Pinlock

dalis

New member
Hej!
Jag undrar om någon har köpt och monterat ett universal pinlock imvisir på en hjälm som inte har systemet som original?

Följer det med bra instruktioner för håltagning mm?
Fungerar det lika bra som på visir med pinlock original?

Själv har jag en Schuberth Concept, bra hjälm men immar i regn och kyla.
 

Marie

Banned
Hej!
Jag undrar om någon har köpt och monterat ett universal pinlock imvisir på en hjälm som inte har systemet som original?

Följer det med bra instruktioner för håltagning mm?
Fungerar det lika bra som på visir med pinlock original?

Själv har jag en Schuberth Concept, bra hjälm men immar i regn och kyla.


Har själv en Concept, och jag byter visir varje höst för att ha improblemet *någotsånär* under kontroll under vintern. Jag överväger just nu att bygga 'elektrisk varmluftsdefroster' efter den här modellen:
http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/schuberth/index.html
 

dalis

New member
Hej Marie!
Jo jag har förstått att du är mycket för elektricitet, om jag mins rätt har jag sett på ett annat forum att du var inne på att bygga in värmetrådar i visiret.
Detta med varmluft verkar dock mycket bättre måste jag säga...lite overkill för min smak bara.
Jag provar nog med pinlock först men det skall bli kul att höra om din ombyggnad.
Men som sagt erfarenheter av pinlock emotages.
Dalis
 
Last edited:

hamre

Member
Hej!
Jag undrar om någon har köpt och monterat ett universal pinlock imvisir på en hjälm som inte har systemet som original?

Följer det med bra instruktioner för håltagning mm?
Fungerar det lika bra som på visir med pinlock original?

Själv har jag en Schuberth Concept, bra hjälm men immar i regn och kyla.

Jag monterade det i en Caberg hjälm, körde nåra dar sen slet jag ut skiten.
Det blev väldigt dålig sikt, otydligt liksom, kompisen gjorde likadant slängde skiten.
 

Pettsson

New member
Har själv en Concept, och jag byter visir varje höst för att ha improblemet *någotsånär* under kontroll under vintern. Jag överväger just nu att bygga 'elektrisk varmluftsdefroster' efter den här modellen:
http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/schuberth/index.html

Varmluften fungerar säkert mot imma, men tänk på att något av det sämsta förhållande du kan ha är ett varmt huvud och kall kropp, kan ge upphov till alla möjliga otrevligheter, illamående, sendrag och extremt lätt att få ordentliga förkylningar är vanligt när det gäller i ett helt hus, denna iden koncentrerar ju dessutom det hela.
 

raz

New member
Jag monterade det i en Caberg hjälm, körde nåra dar sen slet jag ut skiten.
Det blev väldigt dålig sikt, otydligt liksom, kompisen gjorde likadant slängde skiten.
Konstigt att ni fick dålig sikt, det har jag aldrig upplevt med min Shoei. Däremot är det nästan omöjligt att få någon som helst imma på det om man fått det tätt. Jag är otroligt nöjd. Ett i varje visir, det är ingen hit att flytta det mellan.
 

Zopilote

New member
Jag monterade det i en Caberg hjälm, körde nåra dar sen slet jag ut skiten.
Det blev väldigt dålig sikt, otydligt liksom, kompisen gjorde likadant slängde skiten.

Är också förvånad... Det fungerar kanonbra i min Shoei också. I dag var jag ute i spöregnet och rastade DR500:an på små skogsvägar utan minsta improblem utom längst ner på visiret utanför pinlock'en.
Däremot funkar det inte bra ihop med polariserande solglasögon, så mina 800-kronors Polaroid får stanna hemma till förmån för gratisglasögonen från Velodrom :)
 

hamre

Member
Är också förvånad... Det fungerar kanonbra i min Shoei också. I dag var jag ute i spöregnet och rastade DR500:an på små skogsvägar utan minsta improblem utom längst ner på visiret utanför pinlock'en.
Däremot funkar det inte bra ihop med polariserande solglasögon, så mina 800-kronors Polaroid får stanna hemma till förmån för gratisglasögonen från Velodrom :)

Vi är glasögonbärare båda två, kan möjligen ha betydelse?:confused: Det stämde inte alls för mej iallafall.
 

raz

New member
Vi är glasögonbärare båda två, kan möjligen ha betydelse?:confused: Det stämde inte alls för mej iallafall.
Nä jag har också glasögon. Undrar om det finns olika fabrikat av pinlock :confused: men jag tror inte det för jag har nåt minne av att Shoei har OEM:at det.

