Vindbrus

Simolar

New member
Hej alla!

Min fråga gäller vindbrus. Jag har läst och läst, tittat på diverse youtube filmer om ämnet. Många experimenterar men det är sällan jag läser om något lyckat experiment. Jag kör idag en Honda NT650 och trivs jättebra med den, dock var vindbruset helt horribelt med standardrutan monterad så det slutade med att jag tog bort den och det blev betydligt tystare, är dock inte helt nöjd. Jag åker alltid med öronproppar om jag lämnar stan, är 186 lång ska tilläggas, det inverkar ju såklart på hur jag upplevde standardrutan. Förstår att det inte finns någon universallösning i den här frågan, bara hört om t.ex. Goldwing och Pan European som många verkar generellt nöjda med vad gäller brus och turbulens.

Nu har jag kollat lite på Pan European, om det finns någon med erfarenhet, hur upplever ni vindbruset på den?

Simon

jan-olovj

Active member
Jag har testat en del men inte fått det tyst kör därför alltid med proppar. Jag hade inte in början med följd att nu har jag ständigt tinitus, så slarva inte med propparna det är aldrig tyst, väser och tjuter hela tiden.

Alexander76

Member
Jag har samma problem. Jag är 185 och standardskärmen på min Versys är precis så hög att jag får all luft i fejset. Vi körde en tur på ca 30 mil nu i helgen och det är ett mirakel att jag har hörseln kvar över huvud taget.

Jag har grymma problem med öronproppar, de sitter helt enkelt inte kvar i örat. Jag är tacksam för alla tips på det området!

Annars har jag faktiskt beställt en Puig touringskärm som är större och har dessutom en extraspoiler på som tydlgen ska skjuta iväg luften uppåt över huvudet. Det som lever får se, skulle ta ett par veckor att åka med posten.

Men jag kan säga så här mycket: funkar inte skärmen eller om jag inte hittar fungerande öronproppar så åker fan versysen på tippen för jag står inte ut med bruset. Då blir det en vanlig nakenhoj istället och jag får förlika mig med att det inte blir några längre MC-semestrar.

Min hjälm är förövrigt en SHOEI Neotech, jag misstänker att det finns utrymme för förbättring även i det området.

Simolar

New member
Jan-olov, det är bra tips. Nuförtiden slarvar jag inte med propparna, åker jag i stan så är jag ibland utan dom, men aldrig om jag ska åka snabbare än stadstrafiken här i Umeå, då är propparna ett måste. Dock skulle det vara intressant att veta om propparna verkligen gör att bruset kommer under skadliga nivåer, tycker det brusar en del med dom inne ändå. Vet dock bara inte om det är inom rimliga nivåer, det är ju svårt att mäta.

Alexander; jag förstår ditt problem med öronproppar, jag har aldrig gillat dom då de oftast suttit dåligt i mina öron. Dock vill jag tipsa om "Motosafe Alpine", köpte dom i somras och dom är väldigt bekväma och sitter bra. Kostade typ 300 kr. Prova om du inte gjort det!

jan-olovj

Active member
Jag tror att problemet med proppar är hur man stoppar in dem. Ta proppen mellan tummen o pekfingret och liksom gnuggar proppen tills den blir spetsig. Ta höger arm över huvudet o greppa vänster öra och dra snett bakåt hörselgången blir mer rak o öppen, för in proppen så långt det går och håll fingret över så att den hinner expandera lite är det trögt så fukta lite mot tungan så går det lit lättare. Testa så får ni se att det går lättare. På det här sättet har jag fått lära mig.

