Ännu en remiss!

Maria Nordqvist

Super Moderator
Transportstyrelsen skriver nya förslag till föreskrifter med anledning av regeringens förslag om avreglering av fordonskontroll. Igår kom remiss om förslag till nya föreskrifter och allmänna råd om registrerings-, moped- och lämplighetsbesiktning. Delen om registreringsbesiktning är intressant för SMC och motorcyklister i allmänhet.
Vill du läsa och lämna synpunkter hittar du underlaget på Transportstyrelsens hemsida här: http://transportstyrelsen.se/sv/Reg...-och-lamplighetsbesiktning/?transportarea=All
Svar ska vara inne senast 18 november. Synpunkter önskas senast 10 november. Skriv dem här eller maila mig.
 

SuperRetard

New member
Ögnade igenom dokumenten supersnabbt.

Vad är egentligen nytt? Ska SBP äntligen bli konkurrensutsatt eller ska vi lägga ner obligatorisk bes.kontroll eller hur var det?

Hittade inget som ens kändes nytt (beror säkert på att jag har dålig koll, men inget anmärkningsvärt heller :confused:...
 

roke

New member
Jag tror priserna på besiktningar kommer att stiga om det privatiseras.
I Finland har priserna stigit kraftigt efter att de avreglerade. Så upplever åtminstone mina bekanta i Finland att det är.
 

SuperRetard

New member
Jag tror priserna på besiktningar kommer att stiga om det privatiseras.
I Finland har priserna stigit kraftigt efter att de avreglerade. Så upplever åtminstone mina bekanta i Finland att det är.

Kortsiktigt blir det alltid så. Men allt som är statligt är ineffektivt, och med ökad konkurrens om en faktiskt enorm marknad så kommer nya lösningar, ett nytt tänk och lägre priser för oss konsumenter!

Ge dem en stund att städa upp efter socialismen bara så ska du se att det blir bra!
 

roke

New member
Kortsiktigt blir det alltid så. Men allt som är statligt är ineffektivt, och med ökad konkurrens om en faktiskt enorm marknad så kommer nya lösningar, ett nytt tänk och lägre priser för oss konsumenter!

Ge dem en stund att städa upp efter socialismen bara så ska du se att det blir bra!
Nja.
Staten är ju ganska bra att ha, inte minst när det ska städas efter kollapser som kommer efter att profiten fått härja fritt ett tag. Visar sig inte minst i bank och finanssektorn.
Sånt som alla anses behöva borde inte vara privat, då blir det dyrare visar det sig, gång på gång.

Nåja, skit samma. :)
 

hamre

Member
Kortsiktigt blir det alltid så. Men allt som är statligt är ineffektivt, och med ökad konkurrens om en faktiskt enorm marknad så kommer nya lösningar, ett nytt tänk och lägre priser för oss konsumenter!

Ge dem en stund att städa upp efter socialismen bara så ska du se att det blir bra!

Kvalificerat skitprat!
Tror du verkligen på att det ska bli lägre priser om det blir privatiserat?
Kan du ge nåt exempel där det har blivit billigare för konsumenten.
 

BMW R90s

New member
Kortsiktigt blir det alltid så. Men allt som är statligt är ineffektivt, och med ökad konkurrens om en faktiskt enorm marknad så kommer nya lösningar, ett nytt tänk och lägre priser för oss konsumenter!

Ge dem en stund att städa upp efter socialismen bara så ska du se att det blir bra!

Dyrare, flera ombesiktningar, små stationer på landsbygden försvinner!
Ursäkta trådurspårning.
Jag är inte socalist men realist vilket Hund inte verkar vara;)
 

jan-olovj

Active member
Jag vet inget som har blivit bättre och billigare vid en privaticering. Nämn gärna ett exempel.
 

Chopperbyggarn

New member
Har precis läst igenom remissen och tycker att det är mycket svårt att få en bild av om det blir bättre,sämre eller oförändrat som kund. Jag tror att detta helt o hållet beror vilken typ av mäniskor som kommer att arbeta/driva respektive kontrollstation. Redan nu finns skillnader mellan olika bilprovningar och även skillnader mellan olika anställda på samma stationer.


Anders.J
 

Chopperbyggarn

New member
Om avregleringen sker så är det av största vikt att det inte blir ett eller ett par storföretag som konkurrear ut alla andra inkl bilprovningen och sedan i praktiken driver ett nytt monopol !! Det stod i texten att det fanns tyska etablerade kontrollföretag som har visat intresse....det får mig att tänka på tyskar som jag har träffat som har tatuerat in "FUCK TUV" på armarna....

