Vill börja köra Piaggio MP3 500cc

RobotScooter

New member
Hej

Är ny medlem på detta forumet. Jag har B-körkort och haft 3 bilar och för många år sedan körde jag en 2 hjulig EU-scooter klass1, en Gilera Runner. Jag har lite försämrad balans pga en medfödd neurologisk funktionsnedsättning men kan gå några km ändå. Min neurologläkare testade styrkan i musklerna och konstaterade direkt att det var definitivt ingen försvagning i musklerna. Jag har flera gånger fått höra att jag har "råstyrka" i kroppen, tränar lite med hantlar ibland. Nu har jag fått punktering på båda bakdäcken på min 4 hjuliga handikappscooter och nu vill hjälpmedelscentralen ta bort den och ersätta den med en ny som jag bara får köra några sketna km med i mitt närområde. Jag kan fortfarande inte ta mig till min dagliga verksamhet där jag arbetsprövar utan tvingas fortfarande åka färdtjänst för 90 spänn/dag. Jag har inte råd med detta varje dag och vill kunna ha friheten att förflytta mig vart jag vill utan att behöva betala 90 spänn varje gång. Nu vill jag börja köra scooter igen och har tittat på Piaggio MP3 500cc som har 3 hjul och får köras med B-körkort. jag var på Johans MC i göteborg för någon vecka sen och provade en sådan här. Jag har aldrig kört en MC-scooter förut men har läst mycket om den på Nätet där folk som har en MP3 sagt att den är helt underbar att köra så därför vill jag också prova och se vad jag tycker om den.

Den verkar vara perfekt för mig eftersom jag dels slipper vänta 50 minuter på färdtjänsten, jag slipper den sketna vägtullsavgiften, jag slipper begränsas till bara cykelvägar/landsvägar, jag slipper leta p-platser, jag får äntligen friheten att förflytta mig vart jag vill. Den är också 3-hjulig, perfekt för min försämrade balans samt att det är den första MC scootern i 500cc klassen som får köras på B-körkort, inget MC kort behövs. Har kollat upp dessa båda modeller och vikten på dom skiljer 60 kg mot MP3 500cc 270 kg och MP3 300cc yourban 210 kg.Jag tänkte ha den som pendlingsscooter till/från min arbetträningsplats inne i centrala göteborg.

Johans MC vill ha 20000 kronor i kontantinsats för den men problemet är att jag behöver en sån här omgående men jag har bara 5000 spänn sparade ännu. Jag funderar också på att ta SMS-lån på 20000 kronor med återbetalningstid på 5 år hos frogtail så jag kan lägga detta i handpenning för då har jag ju löst mina transportbekymmer iallafall. Är det någon som kan tipsa mig om en bra lånesajt som inte har skyhöga återbetalningsräntor etc?

Nästa bekymmer blir en plats att förvara scootern på. I min förening är det flera års väntetid för en plats i MC-garaget och jag behöver en plats inom ett par veckor. Dom 5000 spänn jag sparat tänkte jag köpa en bra ordentlig hjälm för sen längre fram får jag köpa skinnställ och MC-handskar.

Nu kommer mina frågor:

Måste man ha hyfsat bra balans i kroppen för att köra en MP3 500cc och bör man ha kört MC innan för jag har hört att trots att MP3 har 3 hjul så uppför den sig som en tvåhjuling?

Hur kan en trike uppföra sig som en tvåhjuling?

Bör man ha hyfsad styrka i benen för att orka hålla upp 270 kg?

Är dessa trehjuliga MC-scootrar 100% stabila vid körning?

Vad är skillnaden på en vanlig EU-scooter och en MC-scooter?

Finns det några nackdelar med att kunna låsa framhjulen vid stillastående som man kan göra på Piaggio MP3 500cc och 300cc yourban?
 
Last edited:

Alexander76

Member
Jag har inga åsikter om det finansiella förutom att SMS-lån generellt är att undvika pga höga räntor.

