Yamaha FJR 1300.

Bo Westermark

New member
Ja det är samma hoj som en -07 så den får du provköra då du kommer ned till södern !
Eva har en sådan det är exakt samma som -08.
:D

Kanon,
Jag har redan packat hojkläderna.
Då blir Eva och jag kvitt. Hon provade ju min "industrifläkt" på Tuvängen.
 
Last edited:

hanshultsfred

New member
Fjr 1300

Jag sökte en bra touringhoj med bra komfort för både mig och passagerare men ändå tillräckligt sportig hoj när man vill köra av sig på en kurvig väg. Då var FJR:n en av få hojar som tilltalade mig och nu efter fyra säsonger så kan jag inte säga annat än att jag är nöjd. Har en -03:a med ABS.
 

påK-en

New member
Trevlig hoj

Någon som har erfarenhet av Yamaha FJR 1300 (08 m.ABS)?


Jag hyrde en 07-a som gått ett par hundra mil när jag åkte i klippiga bergen i Colorado ett par veckor hösten -07. En maskin som jag omedelbart kände mig hemma på och trivdes med, även i serpentinkurvorna som fanns i de brantaste partierna - rekommenderas i alla fall av mig.
 

Bo Westermark

New member
Jag hyrde en 07-a som gått ett par hundra mil när jag åkte i klippiga bergen i Colorado ett par veckor hösten -07. En maskin som jag omedelbart kände mig hemma på och trivdes med, även i serpentinkurvorna som fanns i de brantaste partierna - rekommenderas i alla fall av mig.

Kul Pontus,
Dels med hojen och Klippiga Bergen.
"KB" ligger redan på min agenda. Måste ha varit en upplevelse!
Det flesta verkar gilla "Yamman."
Vet att jag kommer få prova Evas hoj den 4-5/4. Skall bli jättekul.
 

JohanBMW

New member
Kul Pontus,
Dels med hojen och Klippiga Bergen.
"KB" ligger redan på min agenda. Måste ha varit en upplevelse!
Det flesta verkar gilla "Yamman."
Vet att jag kommer få prova Evas hoj den 4-5/4. Skall bli jättekul.

Hej Bosse
Att du inte provar K 1200 GT ? Är nästan i allt en bättre MC än FJR .
Finns ju ett antal tester de senaste 2 åren som i jämförelse visar detta .
Detta är en fantastisk hoj i mycket . Kanske inte den ultimata hojen för bandagar . Men jag tycker att det fungerar väldigt bra att "baxa runt" dessa 280 kg genom kurvorna på både Gälleråsen samt Kinnekulle.

FJR , skall man komma ihåg är en gammal instruktion . Dessutom är BMW´s ABS väldigt mycket bättre än hos FJR . Tror kanske också att försäkringen är billigare på BMW´n än FJR .

Säg till om du vill prova "en riktig tourer" så får vi ordna detta .


MVH

Johan
 

Stig

New member
Hej Bosse
Att du inte provar K 1200 GT ? Är nästan i allt en bättre MC än FJR .
Finns ju ett antal tester de senaste 2 åren som i jämförelse visar detta .
Detta är en fantastisk hoj i mycket . Kanske inte den ultimata hojen för bandagar . Men jag tycker att det fungerar väldigt bra att "baxa runt" dessa 280 kg genom kurvorna på både Gälleråsen samt Kinnekulle.

FJR , skall man komma ihåg är en gammal instruktion . Dessutom är BMW´s ABS väldigt mycket bättre än hos FJR . Tror kanske också att försäkringen är billigare på BMW´n än FJR .

Säg till om du vill prova "en riktig tourer" så får vi ordna detta .


MVH


Tjena Bosse!
Har en FJR -05 som jag varit i Kiruna, Österrike med, samt snurrat på Gokartbanor, Ring Knutstorp (CSS), och Gotland Ring samt de flesta roliga Gotlandsvägar! Trivs kanonbra med den, kan rekommendera FJR! Testat BMW, som har mycket intressant teknik, men tycker att priset inte motsvarar vad man får! Sen är ju "smaken som baken" naturligtvis!
Mvh //Stig
 

P-O Noren

New member
Jag har kört både FJR1300 och k 1200 GT

Inte för att jag ägt dom men några mil har jag kört med båda, skulle ärligt säga att Yamahan är mjukare och mer allround än BMWn.
BMWn är å andra sidan en motorvägsmaskin av rang, men lite rå och "nervös" i låga farter. Vid mjukare körning så gillar jag växellådan och motorn på Yamahan mer.