Moje_VS1400

Member
Turbulens (vindbrus) är, som sagt, ett elände. På min DR800 är det ett ruggigt oväsen i landsvägsfart. Har provat att montera en x-tra ruta (del av en gammal original) som höjde ca 25 cm, men det hjälpte inte. Tog bort rutan - turbulens ändå, tog bort ruta och "anknäbben" - något bättre men någonting skapar turbulens ändå :-(
Det är en enorm skillnad mot min andra hoj, intruder 1400 - inga rutor, inga kåpor och lugnt och tyst.
Ang. öronproppar, köpte förra året formgjutna från hearnordic -känns inte, passar perfekt och dämpar massor - men turbulensen på 800an orkar de inte dämpa helt-

Hampe

Skriver massor!
Jag är också 185 och löste problemet genom att vända på originalrutan och efter lite labbande sätta den i nedersta läget.
Detta löste problemet för mig och vinden styrdes ändå bort från kroppen.
View attachment 7822

Ha ha ha - som när någon fick för sig att testa marknadens alla skidboxar för typ 20 år sedan eller så, i riktig vindtunnel.
De allra flesta gjorde minst skada för bilens aerodynamik när dom monterades bak och fram...

Nice one, Hoke

Turbulens är ett helvete, och kan alldeles förstöra glädjen med MC-körning.
Här är ett bra tips som funkar på många hojar med hög eller halvhög ruta:

http://mra.de/en/x-creen/

MRA X-creen har flera olika medföljande varianter på fästen, och tanken är att skapa ett "laminerat luftflöde" kring hjälmen som är stadigare än original. Funkar bra på de hojar jag provat, men är dyr. Ovärderlig när det klaffar, men surt att lägga en tusing utan att det hjälper.

Ytterligare en grej att tänka på: det som hjälper förarens situation kan skapa ett litet helvete för passageraren.

Hampe

gert bergström

New member
Håller med om att X-creen hjälper. Har min andra ruta nu. Med extra klämfäste är den lätt att montera och rutan blir oskadd.
Formgjutna örpluggar är suveränt. Har använt mina o tre år nu de är så bra att man lätt glömmer dem i.
Funkar till och med bra att sova i om sovrummet råkar vara en snarkofag.

Gert

Alexander76

Member
Har äntligen fått min nya Puigskärm och kan säga att den är otroligt bra, jag sitter nu helt blockerad från vinden! Ingen turbulens alls och jag menar INGEN. Man hör nu istället motorn men det är bara bra för en nybörjare som jag :) Här är ett par bilder på nya och gamla skärmen. Observera spoilern överst, det är den som gör huvudsakliga skillnaden vad jag förstår. Skärmen finns i en variant utan spoiler och den är inte lika bra.

crfv

fHDU

rCOB

Jag har samma problem. Jag är 185 och standardskärmen på min Versys är precis så hög att jag får all luft i fejset. Vi körde en tur på ca 30 mil nu i helgen och det är ett mirakel att jag har hörseln kvar över huvud taget.

Jag har grymma problem med öronproppar, de sitter helt enkelt inte kvar i örat. Jag är tacksam för alla tips på det området!

Jag har liknande problem; Headset till mobilen som sitter i hörselgången sitter inte kvar.

När jag åker hoj särskilt på bana så använder jag dessa som jag tycker funkar bra:
https://www.kronansapotek.se/SwedSafe-Maximal/p/330055

Jag har också ett par formgjutna, från Umec Earfoon AB.
De funkar bra men är litet pyssligare att ta ut ochsätta i samt att man är rädd att tappa bort dem eftersom de kostade ca 2000:-
Vid banåkning vill jag inte använda dem eftersom det är så mycket som händer hela tiden är risken stor att jag slarvar bort dem....

Mvh,
Ingvar

Vindbrus är ett helsicke. jag har kört med sk integralhjälm i många år och använt hörselproppar i bland. Jag tyckte dock inte det var bekvämt. När jag började få tinnitus insåg jag att jag måste göra något. Köpte en öppningsbar integral (Schubert) som var på gränsen till trång. Det blev en märkbar skillnad, betydligt tystare. Den sluter till kring öronen på ett helt annat sätt, beror nog på att den inte går att bara kränga på utan den måste vara öppen och stängas först när den är på plats. Jag har även monterat en något högre ruta med en spoiler längst upp av den modell som släpper igenom luft mellan spoiler och kåpglas, det gjorde sitt till för bättre ljudkomfort. Det viktigaste enligt min erfarenhet är att lägga fartvinden som blir över kåpglaset antingen lägre på kroppen eller högre på huvudet, helst över. Prova att antingen krypa ner bakom glaset eller ställa dig på fotpinnarna så kan du få en fingervisning om var du har luftströmmen. Funkar även att skära till en plexiskiva eller något annat som tejpas i olika höjder på rutan så får du en bra uppfattning om hur hög ruta du behöver.

