Spiff
New member
Håller på och läser lite om chassigeometri och sånt.
Alla som kan något säger att hojen reser sig bak när man accelererar på grund av anti-squat men är det verkligen så?
Att det genom geometrin skapas en kraft som motverkar att hojen sjunker samman bak är helt klart men är det verkligen så att den kompenserar 100% eller mer för den kraftförskjuting som sker på grund av accelerationen?
Enligt Foale så får man reda på hur mycket anti-aquat man har genom att dra en linje i kedjans förlägning, en linje i svingens förlängning sedan drar man en linje genom bakdäckets kontaktyta och genom den punkt som bildas i skärningspunkten av de två första linjerna och vidare till en lodlinje som går genom framhjulsaxeln. Om den skärningspunkten ligger över den gemensamma tygndpunkten för förare och hoj så har man mer än 100% anti-squat, precis på = 100% och under ger mindre än 100%. Där 100% = hel kompensation för kraftförskjutningen (viktförskjutningen).
Alla som kan något säger att hojen reser sig bak när man accelererar på grund av anti-squat men är det verkligen så?
Att det genom geometrin skapas en kraft som motverkar att hojen sjunker samman bak är helt klart men är det verkligen så att den kompenserar 100% eller mer för den kraftförskjuting som sker på grund av accelerationen?
Enligt Foale så får man reda på hur mycket anti-aquat man har genom att dra en linje i kedjans förlägning, en linje i svingens förlängning sedan drar man en linje genom bakdäckets kontaktyta och genom den punkt som bildas i skärningspunkten av de två första linjerna och vidare till en lodlinje som går genom framhjulsaxeln. Om den skärningspunkten ligger över den gemensamma tygndpunkten för förare och hoj så har man mer än 100% anti-squat, precis på = 100% och under ger mindre än 100%. Där 100% = hel kompensation för kraftförskjutningen (viktförskjutningen).