Va Fan!

zuzzuki

New member
Jag som är helt grön,har inte ens kört moppe..köpte en yama fzr 600..att övningsköra med. Nu har jag vurpat med den 3ggr i princip stillastående i olika situationer......når inte riktigt ner så jag kan inte hålla den när den vill tippa...........Har ni tips på en bra o lättkörd första hoj?????? Min går skitdåligt på låga varv så den ska väl justeras ioförsig men kanske en lättare hoj ändå........:mad::(
 

@nderz

New member
Jag som är helt grön,har inte ens kört moppe..köpte en yama fzr 600..att övningsköra med. Nu har jag vurpat med den 3ggr i princip stillastående i olika situationer......når inte riktigt ner så jag kan inte hålla den när den vill tippa...........Har ni tips på en bra o lättkörd första hoj?????? Min går skitdåligt på låga varv så den ska väl justeras ioförsig men kanske en lättare hoj ändå........:mad::(

Det hänger bland annat på hur mycket du är villig att betala för en annan hoj och hur lång du är
 

zuzzuki

New member
20.000 ......är 166 cm

Vill ju inte tappa körglädjen ,men tredje ggn o me armen i mitella nu så måste jag ju göra ngt åt saken.......JA jag är kass förare (än så länge)
 
Last edited:

Zopilote

New member
En ganska förbisedd, men riktigt bra, övningskörningshoj som du troligtvis kan hitta för 20': Honda NTV650 Revere.
Vattenkyld V-twin som tål krypkörning, bra bottenvrid utan effektpuckel och "underhållsfri" kardan. :)
 

Mirre

New member
20.000 ......är 166 cm

Vill ju inte tappa körglädjen ,men tredje ggn o me armen i mitella nu så måste jag ju göra ngt åt saken.......JA jag är kass förare (än så länge)

Jag är 163 cm och har korta ben. Jag började (för 8 år sen) med en Suzuki Savage - ja, en liten låg customhoj alltså. Jag kände mig alltid trygg, nådde ner ordentligt, och kunde manövrera hojen själv även när jag parkerat i sluttning, grus, etc. Körde även upp på den (för begränsat kort) och det gick förträffligt.
Ett år senare, med körkortet, körglädjen och självförtroendet i hamn, blev det en större hoj som gav utlopp för utvecklandet av körstilen! Har haft custom, touring, offroad och sporthoj genom åren. Hur ska man kunna veta vad man gillar om man inte provar?!

Savage (eg. LS650) och Virago 535 ligger bra till prismässigt.
Lycka till!
 

Carnivore

New member
Hojar i all ära men lär dig istället att möta upp med gas och koppling istället för med fötterna... för spelar ingen roll hur mycket du försöker så 200kg+ blir väääldigt tungt.
 

zuzzuki

New member
Hojar i all ära men lär dig istället att möta upp med gas och koppling istället för med fötterna... för spelar ingen roll hur mycket du försöker så 200kg+ blir väääldigt tungt.
ja de är ju just det...jag krypkörde med kopplingen.men den gick så dåligt .skulle väl gasat mer när jag vände men gick inge bra o tappa hojen som mycke riktigt var tung........
 

zuzzuki

New member
Jag är 163 cm och har korta ben. Jag började (för 8 år sen) med en Suzuki Savage - ja, en liten låg customhoj alltså. Jag kände mig alltid trygg, nådde ner ordentligt, och kunde manövrera hojen själv även när jag parkerat i sluttning, grus, etc. Körde även upp på den (för begränsat kort) och det gick förträffligt.
Ett år senare, med körkortet, körglädjen och självförtroendet i hamn, blev det en större hoj som gav utlopp för utvecklandet av körstilen! Har haft custom, touring, offroad och sporthoj genom åren. Hur ska man kunna veta vad man gillar om man inte provar?!

Savage (eg. LS650) och Virago 535 ligger bra till prismässigt.
Lycka till!

Tack.....klart man ska prova mer än va jag gjorde ;( blev bara förälskad i sportmodellen.........fast de säger custom är lättare att manövrera .?
 

mudder

Member
...Nu har jag vurpat med den 3ggr i princip stillastående i olika situationer......(
Det där är typiskt. Jag skulle tippa att 9 av 10 vurpor som sker när man är nästan stillastående beror på motorstopp. Lösningen är att slira mera på kopplingen. 2 fingrar runt styret och de två andra på kopplingsgreppet, då kan du hålla samma läge på kopplingen oavsett om det rycker till i styret. Sen ska man aldrig använda handbromsen i krypfart heller, för då gungar framändan ner och hojen kommer i obalans.
Träna mera, kör runt som en 8. Först en större 8 sedan mindre och mindre till du kan köra med styret mot styrstoppen.
 

zuzzuki

New member
Det där är typiskt. Jag skulle tippa att 9 av 10 vurpor som sker när man är nästan stillastående beror på motorstopp. Lösningen är att slira mera på kopplingen. 2 fingrar runt styret och de två andra på kopplingsgreppet, då kan du hålla samma läge på kopplingen oavsett om det rycker till i styret. Sen ska man aldrig använda handbromsen i krypfart heller, för då gungar framändan ner och hojen kommer i obalans.
Träna mera, kör runt som en 8. Först en större 8 sedan mindre och mindre till du kan köra med styret mot styrstoppen.