Dina andra frågor ska jag försöka besvara!

Måste man ha hyfsat bra balans i kroppen för att köra en MP3 500cc och bör man ha kört MC innan för jag har hört att trots att MP3 har 3 hjul så uppför den sig som en tvåhjuling?
Du behöver samma balans som på en MC, kanske lite extra vid krypkörning då de känns lite tyngre i låga hastigheter.

Bör man ha hyfsad styrka i benen för att orka hålla upp 270 kg?
Ja ganska. Jag minns i början var det flera gånger nära att jag tappade den vid hårda inbromsningar vid krypkörning, precis som med alla MC vill man ha hela ekipaget rakt när man gör det, annars dyker den. Men det är en erfarenhetsgrej.

Hur kan en trike uppföra sig som en tvåhjuling?
De två främre hjulen har separat upphängning så hela rasket lutar precis som en tvåhjuling.

Är dessa trehjuliga MC-scootrar 100% stabila vid körning?
0 - 20km/h känns den lite tung och konstig.
20 - 120km/h känns den som vilken tvåhjuling som helst
120km/h+ känns den otroligt instabil i kurvor, till och med långa svepande kurvor på motorvägar

En fördel är helt klart vid halka, även om jag inte rekommenderar att du kör när det är knepigt underlag. Men om framvagnen släpper åker du inte i backen direkt utan hela rasket glider sidledes som på en bil. Däremot kan bakhjulet släppa och då kan inte det extra hjulet rädda en.

Vad är skillnaden på en vanlig EU-scooter och en MC-scooter?
EU-mopederna får köras i 25km/h eller 45km/h, medans allt över 45km/h behöver någon form av MC-behörighet.

Finns det några nackdelar med att kunna låsa framhjulen vid stillastående som man kan göra på Piaggio MP3 500cc och 300cc yourban?
Hjulen går att låsa när man befinner sig under en viss hastighet, typ 10km/h tror jag det var. Man trycker på en knapp på styret. Sedan när man drar på gas igen släpper låsningen automatiskt.

Jag skulle INTE använda det vid körning för det uppmuntrar helt klart till olyckor, tex om du TROR du satt på låset men inte har det. Låset är däremot svinbra att använda vid parkering.

jag slipper begränsas till bara cykelvägar/landsvägar
Japp fast värt att förtydliga: du får inte köra på cykelvägar alls, det får man enbart göra med oregistrerade fordon med en topphastighet på 25km/h (klass 2-moppe med andra ord)

jag slipper leta p-platser
Detta är inte riktigt sant. Du får använda vanlig bilparkering, möjligen får man fortfarande använda MC-parkering men de har börjat bli noggrannare att med formuleringen "2-hjulig MC" i beskrivningen av vilka fordon som får parkera var.

Däremot kommer det ju helt klart att bli lättare att hitta parkering eftersom ditt fordon är litet!

Dom 5000 spänn jag sparat tänkte jag köpa en bra ordentlig hjälm för sen längre fram får jag köpa skinnställ och MC-handskar.
Du behöver inte ha ett lyxigt skinnställ men du ska ALLTID ha helkroppsskydd. Om du har 5000kr så köp en ny integralhjälm för 1500kr och lägg resten på billiga begagnade kläder eller nya från biltema. Men du måste fatta att om du åker omkull så är du ordentligt rökt utan skydd.

