Växelproblem efter oljebyte!

Tyrannosaurus

New member
Jag är inte tribolog, men jag har förmågan att lägga ihop 2+2 och det behöver man inte vara Tribologi för :p

Jag skummade igenom dina Sporthoj-trådar och kunde konstatera att det är fler än jag som trodde du var politiker ;)

Hur som helst kunde jag konstatera att du predikar syntetens lov (du kanske inte är politiker utan präst ;) ) att den har bättre bärighet osv. Men kan du då förklara två saker för en stackars hädare som jag...
- Varför slamrar motorer ofta mer på syntet än på mineral?
- Varför rekommenderar de flesta trimkamtillverkare (bl.a. Webcam) att man kör på mineral, och då inte bara under inkörningen (för att mineraler smörjer så dåligt så att det blir bättre inkört = bull) utan så länge man har dessa kammar i motorn?

På tal om inkörning så finns det en kul site någonstans (hittar den inte just nu) som pläderar att man inte alls ska köra in en motor eftersom den då bara blir slö och sotig, utan det ska vara muttern från dag 1.

Det som däremot är sant är att synteter är designeroljor och att mineraler kan vara fruktansvärt usla, men det har jag redan sagt ovan flera gånger.
Det som du däremot inte verkar köpa är att det även kan vara tvärt om. Mineraler kan vara minst lika bra som de bästa synterna under förutsättning att man utgår från en bra basolja och att den är vältillverkad, samtidigt kan vissa synteter vara nästan lika usla som dåliga mineraler.
Så oavsett vilken man väljer så gäller det att vara lite selektiv.

Sen en annan sak, vilket jag iofs inte har något belägg för, men som logiken förespråkar.
Mineraler innehåller vissa mineraler och naturliga egenskaper som har en smörjade och skyddande effekt. Detta försvinner när oljan syntetiseras eftersom den destilleras. Följaktligen försvinner en del naturliga egenskaper som man sen försöker återskapa på syntetisk väg.

Det hela påminner lite om andra områden som mat, medicin osv. Läkarvetenskapen har t.ex. förkastat stora delar av naturmedicinen trots att den flera gånger har visat vara bättre inom vissa områden än kemiska preparat som är "väldesignade" men ändå ofta ger en massa biverkningar.

Det är helt enkelt så att tar man bort eller lägger till vissa egenskaper så får man även en del oönskat på köpet. Det kan gälla olja, mat, medicin och i stort sett allt. Så vi kan helt enkelt konstatera att den moderna vetenskapen inte alltid gör ett bättre jobb än det som naturen har haft flera miljoner år på sig för att göra.

PS/ Det är föresten inte T-Rex utan "Tyrannosaurus", möjligen "V-Rex" :D /DS
 
Last edited:

Dr.Bike

New member
Hej igen!
Trevligt. jag svarar i grönt i din text. Men det är natti natti här nu (Malaysia) så jag återkommer gärna med mer detaljer om det skulle vara nåt.


Jag är inte tribolog, men jag har förmågan att lägga ihop 2+2 och det behöver man inte vara Tribologi för :p
Verkligen inte! Sunt förnuft brukar vara det bästa i slutändan!

Jag skummade igenom dina Sporthoj-trådar och kunde konstatera att det är fler än jag som trodde du var politiker ;)
Nejdå, men som sagt det går åt en del förklaringar. Jag är lite yrkesskadad (har jobbat med att skriva manualer bl.a) så det lir lite livrem och hängslor ibland.