Du har så rätt, jag använder ju bara handbromsen,,;( deva väl de som gjorde det att ja tappa balansen TACK för rådet ;)
 
H

honda cbf 500

Guest
Jag hade en hoj som liknar suzuki savage men i mindre format. Min första cykel var en yamaha sr 250 special som vägde fulltankat 130 kg. Jag är 175 cm lång och jag kunde sätta ner bägge fötterna med hela fotsulan i marken. Väldigt lätthanterlig hoj.

Jag körde upp med körskolans hoj och övningskörde med den totalt 10 gånger inklusive uppkörningarna.

Mvh

Amir
 

viktoria

New member
Haha, jag känner igen det där att välta med hojen i låg fart! Under hela tiden jag övningskörde välte jag titt som tätt (t o m på uppkörningsdagen då vi övade på konbanan före uppkörningen). Det fortsatte ca 1 månad efter jag fått körkortet, sen blev det långt mellan gångerna. Min kille sade i början att han aldrig förr sett en hoj som legat mer än den rullat. :)

Inför första lektionen frågade jag körläraren vad jag skulle göra om jag vippade med hojen. Han svarade att jag skulle släppa hojen och rädda mig själv och få undan benen. Hojar tål verkligen mycket. Körskolans gick inte sönder alls (men den hade en båge vid styret), och min Yamma XJ900 höll alla gånger utom en, då blinkersglaset gick sönder. Men det fixade jag med en halv tub lim. :)
 

Mirre

New member
Haha, jag känner igen det där att välta med hojen i låg fart! Under hela tiden jag övningskörde välte jag titt som tätt (t o m på uppkörningsdagen då vi övade på konbanan före uppkörningen). Det fortsatte ca 1 månad efter jag fått körkortet, sen blev det långt mellan gångerna. Min kille sade i början att han aldrig förr sett en hoj som legat mer än den rullat. :)

Inför första lektionen frågade jag körläraren vad jag skulle göra om jag vippade med hojen. Han svarade att jag skulle släppa hojen och rädda mig själv och få undan benen. Hojar tål verkligen mycket. Körskolans gick inte sönder alls (men den hade en båge vid styret), och min Yamma XJ900 höll alla gånger utom en, då blinkersglaset gick sönder. Men det fixade jag med en halv tub lim. :)

:D Hihihi, förlåt mig, men jag fnissade så tårarna rann när jag läste ditt härliga inlägg. Vilken schysst självdistans! Och vilken underbar uppmuntran! Jag har själv, "på äldre dar", börjat köra cross med en klumpig motard och ser fegheten som mitt största problem. Jag vill inte göra illa mig och jag vill inte ha sönder nåt! Men ditt inlägg ingav hopp - "hojen håller, på igen, det gååår!" Så det tar jag till mig och hoppas att TS gör likadant! :)
 

zuzzuki

New member
Haha, jag känner igen det där att välta med hojen i låg fart! Under hela tiden jag övningskörde välte jag titt som tätt (t o m på uppkörningsdagen då vi övade på konbanan före uppkörningen). Det fortsatte ca 1 månad efter jag fått körkortet, sen blev det långt mellan gångerna. Min kille sade i början att han aldrig förr sett en hoj som legat mer än den rullat. :)

Inför första lektionen frågade jag körläraren vad jag skulle göra om jag vippade med hojen. Han svarade att jag skulle släppa hojen och rädda mig själv och få undan benen. Hojar tål verkligen mycket. Körskolans gick inte sönder alls (men den hade en båge vid styret), och min Yamma XJ900 höll alla gånger utom en, då blinkersglaset gick sönder. Men det fixade jag med en halv tub lim. :)
Härligt Viktoria.......du inger mig hopp ;) ja blinkersglase flög de me nu sista ggn,men som sagt lite lim på de! värre me kåpskadorna ;(
Ja nu har jag varit blåslagen på smalbena, blåmärke och slag på handen o axelsmäll.........skam den som ger sig........
 

zuzzuki

New member
Jag hade en hoj som liknar suzuki savage men i mindre format. Min första cykel var en yamaha sr 250 special som vägde fulltankat 130 kg. Jag är 175 cm lång och jag kunde sätta ner bägge fötterna med hela fotsulan i marken. Väldigt lätthanterlig hoj.

Jag körde upp med körskolans hoj och övningskörde med den totalt 10 gånger inklusive uppkörningarna.

Mvh

Amir

Ja de låter härligt att både nå ner o att den inte va såå tung.....Jag tänkte ju att jag skulle ha en 600 så jag kunde köra upp på min egen,men nu tror jag ju inte att de spelar så stor roll,,kan ju som sagt ta ngra lektioner på slutet o köra me skolans hoj.....
 
H

honda cbf 500

Guest
Här kommer några tips på hojar som du kan titta närmare på. Honda cm 400 t, yamaha xv 400 se, dragstar 650 även om en glidare som dragstar 650 classic kanske inte är en optimal hoj för uppkörning så är den låg.

//Amir
 

Mathias

Active member
Mitt tips är: ligg på ett högre varv på motorn, någonstans runt 2500 - 3000, ta och arbeta med kopplingen inte med gasen, när du gör lilla manöverbanan.

Lycka till.

Ps. det finns sänkningssatser till de flesta hojar: http://www.nilssonsmc.se/search/nknings

Edit: en GSX F är väldigt lättkörd, enl mig.
 
Last edited:

Ove 60+

Active member
:) Hmm? Att köra mc är att hindra skrället att inta viloläge = på sidan. Tjuvstopp - Prova med att höja tomgången en aning, kan underlätta. Och så låt bli handbromsen i lågfart, den är väl anledning till minst hälften av mina kulläggningar.( nja, egentligen mitt sätt att hantera den :eek: )
 
Top