Anders.J
 

SuperRetard

New member
Kvalificerat skitprat!
Tror du verkligen på att det ska bli lägre priser om det blir privatiserat?
Kan du ge nåt exempel där det har blivit billigare för konsumenten.

Efter att ha jobbat mot både privat och offentlig sektor ett antal år så har jag en viss inställning, ja.

Har du ett endaste exempel på att en statlig organisation varit mer effektiv än en privat? Bara en endaste liten räcker för mig :D
 

janric

New member
Bättre stalig än privat

Efter att ha jobbat mot både privat och offentlig sektor ett antal år så har jag en viss inställning, ja.

Har du ett endaste exempel på att en statlig organisation varit mer effektiv än en privat? Bara en endaste liten räcker för mig :D

De misslyckade privatiseringarna torde tala sitt eget språk som bevis för att du har fel. Motsatsen behöver således inte bevisas.

Ett väldigt typiskt misslyckande är skötseln av det staliga vägnätet som gick från staligt till privat succesivt under 1990-talet. Har det blivit bättre eller billigare? Nej!
Ett annat är väl utförsäljningen av Vin&Sprit. Har en hela Absolut blivit billigare eller godare. Minskar fall av alkoholrelaterade sjukdomar eller brott? Knappast!

Själv jobbar jag inom statlig sektor där mostvarande i våra nordiska grannländer bedrivs av privata konsultbyråer. Vi har lägre kostnader, handlägger snabbare och dessutom mer rättssäkert för de som berörs i gjorda jämförelser. Dessutom finns alltid möjlighet full insikt i min myndighets handläggning på grund av offentlighetsprincipen.
Till vilket konsultföretag kan du vända dig och ha rätt att få alla handlingar i ett ärende? Inget!

Glöm detta med att allt privat är bättre än det offentliga. Det enda som är säkert är att om det är privat finns det någon som vill tjäna pengar för egen vinning på verksamheten alternativt lägga ned den.

Tjäna pengar på att folk är tvungna att besikta sina fordon? :confused:Bah!
 

Chopperbyggarn

New member
De misslyckade privatiseringarna torde tala sitt eget språk som bevis för att du har fel. Motsatsen behöver således inte bevisas.

Ett väldigt typiskt misslyckande är skötseln av det staliga vägnätet som gick från staligt till privat succesivt under 1990-talet. Har det blivit bättre eller billigare? Nej!
Ett annat är väl utförsäljningen av Vin&Sprit. Har en hela Absolut blivit billigare eller godare. Minskar fall av alkoholrelaterade sjukdomar eller brott? Knappast!

Själv jobbar jag inom statlig sektor där mostvarande i våra nordiska grannländer bedrivs av privata konsultbyråer. Vi har lägre kostnader, handlägger snabbare och dessutom mer rättssäkert för de som berörs i gjorda jämförelser. Dessutom finns alltid möjlighet full insikt i min myndighets handläggning på grund av offentlighetsprincipen.
Till vilket konsultföretag kan du vända dig och ha rätt att få alla handlingar i ett ärende? Inget!

Glöm detta med att allt privat är bättre än det offentliga. Det enda som är säkert är att om det är privat finns det någon som vill tjäna pengar för egen vinning på verksamheten alternativt lägga ned den.

Tjäna pengar på att folk är tvungna att besikta sina fordon? :confused:Bah!

Detta är OT men telemarknaden är väl bra exempel på bra avreglering. När jag ringde till fd flickvän i Argentina 1999-2000 kostade samtalen 20 kronor per minut. När min nuvarande fru ringer hem till Mexico så kostar det 29 öre per minut med vårt avtal.
Tror inte på någon liknande konkurrens situation när det gäller fordons kontroll om bara någon enstaka stor aktör tar sig in på denna marknad, risken är stor att ett monopol i praktiken blir ersatt av ett annat privat monopol...det krävs flera mindre aktörer om konkurrensfördelar ska uppstå. Inga mindre aktörer har visat intresse ännu enligt remissen bara ett par utländska stora aktörer (Tyska) har visat intresse. Om detta inte ändrar sig så föredrar jag nuvarande bilprovningen.

Anders.J
 

SuperRetard

New member
De misslyckade privatiseringarna torde tala sitt eget språk som bevis för att du har fel. Motsatsen behöver således inte bevisas.

Ett väldigt typiskt misslyckande är skötseln av det staliga vägnätet som gick från staligt till privat succesivt under 1990-talet. Har det blivit bättre eller billigare? Nej!
Ett annat är väl utförsäljningen av Vin&Sprit. Har en hela Absolut blivit billigare eller godare. Minskar fall av alkoholrelaterade sjukdomar eller brott? Knappast!