Jag har tre "råd":
1) Provkör först innan du köper.
2) Köp 300:an istället, den är lättare.
3) Köp inte en MP3 om du har svaga ben eller problem med att hålla balansen. De är INTE bra "handikappfordon" egentligen utan är främst ämnade för folk utan MC-kort. Om du däremot har normalstarka ben är det bara att köra på :tummenupp
 

TMax500

Member
Bra kommentarer, Alexander76, och du väl erfarenhet av MP3 om jag minns tidigare inlägg rätt. Till skillnad från många andra "tyckare", inklusive mig själv som bara provkört MP3 en kortare sträcka. Här kommer ändå några generella tankar.... :)

Jag tänker på utbildning. Även om det är lagligt så känns det inte bra att någon sätter sig på en 200+ kilo tung mc som toppar bortåt 150 km/t - helt utan körutbildning. Det är en tung mc vi talar om. Det är inte samma sak att ligga i vänsterfilen på mc i 110 km/t som att köra moppe i 30-40 knyck. En hastig inbromsning eller påtvingad undanmanöver innebär en helt annan nivå av komplexitet - och kräver större vana/skicklighet/utbildning (välj ord själv - eller varför inte alla tre orden?)

Så, gå till en körskola och be dem sätta ihop ett paket till dig. För din egen skull.

Välj en 300:a. 60 kilo extra lär märkas. 300 cc är tillräckligt för den som är ny. Känner du efter ett år att "jag skulle vilja ha den extra kraften i alla fall" så sälj den gamla och byt upp dig till en större.

Köp en begagnad. Lägg inte en massa pengar på en ny ifall konceptet inte skulle passa dig. Vill du sälja den efter kort tid så förlorar du massor, jämfört med om du köpt en välhållen äldre hoj.

Sist. Glöm SMS-lån - gå till banken! Fastna inte i sån sk*t och bli skuldsatt med jätteräntor!!!
 
Last edited:

RobotScooter

New member
Hej Alexander76

Tack för alla dina tips och råd, tyvärr har Johans MC inte fått in någon MP3 300cc ännu utan dom har bara 500cc inne just nu. Men jag ska leta vidare efter någon begagnad 300cc. Jag kommer givetvis provköra den innan oavsett om jag köper någon eller inte. Jag tänkte provköra den på Coop bäckebols parkering eller kanske någon annan inhägnad plats typ Säve nedlagda flygplats. Bra vore ju om jag kunde få hjälp av någon att sätta ut koner för att träna kurvtagning etc.
 

RobotScooter

New member
Hej TMax 500

Tack för alla dina tips och råd, tyvärr har Johans MC inte fått in någon MP3 300cc ännu utan dom har bara 500cc inne just nu. Men jag ska leta vidare efter någon begagnad 300cc. Jag kommer givetvis provköra den innan oavsett om jag köper någon eller inte. Jag tänkte provköra den på Coop bäckebols parkering eller kanske någon annan inhägnad plats typ Säve nedlagda flygplats. Bra vore ju om jag kunde få hjälp av någon att sätta ut koner för att träna kurvtagning etc. Jag har också funderat på en snabbutbildning på körskola, detta informerade säljaren mig om också att gå en sån. Men det kostar säkert en slant.
 

TMax500

Member
SMC har ett antal kurstillfällen med instruktörer, t ex avrostning: http://www.svmc.se/Distrikt/vastragotaland/School/Grundutbildning/Avrostning/
Fast det ändrar egentligen inte min åsikt om det där med körskola från förra inlägget.

Jag har själv en hemmaboende 20-årig son som vill ha en MP3. Kan ju köras på B-kort, säger han. Helt korrekt. Men om han tänker försöka köra tung mc utan en endaste lektion - då kommer han att få problem.... Jag kommer att hindra honom. Rent fysiskt :) eller via sanktioner (hyreshöjning, får inte låna bilen, inte åka med på semester, byta lösenord på nätverket, eller så...).
 
Last edited:

Lottafia

Member
Jag har inte minsta erfarenhet av Mp3 eller liknande, men själva tanken med dem är väl att skapa så mycket mckänsla som möjligt, men ändå kunna köra legalt med bara B-kort?
Då frågeställaren genom neurologisk funktionsstörning har nedsatt balans ställer jag mig frågande till lämpligheten att köra ett trehjulsfordon som konstruerats för att balansmässigt efterlikna ett tvåhjulsfordon. Mot denna tveksamhet står dock att frågeställaren säger sig ha positiv erfarenhet av EUmoped - förhoppningsvis tvåhjulig sådan.

