :mad:
Löjligt med lönevinstintressen i statliga verksamheter eller? Avstår du din lön så blir ni än mer kostnadseffektiva dessutom!
Din framtida pension bör du dessutom avstå! Mycket av den är placerad i just privata företag som just gör vinst på människor! Äckligt!
Sälj din/dina hojjar och köp statligt tillverkade som förstås håller överlägsen kvalité :rolleyes:
När du blir sjuk nästa gång så KRÄV att få behandlad på sjukhus med utrustning och mediciner tillverkade endast av staten och inga äckliga vinstdrivande företag.

Skönt att veta att så länge allting drivs offentligt utan vinstintresse och utan konkurrens så är det effektivast och bästa av alla världar :rolleyes:
Himm... ojdå... somna visst med sagoboken här :D Skönt att den finns så man slipper analysera och hitta annat än en svart och vit verklighet.
 

Chopperbyggarn

New member
Topic:
Väldigt trist att inte verkstäder (certifierade å kontrollerade förstås) kommer få chansen att göra kontrollbesiktningar och rapportera in åtgärdade brister. Det hade varit väldigt smidigt för oss. Sedan hade det förstås blivit en större spridning i priserna om det privatiserades för privata anpassar sig efter oss kunder.

Min erfarenhet av bilprovningens "oberoende" är de roat sig hitta fel på mina hojjar som inte varit fel för de ville få icke blanka protokoll för få upp % med anmärkningar (annars gör de sitt jobb dåligt typ och det har de även sagt som förklaringar dessa gånger!). Två första tillfällena orka jag inte protestera men 3:e gången det hände så strök han anmärkningen.

Service inklusive besiktning? Inga problem! Vi ska ändå gå igenom flesta av de punkterna på servicen. Dubbelkontrollerande undviks.

Panikbesiktning? Lördag? Kvällstid? Inga problem! Kom hit om 2 timmar, dubbel taxa dock.

Kontrollbesiktning och enklare fel åtgärdande på plats? Inga problem! Onödigt behöva få anmärkning, åka hem åtgärda, återkomma om 1 månad när nästa tid kanske finns.

Expertis om just din MC? Vi är en BMW MC märkesverkstad och jag har reparerat och servat BMW i 10 år och vi har mekaniker som arbetat här 25 år
QUOTE]

Din erfarenhet av bilprovningen hade jag på 80- och till viss del 90- talet nu däremot har jag bara positiva erfarenheter av bilprovningen där jag brukar kontrollbesiktiga.
Anledningen till att jag tror att avregleringen kommer att bli tandlös är just detta du nämner att mc- verkstäderna inte får vara med och konkurrera. Det är just mc- verkstäderna som har kunskapen och det mesta av utrustning och lokaler redan invensterade. Om verkstäderna fick vara med så skulle det kunna bli konkurrens på riktigt med många akörer.
Vem tusan vill invenstera i lokaler o all utrustning samt kunskap enbart för att utföra besiktningar?
Om det blir någon, så blir det nog någon enstaka besiktnings kedja a la "Mc Donalds" och ingen riktig konkurrens uppstår.

Samma sak gäller naturligtvis övriga fordons kategorier.

Anders.J
 

Chopperbyggarn

New member
Om jag skulle konkurrera med bilprovningen så vore det i första hand med öppet tiderna Måndag-Fredag öppet till 22:00 Lördagar o Söndagar 7:00-18:00. o andra sidan kan ju även bilprovningen införa dessa öppettider om man vill.
Många mäniskor har svårt att ta ledigt från jobbet för att besiktiga för andra är det omöjligt då dom ligger ute på jobb måndag till fredag i tjänstebil/servicebil och måste anlita någon som utför besiktning åt dom. Själv är mina arbetsförhållanden sådana att jag på vardagar brukar kunna sticka iväg på en besikning med 2 timmars varsel och oftast brukar jag få besiktnings tid samma dag som jag ringer då bilprovningen brukar ha avbokningar samt reservtider permanent bokade av bilverkstäder som inte alltid utnyttjas.
Är övertygad om att många mäniskor hellre betalar "Kvällstids" taxa eller "Helg taxa" för att slippa ta ledigt från arbetet.

Anders.J
 

janric

New member
Privata intressen

Jätteäckligt.. Verkligen hemskt att nån driver på utvecklingen så att det FINNS ett botemedel när en pandemi etc slår till.

Hur fan tänker du egentligen? Så länge de inte sprider smittan för att tjäna pengar finns inget ont att säga what so ever.

Gällande skolorna så är det kommunala förortsskolor som toppade listan över för höga betygsättningar. Privatskolorna hade tvärtom betydligt högre krav än övriga för dito. DET tycker jag är fel, motiverade och aktiva elever i en bra skola ska kunna få MVG allihop om de håller måttet. Men då får de väl skolinspektionen på sig dirReCkT

Hade man haft några aktier i läkemedelsföretag nu så hade man kunnat sitta och gnugga händerna när folk livrädda för att få influensa springer fullt friska, vetskrämda av massmedias hysteri, som yra höns till vårdcentraler och bildar kö.

