Förslag till smc

H

honda cbf 500

Guest
Hej,

Jag tycker att vi i denna tråd ska lyfta fram förslag som smc kan bearbeta på högre nivå för att förbättra säkerheten för motorcyklister och andra med trafikanter.

Det finns säkert mkt kunnig folk här på forumet som kan lyfta fram förslag till förbättringar.

Jag tror även att vi motorcyklister gemensamt måste lyfta fram även impopulära förslag, dvs förslag som kanske inte uppskattas av alla motorcyklister.

// Amir

raz

New member
Jag tror även att vi motorcyklister gemensamt måste lyfta fram även impopulära förslag, dvs förslag som kanske inte uppskattas av alla motorcyklister.
Tänker du på nåt särskilt? Effektgräns? Ännu större utbildningskrav? Lag på reflexväst? Vilka förslag är impopulära?

Jag har länge undrat hur det i vårt förbudsperverterade land kan vara tillåtet med kängurufångare i tvåtumsrör av rostfritt stål applicerade på bilar som bortsett från det har mer och mer krav på sig att vara stötupptagande om man kör på oskyddade trafikanter. Det tar ju bort hela skyddet. Och det för något som är (avrundat nedåt) etthundra komma noll procent kosmetika. Samtidigt kämpar en andel, stor nog att åstadkomma debatt, av befolkningen för att åstadkomma nummerplåt i fram på motorcyklar. Det är bara att bryta ihop och gå vidare, som de säger.

Om jag fick bestämma saker som SMC skulle tjata om till öronen blödde på de som ska påverkas, så är det till exempel (som nyss nämndes) att det borde vara en rikstäckande lag på att MC får åka i kollektivkörfält utan särskild skyltning som säger så. Det är lätt att radda upp argumenten FÖR och svårt att hitta några argument MOT som är värda debatt. Nu kämpar ju redan SMC för detta så jag behöver inte påverka SMC, bara heja på!

Last edited:
H

honda cbf 500

Guest
Effektgräns och bullergräns är ju ett men personligen är jag inte så mkt för förbud men om effektgräns och bullgräns ska finnas så bör straffet vara kännbart, tex dagsböter som baseras på inkomsten. Det finns ett fint namn för det har jag för mig men jag kommer inte på det just nu. En politisk vilja måste finnas för att farbror blå ska kunna implementera lagen så att det inte blir en tandlös lag.

Det förslag som jag gärna vill trycka på är att införa flera ett eller två steg till innan man får ta körkort för full effekt. Jag är inte ute efter att bestraffa någon hoj kategori men jag tror att på detta sätt kan vi minska antalet mcolyckor och negativ publicitet.

Vad jag vet så finns det ju förnärvarande lätt mc, mellan och tung vid 24. Från mellan kortet till tung kortet borde det finns ett eller två steg till och åldern höjas till antingen 26-28 år för tung mc.

Sen borde man i de större städerna ordna inhägnat område där mcfolk när som helst utan att det behövs arrangörer och kosta motorcyklisterna massa avgifter ska kunna köra där och leka av sig. Någonstans där det inte stör folk.

Gör inte vi själva något åt detta så kommer säkerligen politikerna att göra detta åt oss och då kan sluta värre än detta förslag. Kolla bara på hur de enkelt hamrade igen försäkringsreformen.

Hoppas att Ni inte tagit alltför illa upp och ser detta som en konstruktiv diskussion.

// Amir

Tänker du på nåt särskilt? Effektgräns? Ännu större utbildningskrav? Lag på reflexväst? Vilka förslag är impopulära?

Jag har länge undrat hur det i vårt förbudsperverterade land kan vara tillåtet med kängurufångare i tvåtumsrör av rostfritt stål applicerade på bilar som bortsett från det har mer och mer krav på sig att vara stötupptagande om man kör på oskyddade trafikanter. Det tar ju bort hela skyddet. Och det för något som är (avrundat nedåt) etthundra komma noll procent kosmetika. Samtidigt kämpar en andel, stor nog att åstadkomma debatt, av befolkningen för att åstadkomma nummerplåt i fram på motorcyklar. Det är bara att bryta ihop och gå vidare, som de säger.