Hur som helst kunde jag konstatera att du predikar syntetens lov (du kanske inte är politiker utan präst ;) ) Ja LITE mässande blir det nog allt! :Datt den har bättre bärighet osv. Men kan du då förklara två saker för en stackars hädare som jag...
- Varför slamrar motorer ofta mer på syntet än på mineral?
Det gör de inte! (häpp!) :) Eller rättare: Äpplen jämförs ofta med päron, och man glömmer bort att syntetoljan man köpte FAKTISKT hade en lägre viskositet. Vilket (tyvärr får jag säga) många synteter utnyjjas till: Vinteroljor, som folk säger. Och man ser numera många 0w-oljor, vilket rent tekniskt innebär att man i grunden har en SAE 0 olja med en fasligt massa VI-improvers i...(så att den BLIR en säg 30-olja vid 100 grader) och dessa VI-improvers gillar vi inte. De bryts ner vartefter vilket "tunnar ut" oljan, och har man då en så tunn basolja som 0w, kan man uppleva knack mycket riktigt som du säger.
Fenomenet VI-improvers (Viskositetsförbättrare) behandlas i sin helhet i oljetrådarna, så jag genar och går vidare. Ok?
- Varför rekommenderar de flesta trimkamtillverkare (bl.a. Webcam) att man kör på mineral, och då inte bara under inkörningen (för att mineraler smörjer så dåligt så att det blir bättre inkört = bull) utan så länge man har dessa kammar i motorn?
Det gör de inte. Jag har själv ett antal Web-Camlådor i garaget, ingenstans i de papperena nämns detta, jag har deras katalog med allt det tekniska här på datorn, ingenstans nämns detta.

På tal om inkörning så finns det en kul site någonstans (hittar den inte just nu) www.mototuneusa.com heter den som pläderar att man inte alls ska köra in en motor eftersom den då bara blir slö och sotig, utan det ska vara muttern från dag 1.
Jag delar den åsikten, och flera motorbyggare med mig.
Där kör vi ALLTID in på mineral, men går sedan över till "riktig" ;) olja... dvs syntetolja.

Det som däremot är sant är att synteter är designeroljor och att mineraler kan vara fruktansvärt usla, men det har jag redan sagt ovan flera gånger.
Det som du däremot inte verkar köpa är att det även kan vara tvärt om. Mineraler kan vara minst lika bra JEPP det kan dom! Det har jag aldrig emotsagt, grejen är bara det, att de inte är det lika länge! som de bästa synterna under förutsättning att man utgår från en bra basolja och att den är vältillverkad, samtidigt kan vissa synteter vara nästan lika usla som dåliga mineraler. Nej. Lägsta kvalitetsgolvet för en "dålig" syntet är alltid bättre än genomsnittliga mineraloljor.
Så oavsett vilken man väljer så gäller det att vara lite selektiv.
DET är däremot HELT riktigt.
Och med tanke på den lilla skillnad det är i priser mellan vissa "märkesmineraler" och riktigt bra syntetoljor, förstår jag inte hur de lyckas sälja denna konserverade gröten (mineraloljan) efersom prestandaskillnaderna är så stora inom ffa de kritiska delarna en olja ska klara.
Bondfångeri kallar jag det + att det går mycket på tradition, och "så här har man alltid gjort"

Sen en annan sak, vilket jag iofs inte har något belägg för, men som logiken förespråkar.
Mineraler innehåller vissa mineraler och naturliga egenskaper som har en smörjade och skyddande effekt. Detta försvinner när oljan syntetiseras eftersom den destilleras. Följaktligen försvinner en del naturliga egenskaper som man sen försöker återskapa på syntetisk väg.
Nejdå, inte alls, dels för att den inte alls innehåller några mineraler (såsom vi menar med mineraler, dvs dem vi finner i mineralvatten etc.) och OM de gjorde det så ville vi iaf inte ha dem där då de skulle kunna liknas vid grus eller slipmaterial = öka skitaget i lagren. Så de är alltså i så fall föroreningar som man vill ha bort. Ordet mineral (i detta fall) härrör alltså inte från att oljan skulle vara livets vatten ur en källa i Bergslagen... ;))
Oljan i sig är "bara" kolväteföreningar.
Men de flesta synteter är ändå gjorda på mineralbas! Häpp! Läs igenom trådarna - allt klarnar! :D

Det hela påminner lite om andra områden som mat, medicin osv. Läkarvetenskapen har t.ex. förkastat stora delar av naturmedicinen trots att den flera gånger har visat vara bättre inom vissa områden än kemiska preparat som är "väldesignade" men ändå ofta ger en massa biverkningar.
Sant. Men detta kan inte jämföras, varför din fina, men helt irrelevanta liknelse diskas!

