SuperRetard
New member
Det är bra!
Privatisera mera så fler direktörer kan tjäna på...
Men släpp sargen nu..
Är det inom nåt segment direktörer finns i massor och tjänar multum på att tillföra noll och ingenting så är det inom det offentliga..
Det är bra!
Privatisera mera så fler direktörer kan tjäna på...
Det var ett bra svar tycker jag.I remissen som handlade om avreglering av kontrollbesiktning visade det sig att Sverige har den billigaste varianten i Norden. Vi är billigare än Spanien, Tyskland och UK. Vi är de enda med monopol. Sverige är också det enda land i Norden som har kontrollbesiktning för MC. Tidsåtgången för besiktning var kortast i Sverige. Vårt svar hittar du här: http://www.svmc.se/upload/SMC centr.../Remissvar Fordonsbesiktning avreglering.pdf
Jaja, du är jätteduktig trots att folk tvångsmässigt betalar din lön..
Dina exempel är jättebra, för de är ett typiskt exempel på svensk övertstatlighet. Stjärnidé: "Vi säljer ut alla bolag som går dåligt till nåt privat bolag så att de kan driva det med samma yttre resultat, men med vinst. Sen behåller vi en stor andel aktier i bolagen så att vi också tjänar pengar på dem. Däremot avreglerar vi aldrig marknaden så att KONSUMENTERNA vi hävdade att vi skyddade från början faktiskt får ta del av de fördelar konkurrens innebär"!
Smaaaart.. Vägverket, V&S och SL --> Connex är strålande exempel på detta.
Telemarknaden och privatskolor däremot visar rätt intressanta resultat. Privatskoleelever får högre betyg (även på nationella prov och högskoleprov) och klarar sig bättre på högskolor/universitet än kommunala elever. Skolorna går samtidigt med vinst trots att de har samma peng per elev som alla andra.. Betyder det att privata skolor får för mkt pengar? Eller betyder det att kommunala skolor gör av med sina på dumheter?
Visst är det äckligt att någon tjänar pengar på lagstadgad samhällsservice som skola, barnomsorg, sjuk- och åldringsvård. Någon som med aktier i bolaget sitter och hoppas på att folk blir sjuka eller att det uppstår pandemi med krav på massvaccinering.
<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<
Att vissa skolor ger sina elever högre betyg än andra har vi hört nog om. Jag har upplevt privatskola på MYCKET nära håll där skolan inte alls klarade av sitt uppdrag.
De misslyckade privatiseringarna torde tala sitt eget språk som bevis för att du har fel. Motsatsen behöver således inte bevisas.
...
Tjäna pengar på att folk är tvungna att besikta sina fordon? Bah!
Topic:
Väldigt trist att inte verkstäder (certifierade å kontrollerade förstås) kommer få chansen att göra kontrollbesiktningar och rapportera in åtgärdade brister. Det hade varit väldigt smidigt för oss. Sedan hade det förstås blivit en större spridning i priserna om det privatiserades för privata anpassar sig efter oss kunder.
Min erfarenhet av bilprovningens "oberoende" är de roat sig hitta fel på mina hojjar som inte varit fel för de ville få icke blanka protokoll för få upp % med anmärkningar (annars gör de sitt jobb dåligt typ och det har de även sagt som förklaringar dessa gånger!). Två första tillfällena orka jag inte protestera men 3:e gången det hände så strök han anmärkningen.
Service inklusive besiktning? Inga problem! Vi ska ändå gå igenom flesta av de punkterna på servicen. Dubbelkontrollerande undviks.
Panikbesiktning? Lördag? Kvällstid? Inga problem! Kom hit om 2 timmar, dubbel taxa dock.
Kontrollbesiktning och enklare fel åtgärdande på plats? Inga problem! Onödigt behöva få anmärkning, åka hem åtgärda, återkomma om 1 månad när nästa tid kanske finns.
Expertis om just din MC? Vi är en BMW MC märkesverkstad och jag har reparerat och servat BMW i 10 år och vi har mekaniker som arbetat här 25 år
QUOTE]
Din erfarenhet av bilprovningen hade jag på 80- och till viss del 90- talet nu däremot har jag bara positiva erfarenheter av bilprovningen där jag brukar kontrollbesiktiga.
Anledningen till att jag tror att avregleringen kommer att bli tandlös är just detta du nämner att mc- verkstäderna inte får vara med och konkurrera. Det är just mc- verkstäderna som har kunskapen och det mesta av utrustning och lokaler redan invensterade. Om verkstäderna fick vara med så skulle det kunna bli konkurrens på riktigt med många akörer.
Vem tusan vill invenstera i lokaler o all utrustning samt kunskap enbart för att utföra besiktningar?