Sen kan jag bara skaka på huvudet åt de som predikar små motorstorlekars förträfflighet. Små motorer är just små och klena med dålig ork framför allt i bottenregistret, och därmed följande surrighet och behov av frekvent växlande. Några fördelar existerar över huvud taget icke.
När jag 2004 började köra hoj var jag utsatt för samma förbannade skitsnack och lyssnade på det och köpte en Yamaha XJ600...
Det tog från inköpet i slutet av oktober till början av januari att bli klar över att det var just kvalificerat skitsnack, och i början av februari köpte jag en XJ900 i stället.
De tre månaderna blev en dyrköpt lektion i att inte lyssna på självutnämnda experters kanske välmenta men kvalificerade skitsnack! Värdeminskningen även på en begagnad hoj är påtaglig vid ett så snabbt korrigerande av ett rent onödigt felköp.
Idag har jag en tusenkubiks fyra i hojen och en fyratusentvåhundra kubiks åtta i bilen. Hade jag tyckt att hojkörning var tillräckligt kul för att motivera investeringen, hade jag säkerligen bytt upp mig till en sextonhundra kubiks sexa i hojen. Downsizeing är väl inte direkt min melodi, om man säger så...
 
Last edited:

Alexander76

Member
När jag 2004 började köra hoj var jag utsatt för samma förbannade skitsnack och lyssnade på det och köpte en Yamaha XJ600
Va? XJ600 var det dom hade på min körskola.... en smörigt mjuk 4:a som gick att ta upp i ca 1000km/h vad jag minns. Den hojen räcker en livstid för vem som helst.
 

Lottafia

Member
Va? XJ600 var det dom hade på min körskola.... en smörigt mjuk 4:a som gick att ta upp i ca 1000km/h vad jag minns. Den hojen räcker en livstid för vem som helst.

Visst fan gick det att köra fort med härket, mycket fortare än vad som är tillåtet i Sverige, men fanskapet var tomt som ett urblåst ägg under 3000 rpm vilket medförde ett satans växlande... Detta kombinerat med sexväxlad låda gjorde ju växlandet ännu mera frekvent; man ville ju ta två snäpp i taget, men då hamnade man i det tomma bottenregistret, om man inte tokvarvat den till "ilsken bålgeting" först.

Det blev mycket bättre när jag fått bytt till XJ900. Mycket mera oump på låga varv, drog snällt från 2200 och upp. Dessutom en fempetad låda så att det blev ännu färre växlingar,och ingen djäkla kedja att hålla på att smörja stup i kvarten.

Riktigt hyfsat blev det med BMW K100RS. Motorn drar snällt från 1500 varv och fem steg i lådan och även den en kardanmaskin, ungefär som en manuellt växlad bil utan onödigt mångstegad låda att köra. I en manuellt växlad fempetad bil kör jag dock vanligtvis treväxlat. Använder bara 1-3-5. Tre växlar räckte utmärkt i Volvo PV444. Vem behöver flera?

Jag hatar helt enkelt att växla. I bilen har jag ju självskrivet en automatlåda bakom veåttan. Varför har ingen tillverkare hängt dit en mjuk fin tre- eller fyrstegsautomat med momentomvandlare i motorcykeln och bakom det en kardan??? Bara att gasa lite mjukt och njuta....
 
Last edited:

Alexander76

Member
Små motorer är just små och klena med dålig ork framför allt i bottenregistret, och därmed följande surrighet och behov av frekvent växlande. Några fördelar existerar över huvud taget icke.
Jo, kostnader.

1) Inköpskostnad
2) Driftskostnad
3) Försäkringskostnad

En liten motor går dessutom att använda till sin fulla potential på våra svenska vägar. En KTM 390 RC tex är sjukt rolig och en riktig körmaskin, där kan man snacka om inlevelse när man bränner runt. Enda tillfället jag kan tänka mig en verklig fördel med en stor motor är vid motorvägskörning där man får ner varvtalet, eller om man sitter flera på hojen dvs touring.

