Vinterkontroll??

ikea

New member
Hejsan tog mc-kort i våras och har köpt min livs första mc. Nu börjar hösten o vintern komma här uppe i norr snabbare än man vill.. Än går det ju att åka ett tag till men jag har en fundering, vad gör man med bågen innan man ställer undan den för vintern? Vilka punkter är viktiga att kontrollera innan den blir undanstoppad i över ett halvår vill ju inte ta fram den till våren och åka på en massa obehagliga (dyra) överraskningar pga klantighet.. Ha det....
 

Moje_VS1400

Member
Jag har ingen större erfarenhet av "förvaring", har haft turen att kunna köra större delen av åren se'n jag skaffa MC men några ideer har jag:
Se till att ha en bra batteriladdare som kan underhållsladda, själv använde jag en ctek-laddare.
Hojen lyft på depåstöd eller en lyft så inte däcken får plattor
Skapligt frisk olja i motor &växellåda ( slutväxel om hojen har så'n).
Smörjpunkterna fixade.
Se'n min egen idé, jag varmkör hojen med högst 1 månads intervall, endera i förrådsboden eller genom en sväng i landskapet.
Kör jag i bo'n med hojen stående på lyften lägger jag i 1an och låter slutväxeln (har kardan) gå en stund.
Allt för att hålla alla delar so mska ha olja någotsånär smorda, oljan "torkar" bort så småningom om allt bara är stilla.
Har ingen erfarenhet av följande på MC-motorer men förr hade jag ibland bilar stående längre tider och om man inte körde motorn eller hällde i lite olja i förbränningsrummen fanns risk att kolvringarna "beckade" fast på cylinderväggen och knäcktes vid 1a start.
 

Ballhead

New member
Har du förgasare på mc:n så töm dom på bensin (finns en skruv under på förgasaren). Byt olja, går bra med biltemas, sedan byter du till fräch olja när du skall börja åka igen. Tvätta och waxa. Palla upp hojen så hjulen snurrar fritt. mm
Finns mycket tips på www.sporthoj.com sök i forumet där.

Lycka till!
 

Rubbe

New member
Om man tar ut hojen 2ggr/månad och kör en halvtimme, klarar man sig undan batteriladdarbehovet då?
Härnere i skåne kan man ju köra så fort det inte är snö på vägarna, vilket det är ganska sällan. :rolleyes:
 

Bänkad o Klar

New member
Om man tar ut hojen 2ggr/månad och kör en halvtimme, klarar man sig undan batteriladdarbehovet då?
Härnere i skåne kan man ju köra så fort det inte är snö på vägarna, vilket det är ganska sällan. :rolleyes:

Min hoj stod still i 7 veckor och startade på en gång så nog tror jag att din klarar sig bra med 14-dagars "betes"intervaller (förutsatt att du har ett friskt batteri) :).
//Jojje
 

jan-olovj

Active member
Det där med batteriet beror också om det är uppvärmt i garaget, är det inte det så låt batteriet laddas hela tiden av en smartladdare typ Cetek. Går laddningen ner för långt så kan batteriet frysa sönder. Om du gör ett separat laddutag som går direkt på polerna så är det mycket lätt att kopla in och ur, följer med Cetek laddaren.
Se länk.
[http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=45650028
 

Rubbe

New member
Garaget i mitt fall har värme. Dessutom finns inga uttag så någon laddare hade egentligen inte varit aktuellt ändå. (Hyreshusgarage)
 

-ah

New member
Om du inte har möjlighet att köra en skaplig lång tur efter varje start är det en riktigt dålig idé att "varmköra" motorn då & då. Varje kallstart genererar en del sura produkter som tillsammans med kondensvatten ackumuleras i motoroljan. Kan du inte förånga det sura kondensvattenet genom att köra en längre tur med normal drifttemperatur kommer motorlager mm att bada i denna sura lösning efter ett tag.
Ett snabbare sätt att bryta ner motorn är att slå en skvätt svavelsyra i motoroljan i samband med oljebytet. ;)
Efter årets sista oljebyte kör du en rejäl tur så att den nya oljan tvättar motorn genom, innan du ställer undan den. Evt kan du slå en tesked motorolja i varje cylinder också. Plocka ur batteriet fyll på batterivatten vid behov och ställ det på laddning gärna i ett kyligt men frostfritt rum, med en "smart" laddare, såsom Ctek. Gummibussningar, packboxar i framgaffel, slangar mm kan du ge lite silicon (såsom "Lister") så att de håller sig smidiga.
Somliga tappar bensinen ur tanken, andra fyller den till brädden. Ytterligare andra struntar i vilket. Kör du en förgasarhoj, tappa ur bensinen ur förgasaren, har du insprutning finns det inget att tappa ur.
Och vad du än gör; använd inte vinylglans på sadeln. :D
 

dalis

New member
Ett tipps jag har fått är att köra sista tanken före avställning på Alkylatbensin, den ger inga restprodukter i förgasaren som kan göra motorn svårstartad när en del av bensinen dunstat, inte heller bäckar munstycken mm igen av denna bensin. Dyrare är den men en viss miljövinst är det dock.
Och om du trots det som -ah skrev skall starta i garaget en stund så blir inte avgaserna lika elaka som dom brukar (men ha alltid god ventilation om du gör sådär)
 
Last edited:
Top