RekommenderaD SMC-UTB

Stinko

New member
Hej. Som nybliven Piaggio mp3 ägare så vill jag maximera min förmåga att hantera cykeln med en SMC-kurs. Men jag blir lite tveksam på detta när jag surfar på SMC webben och läser detta forum.
Är man välkommen på kurs trots att A-kort saknas?
Jag vill lära mig om kurvtagning och broms. Är då SMCs så kallade avancerade kurser något att rekommendera?
 

TeddyTwoface

New member
Hej
Jag vet inte om vi haft någon Piaggio MP3 på våra avancerade kurser, så jag skulle rekommendera dig att ta kontakt med kursansvarige för den kurs du är intresserad av.
Vi har haft några Piaggio med på våra Knixkurser och där har det i alla fall fungerat bra, så har du någon Knixbana i närheten av där du bor, skulle jag rekommendera dig att börja med att prova en sådan kurs.
 

Ove 60+

Active member
Hej. Som nybliven Piaggio mp3 ägare så vill jag maximera min förmåga att hantera cykeln med en SMC-kurs. Men jag blir lite tveksam på detta när jag surfar på SMC webben och läser detta forum.
Är man välkommen på kurs trots att A-kort saknas?
Jag vill lära mig om kurvtagning och broms. Är då SMCs så kallade avancerade kurser något att rekommendera?

:tummenupp Goda idéer bör förverkligas! Du nämner flera bra anledningar att gå kurs, inte minst att du saknar A-kort. Detta kanske kan bli en senare plan?
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
Kul, att den tekniska utveckling går fortare än vi får till "systemen" inom SMC..

Sopa idet skrivs har vi erfarenhet med MP3´s på Knix kurser - fungerar fin fint till glädja för alla. MP3´n styrs med "motstyring" och är då körtekniks som en vanlig tvåhjuling..

Att man sedan får köra en sådan på B-kort (om jag är rätt informerad), betyder såklart att då matcher det inte in i texterna vi har i dag ang. vad som krävs för att delta på en avancerad kurs. Men, kom ihåg att det skrev vi innan att det fanns fordon som man får köra med B-kort som motstyrs..
Jag skal under våren se till att vi ändrar i texterna så står nån typ ala - "giltigt körkort för fordonet"..

Välkommen..

Nb - Mitt tips är att även ta en Knix kurs om du sådant i närheten av vart du bor..
 

Carnivore

New member
Vi har haft sådana på våra kurser på Arlanda Test Track och deltagarna har varit mycket nöjda med dagen. :)
 

CB_Tobbe

New member
Kan bli intressant när Yamaha mt 09 trehjuling kommer( om den sätts i serieproduktion) . Då kommer vi att få en sporthoj som kan köras utan MC utbildning. Det kan bli en utmaning att nå den gruppen med utbildning.
 

Avarage

New member
... MP3´n styrs med "motstyring" och är då körtekniks som en vanlig tvåhjuling..
...

Någon som har prövat och vet att detta stämmer?
Jag har själv aldrig fått möjligheten att testa, tyvärr, men ställt frågan till återförsäljare som inte kunnat besvara frågan. Jag har fått svaret, efter några frågor, "Jag vet faktiskt inte..."

// Niklas
 

TMax500

Member
Jadå, det är bara att köra som vanligt, precis som GD skrev. Känns som en vanlig scooter att köra.
 

Avarage

New member
Jadå, det är bara att köra som vanligt, precis som GD skrev. Känns som en vanlig scooter att köra.

Endast höger hand på styret - tryck på höger styrhalva för att mc:n skall luta åt höger - släpp trycket på höger styrhalva när rätt lutning uppnåtts - starta acceleration (Gaskontroll) = Hur MP3 fungerar för att få mc att svänga höger, eller?
 

TMax500

Member
Endast höger hand på styret - tryck på höger styrhalva för att mc:n skall luta åt höger - släpp trycket på höger styrhalva när rätt lutning uppnåtts - starta acceleration (Gaskontroll) = Hur MP3 fungerar för att få mc att svänga höger, eller?