Förlåt alla BMW-älskare.
 

Seth

New member
hoppar på tråden lite. ni som har fjr:n hur långa är ni? är runt 166-167cm och det skulle vara kul att "kunna" nå till backen på en fjr då jag e smått sugen på en längre fram
 
Last edited:

Göran Persson

New member
Fjr 1300

:):) Hej Bosse och Seth
Jag har en 07 som jag kört 2700 mil med sedan april 07 bl.a. 2 alpresor
motorns breda register, växellådan och komforten för både förare och passagerare är mycket bra.Högfartsegenskaperna (200+) är suveräna.
På de riktigt krokiga alpvägarna märks det att det är en stor och tung hoj.
Svar på sista frågan: jag är 181 cm men jag har kompisar som är ca 170cm
och dom räcker ner med hela sulan.
Med FJR hälsningar Göran P
 

BMW R90s

New member
Om man nu uppnått en längd på 193cm hur är FJR:en då?
Avstånd dyna - fotpinnar hur stort är det?
 

Jack 1300

New member
FJR-07 ägare

Kör själv en FJR-07 och det blev 1500 mil förra sommaren, bla. till Ialien och alperna och kan inte annat än att vara nöjd. Det är med ett stort flin innanför hjälmen man kör svenska tjälskadevägar, autoban, alpvägar eller genom Toscanas bergsvägar. Underbar maskin med en motor med massor av kraft men det går utmärkt att bara glida runt på + att jag tycker den är så snygg i jämförelse med BMW 1200 GT som också är en suveren mc. Är 182 och den passar perfekt, fått aningen ont i axlarna när man varit ute och åkt i 2 veckor men har beställt Touratech styrhöjare för att se om det hjälper en övrigt suverän mc. Har tidigare kört XJ900 vilken jag trivdes bra med men det var en annan Division om man säger.
 

Roma55

New member
Jag har kört både FJR1300 och k 1200 GT

Inte för att jag ägt dom men några mil har jag kört med båda, skulle ärligt säga att Yamahan är mjukare och mer allround än BMWn.
BMWn är å andra sidan en motorvägsmaskin av rang, men lite rå och "nervös" i låga farter. Vid mjukare körning så gillar jag växellådan och motorn på Yamahan mer.

Förlåt alla BMW-älskare.

Det där med nervös gång har åtgärdats med ny mjukvara som uppdateras vid service.

Ja jag är BMW-älskare men inte behöver du be om ursäkt för dina kommentarer, för gillar man BMW så gillar man också bra motorcyklar och det är FJR:en.
Men när det gäller BMW så hade jag nog skaffat den nya K1300GT som har en bättre konstruktion på vissa detaljer.
 

Brenna

New member
Instruktionsbok på nätet

Hej.
Var kan man hitta en instruktionsbok till FJR 1300 -08:a på nätet?
Har köpt en men ska inte hämta den förrän om 4 veckor och skulle
vilja kolla lite före.
 

Zigge100

New member
Lycka!

Hämtade på skärtorsdagen ut min nya FJR 08. Har kört den under påskhelgen och är super duper nöjd. Den är KALAS! Den är inte halv automat utan har koppling.
I sommar kommer jag bara köra bil i nödfall....
 

britt-mari

New member
Hämtade på skärtorsdagen ut min nya FJR 08. Har kört den under påskhelgen och är super duper nöjd. Den är KALAS! Den är inte halv automat utan har koppling.
I sommar kommer jag bara köra bil i nödfall....

Grattis!!!
Kör försiktigt, så att du får njuta länge........!
mvh
Britt-Mari
 

pela

New member
Jag har en FJR1300 ABS -08

Kört ca 300 mil med den.
Problem med motorn som tjuvstannade i början när jag gav gaspådrag från låga varv. Det är fixat så nu stannar den bara ibland när jag stannar vid rött eller korsning.
 
Top