Vilket försäkringsbolag om man vill köra på bana?

norator

New member
Nu är det dags att välja försäkringsbolag till min Honda CBR 600 F -97. Problemet då är att jag vill köra på en privat bana där det anordnas mcdagar för lite sportigare körning. SMC är alltså inte inblandad (då är det inga problem att försäkra eftersom utbildare finns med). I fjol fick jag på telefon besked att Folksams försäkring gällde på privat bana och den var dessutom prisvärd. Efter säsongens slut förstod jag att de uppgifterna var helt fel, jag hade åkt "oförsäkrat" om något hänt på den privata mcdagen. Kan jag få tips hur ni andra gör? Finns det försäkringsbolag som försäkrar eller får man så lov att åka oförsäkrat? Visst gäller väl trafikförsäkringen om man skadar annan person eller fordon? Gäller min olycksfallsförsäkring för mig? Min egen hoj är så gammal så den är det inte så noga med. Tacksam för information och tips!! :)
 

Peter1980

New member
Personligen så räknar jag med att försäkringen inte gäller på rena bandagar, dvs körningar som inte är "kurs".
Så se till att ha en separat olycksfallsförsäkring som gäller om du skadar dig.

Även där är det inte helt lätt att hitta vettiga försäkringar som gäller vid "extremsport", men ett tips om du är med i facket är att kolla om deras gruppolycksfallsförsäkringar gäller.

Så är det iaf i mitt fall, i den privata försäkringen så finns massa finstilt och bankörning gäller inte, men försäkringen via facket har inte de undantagen, och är dessutom rätt billig.
 

enhjuling

New member
Om du räknar med att försäkringen inte gäller, hur törs du då köra?
Om man ser till så att man har en olycksfallsförsäkring så är man själv skyddad (kanske).
Om man orsakar skada på nån annan eller på nån annans egendom då? Vem betalar då?
Trafikförsäkringen är ju dels en personskadeförsäkring men också en ansvarsförsäkring dvs den ersätter de skador man orsakar för andra.

/Stefan
 

norator

New member
Tack för era svar, finns det flera tips? Än så länge har jag inte medvetet kört "oförsäkrat", se mitt första inlägg. Vi måste vara många som befinner sig i denna situation, finns det andra förslag på försäkringsbolag? Ska definitivt kolla upp Jespers och Peters tips. Dock om jag minns rätt från i fjol var Bilsport och Mc jättedyra för min gamla sporttouring hoj. Och som sagt min motorcykel är inget värt men om det sker något gentemot andra!/ Anna
 

gundj

New member
Det är väl i princip endast SMC-"trafikövningar" och några andra klubbars "trafikövningar" på bana som man kan få trafikförsäkringen att gälla om du kör på någon.
Att få ersättning från vagnskadedelen är nog omöjligt, rätta mig gärna med konkret fall. Det är väl därför så många råkar köra av vägen under hemresan från banan.
Och som tidigare skrivits, kolla din olycksfallsförsäkring, det varierar mycket. Jag tänkte ta en kompletterande och t ex länsförsäkringar skrev tydligt att motortävlingar var undantagna, och fler bolag gjorde det samma.
Gruppliv genom Unionen verkar funka, men jag skulle vilja vara lite mer försäkrad den dagen det händer något.
 

mojja

New member
Om du räknar med att försäkringen inte gäller, hur törs du då köra?
Om man ser till så att man har en olycksfallsförsäkring så är man själv skyddad (kanske).
Om man orsakar skada på nån annan eller på nån annans egendom då? Vem betalar då?
Trafikförsäkringen är ju dels en personskadeförsäkring men också en ansvarsförsäkring dvs den ersätter de skador man orsakar för andra.

/Stefan


På vanliga bandagar så är det var man för sig själv som gäller. Som tidigare skrivet så gäller det att teckna en separat olycksförsäkring som gäller även vid extremsport.

Om du orsakar skada på någon annan eller annans egendom så är det rent krasst hans problem vid en bandag. Jag förväntar mig inte att få ersättning från någon ifall jag blir omkullkörd.

Skulle jag vara vållande till någon annans skador så skulle jag vara behjälplig med delar och även skruvning men pröjsa ut rena pengar eller låta motparten lämna hojen på verkstad och skicka faktura på mig hade jag inte gått med på. It´s a part of the game helt enkelt.
 

norator

New member
Aha, nu börjar jag förstå "tänket" runt bankörning. Viktigast att kolla upp min egen olycksfallsförsäkring m.a.o. Tack för info från er som hållit på ett tag!
 

OH-

Member
...
Om du orsakar skada på någon annan eller annans egendom så är det rent krasst hans problem vid en bandag. ...

Ovanstående är farligt naivt. På en bandag kan du mycket väl bli vållande till den sortens olycka som är ett försäkringsbolags mardröm. Och den drabbade behöver inte ens vara förare.

Låt oss säga att du orsakar livslång invaliditet på en ung person som just inlett en lysande karriär. Troligen finns det ett (eller flera) försäkringsbolag som kommer att betala ut miljonbelopp efter en sån händelse - tror du dom bara låter det bero med nån slags "gentlemens agreement" att alla står för sina egna risker? Nej, dom kommer att försöka få ut pengarna från dig.
Alternativt betalar din trafikförsäkring men ditt bolag anser att du gått utanför avtalet och kräver dig på sina kostnader.

Flummet kring försäkringsfrågan vid bankörning är inte bra. Antingen gäller trafikförsäkringen eller så är det racing och då finns det, såvitt jag förstått, möjlighet till ansvarsförsäkring genom SVEMO. På ett eller annat sätt måste man se till att ha en ansvarsförsäkring som täcker väldigt stora belopp.
 
Last edited:

enhjuling

New member
Precis det jag menade.
Om man dessutom tror att man slipper allt ansvar genom att skriva på ett papper där det står att alla deltar på egen risk så är man ute och cyklar även där.

/Stefan
 
Last edited:

LC4ever

New member
Jag slutade att köra på bana just pga att försäkringen inte gäller.
Kunde mycket väl tänka mig materialskador på min hoj eller någon annans, men att skada någon annan förare, nej.
Många mindre seriösa föreningar och klubbar blandar också oreggade tävlingsmaskiner med vanliga gatcyklar och då gäller definitivt inte några vanliga försäkringar.
Bästa är som de övriga skriver, gå hela vägen med personlig olycksfallsförsäkring och SVEMO-försäkring.
 

norator

New member
Jätteintressant att läsa era inlägg. Jag kontaktade Bilsport och Mc och de kan enligt deras villkor halvförsäkra min typ av motorcykel utan undantag om jag haft körkortet i 5 år och bankörningen INTE gäller träning (tidtagning) eller tävling. Frågade noga om undantag när det gäller extremsporter. Kollade även min olycksfallsförsäkring via Vårdförbundet hos Salus ansvar. De har inga undantag heller. //Anna
 

enhjuling

New member
Jätteintressant att läsa era inlägg. Jag kontaktade Bilsport och Mc och de kan enligt deras villkor halvförsäkra min typ av motorcykel utan undantag om jag haft körkortet i 5 år och bankörningen INTE gäller träning (tidtagning) eller tävling. Frågade noga om undantag när det gäller extremsporter. Kollade även min olycksfallsförsäkring via Vårdförbundet hos Salus ansvar. De har inga undantag heller. //Anna

Så är det, viktigt också då att bankörnngen är sådan så att kraven uppfylls.
Dvs att ingen kan påstå att det är en (förtäckt) raceträning och att alla deltagare har körkort och försäkrade gathojar.
/Stefan
 
Top