Det är helt enkelt så att tar man bort eller lägger till vissa egenskaper så får man även en del oönskat på köpet. Det kan gälla olja, mat, medicin och i stort sett allt. Så vi kan helt enkelt konstatera att den moderna vetenskapen inte alltid gör ett bättre jobb än det som naturen har haft flera miljoner år på sig för att göra.
I vissa fall gör den det. I detta fall t.ex
Eftersom alla dessa egenskaper är mätbara, så kan man oxå konstatera rätt snabbt (dock inte helt enkelt) om det man gjorde i labbet blev bra eller dåligt.
Mediciner är kinkigare, då vi har med en betydligt mer komplex apparat att göra: Människan.

PS/ Det är föresten inte T-Rex utan "Tyrannosaurus", möjligen "V-Rex" :D /DS
Okej okej! :)
 
Last edited:

Tyrannosaurus

New member
Jag är lite yrkesskadad (har jobbat med att skriva manualer bl.a) så det lir lite livrem och hängslor ibland.
Hehe, "när knappen B trycks in ljuder signalhornet".

- Varför slamrar motorer ofta mer på syntet än på mineral?
Det gör de inte! (häpp!) :) Eller rättare: Äpplen jämförs ofta med päron, och man glömmer bort att syntetoljan man köpte FAKTISKT hade en lägre viskositet. Vilket (tyvärr får jag säga) många synteter utnyjjas till: Vinteroljor, som folk säger. Och man ser numera många 0w-oljor, vilket rent tekniskt innebär att man i grunden har en SAE 0 olja med en fasligt massa VI-improvers i...(så att den BLIR en säg 30-olja vid 100 grader) och dessa VI-improvers gillar vi inte. De bryts ner vartefter vilket "tunnar ut" oljan, och har man då en så tunn basolja som 0w, kan man uppleva knack mycket riktigt som du säger.
De gör de visst (happ! :) ) och jag talar om oljor med samma viskositet och då talar jag inte om knack utan mekaniskt slammer d.v.s. sånt som alltid finns i en motor men som kan öka eller minska beroende på oljetyp, slitagenivå osv. Det kan iofs framför allt urskiljas på äldre motorer som kanske har lite större toleranser än dagens tighta moderna topprestanda motorer (ska väl tillägga att jag fortfarande snackar hojmotorer). Men trots detta, om nu synteter hade samma bärighet som en högkvalitets mineral så borde det alltså inte göra någon skillnad, men det gör det vilket jag själv har hört.

- Varför rekommenderar de flesta trimkamtillverkare (bl.a. Webcam) att man kör på mineral, och då inte bara under inkörningen (för att mineraler smörjer så dåligt så att det blir bättre inkört = bull) utan så länge man har dessa kammar i motorn?
Det gör de inte. Jag har själv ett antal Web-Camlådor i garaget, ingenstans i de papperena nämns detta, jag har deras katalog med allt det tekniska här på datorn, ingenstans nämns detta.
Jodå, det gör dom, men det verkar inte finnas något på Webcams hemsida http://www.webcamshafts.com om det så jag får be att återkomma när jag har letat fram pappren. Jag kan scanna in det om du vill ha bevis :p
En liten varning btw, Webcams sida verkar innehålla en del buggar som gjorde att min webbläsare totalkraschade så jag fick starta om hela burken trots att den har bra prestanda. Buggen/arna verkar ligga i deras PDF-arkiv.