Last edited:

IvarS

New member
View attachment 7844
Här ser ni min lösning på turbulens problemet.
Jag ligger först i köen och har en MRA Vario ruta med spoiler.
Jag lagde en ny spoiler i plexi och ersatte den med originalspoileren.
Varaderoen som ligger som nr. 2 i köen har samma ruta fast med originalspoiler.
MRA rutan blir leverad med 9 cm. spoiler och min är nu 17 cm.
Gorde den bevisst i klart glas då det blir lättare se igenom när man till exempel skall parkera nära not, annars ser jag precis över flärpen vid vanlig körning. Jag har inte ställt den i högsta läget så marginal finns också.

Det skall också sägas att jag ALLTID kör med formgutna hörselproppar även om jag har blivit av men all turbulens.
Jag är 189 cm. på strumplästen.

Last edited:

PtR

New member
Hej alla!

Min fråga gäller vindbrus. Jag har läst och läst, tittat på diverse youtube filmer om ämnet. Många experimenterar men det är sällan jag läser om något lyckat experiment. Jag kör idag en Honda NT650 och trivs jättebra med den, dock var vindbruset helt horribelt med standardrutan monterad så det slutade med att jag tog bort den och det blev betydligt tystare, är dock inte helt nöjd. Jag åker alltid med öronproppar om jag lämnar stan, är 186 lång ska tilläggas, det inverkar ju såklart på hur jag upplevde standardrutan. Förstår att det inte finns någon universallösning i den här frågan, bara hört om t.ex. Goldwing och Pan European som många verkar generellt nöjda med vad gäller brus och turbulens.

Nu har jag kollat lite på Pan European, om det finns någon med erfarenhet, hur upplever ni vindbruset på den?

Simon
Jag kör pan european och är väldigt nöjd med avsaknaden av vindbrus. Tidigare använde jag öronproppar till min gamla hoj en xj900 diversion men nu har jag inte något behov av dessa längre. Nu lyssnar jag på musik istället. [emoji41]

Skickat från min F5321 via Tapatalk

mikaelj

New member
Min hjälm är förövrigt en SHOEI Neotech, jag misstänker att det finns utrymme för förbättring även i det området.

Kompisen bytte nyligen sin Neotech till en GT-Air och låg plötsligt 30-40 km/t högre fart än vad han brukade göra, tack vare den lägre ljudnivån. Har en också. Fantastisk hjälm.

Jag har ett MadStad-fäste till min V-Strom 650 08. Det fick inte bort turbulensen (originalruta på), men förbättrade karaktären av bruset tack vare att jag kunde vinkla ned rutan. Gjorde några km i toppfart också :)

Last edited:

Hojkul!

New member
SHOEI Neotec är en öppningsbar hjälm, medan GT-AIR är en "gammal hederlig" integralhjälm. Det gör stor skillnad för bruset att vinden inte kan få tag i kanterna på GT-Air´en.
Körde tidigare med Multitec och nu med Neotec. Båda brusar ganska rejält (jag vet, det är högst subjektivt!) om man inte har en bra vindkåpa på hojen som tar bort det mesta av fartvinden från föraren.
Använder alltid (nåja, 99% av körtiden) öronpluggar.
/H

Detta vore något för vår förträffliga papperstidning att skriva om. Testa hjälmar avseende komfort, utan kåpor och med kåpor/vindskydd i olika höjd.

Simolar

New member
Det håller jag med om, skulle vara intressant att läsa något test om detta! Tack så mycket för alla svaren på den ursprungliga frågan. Och tack Alexander för att du visat att det finns hopp! :)