Min T120 tex har en 1200cc men känns inte snabbare eller starkare än skolans Xj600, bara annorlunda.
 

Lottafia

Member
Jo, kostnader.

1) Inköpskostnad
2) Driftskostnad
3) Försäkringskostnad

En liten motor går dessutom att använda till sin fulla potential på våra svenska vägar. En KTM 390 RC tex är sjukt rolig och en riktig körmaskin, där kan man snacka om inlevelse när man bränner runt. Enda tillfället jag kan tänka mig en verklig fördel med en stor motor är vid motorvägskörning där man får ner varvtalet, eller om man sitter flera på hojen dvs touring.

Min T120 tex har en 1200cc men känns inte snabbare eller starkare än skolans Xj600, bara annorlunda.

Motorvägskörning är väl en icke föraktlig del av hojkörningen? Utan motorväg kommer man ju knappt nånstans inom rimlig tid, och skall man genom Tyskland för att köra mellan Sverige och Österrike är ju Autobahn en ren välsignelse. Väljer man rätt väg är det många mil frifartsväg där man med BMWn kan ligga miltals mellan 200 och 240.

Kostander?
Helförsäkringen på BMWn är under en tusing på helår. Skatten är noll; bara en femtiolapp i registerhållningsavgift att pröjsa. Trettio långschalar för elva år sedan innebär ju knappast varken ruinerande inköp eller någon påtaglig avskrivning. I den kalkylen skulle det vara i princip omöjligt att hitta någon påtaglig ekonomisk fördel med XJ600:an Snarare tvärtom Det hade varit åtskilliga drivpaket att byta under de långt över tiotusen mil jag kört sedan den åkte ut huset.

Och har man råd att köra bensinveåtta som slängbil, så är de futtiga droppar som årligen skiljer mellan en XJ600 och en XJ900 inte mer än ett par dussin kickdownomkörningar eller ett dussin kallstarter med en sväng till livsmedelsaffären. Enligt min Bokföring skiljde det ungefär 2 cl per mil mellan de hojarna till XJ600:ans fördel. Försumbart alltså. Och BMWn är 4 cl snålare än XJ600:an. Större motor innebär inte per automatik större törst, BMWns elektroniska bränsleinsprutning gör mycket mer positivt för ekonomin än vad de extra 400 kubiken förstör.
 
Last edited:

RobotScooter

New member
Jag har inte minsta erfarenhet av Mp3 eller liknande, men själva tanken med dem är väl att skapa så mycket mckänsla som möjligt, men ändå kunna köra legalt med bara B-kort?
Då frågeställaren genom neurologisk funktionsstörning har nedsatt balans ställer jag mig frågande till lämpligheten att köra ett trehjulsfordon som konstruerats för att balansmässigt efterlikna ett tvåhjulsfordon. Mot denna tveksamhet står dock att frågeställaren säger sig ha positiv erfarenhet av EUmoped - förhoppningsvis tvåhjulig sådan.

Sen kan jag bara skaka på huvudet åt de som predikar små motorstorlekars förträfflighet. Små motorer är just små och klena med dålig ork framför allt i bottenregistret, och därmed följande surrighet och behov av frekvent växlande. Några fördelar existerar över huvud taget icke.
När jag 2004 började köra hoj var jag utsatt för samma förbannade skitsnack och lyssnade på det och köpte en Yamaha XJ600...
Det tog från inköpet i slutet av oktober till början av januari att bli klar över att det var just kvalificerat skitsnack, och i början av februari köpte jag en XJ900 i stället.
De tre månaderna blev en dyrköpt lektion i att inte lyssna på självutnämnda experters kanske välmenta men kvalificerade skitsnack! Värdeminskningen även på en begagnad hoj är påtaglig vid ett så snabbt korrigerande av ett rent onödigt felköp.
Idag har jag en tusenkubiks fyra i hojen och en fyratusentvåhundra kubiks åtta i bilen. Hade jag tyckt att hojkörning var tillräckligt kul för att motivera investeringen, hade jag säkerligen bytt upp mig till en sextonhundra kubiks sexa i hojen. Downsizeing är väl inte direkt min melodi, om man säger så...