Sedvanlig styrning vid lågfart (typ parkeringsmanövrar) och motstyrning väl uppe i fart. Som vilken vanlig hoj eller scooter som helst. Fast med två framhjul. Man kan ju låta bli att titta på framhjulen om det känns bättre! ;)

Det som avviker lite är väl om man valt att dra åt p-bromsen och/eller låst hydrauliken i upprätt läge. Man kan göra det t ex vid rödljus. Då står scootern stilla rakt upp. Utan att man behöver ha fötterna i backen. Smidigt, men känns förstås lite ovant i början.

Så snart man drar på gasen så "släpper" låsningen och man rullar på som vanligt.
 

Lottafia

Member
Det låter ju faktiskt som ett njutbart fortskaffningsmedel för de stackars handikappade som är hänvisade till att åka med stödhjul.
:)
 
Last edited:

Avarage

New member
Sedvanlig styrning vid lågfart (typ parkeringsmanövrar) och motstyrning väl uppe i fart. Som vilken vanlig hoj eller scooter som helst. Fast med två framhjul. Man kan ju låta bli att titta på framhjulen om det känns bättre! ;)

Det som avviker lite är väl om man valt att dra åt p-bromsen och/eller låst hydrauliken i upprätt läge. Man kan göra det t ex vid rödljus. Då står scootern stilla rakt upp. Utan att man behöver ha fötterna i backen. Smidigt, men känns förstås lite ovant i början.

Så snart man drar på gasen så "släpper" låsningen och man rullar på som vanligt.

Gott, då var det utklarat!
Hade varit intressant att testa så vi håller tummarna för att vi får en/flera deltagare med den typen av hojar till kurser.
// Niklas
 

TMax500

Member
Ja, testa du. Jag testade av ren nyfikenhet för några år sedan då MP3 var ny. Det såg så kocko ut att jag var tvungen att prova... Öppet sinne, du vet! :)
 

Avarage

New member
Ja, testa du. Jag testade av ren nyfikenhet för några år sedan då MP3 var ny. Det såg så kocko ut att jag var tvungen att prova... Öppet sinne, du vet! :)

Man kan ju inte undvika att fundera på vad som gör en MP3:a så mycket lättare att köra än en 2-hjulig mc att någon utbildning annat än för B-kort krävs. Gissningsvis är den inte det utan bara en product för att kringgå befintligt regelverk. Bra eller dåligt?
 

TMax500

Member
Man kan ju inte undvika att fundera på vad som gör en MP3:a så mycket lättare att köra än en 2-hjulig mc att någon utbildning annat än för B-kort krävs. Gissningsvis är den inte det utan bara en product för att kringgå befintligt regelverk. Bra eller dåligt?
Tror att du är ganska rätt ute med din fundering.... (fet stil)
 

CB_Tobbe

New member
Den styrs med motstyrning. Jag har provkört den.
Den har dock lite annan " känsla " i styrningen jämfört med en vanlig mc.
 

Peter1980

New member
Är den så mycket lättare att köra än en 2-hjulig mc att någon annan utbildning än B-kort inte behövs?

Jag är väldigt kluven till att få köra MP3:an med bara B-kort om jag ska va ärlig.

Visst, den är mycket stabilare. Och i riktigt långsamma kurvor osv så välter den inte, även om man släpper gasen helt så går det att i princip stå still (med "nedlägg") utan att den välter. Så där skiljer det sig en hel del mot MC. Som MC-förare så tyckte iaf jag att den svänger sämre än en MC, som att nånting arbetar mot en i svängen hela tiden.

Men när man väl kör den så tycker jag att det är som att köra vilken MC som helst förutom att de är rätt slöa.
De har betydligt mer gemensamt med en MC än med en bil iaf. Skulle nästan kunna jämföras som lite av en blandning av snöskoter och mc.
 
Top