Jag har till och med skaffat ett extra pinlock så jag alltid har ett i mitt rökfärgade visir, trots att det nästan aldrig behövs (brukar ju vara varmt när jag använder det). Bra vid oväntat regn.

De enda problem jag haft är när jag inte lyckats montera det tätt, då fick jag imma INUTI dubbelglaset och den gick aldrig bort.

Ursäkta en dum fråga... det var inte så att ni missade att dra bort skyddsfilmen på insidan av det efter monteringen? Det skulle förklara saken! Jag var faktiskt på vippen att reklamera mitt innan jag upptäckte det, för det var liksom suddigt och lite repigt...
 
Last edited:

dalis

New member
Tack för svaren men den ursprungliga frågan var om någon har monterat ett universal pinlock imvisir på en hjälm som inte har systemet som original?

Min fru kör med Shoie-hjälm med pinlock original och där vet jag redan att det fungerar.
 

raz

New member
Tack för svaren men den ursprungliga frågan var om någon har monterat ett universal pinlock imvisir på en hjälm som inte har systemet som original?
Caberg var väl ett exempel på det :confused: och dessutom verkar det finnas visir till Schuberth med pinlock förmonterat så förvirringen är total :D
 
Last edited:

dalis

New member
Flåt om jag är virrig:confused:
Jo Raz Caberg var mycket riktigt ett exempel på det du har så rätt.
Men Shoie var inte det. Det var det jag menade.
Jag har frågat både på MC mässan och hos MC handlare men fått svaret att det inte finns till Schuberth. iallafall inte till Concept.
Hoppas förvirringen släppte lite nu;)
 

raz

New member
Shoeikommentarerna var i relation till att det funkade dåligt på Caberg vilket är lite underligt.

Hoppas hamre kan ger mer input för jag är också intresserad. Var det ett "generellt pinlock" för montering på godtyckligt visir? Jag tror inte det är så svårt att mäta ut var man ska borra. Sen kan man ju undra hur mycket sorgkant man får med ett generellt pinlock. Det varierar naturligtvis.

Och så vill jag gärna höra hamre säga att skyddsplasten satt kvar så det var därför det blev dålig sikt :D

Det vore ju lite tråkigt att borra hål i visiret om det sen inte fungerar bra.

Men här är ett Concept originalvisir med pinlock: http://www.zsf.info/shop/product_info.php?products_id=363&language=en
Det var första googleträffen, finns kanske bättre ställen att beställa från.
 

hamre

Member
Det var universal Pinlock. Skyddsplasten var avlägsnad FÖRE montering.
Det blev nåt konstigt "optiskt" fenomen, iallafall för mej och min kompis.
Hans hjälm hade förövrigt Pinlock som standard. Minns ej märket på hans hjälm.
 

ljunganz

New member
pinlock till Schuberth Concept & C2

Men här är ett Concept originalvisir med pinlock: http://www.zsf.info/shop/product_info.php?products_id=363&language=en
Det var första googleträffen, finns kanske bättre ställen att beställa från.

Tack för tipset. Överväger ett nytt visir till kommande säsong, men kanske skulle satsa redan nu på ett med pinlock, pga kyligare och fuktigare väder.
Slalomglasögonen är ju oftast med dubbelglas, av just anledningen att reducera imbildningen.

Jag har också en Schuberth hjälm, en C2. Immskyddsbehandlingen är inget vidare på den, så följdaktligen har jag också problem med imma både vid regn och kyla. Jag har också funderat på ett pinlock-visir till min C2 hjälm, efter att ha sett hur bra det fungerar på kompisens Shoei-hjälm.

