Visir,med eller utan ?

kentaj

New member
Hej hojvänner.

Jag tänkte bara ställa en fråga mest på skoj gällande att köra MC med eller utan visir.

Själv använder jag intergralhjälm med visir och varje gång när jag kommer hem efter en tur så blir jag tvungen att tvätta av visiret från diverse insekter som har smetats ut på det.Jag skulle pga detta inte kunna tänka mig att köra utan visir.Men jag bara undrar lite hur ni som kör utan klarar av att få insekter i plytet under färd ?

Skulle vara kul att höra era erfarenheter/synpunkter om detta " problem ".

:p
 

DearHunter

New member
För att vara ännu mer på skoj:

Har Du någonsin sett en leende customåkare som kör i öppen kruka eller ser de sammanbitna ut.. :D:D
 

Chopperbyggarn

New member
Av 30 hojsässonger har jag kört 29 med öppen hjälm och skulle aldrig i hela mitt liv kunna tänka mig att byta fartvinden i ansiktet mot att vara instängd i bakom visir! Det är lättare att tvätta bort insekterna i ansiktet än det är på mina solbrillor eller Climax glasögon och när det regnar små eller 4" spik så drar jag bara upp en scarf över ansiktet.:)
När jag i yngre år hade stort helskägg så kunde man hitta ett helt mellan mål i detta ibland.:D
Fartvinden i ansiktet är bland det härligaste jag vet..och ja ,jag åker omkring med ett ständigt leende på läpparna.:)

Anders.J
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
25 år med öppen hjälm, 3 med öppningsbar och nu integral 2. Jag saknar öppna hjälmen men inser samtidigt begränsningarna då det gäller säkerhet. Efter att ha sett bildbevis blev det öppningsbar hjälm som nu är integral. Och jag rekommenderar inte öppen hjälm.
Det är inga problem att köra med öppen hjälm, men visst blir man skitig och nålad vid regn. Har blivit stucken av geting, det var inte kul men som knutte ser man mest tillbaka på detta som sånt som härdat en som motorcyklist! När solen skiner så får man en fin fantomensolbränna. Och, sikten åt sidorna är faktiskt mycket bättre med öppen hjälm. Och ja, jag såg också glad ut på den tiden.... .
 

Spiff

New member
Fartvinden i ansiktet är bland det härligaste jag vet..och ja ,jag åker omkring med ett ständigt leende på läpparna.:)

Anders.J

Fartvinden är verkligen helt underbar men som Maria skriver, säkerheten är inte så hög. Bästa lösningen är crosshjälm! Skydd för nyllet om man klotar men samtidigt fartvinden. Sedan beror det ju lite på vad man kör för hoj om det ska se ok ut eller inte. Chopper med crosshjälm utan skärm är nog lite sådär va? :)
 
Vanlig integralhjälm med visir för mig.
Skulle absolut kunna tänka mig en öppen hjälm om jag mest puttrade runt och luktade på blommorna (vilket jag iofs också älskar att göra ibland) men i litet högre hastighet gör det helt enkelt för j-a ont med större insekter i ansiktet.
 

JEPPA

New member
Själv kör jag integralhjälm med delvis öppet visir (ungefär som en skärm), alltid skyddsglasögon sol eller klara beroende på vädret.
 

cub

New member
Integral och crosshjälm för min del. Efter att ha landat på ansiktet vid en vurpa så är jag rätt glad att inte ha kört med öppen hjälm.
 

Spiff

New member


..Men jag bara undrar lite hur ni som kör utan klarar av att få insekter i plytet under färd ?

Skulle vara kul att höra era erfarenheter/synpunkter om detta " problem ".

:p
Glömde ju att svara på den egentliga frågan...
Kör jag med crosshjälm så har jag antingen crossbrillor eller solbrillor (har flera par med olika filter så jag kan ha dem även på natten) för att skydda synen. I övrigt är det värsta jag har råkat ut för en geting som kraschade och dog i min näsborre. Ingen trevlig upplevelse men som tur dog han direkt och lyckades inte sticka mig. Annars blir det lite flugor och så i ansiktet men jag upplever inte det som ett problem. Är det mycket så är en buff skön att dra upp över ansiktet en bit. Det är rätt skönt när det regnar också.
 

hobbe

New member
har integralhjälm men kör väldigt ofta utan att ha visiret nere, dock har jag då oftast solskyddet nedfällt istället, härligt att få vinden i ansiktet..
senast jag inte hade solskydet nere av ngn anledning blinkade ut jag insektsdelar ur ögonen i 2 dagar.
så den är inte så rolig direkt.
annars brukar man få något skit i munnen eller runt omkring..
 

Cawwa

New member
Har integralhjälm OCH hög vindruta. Därför kör jag mycket med uppfält visir och vanliga glasögon. Har jag linserna i har jag alltid solglasögon. När det är trafik och jag får ligga bakom bilar så fäller jag ner visiret, dels för att vinden ändrar riktning men också för högre risk för stenskott.
 

Chopperbyggarn

New member
När jag var på Nya Zealand -94 (tyvärr med bil) så besökte jag ett mc-evenemang i Rotorua. Alla hojåkare som besökte detta evenemang körde med svarta traditionella integralhjälmar samtidigt så hade alla hojåkare som jag såg tagit bort visiret och ersatt med solbrillor...har aldrig sett detta fenomen i något annat land som jag har besökt. Jag kom mig aldrig för att fråga anledningen till detta ovanliga fenomen.

Anders.J
 

McMicke

New member
Jag kör med som många förordar integral hjälm mycket för att jag själv jobbat i sjukvården å lärt mig lite, samt att det finns sjukt stora bromsar i hälsingland som jag föredrar att ta papper att torka bort från visiret än att smaka på dem :p

De du beskriver "chopperbygarn" låter ju också som en kul solbräna som måste komma till efter att åka med hjälm å brillor
 
Top