Hur många förortsskolor ingick i statistiken, på vilka orter, hur många av vardera sort undersöktes och vilka krav hade dessa skolor i förhållande till varandra?
Håller med dig om att det skulle vara fel om det är som du påstår men är tveksam till att dina påståenden håller en noggrann granskning, så fram med bevisen. Nä, förresten strunt i det:

Vad gäller konkurrensutsättning av bilprovningen tror jag fortfarande inte på det. Svensk marknad är för liten och verksamheten där privata intressen skall belsuta enligt lagar och förordningar skall inte vara privat.
 

janric

New member
Bilprovningens privatisering

Topic:
Väldigt trist att inte verkstäder (certifierade å kontrollerade förstås) kommer få chansen att göra kontrollbesiktningar och rapportera in åtgärdade brister. Det hade varit väldigt smidigt för oss. Sedan hade det förstås blivit en större spridning i priserna om det privatiserades för privata anpassar sig efter oss kunder.

Min erfarenhet av bilprovningens "oberoende" är de roat sig hitta fel på mina hojjar som inte varit fel för de ville få icke blanka protokoll för få upp % med anmärkningar (annars gör de sitt jobb dåligt typ och det har de även sagt som förklaringar dessa gånger!). Två första tillfällena orka jag inte protestera men 3:e gången det hände så strök han anmärkningen.

Service inklusive besiktning? Inga problem! Vi ska ändå gå igenom flesta av de punkterna på servicen. Dubbelkontrollerande undviks.

Panikbesiktning? Lördag? Kvällstid? Inga problem! Kom hit om 2 timmar, dubbel taxa dock.

Kontrollbesiktning och enklare fel åtgärdande på plats? Inga problem! Onödigt behöva få anmärkning, åka hem åtgärda, återkomma om 1 månad när nästa tid kanske finns.

Expertis om just din MC? Vi är en BMW MC märkesverkstad och jag har reparerat och servat BMW i 10 år och vi har mekaniker som arbetat här 25 år.

OT


Ja Janric,
Varför ska du tjäna pengar på oss?
Det är äckligt! Jobba gratis vettja! :mad:
Löjligt med lönevinstintressen i statliga verksamheter eller? Avstår du din lön så blir ni än mer kostnadseffektiva dessutom!
Din framtida pension bör du dessutom avstå! Mycket av den är placerad i just privata företag som just gör vinst på människor! Äckligt!
Sälj din/dina hojjar och köp statligt tillverkade som förstås håller överlägsen kvalité :rolleyes:
När du blir sjuk nästa gång så KRÄV att få behandlad på sjukhus med utrustning och mediciner tillverkade endast av staten och inga äckliga vinstdrivande företag.

Skönt att veta att så länge allting drivs offentligt utan vinstintresse och utan konkurrens så är det effektivast och bästa av alla världar :rolleyes:
Himm... ojdå... somna visst med sagoboken här :D Skönt att den finns så man slipper analysera och hitta annat än en svart och vit verklighet.

Nä, det här blev alldeles för ovettigt. Och vad min person har med tråden att göra begriper jag inte.

Smartswede, tycker du att bilprovningen skall privatiseras och varför i så fall? Finns det utsikter att prövningen blir bättre eller billigare och vilka belägg ser du i så fall för detta?
 

SuperRetard

New member
Käre, käre, käre lille Janric..

Kan du påvisa ett ofärgat exempel där konkurrens på något sätt lett till en försämring för oss konsumenter?

Att privatisera något, men bibehålla monopolet är som att köpa ett nytt däck men köra på fälgen.. Så det håller inte.

Att du som person blir angripen beror på att du gnäller över att jag tjänar en slant om nåt läkemedelsbolag går bra, samtidigt som du själv får lön av mina skattepengar! Sosse-hyckleri på elitnivå!
 

Smartswede

New member
Nä, det här blev alldeles för ovettigt. Och vad min person har med tråden att göra begriper jag inte.

Smartswede, tycker du att bilprovningen skall privatiseras och varför i så fall? Finns det utsikter att prövningen blir bättre eller billigare och vilka belägg ser du i så fall för detta?

Jag har precis skrivit konkreta exempel som du citerar på varför privatisering och just låta privata aktörer utföra hela eller delar av besiktningar. Läs dem igen :cool: Bemöt dem gärna.

(Vill du ha mer utförligt och föra vetenskapliga / forskningsfrontsdiskussioner om offentligt/privat/ konkurrens/privatiseringar / effektivitet och resultat så har jag inga problem med det. Finns bra forum för det. Förslagsvis där jag arbetat senaste åren och forskare/professorer har just dessa frågor och områden som heltidsarbete. Fast då vill jag, trots statligt, ha betalt för det precis som du i ditt arbete.)

Jag försöker bemöta dina stensäkra "argument" för de är dina personliga och då använder jag dig som personligt exempel.
Du ger ingen fakta bakom utan bara så är det att allt privat är skit och offentliga monopolverksamheterna är paradiset på jorden.
Så om du för fram annat än dig som garant av dina egna påståenden så går det lättare att bemöta i diskussion / debatt / argument om sakfrågorna.