Jaja, du är jätteduktig trots att folk tvångsmässigt betalar din lön..

Dina exempel är jättebra, för de är ett typiskt exempel på svensk övertstatlighet. Stjärnidé: "Vi säljer ut alla bolag som går dåligt till nåt privat bolag så att de kan driva det med samma yttre resultat, men med vinst. Sen behåller vi en stor andel aktier i bolagen så att vi också tjänar pengar på dem. Däremot avreglerar vi aldrig marknaden så att KONSUMENTERNA vi hävdade att vi skyddade från början faktiskt får ta del av de fördelar konkurrens innebär"!

Smaaaart.. Vägverket, V&S och SL --> Connex är strålande exempel på detta.

Telemarknaden och privatskolor däremot visar rätt intressanta resultat. Privatskoleelever får högre betyg (även på nationella prov och högskoleprov) och klarar sig bättre på högskolor/universitet än kommunala elever. Skolorna går samtidigt med vinst trots att de har samma peng per elev som alla andra.. Betyder det att privata skolor får för mkt pengar? Eller betyder det att kommunala skolor gör av med sina på dumheter?
 

anders_69

New member
Telemarknaden och privatskolor däremot visar rätt intressanta resultat. Privatskoleelever får högre betyg (även på nationella prov och högskoleprov) och klarar sig bättre på högskolor/universitet än kommunala elever. Skolorna går samtidigt med vinst trots att de har samma peng per elev som alla andra.. Betyder det att privata skolor får för mkt pengar? Eller betyder det att kommunala skolor gör av med sina på dumheter?

Eller, för att hårdra det, kommunala skolor har mer korkade elever?

Jag är fullständigt enig med dig i princip, dock är det vanskligt att jämföra utfallet i kommunala resp. privata skolor då det finns lite för många fria variabler som vi inte riktigt har kontroll över.

Om man inte kan visa på att ingångsdata i form av blivande elever tillhör statistiskt ekvivalenta grupper (bostadsort, antal syskon, hushållets inkomst, föräldrarnas resp. utbildningsnivå, ...) kan vi inte dra mycket till slutsatser angående resp. skolhuvudmans förtjänster baserat på nationella prov (betyg säger sig själv med senaste årens inflation).

För att röra oss ännu längre ut längs OffTopic-tangenten så låt mig ta ett exempel.

En professor här gjorde för några år sedan en liten undersökning där han korrelerade studenternas resultat första terminen (analys samt programmering) mot gymnasieskola. Föga förvånande hamnade Polhem, Spyken och Katte (Lund) samt Borgarskolan (Malmö) bäst medan skolor i mindre (framförallt mindre akademiskt betonade) skånska orter hamnade sämre till. Vad som möjligen var förvånande var att elever från privata gymnasier hade tämligen mediokra resultat.

Det rörde sig alltså om studenter på civilingenjörsprogrammen för Datateknik (D) och Kommunikationsteknik (C) på LTH.

/Anders
(som f.ö. har en dotter på privat (grund-)skola.)
 

SuperRetard

New member
Eller, för att hårdra det, kommunala skolor har mer korkade elever?

/Anders
(som f.ö. har en dotter på privat (grund-)skola.)


Extremt OT.. Men givetvis har du rätt. Studieresultaten beror säkerligen i första på att föräldrar som väljer privatskola är mer engagerade, har högre kompetens själva och har erbjudit en mer stimulerande uppväxt från start.

Det som däremot är tydligt är att kommunala skolor skriker efter pengar samtidigt som de skär in på allt möjligt. Friskolorna har samtdigt samma budget, elever som i regel hövdar sig nöjda och gör goda vinster på sin verksamhet.

I mina ögon facit för att kommunala skolor sköts under all kritik!

(För den som kommer med elaka rykten om friskolor så har jag haft relativt god insyn i deras arbete med att effektivisera interna processer och rutiner och VET att de gjort enorma förbättringar som lett till sänkta kostnader för dem).
 

enhjuling

New member
Det är bra!
Privatisera mera så fler direktörer kan tjäna på att vi är tvungna att besikta våra fordon. Efterkontrollerna lär bli fler också så de tjänar ännu mer.
Fattar inte varför man skall privatisera om det är så att vi har den billigaste och effektivaste bilprovningen i europa.
Man skulle ju kunna tro att det är för att statens (våra) pengar skall fördelas jämnt bland företagarna.
Men så kan det väl inte vara för företagare är man väl bara för att det skall bli bättre för kunderna. Inte för att tjäna pengar?
 
Top