Anti-squat eller "jag vill inte sätta mig på hasorna effekten"

roffe_s

Active member
Kärt barn har många namn och dessutom kör vi ju gärna med swinglish eftersom mycket av litteraturen är på engelska.

Men nog är "static sag" nedsjunkningen för hoj utan förare och "race sag" är nedsjunkningen med föraren på? Och det är ju med förare på det är intressant att få anti squat rätt.

Och någon anledning att skriva SAG som om det var en förkortning kan jag inte se.

Blev lite fel där ja:). Ride height är väl både det jag avsåg och det vanligaste begreppet jag sett, mycket av begreppen härstammar väl i princip från Öhlins och andra tillverkare:eek: . På svenska är väl häng med respektive utan förare det begrepp vi borde använda? Och ja - i detta sammanhang är det med förare som är det intressanta.

Jag ska skärpa mig - lovar:)
 
Last edited:

Spiff

New member
Tjaa, Du Spiff, det är väl som Code säger - han har ännu inte fått indentiskt svar från två fysiker som ska förklara en MC:s dynamik:D
Och här har vi två amatörfysiker som spekulerar =D
Men det gör det ju inte mindre kul.

Att anti-squat skulle vara 100% för häng med förare var en nyhet för mig när Niklas skrev det. Det hade jag inte observerat tidigare.
Vi vet inte riktigt än om Niklas har rätt :D


tjingeling
 

Spiff

New member
Tänkte du mäta tyngdpunktsläget bak/fram bara eller var det listigare än så och du tänkte bestämma masscentrum i både höjd- och längsled? Bara nyfiken.

Listigare än så, viktfördelningen fram/bak ger inget i detta sammanhang det är masscentrums höjd som är intressant.

Man kan generalisera och säga att CoG (Center of Gravity eller masscentrum) ligger mitt mellan hjulen (eller få uppgiften från specar) och höjden ligger på 0,4 x hjulbasen. Det finns en tabell i Foales bok som visar att det är så på många hojar.

Om man mäter vikten fram och bak när hojen står plant och när den står med ena hjulet 0,5 m högre så kan man räkna fram höjden för CoG.
På Foales site http://www.tonyfoale.com/ kan man tanka ner ett prog som räknar ut höjden och sånt om man inte vill härleda ekvationen själv.
 
Last edited:

OH-

Member
Hmm, "race-sag" har jag bara hört talas om i termer av att man ställer in ett annat statiskt och/eller dynamiskt sag (häng). Annars jobbar vi med statiskt (utan förare) och dynamiskt (med last = förare, bagage/passagerare av olika vikter och modeller ;-)).

Mvh!
// Niklas

En lustig värld, det tycks vara olika termer beroende på hur skitig hojen är. I offroad-sammanhang (cross, enduro) är race sag ett mycket väletablerat begrepp för nedsjunkningen med förare på hojen.

Ni skulle ha sett mig på WR:en med originalfjädrar! Oavsett hur jag skruvade så gick den som en low rider raggarbil i skogen, klart negativ anti squat. Ändå var det mitt minsta problem, det var värre att nya fina hojen fastnade lite överallt där min gamla klumpedump gick rätt över hindren :confused:
Hojen är optimerad för en anorektisk italienare, ingen last, ingen passagerare. Själv är jag fullvuxen :)
 

Spiff

New member
Hmm, "race-sag" har jag bara hört talas om i termer av att man ställer in ett annat statiskt och/eller dynamiskt sag (häng). Annars jobbar vi med statiskt (utan förare) och dynamiskt (med last = förare, bagage/passagerare av olika vikter och modeller ;-)).

Mvh!
// Niklas

Är det något annat häng än med förare som spelar någon roll? Det är ju det som skall vara 25-35% av fjädringsvägen. Vad det är för häng när hojen står i garaget spelar väl ingen roll?
Nu inser jag också en brist i min bild i det första inlägget, det är ju häng utan förare man ser där om nu inte Honda har varit vänliga nog att justera in så det är rätt häng på bilden =)
 

OH-

Member
Är det något annat häng än med förare som spelar någon roll? Det är ju det som skall vara 25-35% av fjädringsvägen. Vad det är för häng när hojen står i garaget spelar väl ingen roll?
..............................
Nu håller vi på att halka in på ett annat område, men det gör ju varje tråd med lite drag i, eller?

Åtminstone på hojar med riktig fjädring :D, sisådär 300 mm, använder man static sag för att kolla att man har rätt fjädrar monterade.
Gången är att först ställa race sag till låt säga 30 - 35% av fjädringsvägen. Därefter kollar man att static sag är som rekommenderat, kanske 5 - 10 % av fjädringsvägen.
Om man har för svaga fjädrar får man för lite static sag (man har skruvat upp förspänningen av fjädern för mycket).

Principen torde väl gälla alla hojar även om mått och %-satser varierar.
 