Du kritiserar Hund och vill ha hans argument och vad han får dem från men du kör själv med slogans/ideologi utan underbyggnad mer än du vet att så är det och det vet du. Vi ska lita på det bara du vet bäst. Det om något framstår som ovettigt. Åtminstone för oss som är vana vid annat är politiskt snömosargumenterande och inte läser Expressen och Aftonbladets nyhetslöp som sanningar.

DU, Janric, äger läkemedelsaktier som tjänar på svininfluensan och aktier företag som troligen gör stora förluster eller tom går i konkurs om många blir sjuka i den. Ja eller nej?
Ditt jobb är säkert oavsett hur influensan slår? Bara vara hemma å softa och sedan åter till arbetet? Ja eller nej?
Är inte Sverige för litet för små pyttemyndigheter såsom Bilprovning och din egen myndighet? Arbetar du för att ni ska bli en stor EU-myndighet så ni blir effektivare?
 

Andren

New member
Hur bra gick avregleringen av taxi-näringen?

Teleoperatörernas konkurens är väldigt styrd, den störste får inte sänka priserna i den omfattnings om de skulle vilja då det finns risk att de andra aktörerna går under.

Bra avregleringar är tex St Görans sjukhus.

En del avreglerinar är verkligen jättebra andra rena katastrofen.
Jag tror att man lärt sig en del av sina misstag och därmed lägger mer tid på konsekvensanalyser och förberedelser än man kanske gjorde i slutet av 80-talet.

Avreglering av besiktningen är intressant, men finns det sååå många utöver tysken som vill konkurera med Bilprovningen? Varje station blir ett kooperativ?
 

jan-olovj

Active member
Käre, käre, käre lille Janric..

Kan du påvisa ett ofärgat exempel där konkurrens på något sätt lett till en försämring för oss konsumenter?

Att privatisera något, men bibehålla monopolet är som att köpa ett nytt däck men köra på fälgen.. Så det håller inte.

Att du som person blir angripen beror på att du gnäller över att jag tjänar en slant om nåt läkemedelsbolag går bra, samtidigt som du själv får lön av mina skattepengar! Sosse-hyckleri på elitnivå!

Elmarknaden har in precis blivit billigare när enskillda och privata aktörer förser sig utan statlig kontroll.
 

SuperRetard

New member
Elmarknaden har in precis blivit billigare när enskillda och privata aktörer förser sig utan statlig kontroll.

Jag jobbade inom energi när marknaden avreglerades, först blev det EXTREMT billigt. Tom till en osund nivå.

Idag är produktionskostnaderna och kraven mkt högre, och priserna har aldrig nånsin varit lägre om det varit fortsatt statligt. Du kan inte jämföra kw-priset från 97-98 med dagens, det har liksom hänt lite det senaste decenniet också!

Det som TYDLIGT däremot är intressant, är att statliga Vattenfall står på pallplats för "Mest miljöskadliga energileverantör". Redan runt 2000 så marknadsförde de sig som "miljövänlig vattenkraft", samtidigt som 68% av leveranserna importerades från polska kolverk.

Men pappa staten, honom kan man lita på :rolleyes:.
 

Smartswede

New member
Elmarknaden har in precis blivit billigare när enskillda och privata aktörer förser sig utan statlig kontroll.

http://www.konkurrensverket.se/upload/Filer/Trycksaker/Rapporter/rap_2009-4_forslag.pdf

Här finns korta svar på varför så mycket problem med elmarknaden vilket beror på just dåligt genomfört med statliga regleringarna av "avregleringen" genom massa dåliga nya regleringar.

Svårt att få till en väl fungerande elmarknad när staten och kommuner inte vill göra det effektivt för det drabbar deras egna elbolag (produktion, leverans, försäljning). Sådär lagom "opartiska" :rolleyes:
Dvs de vill ha övervinster/monopolvinster även i fortsättningen (och i större grad än privata företag tom) för de vill ha mer pengar att hitta på galna projekt med. Såsom tyska kolkraftverk, bygga nya holländska kärnkraftverk och nya fina bonuspengar till direktörerna som är högre än i privata företag. I kommunerna används pengarna t.ex. till nya skrytbyggen, eventbolag, sponsring idrott, dubbla politikers- och tjänstemäns löner, m.m.
 

janric

New member
Lön från dina skattepengar ...

Käre, käre, käre lille Janric..

Kan du påvisa ett ofärgat exempel där konkurrens på något sätt lett till en försämring för oss konsumenter?

Att privatisera något, men bibehålla monopolet är som att köpa ett nytt däck men köra på fälgen.. Så det håller inte.

Att du som person blir angripen beror på att du gnäller över att jag tjänar en slant om nåt läkemedelsbolag går bra, samtidigt som du själv får lön av mina skattepengar! Sosse-hyckleri på elitnivå!

..., vem får det?

Å så värst liten är jag inte, sägs det.

Har dock förstått att du tycker att bilprovningsverksamheten skall privatiseras. Dina argument har inte lyckats övertyga mig.
 
Top