Om jag fick bestämma saker som SMC skulle tjata om till öronen blödde på de som ska påverkas, så är det till exempel (som nyss nämndes) att det borde vara en rikstäckande lag på att MC får åka i kollektivkörfält utan särskild skyltning som säger så. Det är lätt att radda upp argumenten FÖR och svårt att hitta några argument MOT som är värda debatt. Nu kämpar ju redan SMC för detta så jag behöver inte påverka SMC, bara heja på!

Marie

Banned
Varför?

Varför tycker du att säkerheten behöver höjas?

Om du nu tycker att det är alltför farligt att vistas i trafiken på din mc, så har jag ett prima förslag!

Lägg av med mc-körningen och kör bil i fortsättningen!!!!

raz

New member
Effektgräns och bullergräns är ju ett men personligen är jag inte så mkt för förbud men om effektgräns och bullgräns ska finnas så bör straffet vara kännbart, tex dagsböter som baseras på inkomsten. Det finns ett fint namn för det har jag för mig men jag kommer inte på det just nu. En politisk vilja måste finnas för att farbror blå ska kunna implementera lagen så att det inte blir en tandlös lag.
Jag förstår inte riktigt. Du är inte så mycket för förbud men du tycker det är viktigt med kännbara straff? Vill du ha effektgräns på bilar, långtradare och finlandsbåtar också? På vilket sätt tror du det skulle göra nytta?

Det förslag som jag gärna vill trycka på är att införa flera ett eller två steg till innan man får ta körkort för full effekt. Jag är inte ute efter att bestraffa någon hoj kategori men jag tror att på detta sätt kan vi minska antalet mcolyckor och negativ publicitet.
Varför tycker du det behövs fler steg? Är det inte redan absurt krångligt att få komplett motorcykelkörkort jämfört med tex bilkörkort? Skulle världen bli vackrare om det var fler B-klasser också? Typ man måste vara 24 år och kört en Suzuki Swift i tre år för att få köpa en Dodge Viper.

H

honda cbf 500

Guest
Ngn skrev om jag var ute efter effekt förbud och jag svarade att det kan vara ett alternativ och nämnde då hur man skulle gå väga till. Precis som jag skrev så är jag inte ute efter förbud utan mer intresserad av att införa flera steg till körkort.

Anledningen är enkel ur min synvinkel men jag kan ju ha fel.
Med åren brukar de flesta människor lugna ner sig. Man tar mindre risker. Jag tog själv när jag var 26 år. Jag var då mkt lugnare än när jag var 16 år. Idag är jag 30 år och är mkt lugnare än när jag 26 år.

Hög effekt och låg ålder är bäddad för olyckor. Du påpekade om jag vill införa samma sak för bilar. Bilolyckor vinklas inte likadant hos media och myndigheter.

Ni som var med på 70 talet minns väl hur massmedia vinklade mcolyckor tills myndigheterna vill införa en gräns på 250 cc? Det är väl därför smc bildades?

Mvh

Amir

Jag förstår inte riktigt. Du är inte så mycket för förbud men du tycker det är viktigt med kännbara straff? Vill du ha effektgräns på bilar, långtradare och finlandsbåtar också? På vilket sätt tror du det skulle göra nytta?

Varför tycker du det behövs fler steg? Är det inte redan absurt krångligt att få komplett motorcykelkörkort jämfört med tex bilkörkort? Skulle världen bli vackrare om det var fler B-klasser också? Typ man måste vara 24 år och kört en Suzuki Swift i tre år för att få köpa en Dodge Viper.

H

honda cbf 500

Guest
Maria, läs rubriken innan du svarar. Det står förslag till smc och jag antar att svaren skall vara därefter.

// Amir

Varför tycker du att säkerheten behöver höjas?

Om du nu tycker att det är alltför farligt att vistas i trafiken på din mc, så har jag ett prima förslag!