Jag förstod inte riktigt ditt inlägg, menar du att jag ska gå efter min egen instinkt och inte bry mig om vad andra råder om?
För fyra år sen fick jag låna en splirrans ny fyrhjulig handikappscooter av hjälpmedelscentralen. När den var endast 2 veckor gammal välte jag med den och 120 kg låste fast mitt vänstra ben. Jag har båda benen kvar och normal rörlighet i dom men då scootern välte över mitt vänstra ben gjorde det jäv.... ont och jag haltade flera timmar efteråt. Jag har bara B-körkort, har haft detta i 35 år, och har länge letat efter någon scooter som man får köra på B-kort och inte bara i 25 km/h på bara cykelväg, jag har även tittat på begagnad bil, men en bil är betydligt dyrare att ¨äga än en scooter, och så slipper man ju dom sketna vägtullarna med scooter. Det största bekymret är också att i föreningen där jag bor i kärra, är det 8 års väntetid på carport och nästan lika lång väntetid på MC-garaget.

När jag var i tonåren hade jag en EU45:a dvs moped klass 1, en Gilera Runner. Den vägde också runt 120 kg och den var även elektroniskt trimmad. Jag sålde denna efter några år dels för att den egentligen var olaglig och dels för att den var tvåhjulig och jag orkade inte hålla upp den med benen. Jag har flera gånger fått höra att jag trots min medfödda neurologiska funktionsnedsättning har "råstyrka" i främst överkroppen men mina ben behöver ju inte vara svagare för det. Exakt hur min funktionsnedsättning funkar är ganska komplicerat att förklara men jag kan gå normalt på jämt underlag men på kullersten och ojämt sluttande underlag kan jag få bekymmer med balansen. Jag får även svårt att gå uppför/nedför trappor medan handikappramper/rulltrappor funkar betydligt bättre. Jag beslutade sedan att tvåhjulingar är ingenting för mig så då finns bara trehjulingar och fyrhjulingar kvar.

En ATV får också köras på bara B-kort men enligt transportstyrelsens regler för ATV får en vägregistrerad ATV ha en motorstyrka på max 15kw dvs 20hk för att få köras med B-kort sen får man inte heller köra ATV på motorväg/motortrafikled. Samma regler gäller även elfordon.
 
Last edited:

gundj

New member
Om det låter hårt så är det för att det nog är det.
Det är ingen rättighet att köra MC eller liknande. Har man inte förutsättningar så ska man låta bli, för sin egen och andras skull.
Att lita på att man kan låsa fordonet så det inte vippar tyder på bristande förståelse, när som helst i trafiken kan man bli tvungen att bromsa hårt och stanna, att då lägga till ett moment i den redan komplicerade situationen blir lätt för mycket och så har du förvärrat läget för alla.
Att befinna sig i trafiken på ett oskyddat fordon, typ MC, utan riktiga skyddskläder är vansinne. Har du inte råd att köpa riktiga kläder, handskar, stövlar, hjälm osv så ska du inte köpa fordonet heller.
Köp inte ett fordon på SMS-kredit eller annan ofördelaktig kredit, särskilt inte om du riskerar att haverera det.
Har du haft B-behörighet i 35 år så måste du ju vara över 50 nu. Om du endast har 5000:- så tyder det på rätt dålig ekonomi, att då skuldsätta sig mer verkar osmart.
 