På tal om inkörning så finns det en kul site någonstans (hittar den inte just nu) www.mototuneusa.com heter den som pläderar att man inte alls ska köra in en motor eftersom den då bara blir slö och sotig, utan det ska vara muttern från dag 1.
Jag delar den åsikten, och flera motorbyggare med mig.
Där kör vi ALLTID in på mineral, men går sedan över till "riktig" ;) olja... dvs syntetolja.
*host* Nu får du inte blir sur på mig, men det här diskvalificerar dig ganska rejält. Jag och flera polare, (samtliga duktiga meckar som vet vad vi håller på med) har suttit och garvat ganska gott åt den där nollan. Det gäller även världserkända racemeckar som mest ruskar på huvudet åt dom "råden". En av dom är en man vid namn Dave Dodge som jag känner personligen och har varit chefsmekaniker hos RC Engineering Inc. Han driver idag Dodge Racing & Promotion - DRP.
Jag säger inte att allt på sidan är dösnack, men väldigt mycket är det, speciellt inkörningsråden och jag skulle absolut inte köpa en begagnad hoj av honom.

Det där snacket förekom redan på Sveavägen på 70-80-talet. "Kör man in så blir den slö så det är bara att gasa".
Hörde en historia om en kille som köpte en flång ny Suzuki GSX1100 hos Schneiders som då låg i Bredden (nu är dom tillbaka där), han fick grundläggande tips om inkörning, åkte iväg och sen på motorvägen in mot stan kunde dom höra hur han varvade skiiiiten ur den på växlarna (då hade den kanske gått 1-2 kilometer eller nåt och var väl "lagom inkörd". Motorerna körs ju in av fabriken, vettu :rolleyes: )
Varvskydd fanns inte på den tiden, "en riktig man hör när det är dags att växla" ;) och varvtalsregulator och sånt larv var bara för fegisar och fanns möjligen i folkabubblor och liknande :D

En sak stämmer däremot med gökens inkörningstips. Hojen kommer att gå bättre tidigare om man följer det, istället för att det kanske tar 1000 mil tills motorn "släpper" ordentligt.
Men när min välinkörda motor har gått 1000 mil och DÅ går lika bra eller bättre än den oinkörda, så har gökens motor en slitagenivå som motsvarar 5-6-7000 mil och det börjar bli läge för renovering.

Det är något liknande med dårarna som står och tokvarvar kalla motorer på mc-träffar. "Det tål dom" får man höra. Jo visst gör dom (oftast) det eftersom det (tyvärr) är väldigt sällan en motor skär just där och just då (skulle applådera om idioterna sprängde sina motorer *WRAAAAAAA-KRACK-käpptyst*) men slitaget som dom utsätter motorerna för motsvarar 3-4-5000 mils körning utan att hojen rör sig en meter.

Det som däremot är sant är att synteter är designeroljor och att mineraler kan vara fruktansvärt usla, men det har jag redan sagt ovan flera gånger.
Det som du däremot inte verkar köpa är att det även kan vara tvärt om. Mineraler kan vara minst lika bra JEPP det kan dom! Det har jag aldrig emotsagt, grejen är bara det, att de inte är det lika länge! som de bästa synterna under förutsättning att man utgår från en bra basolja och att den är vältillverkad, samtidigt kan vissa synteter vara nästan lika usla som dåliga mineraler. Nej. Lägsta kvalitetsgolvet för en "dålig" syntet är alltid bättre än genomsnittliga mineraloljor.
Det är möjligt att molekylerna i de bästa synteterna är lite starkare och håller längre, men å andra sidan så är jag rätt nöjd om dom håller en oljebytesintervall vilket dom även gör i mineralen, med råge dessutom.
Vidare stämmer det att dåliga synteter är rätt mycket bättre än dom sämsta mineralerna, vilket jag också sa. Men genomsnittlig, troligen inte. Men å andra sidan finns det inte så mycket att välja på inom mineral. Det finns skräp och bra, däremellan finns det inte så mycket, utan det är oftast delsynteter.

