Det stämmer bra som du säger, filtret tar en del och man får aldrig ut allt vid oljebyte. Man kommer närmare om man tar av och gör rent tråget men det blir ändå en del kvar som man bara får bort den dagen mar river motorn.
Det är också därför jag förespråkar att man ska hålla sig till samma oljemärke och typ. Det är ju lätt om man har köpt hojen fabriksny eller kanske är andra ägaren på den, men det är betydligt svårare om den har haft 10 ägare innan
Visserligen får man alltmer av det "egna" märket ju fler oljebyten man gör eftersom den gamla sörjan blandas ut varje gång, men ändå.
Det kan vara så men jag är tveksam för så mycket rör det sig inte. Det skulle möjligen vara att slitaget ligger precis på gränsen och att det passeras när motorn blir varm, men då tycker jag å andra sidan att det borde vara tvärt om.
Sen är det som sagt att oljan blir tunnare när den blir varm och min teori är som sagt att den inte är för tjock utan tvärt om.
Statoils mc-racingolja är syntet, det tror jag OK:s SBK också är. Vad är det för 10-30 från MC-varuhuset du kör på nu? Jag har inte riktigt koll på vad dom säljer men det är nog en syntet av något känt märke, troligen Motul eller nåt.
Men som jag redan har sagt, synteter är tunna (även när dom heter "nåntingW-50"), dom är t.o.m. väldigt tunna även om dom smörjer väldigt bra. Men problemet på din 80-talare kan vara att den fysiska tjockleken (= bärigheter) är för dålig, inte smörjförmågan.
Två tips:
1. Ta kontakt med
Hela Hojen på Högbergsgatan på Söder, dom jobbar mycket med äldre hojar.
Även mecken på
Örby MC, Danny (om han är kvar) har arbetat mycket med både äldre hojar och Honda även om just Örby MC jobbar mest med Kawasaki. Danny kan vara lite snorkig mot folk som ställer för många dumma frågor

(han har väl varit med för länge

) men har är väldigt kunnig. Åker du dit (och om han är kvar) kan du hälsa från mig (han vet nog inte vem "Tyrannosaurus" är, men väl Robban

).
2. Du kanske skulle testa en mineral nästa gång. Men då ska du vara noga med att få en märkes-/kvalitetsolja eftersom dåliga mineraler kan vara
riktigt dåliga. Dom bra är å andra sidan minst lika bra som dom bästa synteterna.
MC-boden säljer Quaker State olja som är bland det bästa som finns att få i mineral tillsammans med Pennzoil som f.ö. är samma tillverkare. Denna olja är dessutom ofta billigare än de dyra synteterna och den som heter "20W-50 Performance" är en riktig värstingolja som jag själv kör på.
[EDIT] Citerar mig själv för ett tillägg och rättelse på inlägg #7 ovan:
Viskositeten (SAE) talar inte bara om smörjförmågan utan även om fryspunkt och kokpunkt d.v.s. hur mycket värme respektive kyla oljan tål och fortfarande fungerar.
Om det skulle vara som jag felaktigt skrev enbart smörjförmågan så skulle en 0W-40 olja alltså inte smörja alls vid låga temperaturer, vilket alltså inte stämmer. Beklagar felet

[/EDIT]