Ändringar i manöverprov vid uppkörnimg

Petra

Super Moderator
Ja, visst är det kul att enträget arbete och påtryckningar ger resultat! =)

Läs gärna remissen och ge era synpunkter på förslaget.
Ni vet säkert vem på SMC-kansliet som jobbat hårdast med frågan - Maria Nordqvist.
 

gundj

New member
Jag snabbtittade bara i dokumentet, men vad är nytt?
Enda skillnaden jag såg är att man nu bara behöver öva på ett lågfartsprov.
I övrigt ingen skillnad, eller?

Visste ni förresten att man kan boka flera uppkörningar samma dag om man vill ha fler chanser?
Hörde på radion härom veckan om folk som skriver teoriprov upp till 15 gånger och bokar 2 uppkörningar åt gången.
Inte konstigt hur jävla illa folk kör.
 

Maverick

New member
Lite förvånad att det lågfartsprovet blev kvar. Det torde vara det svårare av de två om man nu är kort och lätt i och med att det är fler stopp. Tror det blir liten skillnad mot innan därför. Fördelen är ju fortfarande att det bara är ett att öva på iaf.

/Freddo
 
Lite förvånad att det lågfartsprovet blev kvar. Det torde vara det svårare av de två om man nu är kort och lätt i och med att det är fler stopp. Tror det blir liten skillnad mot innan därför. Fördelen är ju fortfarande att det bara är ett att öva på iaf.

/Freddo

Jag tycker nog att det som blir kvar är enklare pga att vändningen är med en större radie.
 

Maverick

New member
Jag tyckte inte det var så stor skillnad i svängradie. Däremot är det lätt att tappa balansen varje gång man ska igång med mc:n i krypfart och det blir ju inte lättare om man är kort i benen tänkte jag. Då lutar ju mc:n lite när man ska iväg.
 

JoHu

New member
Lågfartsprovets utformning skulle vara kvar....men de utreder att stoppen skulle tas bort med motiveringen att ingen kör så i trafiken.
 

JoHu

New member
Efter 32 år i laglig trafik med ordnade papper (jaja..jag körde lite olagligt innan 16 årsdagen) så är jag förvånad att den manövern jag gjort mest är nog fan i mig: Tvärnit
Tvarnit med undanmanöver
Tvärnit undanmanöver och tuta
Tvärnit undanmanöver tuta och svordommar
Tvärnit undanmanöver tuta svordomar och knytnävs viftande.
Bara en gånga har jag Tvärnit undanmanöver svordommar knytnävsvift och vrid sönder sidospegel.

Så det är väl det som man ska träna på....ja jävla trams jag skriver men det är sanr tyvärr
 

Chopperbyggarn

New member
Känns bra att det börjar hända något på detta område! Transportstyrelsens val att gå på "förslag 2" gör dock att det hela känns utvattnat, hade man valt "förslag 3" så hade det funnits möjlighet att göra en helt ny lågfarts bana anpassad för alla vanligt förekommande motorcykeltyper och inte enbart "formel hojarna" vilka är de småväxtas stora gissel.

Jag väntar med mina jubel tills siffrorna visar svart på vitt att ett rättvist A-körkorts system har åstadkommits i praktiken.

Anders.J
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Transportstyrelsen bjöd in alla intressenter, inklusive SMC, till möte 21 januari. Det manöverprov som ströks var alla utbildare överens om att det krävde fler lektioner och mer akrobatik. Det som blev kvar är det som är mer verklighetsförankrat. Andra frågor som diskuterades och kanske inte finns med i förslag till ny föreskrift (som jag inte hunnit läsa än) är att utbildare och förarprövare ska vara överens om vad som är krypkörning - det ska inte ställas orimliga krav, att fokus i prov och utbildning ska ligga utanför manövergården och att förarprövarna ska vara könsneutrala under körprov. Transportstyrelsen ska göra tillsyn av A-körproven. Självklart förutsätter SMC att Trafikverket gör en samlad bedömning av körproven så att inte 2/3 får avbryta redan i manövergården. Eftersom alla var överens hoppas jag förslaget träder i kraft 1 maj, d v s i början av säsongen.
Detta är ett långsiktigt arbete Anders, jag tror inte heller att allt är löst på en säsong.
 