Och med tanke på den lilla skillnad det är i priser mellan vissa "märkesmineraler" och riktigt bra syntetoljor, förstår jag inte hur de lyckas sälja denna konserverade gröten (mineraloljan) efersom prestandaskillnaderna är så stora inom ffa de kritiska delarna en olja ska klara.
Bondfångeri kallar jag det + att det går mycket på tradition, och "så här har man alltid gjort"
Återigen är det både relativt och selektivt. Det är knappast bondfångrei. En toppmineral brukar kosta som en halvdan syntet och en toppsyntet är dyrare.
Största bondfångeriet är isf att t.ex. Quaker State tillverkar syntetoljor av Pennsylvaniaolja som är rätt bra redan när dom tar den ur backen. Men det handlar vad jag förstår mest om kundefterfrågan.
Kund: Jag vill köpa en syntetolja.
QS: Vår mineral är lika bra eller bättre och dessutom billigare.
K: Men jag vill ha syntet för alla säger ju att syntet är mycket bättre.
QS: Ok, då tillverkar vi väl synteter, men det kostar.

Mineraler innehåller vissa mineraler och naturliga egenskaper som har en smörjade och skyddande effekt. Detta försvinner när oljan syntetiseras eftersom den destilleras. Följaktligen försvinner en del naturliga egenskaper som man sen försöker återskapa på syntetisk väg.
Nejdå, inte alls, dels för att den inte alls innehåller några mineraler (såsom vi menar med mineraler, dvs dem vi finner i mineralvatten etc.) och OM de gjorde det så ville vi iaf inte ha dem där då de skulle kunna liknas vid grus eller slipmaterial = öka skitaget i lagren. Så de är alltså i så fall föroreningar som man vill ha bort. Ordet mineral (i detta fall) härrör alltså inte från att oljan skulle vara livets vatten ur en källa i Bergslagen... ;))
Det beror på vad man menar med mineraler. Jag menade iaf inte järnfilspån, sand och grus :eek: utan snarare organiska blyföreningar och liknande.

Men de flesta synteter är ändå gjorda på mineralbas! Häpp! Läs igenom trådarna - allt klarnar! :D
Det var inget som jag opponerade mig emot. Men jag sa att dom destilleras och i en sån process försvinner både oönskade men även önskade egenskaper som man sen får försöka ersätta/tillsätta/efterlikna på konstgjord väg efteråt vilket var vad jag menade med mina liknelser.
 
Last edited:

-ah

New member
Nä men va kul! En riktig oljetråd. DET var länge sedan man såg en sådan! :cool:

-Och hur gick det med Hondans växellåda, nu då? (-eller kan det vara kopplingen som ställer till med problem - kan det vara så att den är sliten och mest höll i hop med avlagrad gegga som tvättades bort av ny fräsch olja? :confused:)

(Inte för att JAG har den sortens problem... ;) )
 

CalleP

New member
Växelfel efter oljebyte.

Nä men va kul! En riktig oljetråd. DET var länge sedan man såg en sådan! :cool:

-Och hur gick det med Hondans växellåda, nu då? (-eller kan det vara kopplingen som ställer till med problem - kan det vara så att den är sliten och mest höll i hop med avlagrad gegga som tvättades bort av ny fräsch olja? :confused:)

(Inte för att JAG har den sortens problem... ;) )

Efter att ha bytt tillbaka till mineralolja så körde jag tre vändor med samma problem.Under den fjärde så började växlarna fungera igen.Så nu fungerar hojen perfekt.Med tanke på den kunskap som finns på forumet som jag har tagit del av och som jag har lärt mig mycket av,så undrar man i alla fall om det inte finns en liten "mektomte" i gamla motorcyklar.Jag vill ta tillfället iakt att tacka alla som har engagerat sig i mitt problem.Tack till allihop!

Calle
 

Dr.Bike

New member
Efter att ha bytt tillbaka till mineralolja så körde jag tre vändor med samma problem.Under den fjärde så började växlarna fungera igen.Så nu fungerar hojen perfekt.Med tanke på den kunskap som finns på forumet som jag har tagit del av och som jag har lärt mig mycket av,så undrar man i alla fall om det inte finns en liten "mektomte" i gamla motorcyklar.Jag vill ta tillfället iakt att tacka alla som har engagerat sig i mitt problem.Tack till allihop!

