Vinterförvaring

Kawa900

New member
Hej på er.Hur är det man skall göra med bensintanken när man ställer hojen för säsongen skall tanken vara full och förgasarna tomma eller?.Skall man ha nån typ av konserveringsolja i förgasarna.:confused:
 

SuperRetard

New member
Hej på er.Hur är det man skall göra med bensintanken när man ställer hojen för säsongen skall tanken vara full och förgasarna tomma eller?.Skall man ha nån typ av konserveringsolja i förgasarna.:confused:

Står den varmt eller kallt?

Jag har mina varmt med jämn tempratur, så kondens etc rör mig inte.

Jag brukar köra tomt på soppa för att få i ny sås på våren. Slangar ur och puttar det i bilen istället. I fjol glömde jag det och fick en del "detonation" (smällar i motorn pga sen tändning), som försvann så fort jag fick köra igenom det och på med färsk soppa.

Oljebyte alltid på höst då gammal riskerar en erigerad :)eek:) motor mm.

Tvättar alltid extremt noga för att få bort alla skit och ev. saltrester. Skruvar ner en hel del för att komma åt de ställen man inte riktigt når under "vanliga" tvättar.

Ställer på depåstöd för att inte riskera "platta däck" (inget problem i år för de är redan platta :D)

För din del kan du även skruva ur stiften och slå på en skvätt färsk olja och dra runt nåt varv.

Tvätta kedjan med avfettning och diskborste, 5-56 rensar ännu mer.. sen på med klisterolja så det står sig rejält.

Elspray (eller 5-56, bra till allt, som silvertejp ungefär ;)) på alla kontakter och 5-56 på alla länkage etc.


Hmm.. tror det täcker det mesta. I mitt fall även däckbyten, plastning (lagning) av krachade kåpor och lack av dito osv.. men det gäller förhoppningsvis inte majoriteten!
 

flex

New member
Hej, vet inte om du kör med blyersättning , för då måste du rengöra förg innan du ställer in, blyersättningen bildar kristaller när bensinen dunstar bort under vintern, en arb kamrat råkade ut för detta o hade lite bry i våras när det var dags att plocka ut hojen.
 

Kawa900

New member
vinterförvaring

Hoje står i ett garage där det blir ca+10gr som kallast.Och den går på blyfri bensin.Tack för tipsen
 

Dragonheart

New member
:confused:

Har min Hoj nu över tio år och tanka den bara full innan vinter.

Kolla luft på däcken ( fylla lite mer en vanlig ) och lägga WD-40

på men INTE på brömsskivor !-> VIKTIG <-!

Har fått aldrig rost på hojen och gammal skiten gå lättare bort ;)
 

Zopilote

New member
Jag har i alla år förvarat hojen med full tank blandat med bränslestabilisator (Motorex eller Shell). Vet inte om det är nödvändigt, men jag har å andra sidan aldrig haft några bekymmer med förknasare eller insprutning på våren, så det känns som bra investerade 60 kronor...
Min checklista:
*Tvätta NOGA och torka.
*Varmkör.
*Byt oljan.
*Tanka fullt och blanda i stabilisatorn.
*Kör några minuter, så den blandade soppan når alla skrymslen.
*Ställ in hojen, upp på depåstöd, koppla in CTek:en, på med innekapellet.

Under vintern kan man lämpligtvis ge hojen ett lager vax, lämplig service och de förbättringar man känner för :)
 

daytona

New member
Aspen 4takts bensin till gräsklippare mm är lagringsbeständig, dvs den ger inga avlagringar och tappar inte oktantal!

mvh/ Henrik
 

hamre

Member
Det behöver inte va så avancerat som beskrivs här. Nu kör jag iofs. större delen av året, men man behöver inte dränera förgasare, tappa av bensinen, palla upp hjulen osv. Byt olja- filter ställ in hojen i garaget, mer avancerat än så behöver det inte va.
Förr i tiden när jag ställde av hojen vintertid så hade jag aldrig nåra problem på våren att få igång hojen.
 
Top