Spiff

New member
Nu håller vi på att halka in på ett annat område, men det gör ju varje tråd med lite drag i, eller?
Bara ett litet sidospår =)
Åtminstone på hojar med riktig fjädring :D, sisådär 300 mm, använder man static sag för att kolla att man har rätt fjädrar monterade.
Gången är att först ställa race sag till låt säga 30 - 35% av fjädringsvägen. Därefter kollar man att static sag är som rekommenderat, kanske 5 - 10 % av fjädringsvägen.
Om man har för svaga fjädrar får man för lite static sag (man har skruvat upp förspänningen av fjädern för mycket).

Principen torde väl gälla alla hojar även om mått och %-satser varierar.
Ok jag fattar.
 

Spiff

New member
För alla Boxergeeks =)

Funkar på samma sätt men man byter ut den skitiga kedjan mot momentstaget. Samma fel i den här bilden, hänget stämmer antagligen inte och jag vet inte var tyngdpunkten ligger för förare och hoj. Men ni förstår principen.
Bengt, Kolla om Mymlan inte har ett garnnystan så kan du dra linjerna "live" :D
 

Avarage

New member
Är det något annat häng än med förare som spelar någon roll? Det är ju det som skall vara 25-35% av fjädringsvägen. Vad det är för häng när hojen står i garaget spelar väl ingen roll?
Nu inser jag också en brist i min bild i det första inlägget, det är ju häng utan förare man ser där om nu inte Honda har varit vänliga nog att justera in så det är rätt häng på bilden =)

Ole har i princip redan svarat på frågan. Utan något statiskt sag (dvs. 0mm) ökar risken för att man tappar väggreppet bak vid inbromsning helt enkelt pga. att dämparen "toppar ut" och bakhjulet lyfts upp vilket skapar en ostabil hoj. Samma sak händer om man åker ner i ett potthål/grop, man tappar helt enkelt fästet bak = mindre bra speciellt om detta sker mitt i en kurva ;)

Genom att mäta skillnaden mellan statiskt och dynamiskt sag kan man dessutom, som Ole svarade på, få fram om man har rätt eller fel fjäder.

På en gathoj/sporthoj bör det statiska sag:et vara mellan 10-15mm och det dynamiska ca. 30-35mm (gäller inte alla hojar men bra många). Många som bara kör på släta fina banor (nåja, allt är ju relativt) där ställs lägre krav på statiskt sag (avsaknad av potthål ;)) därför kan dessa hojar i stället justeras in till ett statiskt sag på runt 5mm eller i vissa extrema fall ännu mindre, detta är det JAG hört angetts som sk. Race-sag.

Fast detta var ju aningen OT!

Mvh!
// Niklas
 

Spiff

New member
Fast detta var ju aningen OT!

Mvh!
// Niklas

Jag kan inte tycka att race/statiskt/dynamiskt häng är direkt ot i en tråd som handlar om chassigeometri. Rätt häng är grundbulten för att hojen skall arbeta optimalt och är dessutom rätt enkelt att fixa (så länge man väger ungefär som ingenjören tänkte sig). Så om alla som tittar in i tråden i alla fall fixar sitt häng så det är rätt så har vi ju gjort lite nytta :D

Anti-squat är ju mer en teoretisk övning som iof ger förståelsen för hur hojarna funkar och beter sig men det är lite vi kan göra för att förändra det (vilket kanske är tur...)
 

Avarage

New member
Jag kan inte tycka att race/statiskt/dynamiskt häng är direkt ot i en tråd som handlar om chassigeometri. Rätt häng är grundbulten för att hojen skall arbeta optimalt och är dessutom rätt enkelt att fixa (så länge man väger ungefär som ingenjören tänkte sig). Så om alla som tittar in i tråden i alla fall fixar sitt häng så det är rätt så har vi ju gjort lite nytta :D

Anti-squat är ju mer en teoretisk övning som iof ger förståelsen för hur hojarna funkar och beter sig men det är lite vi kan göra för att förändra det (vilket kanske är tur...)

Jag håller helt med dig! Jag hade dock trådrubriken i tanke när jag skrev OT.

Allt för många åker omkring på felinställda dämpare/gafflar och det ÄR inte så himla märkvärdigt/svårt att göra en grundinställning. Speciellt int eom man håller sig till att bara justera häng. Vill man sedan förbättra det hela lägger man på lite returdämpning som matchar fjäderförspänningen så har man en hoj som gör ung. det mesta av det vi vill.

Fast många drar sig för att våga och/eller vilja pröva medan andra skruvar utan att ta reda på vad och varför! Vet inte hur många jag hjälpt genom åren till en någorlunda hyfsad grundinställning och ofta fått höra superlativ, vilket visserligen är kul men tänk vad mycket roligt/komfortabel mc-åkning de missat för att inte snacka om säkerhetsaspekten som ändå är det primära anser jag!

Mvh!
// Niklas
 
Top