Calle


Det kan du lita på att det gör! Den tomten kallas Murphy!

Och honom... kan an lita på! ;)
 

Dr.Bike

New member
De gör de visst (happ! :) ) och jag talar om oljor med samma viskositet .......vilket jag själv har hört.
Här har vi ord mot ord, och man kan aldrig ta ifrån någon dennes känsla, eller upplevelse. Jag kan bara konstatera att detta inte är något som omnämns, vare sig av oberoende labb, motorjournalister, fackfolk i gemen eller ens horder av kunder. Detta är ett ständigt uppdykande argument hos syntetmotståndarna, men det går som sagt inte att säga bu eller bä, då jag inte kan höra det, men om du hör det så gör du det.

Jodå, det gör dom, men det verkar inte finnas något på Webcams hemsida om det så jag får be att återkomma när jag har letat fram pappren. Jag kan scanna in det om du vill ha bevis :p
Men om dokumentet du har är så gammalt (från stenkakornas tid! ;)) så är det ju inte konstigt om det omnämns mineral... Det var ju det enda som fanns. Skämt åsido: Är papperet tio år eller äldre kan det mycket väl stämma, då /tyvärr) jämnheten och/eller kvalite´n på labbtilverkad olja (synteter) kunde vara sisådär i vissa fall. F.ö var jag in på WebCams sist jag var i Californien, men de svarade mer kryptiskt... de sa vare sig bu eller bä då iaf. För självfallet frågade jag! :)

*host* Nu får du inte blir sur på mig, men det här diskvalificerar dig ganska rejält. Jag och flera polare, (samtliga duktiga meckar som vet vad vi håller på med) har suttit och garvat ganska gott åt den där nollan. Jodå det har jag med, och det är INTE tack vare honom jag tillämpar den metoden.
Det gäller även världserkända racemeckar som mest ruskar på huvudet åt dom "råden".
Stämmer inte. Jag kan oxå köra "namedropping" på området. Och det är ffa racemotorer jag snackar. Där finns av rent praktiska skäl heller aldrig tid att köra in en motor. Som om man skulle göra det enligt din "1000-mila" så är ju motorn med sin korta livslängd redan förbrukad innan den ens tas i bruk.
Extremfallet: En dragracemotor. MEn även hojmotorer för bana.
Det är alls inget nys eller nåt att garva åt. Folk garvade även åt att jorden skulle vara rund en gång... remember? ;)

En av dom är en man vid namn Dave Dodge som jag känner personligen och har varit chefsmekaniker hos RC Engineering Inc.
Russ Collins är GUD :bugar (har ett set Golden Rods tillverkade av honom ligger hemma...) Synd att han bara "fjollar" med sprut numera

Det där snacket förekom redan på Sveavägen på 70-80-talet. "Kör man in så blir den slö så det är bara att gasa".
Ja DÄR har det nog förekommit en hel del myter ja...
FÖRR var det dessutom motiverat att köra in, så sanningen ligger givetvis nånstans emellan.
Förr var det ju betydligt sämre ytfinhet på det mesta inne i en motor, så inkörning på rätt sätt var en förutsättning att få ut både hästar och livslängd. Jag hävdar att det var då. Dessutom drar alla fabriker alla motorer fullt ut till varvstopp just för att bädda in, men oxå för att hitta måndagsexen. (billigare att skrota en motor hemma, än om nån gör det under garantitiden) Dessutom är det ju en policyfråga och en prestigefråga.
Så ja, fabrikerna vrålar ur din NYA motor. Sen ska du tvingas köra lugnt...
Det ligger en hund begraven. Och den stavas garanti. Det är alltså inte ENBART för att vara snäll mot motorn vi tvingas fisa omkring under garantiåtagandet!

