Vindskydd till en Bandit

knigen

New member
Hej! Ny både här på forumet och i MC-världen, tog min lapp i augusti förra året och fick några härliga månader på min Suzuki 650 Bandit innan vinteruppehållet! :)

Har en fråga, vinddraget är ju ganska påtagligt på en street hoj. Är det värt och hur mycket hjälper en sånt här vindskydd?

View attachment 6694

Hojen har ju en minimal "vindhöjare", får luta sig ner väldigt mycket om den ska vara till hjälp.

View attachment 6695

Tack för svar!
 

Kawasaki

New member
Den erfarenhet jag har av rutor på mc så är det lite lotteri hur en ruta funkar bla höjd på förare, bla har jag upplevt att ska man ha en ruta som man slipper helt så får man ha en typ skyltfönster ofast så blir det med en halvlåg ruta att det skapar turbulens runt hjälmen och då har jag hellre fartvinden på hjälmen än en helikopter hovrande runt huvudet, men man måste nästan själv prova med olika rutor vad som man tycker funkar.
 

TMax500

Member
Har kört både med och utan på min nakna trajja. Såväl Triumphs original som eftermarknadsprodukt från Dart. (http://www.dartflyscreens.com/) En bra fly screen tar bort lite vind. Inte jättemycket. Men gör viss skillnad - lite mindre blåsigt. Man kan också säga att den flyttar insekterna från kroppen till visiret. Man få färre döda flugor på jackan, och fler rakt i pallet!:)

Jag hade tittat på något kvalitetsmärke, typ Givi (www.givi.it), MRA (www.mra.de) eller så. Jag inbillar mig att de är lite duktigare på aerodynamiska tester (vindtunnlar) än en no-name produkt från första bästa butikshylla. (Men jag kan ha fel..?)
 
Last edited:

knigen

New member
Den erfarenhet jag har av rutor på mc så är det lite lotteri hur en ruta funkar bla höjd på förare, bla har jag upplevt att ska man ha en ruta som man slipper helt så får man ha en typ skyltfönster ofast så blir det med en halvlåg ruta att det skapar turbulens runt hjälmen och då har jag hellre fartvinden på hjälmen än en helikopter hovrande runt huvudet, men man måste nästan själv prova med olika rutor vad som man tycker funkar.

Lite det jag är fundersam om, att istället få merparten direkt på bröstet kanske man får all vind direkt på hjälmen så att det gör det hela ännu värre.. Är ganska lång själv, så ha en ruta som täcker helt skulle se väldigt konstigt ut. :)


Har kört både med och utan på min nakna trajja. Såväl Triumphs original som eftermarknadsprodukt från Dart. (http://www.dartflyscreens.com/) En bra fly screen tar bort lite vind. Inte jättemycket. Men gör viss skillnad - lite mindre blåsigt. Man kan också säga att den flyttar insekterna från kroppen till visiret. Man få färre döda flugor på jackan, och fler rakt i pallet!:)

Jag hade tittat på något kvalitetsmärke, typ Givi (www.givi.it), MRA (www.mra.de) eller så. Jag inbillar mig att de är lite duktigare på aerodynamiska tester (vindtunnlar) än en no-name produkt från första bästa butikshylla. (Men jag kan ha fel..?)

Tack för länktipsen! Ska titta runt lite där, och som du säger, det är ju inte omöjligt att de gör mera ingående tester.

På min gamla Honda hade jag en liten kåpa som endast monterades inför längre resor.
http://www.louis.de/_40cdddb1dc8bc56c98b27e74d1690d7fe7/index.php?topic=artnr_gr&artnr_gr=10006536
Den gjorde förvånandsvärt stor skillnad. Det finns kanske något som passar på en Bandit.
Men Tmax500 har rätt i att man flyttar upp insektsgegget till visiret.

Insekter på visiret är ju inte jättelockande, men ska man få vinddraget över hjälmen måste man väl ha ett "skyltfönster" som Kawasaki nämner.. Men skönt ändå att höra att du var nöjd med din Puig, samma märke jag tittat på som jag tycker håller bra pris ändå.

Tack för er input, ska kika lite på TMax500's länkar och prova nån ruta nu när cykeln snart får komma fram ur vintervilan. Framför allt har jag upplevt vinddraget som jobbigt när jag tagit hojen till kontoret i Sumpan (från Västerås) och åkt E18. Efter den första turen var jag helt mör i nacken.. Kan ju bero på att man var ovan/otränad också ;)
 

Triumph int

New member
Provkör liknande hojar med olika kåpor så känner du vart och hur vinden tar

Det finns inget mer tröttsamt dånet från turbulens
 

JOP

New member
Har i helgen monterat en Puig flyscreen på min r1fighter, likadan som gundj länkade till o den fungerar. Det märks skillnad, men det är långt ifrån vindstilla. På motorvägen blev det klar skillnad.
 
Top