RekommenderaD SMC-UTB

Alexander76

Member
Aaaah jag älskar det här ämnet! *gnuggar händerna*

Innan jag tog A-kortet körde jag MP3 en hel säsong. Jag hade en sprillans 2015 Piaggio MP3 500 dvs den stora modellen och jag älskade den! Den var rymlig, lät sådär köttigt grov från sin halvliters enstånkare och den var brutalt snabb - fullgas från ett rödljus så lämnar du allt i smutsen, inklusive andra hojar. Precis som vilken storscooter som helst med andra ord.

Och jag skulle nog påstå att i alla hastigheter över 15 km/h känns den exakt som vilken annan storscooter som helst i styrningen också med motlut osv, det går helt enkelt inte att säga hur många hjul som finns fram när man kör omkring "som vanligt". Det finns två undantag och det är:

Låga hasteigheter: Min MP3:a vägde 250kg. Hela framvagnen med alla upphängningar och elektronik osv väger sjukt mycket och det i kombination med dessa trehjulingars speciella tiltsystem gör att det är noll smidighet jämfört med en MC. Den faller nog inte lika snabbt som en MC men jag skulle nog säga att det ändå är svårare att få till en garagesväng. Det är här "handikappsfordon" stämpeln försvinner - har du inte ett par väldigt friska ben kommer du ha problem att hålla upp den när du väl börjar tappa den. Det är lätt att råka ut för nybörjarmisstaget att man nyper bromsarna när man ska stanna och har hojen i lite fel vinkel och hela ekipaget vill bara lägga sig i backen, dvs precis vilken hoj som helst.

Höga hastigheter: Jag upplevde en viss nersatt stabilitet när man kommer upp över 120 km/h, det är nog pga de små hjulen. Fartresurser finns det gott om men som sagt var lite försiktig i de övre hastigheterna.

Men det finns faktiskt en anledning att välja en trehjuling framför en tvåhjuling även om man har "kortet" och det är säkerheten! Enligt reklamen ska den ha 20% kortare bromssträcka, det har jag inte kunnat testa rent empiriskt men det jag minns är att det kändes helt OK att klämma åt samtliga bromsar så hårt man bara kunde utan att vara rädd för några konsekvenser - någonting jag verkligen inte gör nu med min tvåhjuling trots att den har ABS. Grejen med att ha två hjul fram i det läget är nämligen att hela framvagnen bara glider en stund i riktningen det släpper dvs precis som en bil, där resultatet för en tvåhjuling i samma läge är en garanterad läggning.

Däremot behöver man vara försiktig med gaspådrag eftersom det ensamma bakhjulet fixar en läggning precis lika lätt som på en tvåhjuling om det spinner loss. Nu finns det iofs antispinn på dessa modeller men det kommer bara rädda dig på raksträckor.

Sammanfattnignsvis: Utmärkt fordon för de som av någon anledning inte har tillgång till vanlig MC, men ändå vill köra MC :) Eller för de som vill ha lite extra säkerhet i vardagliga jobbpendlingen? Nackdelen är att de är svindyra för att vara scootrar (typ 75k för små och runt 90k för stora) och att man känner sig fånig med två hjul fram (eller jag gjorde iaf).

Är det någon som har några funderingar så svarar jag gladeligen på allting :)
 
Last edited:
Top