Lägg av med mc-körningen och kör bil i fortsättningen!!!!

raz

New member
Bilolyckor vinklas inte likadant hos media och myndigheter.
Precis. Och det skulle nog inte bli bättre om vi motorcyklister till och med själva började förespråka ännu mer förbud och gränser. Jag tycker SMC verkar vara hyfsat på rätt spår. Som ezzo skriver i granntråden är det kanske fiffigare att jobba med attityder än att leta efter fler saker att reglera eller bestraffa.

Vad skulle det kosta att bjuda alla nyblivna A-körkortsinnehavare på första året i SMC? Då har man chansen att få ut information och förhoppningsvis kan man visa ett mervärde som gör att fler väljer att fortsätta sitt medlemskap.

NeXTer

New member
Vad skulle det kosta att bjuda alla nyblivna A-körkortsinnehavare på första året i SMC? Då har man chansen att få ut information och förhoppningsvis kan man visa ett mervärde som gör att fler väljer att fortsätta sitt medlemskap.

Det görs väl redan? Jag gick med för att jag fick en lapp om fritt medlemskap i ett år från körskolan tillsammans med en reflexväst när jag fixat uppkörningen.

En tråd som denna är för övrigt garanterad att spåra ur med hetsiga diskussioner och att man blir förbannad på folk med "fel" åsikter.

Personligen tror jag inte det ligger i SMC:s intresse att verka för frågor som majoriteten av MC-kollektivet inte står för, även om man givetvis kan diskutera saken som en enskild tråd - att samla allt i en tråd är inte speciellt produktivt då de mindre kontroversiella idéerna försvinner i "bruset".

H

honda cbf 500

Guest
Det ligger ngt i det du säger NeXTer, det kan spåra ur om man inte håller sig till ämnet. Personligen tycker jag diskussioner kan leda till förbättringar, tystnad är den värsta sortens diskussion.

// Amir

QUOTE=NeXTer;56573]Det görs väl redan? Jag gick med för att jag fick en lapp om fritt medlemskap i ett år från körskolan tillsammans med en reflexväst när jag fixat uppkörningen.

En tråd som denna är för övrigt garanterad att spåra ur med hetsiga diskussioner och att man blir förbannad på folk med "fel" åsikter.

Personligen tror jag inte det ligger i SMC:s intresse att verka för frågor som majoriteten av MC-kollektivet inte står för, även om man givetvis kan diskutera saken som en enskild tråd - att samla allt i en tråd är inte speciellt produktivt då de mindre kontroversiella idéerna försvinner i "bruset".[/QUOTE]

Chopperbyggarn

New member
Tycker att vi har mer än tillräcklig av pålagor för motorcyklar och dess förare. Kanske en bild kampanj riktad till bilister som visar hur farligt det kan var för en bilist att köra ut framför en motorcykel. Bilderna visar en bil som kört ut framför en motorcyklist och det var inte bara motorcyklisten som dog även föraren och passageraren i bilen dog omedelbart. Hastighet mc 135km/h. Bilderna har jag fått från en kompis i Argentina.

Anders.J

der Anders

New member
Ja jävlar... mc:n ligger ju inne i bilen.
Jag tycker om de små filmsnuttarna från Storbritannien med mc-föraren som får nog och skaffar sig en pansarvagn istället.

SMC är ju en remissinstans, och det är ju det största inflytandet man kan ha nästan. Med det vore ju såklart bra om det helt enkelt fanns fler motorcyklister inom Vägverket och Transportstyrelsen för att ge en annan bild av trafiken. Vajerräcken är inte bara effektiva och "billiga" barriärer, utan även rent skrämmande för oskyddade trafikanter som kör i 90-120 km/h.

Själv tycker jag nog det är den viktigaste punkten just nu: vajerräckena, och det arbetar SMC redan mycket med.

