Stötdämpning Varadero 07

Är inne på min andra Varadero och på det stora hela mycket nöjd med hojen, den passar mig perfekt. Det är dock uppenbart att då de lyckats åtgärda en hel del av det som inte riktigt var till belåtenhet på min gamla 02:a under de uppdateringar som skett till 07:an så har de helt förbisett bakdämparen som verkligen lämnar en del i övrigt att önska. Jag är förhållandevis liten och lätt och kör jag själv med dämpningen i det hårdaste läget fungerar det rätt bra men så fort lite packning eller passagerare kommer på blir det svajigt. Likaså om man börjar pressa lite hårdare, testade en bankurs tidigare under säsongen...

Inser att en Öhlinsdämpare säkert skulle skulle göra underverk men en sån kostar runt 10.000 kronor och det är några kronor för mycket för min plånbok. Jag undrar därför om någon här har tips på dämpare/fabrikat som skulle kunna förbättra prestandan på min älskade Varadero. Kanske är det någon som själv gjort ett byte och kan rapportera positiva eller negativa erfarenheter.
Petrus

Hampe

Skriver massor!
Hagon köpte upp resterna av den gamla Girlingfabriken och gör bra stötdämpare till hojar.

http://www.hagon-shocks.co.uk/main1st.htm

GBP 255.- till en Vara, verkar det som...

Tyvärr kan jag inte ge dig något personligt utlåtande ännu -jag beställde till min Tengai (!) för flera veckor sedan, men tyvärr via svensk handlare så jag har drabbats av Svenske agenten AK-motors senfärdighet...
EDIT: FEL! FEL!! FEL!!! AK-motor har inte ett smack med förseningen att göra. Det är någon annan orm som skall skalas vad det lider, men först vill jag få hem min dämpare... U'schäkta!

Har bra erfarenhet från Hagon i övrigt, så jag är beredd att vänta lite till.

Info följer, om du vill?

Hampe

Last edited:
Hagon köpte upp resterna av den gamla Girlingfabriken och gör bra stötdämpare till hojar.

http://www.hagon-shocks.co.uk/main1st.htm

Info följer, om du vill?

Hampe

Jag väntar förväntansfull inför detta. Har också haft en Tengai, saknar den ibland och tänker att jag ska ha en sån också, men det blir nog inte förrän jag är rik och det verkar dröja.

Kolla på http://users.bart.nl/~stikfort/new_i...site/index.htm. vid en snabbsökning på problemet i deras forum diskuteras det en hel del och just hagon fick en hel del bra kritik. Annars kan du ju alltid ställa frågan i hoorcs forum: http://www.hoorc.org/ de brukar ha koll på läget och oftast snabba svar... Eller byt till en Tiger... ;-)

Tackar för det tipset också. ska kolla sidan. Däremot blir det nog inte aktuellt med en tiger just nu. Kanske i framtiden, det är en rolig hoj det med.
Petrus

duccedriver

New member
håller med om att stötdämparen inte är nån höjdare,men dämpningen är inte
ställbar,det du gör på ratten till höger är att förspänna fjädern och eftersom
du inte kan ändra returdämpningen studsar den tillbaks för snabbt vilket upplevs som svajigt och är direkt farligt,väger själv lite över 100 och kör
på 16 klick(av 36).
med 30 kg packning och passagerare kör jag på fullt förspänn och då känns hojen helt kanon,du borde prova med fabriksinställning först(moturs så långt det går och sen 6 klick medurs) och sen spänna efterhand.
Varaderon har ju långslagig fjädring,och med för mycket förspänning blir den
kuslig i långa svängar,känns som bakdäcket vill lätta,det är returen,fjädern blir för hård,den ska vara relativt mjuk,då går den som ett lok.
Min är en -00:a,vet inte om det är mer att justera på din,men tror inte det.

håller med om att stötdämparen inte är nån höjdare,men dämpningen är inte
ställbar,det du gör på ratten till höger är att förspänna fjädern och eftersom
du inte kan ändra returdämpningen studsar den tillbaks för snabbt vilket upplevs som svajigt och är direkt farligt,väger själv lite över 100 och kör
på 16 klick(av 36).
med 30 kg packning och passagerare kör jag på fullt förspänn och då känns hojen helt kanon,du borde prova med fabriksinställning först(moturs så långt det går och sen 6 klick medurs) och sen spänna efterhand.
Varaderon har ju långslagig fjädring,och med för mycket förspänning blir den
kuslig i långa svängar,känns som bakdäcket vill lätta,det är returen,fjädern blir för hård,den ska vara relativt mjuk,då går den som ett lok.
Min är en -00:a,vet inte om det är mer att justera på din,men tror inte det.

Ska prova det igen men jag tycker inte det har varit till fördel när jag haft den så tidigare. Tror att de har ökat antalet steg till 40 nu men det ska väl vara av underordnad betydelse. Tack för tipsen.
Petrus

Är själv på jakt efter stötdämpare till min Varadero och som du säger öhlins må vara bra men 9999 Skr nja.
Hagon finns ju men Wilbers ska göra bra grejer med.
http://www.wilbers.de

Har du prisuppgift på Wilbers? Kollade Hagon och minns att de låg helt okej i pris även om jag inte minns på hur mycket. Har dock inte gjort något åt det ännu. Kan inte bestämma mig riktigt för om och när det ska bli av...

Passar på att fråga dig som också verkar vara en Varaderoälskare. Har sökt efter hugger, gillar inte riktigt utsattheten där bak på dämparen och i synnerhet inte om jag ska köpa nya grejor. Hittar inget. Några tips?
Magnus

Koljo

New member
Hmmm....

Hallå där "Music-lover"... ;-D

Är det bara jag som trivs med "orginal-fjädringen"??

Jag motionerar detta inställnings-vred, så cykeln har säkert blivit tokig på mig, beroende på vad som skall lastas eller vad för underlag man skall åka på...

Har kommit underfund med att det är tre cyklar, (läs: modeller), i en Varadero...
(Stämmer det, eller??....ler...).

40 lägen är det från 2006, (har en sådan, med en massa "lull-lull"...hi hi).

Läser vidare här, så får vi se vad som kommer fram...:D