Hampe....
Hur vore det om du konkret förklarade vad du menar i stället för att skriva om folk som grämer sig över valresultatet och eventuella dolda fördelar för mc-kollektivet.
Comin' up!
Skulle iaf vara kul och kanske kunan läsa om de där positiva sakerna... nån som har en länk?
Länk?
Herregud - SMCs forum är ju upphovet till allt nytt och gott;
hela världen kommer att länka hit...
Den omedelbara och kollektiva fördelen med försäkringsreformen är att hojåkare tillsammans med övriga trafikanter som ingår i det obligatoriska trafikförsäkringssystemet som berörs av den aktuella reformen nu plötsligt bär sina egna kostnader fullt ut!
Därmed följer också möjligheten att ställa
krav.
Krav på vägars utformning, krav på åtgärder för säkrare trafikmiljö - även för oss som tidigare blivit förbisedda, krav på sjukvård som är avpassad för oss, med just våra skador.
Möjligheterna är stora i just detta området - vi motorcyklister har plötsligt fått en huvudman som är tydligt definerad, med organisationsnummer och allt, och kan någorlunda fritt välja vem som skall föra vår talan.

VA?

Vemdå?
Våra försäkringsbolag, så klart!
Det är ju dom som numer skall se inte bara till vårt bästa, utan också samtidigt vara samhällsnyttiga genom att:
A: Se till att vi inte skadar oss.
B: Se till att vår sjukvård är så effektiv som möjligt om vi ändå trillar dit.
C: Se till att vi kommer tillbaka i sadeln så snabbt som möjligt
(läs: börjar jobba och betala skatt igen...)
En omöjlig tulipanaros? Kanske...
En koloss på lerfötter? Avgjort!
Men!
Här finns ofantliga möjligheter -
"Remember: there's opportunity in chaos!"
Diskussionen har tyvärr stannat på nivån:
"Det är orättvist att vissa skall behöva betala två gånger"
samt
"Borgarna försöker tvinga igenom ett systemskifte/rasera socialförsäkringssystemet"
Trist, improduktivt och dessutom i stora delar fel.
N.B.! Om någon vill diskutera den politiska bakgrunden och konsekvensen av trafikförsäkringsreformen så är jag mer än på
- men det får isåfall göras i egen, ny tråd! - här skall vi diskutera framåt och konstruktivt för motorcyklismens bästa. BASTA!
Det som förvånar mig är att ingen reagerat över den fundamentala taskspark trafikförsäkringsreformen innebär för den traditionella vårdapparaten!
Ett omyndigförklarande utan dess like!
"Vårdens" ansvar borde vara,
och har varit att hämta in, lappa ihop och återföra patienter till sin tidigare verksamhet så snabbt och smidigt som möjligt.
Vi har en i stora stycken mycket bra sjukvård i Sverige, åtskilligt fungerar bra - annat inte...
Frånsett att vi är ett u-land på helikoptersjukvårdssidan så kommer markambulansen hyfsat snabbt, personalen ombord vet vad dom håller på med; räddar oftast liv och ställer sällan till skadan värre än vad man redan gjort på egen hand.
Akutintaget funkar bra det med, här uträttas hjältedåd under kaotiska former, varje dag - men sen?
Varför blir patienter hängades i någon slag limbo bär dom inte får rätt vård, rätt stimulans och rätt motivation? Inte blir folk igen, helt enkelt?
Vi räddar liv, men bryter ner resterna i en "vårdapparat" så att individerna alltför ofta inte når sin fulla potential givet skadans art.
(Läs: kan gå ut och bli skatteproduktiv igen...)
Tja, säg det - det är något som man funderat över i decennier.
Trots en på ytan "bra vård" har vi en recovery rate som ligger under våra konkurrerande länder, decennie efter decennie.
Lika så förvånar det mig att ingen verkar reagera över att just moderaterna är såå angelägna att införa en ny skatt, en mäkta impopulär sådan dessutom!
Det
är en dramatisk förändring man genomför - man måste alltså anse sig ha goda skäl för detta Alexanderhugg som faktiskt kan komma att kosta dem makten till nästa val...
Nåväl, man är tydligen övertygad att
försäkringsbolagen är mer kompetenta att pressa patienter genom vårdapparaten än vad vården visat sig vara.
Rätt eller fel?