Om det blir någon, så blir det nog någon enstaka besiktnings kedja a la "Mc Donalds" och ingen riktig konkurrens uppstår.
Samma sak gäller naturligtvis övriga fordons kategorier.
Anders.J
Jätteäckligt.. Verkligen hemskt att nån driver på utvecklingen så att det FINNS ett botemedel när en pandemi etc slår till.
Hur fan tänker du egentligen? Så länge de inte sprider smittan för att tjäna pengar finns inget ont att säga what so ever.
Gällande skolorna så är det kommunala förortsskolor som toppade listan över för höga betygsättningar. Privatskolorna hade tvärtom betydligt högre krav än övriga för dito. DET tycker jag är fel, motiverade och aktiva elever i en bra skola ska kunna få MVG allihop om de håller måttet. Men då får de väl skolinspektionen på sig dirReCkT
Topic:
Väldigt trist att inte verkstäder (certifierade å kontrollerade förstås) kommer få chansen att göra kontrollbesiktningar och rapportera in åtgärdade brister. Det hade varit väldigt smidigt för oss. Sedan hade det förstås blivit en större spridning i priserna om det privatiserades för privata anpassar sig efter oss kunder.
Min erfarenhet av bilprovningens "oberoende" är de roat sig hitta fel på mina hojjar som inte varit fel för de ville få icke blanka protokoll för få upp % med anmärkningar (annars gör de sitt jobb dåligt typ och det har de även sagt som förklaringar dessa gånger!). Två första tillfällena orka jag inte protestera men 3:e gången det hände så strök han anmärkningen.
Service inklusive besiktning? Inga problem! Vi ska ändå gå igenom flesta av de punkterna på servicen. Dubbelkontrollerande undviks.
Panikbesiktning? Lördag? Kvällstid? Inga problem! Kom hit om 2 timmar, dubbel taxa dock.
Kontrollbesiktning och enklare fel åtgärdande på plats? Inga problem! Onödigt behöva få anmärkning, åka hem åtgärda, återkomma om 1 månad när nästa tid kanske finns.
Expertis om just din MC? Vi är en BMW MC märkesverkstad och jag har reparerat och servat BMW i 10 år och vi har mekaniker som arbetat här 25 år.
OT
Ja Janric,
Varför ska du tjäna pengar på oss?
Det är äckligt! Jobba gratis vettja!
Löjligt med lönevinstintressen i statliga verksamheter eller? Avstår du din lön så blir ni än mer kostnadseffektiva dessutom!
Din framtida pension bör du dessutom avstå! Mycket av den är placerad i just privata företag som just gör vinst på människor! Äckligt!
Sälj din/dina hojjar och köp statligt tillverkade som förstås håller överlägsen kvalité
När du blir sjuk nästa gång så KRÄV att få behandlad på sjukhus med utrustning och mediciner tillverkade endast av staten och inga äckliga vinstdrivande företag.
Skönt att veta att så länge allting drivs offentligt utan vinstintresse och utan konkurrens så är det effektivast och bästa av alla världar
Himm... ojdå... somna visst med sagoboken här Skönt att den finns så man slipper analysera och hitta annat än en svart och vit verklighet.
Nä, det här blev alldeles för ovettigt. Och vad min person har med tråden att göra begriper jag inte.
Smartswede, tycker du att bilprovningen skall privatiseras och varför i så fall? Finns det utsikter att prövningen blir bättre eller billigare och vilka belägg ser du i så fall för detta?
Käre, käre, käre lille Janric..
Kan du påvisa ett ofärgat exempel där konkurrens på något sätt lett till en försämring för oss konsumenter?
Att privatisera något, men bibehålla monopolet är som att köpa ett nytt däck men köra på fälgen.. Så det håller inte.
Att du som person blir angripen beror på att du gnäller över att jag tjänar en slant om nåt läkemedelsbolag går bra, samtidigt som du själv får lön av mina skattepengar! Sosse-hyckleri på elitnivå!
Elmarknaden har in precis blivit billigare när enskillda och privata aktörer förser sig utan statlig kontroll.
Elmarknaden har in precis blivit billigare när enskillda och privata aktörer förser sig utan statlig kontroll.
Käre, käre, käre lille Janric..
Kan du påvisa ett ofärgat exempel där konkurrens på något sätt lett till en försämring för oss konsumenter?
Att privatisera något, men bibehålla monopolet är som att köpa ett nytt däck men köra på fälgen.. Så det håller inte.
Att du som person blir angripen beror på att du gnäller över att jag tjänar en slant om nåt läkemedelsbolag går bra, samtidigt som du själv får lön av mina skattepengar! Sosse-hyckleri på elitnivå!