Hörde nyss på MC-varuhuset att Schuberth kommer med en ny C3 hjälm, som denna gång har just pinlock-visir, så även de har nu insett dess fördelar. Schuberts visir skall tydligen vara optiskt i klass A, men om det gäller även för pinlock-skiktet är oklart. Berätta gärna ev. erfarenheter med pinlock från din Concept-modell?
 

raz

New member
Hörde nyss på MC-varuhuset att Schuberth kommer med en ny C3 hjälm, som denna gång har just pinlock-visir, så även de har nu insett dess fördelar. Schuberts visir skall tydligen vara optiskt i klass A, men om det gäller även för pinlock-skiktet är oklart. Berätta gärna ev. erfarenheter med pinlock från din Concept-modell?
Själv har jag som sagt en tjohej-hjälm. Men jag gissar att själva pinlockskiktet är samma för alla. Jag är förvånad att hamre & co hade så dåliga erfarenheter men jag betvivlar dem förstås inte så du kanske ska be att få prova nånstans.

Jag ser inte, och tänker överhuvudtaget aldrig på, pinlocket - utom positiva tankar när jag står vid rödljus i fem minuter utan att få en gnutta imma annat än i sorgkanterna utanför det normala synfältet. Däremot får man vara försiktig vid rengöring för det är helt klart mindre tåligt. Men knotten brukar ju huvudsakligen sitta på utsidan av visiret :p
 

Leinad

New member
Själv har jag som sagt en tjohej-hjälm. Men jag gissar att själva pinlockskiktet är samma för alla. Jag är förvånad att hamre & co hade så dåliga erfarenheter men jag betvivlar dem förstås inte så du kanske ska be att få prova nånstans.

Jag ser inte, och tänker överhuvudtaget aldrig på, pinlocket - utom positiva tankar när jag står vid rödljus i fem minuter utan att få en gnutta imma annat än i sorgkanterna utanför det normala synfältet. Däremot får man vara försiktig vid rengöring för det är helt klart mindre tåligt. Men knotten brukar ju huvudsakligen sitta på utsidan av visiret :p

Universal pinlock finns att köpa på www.touringbutiken.se.
Produktnr 22-9500, 268kr, tot inkl frakt 357kr.
Har själv beställt därifrån och väntar på paketet, så vet inte hur bra denna är men från ett annat forum skrev en att den fungerade perfekt.
 

Marie

Banned
Universal pinlock finns att köpa på www.touringbutiken.se.
Produktnr 22-9500, 268kr, tot inkl frakt 357kr.
Har själv beställt därifrån och väntar på paketet, så vet inte hur bra denna är men från ett annat forum skrev en att den fungerade perfekt.

Jovisst, men jag har för mig att Touringbutiken konkade för ett par veckor sedan, så vem f-n vågar beställa där.... ?
 

Moje_VS1400

Member
Japp, en snabb google-sökning visar att de KKade 14/10 men drivs vidare av förvaltaren (enl. uppg.).
Kan inte förstå din oro att beställa Marie ???? Så länge KK-förvaltar'n kör företaget rullar det och det enda man behöver akta sig för är att betala i förskott....

TIllbaks till ämnet, jag har monterat pinlock universial i min hjälm (Airoh SV55) och det fungerar super, det är omöljligt att få imma, ens om man provocerar, som raz skriver, står vid rödljus och "flåsar", imma runt om pinlockvisiret men absolut inget där det sitter.

Jag är helnöjd med det....
 

Marie

Banned
Japp, en snabb google-sökning visar att de KKade 14/10 men drivs vidare av förvaltaren (enl. uppg.).
Kan inte förstå din oro att beställa Marie ???? Så länge KK-förvaltar'n kör företaget rullar det och det enda man behöver akta sig för är att betala i förskott....

TIllbaks till ämnet, jag har monterat pinlock universial i min hjälm (Airoh SV55) och det fungerar super, det är omöljligt att få imma, ens om man provocerar, som raz skriver, står vid rödljus och "flåsar", imma runt om pinlockvisiret men absolut inget där det sitter.

Jag är helnöjd med det....

Ovissheten om det jag beställt någonsin dyker upp, och innan full klarhet råder beställer man inte gärna nån annanstans.
Sen har jag haft dålig erfarenhet av just Touringbutiken. Beställde ett ventiljusteringsverktyg hösten 2004 och det har fortfarande inte levererats......
(de restnoterade det och lovade skicka det så snart de fick in det, samma löfte vid ett antal telefonpåstötningar...)
 
Top