Det låter underligt, men kan faktiskt komma att visa sig stämma:
Smörjmedlet heter profit!
Fult ord, men makalöst effektivt när det gäller att få saker och ting att hända!
Våra försäkringsbolag kan tjäna (ändå mer) pengar på försäkringsreformen!
Det är detta som är moroten i hela upplägget:
"se till att folk kommer tillbaka i jobb, och snabbare - så blir det pengar över till oss alla"
Blåögt? Möjligen...
Utopiskt? Inte då!
"Vården" har under de senaste decennierna visat sig oförmögen att tackla problemet - "ohälsotalen" har rocketeerat och ohyggliga summor har vårdats - eller kanske snarare administrerats bort, samtidigt som "sparbeting" iform av tårtspadar och osthyvlar bara gjort själva
vården sämre.
Själv kan jag tycka att
en huvudman för akut -> vård -> rehabilitering -> återslussning ändå borde vara det ända rimliga, men både historien och förra höstens demokratiska val säger något annat...
Nå, fördelarna då? Det som det hela skulle handla om?
Jo, genom att teama ihop oss med våra nya huvudmän försäkringsbolagen så får vi en helt annan kraft både i opinions- och förhandlingssammanhang.
Vi vet redan nu att det finns försäkringsbolag som inte vill ha oss som kunder, eller som filear ut vissa särskilt möra bitar men ratar andra genom att man justerar sina premier tills ingen vettig människa försäkrar där längre.
Men, om det nu finns ytterligare pengar att tjäna på motorcykelkollektivet så kan kanske intresset för oss återuppväckas...?
Trafikförsäkringen kommer att innebära big bucks för bolagen, och här finns faktiskt en möjlighet till ett scenario med ökad inbördes konkurrens om fler bolag på allvar och seriöst vill försäkra motorcyklister, och därigenom faktiskt (relativt sett) lägre premier.
Men, självklart finns också en risk!
Försäkringsbolagen behöver anställa/hyra in massor av ny kompetens för att bedöma och handlägga dessa för dem nya fall.
Väljer vart och ett bolag att bygga upp sin egen organisation så finns också chansen att som kund välja bort mindre väl fungerade bolag.
Men, skapar man något form av samarbete/gemensamhetsägd organisation för arbetet ute i frontlinjen så minskar även skillnaderna mellan bolagen. Kostnaderna lika så, men jag hör till dem som gärna betalar lite extra för att få välja själv...
Välja själv, eller ens ha en uppfattning är dock inte så enkelt när man kommer in i bitar - medvetslös på egen hand eller nedsövd av sjukhuset.
Gör verkligen den behandlande läkaren allt han kan och skall?
Detta är något vi lydiga svenskar gärna tror, men tyvärr är det inte alltid så...
"Kostnadshänsyn" är något som fram tills nu ibland har hindrat oss trafikskadade från att få den optimala behandlingen.
"Kontoföring" inom sjukvård har ibland skuggat det som är det viktigaste för patienten - bästa tänkbara rehabilitering!
Eftersom ingen tydlig huvudman/beställare av tjänsten funnits tidigare har även det övergripande målet gått förlorat - att få ut patienten till ett(skatte-) produktivt liv snabbast möjligt.
Klassisk suboptimering har helt enkelt både förstört liv och ödelagt statens intentioner.
Det
finns en möjlighet i det nya systemet till snabb insats från vår nya huvudman försäkringsbolaget.
USA har sina "ambulance-chasers" - illa sedda advokater som jagar rättigheter till skadeståndsmål utan att initialt ha en aning om vad som hänt.
Faktum är att jag skulle vilja se något liknande här hemma:
Ett ombud för mitt försäkringsbolag som på ett tidigt stadie kommer in och rådgör med mig och mina läkare om min behandling!
Är jag inte kontaktbar så har han genom mitt avtal med mitt försäkringsbolag mandat att besluta om (dyrbara) behandlingsmetoder, kanske på annat sjukhus eller rent av i annat land - behandlingar som jag aldrig i världen kommit i åtnjutande av på egen hand, speciellt inte medvetslös...
Kalla det för en "vårdguide" om ni vill, och ni kan lita på att man behöver en om man skall ta sig helskinnad genom den svenska vårdapparaten!
Texten som du har skrivit in är för lång (12986 tecken). Var vänlig och korta ner den till maximalt 10000 tecken.