Hampe...jag tycker inte du pekat på något som verkar vettigt än så länge.
Okay...?
Konkreta exempel:
Om försäkringsbolagen sätts att minska samhällets kostnader för trafikolyckor som kommer dom att se tämligen allvarligt på uppgiften.
För att dom kan
tjäna pengar på det.
Att bara höja premien i all oändlighet kommer inte att funka.
Alltså måste man handlägga ärendena så effektivt som möjligt.
Svartsyn = "Vi kommer inte att få någon sjukvård alls"
Hampe= "Här finns chans till bättre sjukvård än vi får idag"
Varför? Därför att försäkringsbolaget kan
tjäna pengar på det!
Försäkringsbolagen har även kompetens och resurser för forskning och utredning. Motorcyklisters påstående att det finns mer eller mindre lämpliga utformningar av vägräcken kan prövas och utvärderas.
Visar det sig att de räcken som monterats hittills verkligen ger oss hojåkare så dyra skador att det
samhällsekonomiskt vore bättre att lägga några kronor extra från början på mer lämpliga räcken så lär dom arbeta för det.
För att dom kan tjäna pengar på det!
I och med att ett affärsdrivande företag med vinstkrav ges ett helhetsansvar*för trafikanters väl och ve så ställs alla tidigare förutsättningar på högkant.
Ny giv, nytt spelbräde, NYTT SPEL!
Staten har ju givit försäkringsbolagen uppdraget att sköta det hela effektivare än vad som gjorts tidigare.
Och därmed är vi återigen inne på den politiska delen av ämnet - som jag hade hoppas slippa.
Problemet är att de flesta verkar ha fastnat för det som politikerna s ä g e r, och inte ser vad a v s i k t e n med trafikförsäkringsreformen är.
Känns som vi behöver dra igång en tråd för att reda ut vad som
egentligen ligger bakom Trafikförsäkringsreformen och sätta in den i ett större sammanhang för att bitarna kanske skall falla på plats. Men inte i kväll...
(Tips: Trafiksäkerhet har inte ett smack med det hela att göra...)
Det finns fler saker som vi kan tänkas vända till vår fördel, och jag
har skrivit om dem, men vill du inte se dem så spelar det nog ingen roll om jag tragglar dom om igen...
Fyll på med dina egna positiviteter, vettja!
Något måste du väl kunna komma på?
Resonerar du verkligen så här? Jag kan nog ge dig många exempel på människor som tror och trott på rättvisa och VERKLIGEN uppnått erkännande och någon form av arbete som belönat sig.
Jag kämpar för rättvisa!
När den är nåbar... Framför allt spiller jag inget krut över förlorade slag, och gråter inte över spilld mjölk. "Uppåt-framåt", du vet...?
Dessutom skall vi ha klart för oss att rättvisa är jävligt relativt!
Det finns en hel massa trafikanter som anser det vara orättvist att vi hojåkare kan "susa fritt förbi fartkamerorna", och går och hoppas på att kravet på främre nummerskylt för MC går igenom.
Är det rättvisa du är ute efter borde du ansluta dig och dra en lans för att vi skall spela efter samma regler som bilisterna...
Hampe
Edit: * "Helhetsansvar" är inte riktigt korrekt uttryckt, vi har fortfarande bla. bromsklossen "Vägverket" att väga in som faktor. Försäkringsbolagen lär dock kunna banka siffror i skallen på dem hårdare än tidigare.