En sak stämmer däremot med gökens inkörningstips. Hojen kommer att gå bättre tidigare om man följer det, istället för att det kanske tar 1000 mil tills motorn "släpper" ordentligt.Men när min välinkörda motor har gått 1000 mil och DÅ går lika bra eller bättre än den oinkörda, så har gökens motor en slitagenivå som motsvarar 5-6-7000 mil och det börjar bli läge för renovering.
Ja som sagt, det där kan ältas över en öl... ;)
Nya material, bättre bearbetningsmetoder, finare ytor på kuggar, hårdförkromade ringar, eller NiCaSil-lopp osv osv HaHa.

Det är något liknande med dårarna som står och tokvarvar kalla motorer på mc-träffar. "Det tål dom" får man höra. Jo visst gör dom (oftast) det eftersom det (tyvärr) är väldigt sällan en motor skär just där och just då (skulle applådera om idioterna sprängde sina motorer *WRAAAAAAA-KRACK-käpptyst*) men slitaget som dom utsätter motorerna för motsvarar 3-4-5000 mils körning utan att hojen rör sig en meter.
Jo, det är idiotins absoluta utpost. Oavsett smörja i tråget.
Men motorerna skär sällan eller aldrig, det är oftare en vevstake ger sig eller nåt annat skoj som ett ventilflyt som slutar med "huvudvärk" för kolven...
Har själv varit med och maxat en gammal CBR1000F där gasen tejpades på fullt. Folk tänkte: Jaja den sprängs väl snart som alla andra hojar efter nån minut. Men minuterna gick och Hondan den ylade som en... (välj själv!)
Avgasrören började glöda. Ljuddämparna började glöda. Nåt smälte under tanken, och bensin började rinna, hojen tog ELD! Men den ylade!
Folk vrålade: HONDA HONDA HONDA!
Så så lätt tar maninte kål på en motor. Men visst.... nu var det ju en Honda så att.. :cool:


Det är möjligt att molekylerna i de bästa synteterna är lite starkare och håller längre, men å andra sidan så är jag rätt nöjd om dom håller en oljebytesintervall vilket dom även gör i mineralen, med råge dessutom.
Vidare stämmer det att dåliga synteter är rätt mycket bättre än dom sämsta mineralerna, vilket jag också sa. Men genomsnittlig, troligen inte. Men å andra sidan finns det inte så mycket att välja på inom mineral. Det finns skräp och bra, däremellan finns det inte så mycket, utan det är oftast delsynteter.
Bra sammanfattning! Dock finns även här underlag för ett par öl!
Du har en polarisering mot mineralerna, det märks!
Jag tvärtom. Märks det? :D


Återigen är det både relativt och selektivt. Det är knappast bondfångrei. En toppmineral brukar kosta som en halvdan syntet och en toppsyntet är dyrare.
Största bondfångeriet är isf att t.ex. Quaker State tillverkar syntetoljor av Pennsylvaniaolja som är rätt bra redan när dom tar den ur backen. Men det handlar vad jag förstår mest om kundefterfrågan.
Njaa, där är det tyvärr inte så längre. Dels pumpas ingen olja upp i Pennsylvania längre... dessutom är det Shell som äger hela amerikanska märkesklabbet, och all olja inom Shellkoncernen tas på annat håll. Sorry. (men när det gjorde det så var det den BÄSTA mineraloljan. HELT rätt! Dessa mineraloljemolekyler var de längsta man kunde hitta på jorden, och därmed gav de oxå en bärigare oljefilm än andra mineraler. Syntetoljor däremot har många gånger längre molekyler än denna den bästa mineralen som fanns) Ursäkta utviket.