Visst vore det krångligt med eventuell skylt fram, men det är egentligen inget stort problem. Visst strul med hur man ska få fast skylten, men det borde väl gå att lösa?
Skulle kanske inte andra trafikanter tystna i sin kritik om "vårdlösa motorcyklister" om det nu skulle visa sig att de inte alls tas för fortkörning så ofta som folk i allmänhet tror?

Kanske en bild kampanj riktad till bilister som visar hur farligt det kan var för en bilist att köra ut framför en motorcykel. Bilderna visar en bil som kört ut framför en motorcyklist och det var inte bara motorcyklisten som dog även föraren och passageraren i bilen dog omedelbart.

Anders.J

enhjuling

New member
Tycker att vi har mer än tillräcklig av pålagor för motorcyklar och dess förare. Kanske en bild kampanj riktad till bilister som visar hur farligt det kan var för en bilist att köra ut framför en motorcykel. Bilderna visar en bil som kört ut framför en motorcyklist och det var inte bara motorcyklisten som dog även föraren och passageraren i bilen dog omedelbart. Hastighet mc 135km/h. Bilderna har jag fått från en kompis i Argentina.

Anders.J

Konstigt att du fick de bilderna ända från Argentina.
Den bilen och MCn var utställda på mc-mässan i Sollentuna 2005.
Olyckan hände väl nånstans norr om Stockholm har jag för mig.
Det såg INTE roligt ut.

Chopperbyggarn

New member
Konstigt att du fick de bilderna ända från Argentina.
Den bilen och MCn var utställda på mc-mässan i Sollentuna 2005.
Olyckan hände väl nånstans norr om Stockholm har jag för mig.
Det såg INTE roligt ut.

Det var som tusan!!! Har en kompis som är hojåkare o advokat samt aktiv i motorcykelfrågor i Formosa Argentina..han spenderar mycket tid på internet så han måste ha hittat det där eller via någon Argentinsk mc-organisation.

Anders.J

:Citat:
PUEDES ENCONTRAR LA MOTOCICLETA?
¡¡Despierta amigo!!! Deja de hablar por celular y mandar mensajes de texto mientras manejas.

¡¡¡Coloca el celular en el asiento trasero!!!
¿Ves la moto?

¿La ves ahora?

El motociclista viajaba a proximadamente 85 mph (135 kph). La conductora del VW estaba hablando por el celular cuando salió de una calle lateral, aparentemente sin ver la motocicleta. No tuvo tiempo de evitar el accidente. El auto llevaba dos pasajeros y el motociclista fue encontrado dentro con ellos. El VW volcó por la fuerza del impacto y aterrizó a unos siete metros de donde ocurrió la colisión. Las tres personas murieron instantaneamente. Los vehículos se exibieron en una feria de motocicletas por la policía.

Envíale esto a tus amistades recordandole no hablar por celular cuando manejan. Una foto vale por mil palabras.

"Si tratas, quizás. Si no, jamás"
Anónimo, pero como si lo hubiera dicho yo.
:slut citat:

Frank S

New member
Om man skall framföra en åsikt med tydlighet så tror jag mer på att starta en tråd som gäller den specifika ämnet än att den skall buntas ihop med andra ämnen i en tråd. Större tydlighet i vad som diskuteras alltså.

Cyborg

New member
Det var som tusan!!! Har en kompis som är hojåkare o advokat samt aktiv i motorcykelfrågor i Formosa Argentina..han spenderar mycket tid på internet så han måste ha hittat det där eller via någon Argentinsk mc-organisation.

Anders.J

Personerna i bakgrunden ser inte argentinska ut och jag har svårt att tro att den argentinska polisen har samma polistejp som den svenska :p

Marie

Banned
Personerna i bakgrunden ser inte argentinska ut och jag har svårt att tro att den argentinska polisen har samma polistejp som den svenska :p

Och tar man dessutom och tittar på den vänstra bilden i översta raden så är där precis ovanför VW:ns baklucka en åt höger pekande "vägvisarpil" vars text slutar med bokstäverna "tjänst". Det låter minsann inte särskilt argentinskt/spanskt det heller....