RobotScooter

New member
Ok säg att jag haft B-kortet i 30 år då för jag är 48 år nu, blir 49 år till sommaren. Jag begriper ju betydligt mer än en 15 åring som kör trimmade mopeder i 80 km på cykelvägar helt utan hjälm och utan hänsyn till gående. 5000 spänn tycker inte jag alls är dåligt att spara ihop alldeles själv trots att jag är arbetslös. Om jag väljer att köpa fonder för dom pengarna och låta dom växa i 10 år kommer jag ha kanske 50 000 - 500 000 kronor om 10 år när jag är 59 år. Sen kommer jag givetvis INTE att köra med spaken i låst läge.
 

gundj

New member
Om du sätter in dina 5000:- och har en årlig tillväxt av ca 20% så har du 30000:- efter 10 år.
En tillväxt på 20% är väldigt väldigt bra.
 

RobotScooter

New member
Med 30 000 spänn kan jag ju ta både utbildning i att köra MP3 och att lägga 20 000 spänn i handpenning för en ny MP3 500cc. Fast jag vill ha en nu inte om 10 år ;)
 

Alexander76

Member
Gilera Runner. Den vägde också runt 120 kg och den var även elektroniskt trimmad. Jag sålde denna efter några år dels för att den egentligen var olaglig och dels för att den var tvåhjulig och jag orkade inte hålla upp den med benen.

... jag beslutade sedan att tvåhjulingar är ingenting för mig så då finns bara trehjulingar och fyrhjulingar kvar.

Där har du egentligen svaret. Om en moped känns tung så kan du glömma en MP3, som INTE är en trehjuling i den meningen att den inte välter.

Jag skulle nog i ditt läge börja med en moped och se hur det känns viktmässigt. Jag gjorde det innan jag skaffade min MP3, det var en helt förträffligt fordon egentligen. Jag skaffade dessutom en moped igen mellan dess att jag sålt MP3:an och gick på skolan för att skaffa A-kortet. Kan man undvika dom farligaste snabbaste vägarna är det ju lugnt rent pendlingsmässigt, sen kanske du märker att du fixar vikten och får blodad tand - då kan du kliva in och köpa en beggad MP3 300 eller till och med fundera på att ta A-kortet, finns gott om lättviktiga MC:s som nästan känns som cyklar. Eller typ en 125:a scooter, dom är inte många kilo tyngre än en moppe och jävligt mycket lättmanövrerligare än en MP3.
 

RobotScooter

New member
Där har du egentligen svaret. Om en moped känns tung så kan du glömma en MP3, som INTE är en trehjuling i den meningen att den inte välter.

Jag skulle nog i ditt läge börja med en moped och se hur det känns viktmässigt. Jag gjorde det innan jag skaffade min MP3, det var en helt förträffligt fordon egentligen. Jag skaffade dessutom en moped igen mellan dess att jag sålt MP3:an och gick på skolan för att skaffa A-kortet. Kan man undvika dom farligaste snabbaste vägarna är det ju lugnt rent pendlingsmässigt, sen kanske du märker att du fixar vikten och får blodad tand - då kan du kliva in och köpa en beggad MP3 300 eller till och med fundera på att ta A-kortet, finns gott om lättviktiga MC:s som nästan känns som cyklar. Eller typ en 125:a scooter, dom är inte många kilo tyngre än en moppe och jävligt mycket lättmanövrerligare än en MP3.

Jag har funderat på moped också, typ Baotian Retro EU 45 men varenda moped jag sett på nätet är ju tvåhjuliga och jag kan ju inte köra tvåhjulingar pga min försämrade balans. Varför bygger dom inte mopeder med 3 hjul?
Har dock sett moped ATV på 50cc men dom har bara 2 takts motorer. 4 taktare är inte alls likna ilskna och drar mindre soppa.

Måste jag intte ha MC-kort för en 125;a då.
 

Bansaie

New member
Varför bygger dom inte mopeder med 3 hjul?
De finns, frågan är om man vill ha en?

http://www.fyrhjuling.org/titan-trike-3-hjulig-moped-el-vit/
moped-3-hjul-300x300.jpg
 
Top