Kund: Jag vill köpa en syntetolja.
QS: Vår mineral är lika bra eller bättre och dessutom billigare.
K: Men jag vill ha syntet för alla säger ju att syntet är mycket bättre.
QS: Ok, då tillverkar vi väl synteter, men det kostar.
Så är det inom många brancher. Kunden är kung, och har alltid rätt även då han inte vet vad han talar om. Men återigen: I detta fallet är det så uppenbart. Varför? Jo, i en bransch där det årligen läggs ner hundratals MILJARDER på forskning, så måste ju NÅNTING komma ut i andra änden? Eller hur? Och det gör det.
FÅ produkter är så genomlysta såsom olja, som mäts, vägs, stöts och blöts.
Oljebolagen kan i princip mörda för att få konkurrensfördelar. (och gör det säkerligen oxå) Och där kommer utvecklingen in i bilden.
Man har alltså hela tiden gått mot bättre produkter. Inte sämre.
Den som gör det dör. Detta är oxå skälet, till att INGA oljetillsatser av vilka undergörande slag de än må vara, som man kan köpa på macken, internet eller annanstans som lovar förbättrade oljeegenskaper eller evigt liv, större penis eller vad det nu kan vara (nästan iaf) fungerar. Det gör de inte av den enkla anledningen att OM de hade gjort det, då HADE oljebolagen (med sin miljardforskning redan haft dem i sina oljor.
Med toppmoderna labb som DESSUTOM utsätts för oberoende kvalitetstester av JASO, API, ACEA osv, så det går lixom inte komma och LJUGA om att synteter är bättre än mineraler...

Det beror på vad man menar med mineraler. Jag menade iaf inte järnfilspån, sand och grus :eek: utan snarare organiska blyföreningar och liknande.
De kommer inte med råoljan. Och i oljor har man normalt aldrig organiska blyföreningar. (iaf inte om du menade tetrametyl-etylbly?) Som ju användes i motorbränslen som oktanhöjare däremot. Och de tillsatser som finns (Zink t.ex) är tillsatta efteråt.

Det var inget som jag opponerade mig emot. Men jag sa att dom destilleras och i en sån process försvinner både oönskade men även önskade egenskaper ...
Jag förstår din oro. Och hur du tänker.
Men oron är obefogad.

M.v.h
 

GuzziKungen

New member
Trevligt med en oljetråd men trist med ett sådant här uttalande :eek:

"*host* Nu får du inte blir sur på mig, men det här diskvalificerar dig ganska rejält. Jag och flera polare, (samtliga duktiga meckar som vet vad vi håller på med) har suttit och garvat ganska gott åt den där nollan."

Mycket i tråden har varit lärorikt men detta luktar personpåhopp :mad:
Oftast tar man till detta då argumenten tryter , fortsätt i stället
med fakta.
Ha dé
 

Spiff

New member
Trevligt med en oljetråd men trist med ett sådant här uttalande :eek:

"*host* Nu får du inte blir sur på mig, men det här diskvalificerar dig ganska rejält. Jag och flera polare, (samtliga duktiga meckar som vet vad vi håller på med) har suttit och garvat ganska gott åt den där nollan."

Mycket i tråden har varit lärorikt men detta luktar personpåhopp :mad:
Oftast tar man till detta då argumenten tryter , fortsätt i stället
med fakta.
Ha dé

Du är medveten om att det är den här killen dom skrattar åt och inte Dr Bike?
http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm
Det är iof också ett personangrepp men han skiter nog rätt hårt i det.

/Spiff
 

mclasse

New member
viskositeten

Jag har en gammal Honda CBX 550-83.Jag såg att oljenivån var lite låg så jag fyllde på Statoils fina racingolja för MC.Det gick bra att växla när den var kall,men när den blev varm så fick jag ej i 1.an eller 2.an.Jag fick då veta att denna olja inte passar i gamla hojar.Jag bytte då till OK SBK olja för MC 15-50.
Samma sak hände igen.Jag fick ånyo uppgifter om att denna olja är för tjock,så jag har nu fyllt på 10-30 fråm Stockholms MC-varuhus.Om detta nu inte fungerar,vad gör jag då?

Det fungerar att växla när motorn är kall med som du skriver en 15-50 olja men det fungera ej med varm motor då oljan är för tjock?
när motorn är varm är oljan tunnare om det skulle vara felet blir ju en 10-30 olja ännu tunnare tror ej det är felet Om kopplingen hade fungerat med varm motor men ej med kall har det kunnat vara att oljan var för tjock när den var kall beror troligen på att tillsatserna i oljan ej är lämpliga för mc med kopplingen i oljan
 
Top