CB_Tobbe

New member
Man bör även utreda om man kan sänka kravet på prov hojen för A 2 till 250 cc istället för dagens 400 cc. Det öppnar möjligheter att köra upp med hojar som är byggda för A2 klass från början. Det kommer en mängd hojar som lockar unga köpare t.ex z 300, ninja 300 ,yamaha r3 eller ktm390 duke. Detta är motorcycklar med låg bränsleförbrukning och låg vikt. Jag tror att dom motorcycklarna kommer att bli typiska för klassen inom några år eftersom priset är lågt. Med dagens miljötänk är det viktigt att inte tvinga ungdomarna att skaffa större mc än vad dom behöver. Jag tror inte att förslaget påverkar trafiksäkerheten negativt eftersom man har ett förarprov innan full a behörighet delas ut.

En sådan förändring gör det enklare för många tjejer att skaffa en vettig mc att träna upp sin på sin teknik på. Detta för att kompensera sin svagare fysiska styrka och mindre kroppslängd. När väl tekniken finns där så klarar tjejarna dom flesta tunga mc lika bra som killarna. I nuläget finns bara 125 cc som är lätta och godkända vid körprov för A 1 körkort.

I dagsläget blir ofta provhojen samma för A 2 som för A eftersom utbudet är begränsat kring 400 cc. Typiska prov hojar blir kawa er 6, yamaha xj6, Honda cb 650 eller suzuki gladius. Dessa hojar har ofta trafikskolan i två varianter en ostrypt och en strypt. Enda skillnaden är ofta ett trottelstopp, som spärrar ett effektområde som ändå inte används vid körutbildningen
 
Last edited:

JoHu

New member
Sänka krav för A2?
Nänä nä....gör det enkelt så att alla begriper att hojar som klassas in som A1 ska kunna användas till uppkörning för A1, lika samma för A2 och A hoj.
Inga krångliga regler tack!

"Bromsa hårt sedan utför undanmanöver" är den viktigaste träningen och kunskapen sedan kommer "läs av trafiken" och "planering" som näst viktigaste för att överleva i trafiken.
 

BMW R90s

New member
Sänka krav för A2?
Nänä nä....gör det enkelt så att alla begriper att hojar som klassas in som A1 ska kunna användas till uppkörning för A1, lika samma för A2 och A hoj.
Inga krångliga regler tack!

"Bromsa hårt sedan utför undanmanöver" är den viktigaste träningen och kunskapen sedan kommer "läs av trafiken" och "planering" som näst viktigaste för att överleva i trafiken.
Läsa av trafiken och planera gör kanske att man slipper:"Bromsa hårt sedan utför undanmanöver"
 

CB_Tobbe

New member
Sänka krav för A2?
Nänä nä....gör det enkelt så att alla begriper att hojar som klassas in som A1 ska kunna användas till uppkörning för A1, lika samma för A2 och A hoj.
Inga krångliga regler tack!

.
Skall vi ha tre olika körkortsklasser bör även provhojarna reprensentera normala mc i respektive klass.
Vi skall t.ex inte ha två 125 or varav den ena har fått cylindern uppborrad till 126 cc för att passa i a2 ,klassen.
 

gundj

New member
Man ska kunna ställa hojen på stödet och sedan fälla upp det igen? Hur tänker dom där? Jag antar att dom menar bruk av centralstöd. Jag har tre hojar i garaget, ingen har centralstöd, har aldrig haft.
Jag har varit sugen att skaffa någon mer, föremålet för mitt intresse har heller aldrig haft sådant stöd.
Nu ska dottern köra upp i sommar, ska jag behöva köpa en hoj till bara för momentet med stödet?
 

gundj

New member
25 § Manöverprovet ska inledas med kontroll av att sökanden kan
– ställa motorcykeln på och ta ner den från stödet, och
– ..........

Här har SMC något att anmärka på i remiss-svaret.
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Det finns inget krav på att motorcykeln ska ha centralstöd. Varken i EU-direktivet eller i kravet på vilket provfordon som ska användas.
Tvärtom har SMC föreslagit att man bara ska använda motorcyklar UTAN centralstöd. Helt enkelt för att detta moment kan vara nog så svårt om du aldrig ställt en MC på centralstöd, är väldigt kort och inte har så mycket muskler. Det blir då ytterligare en faktor som ökar på nervositeten. Tack för påminnelsen, ska skriva om detta.
 
Top