Vikten av att ha samma däck bak och fram?

iceaway

New member
Jag behöver snart köpa ett nytt framdäck till hojen, och funderar på om det är viktigt att ha samma märke/modell på bak- och framdäck? Fram sitter nåt Metzeler och bak ett Dunlop Sportmax. Borde jag satsa på ett motsvarande framdäck som jag har bak, eller kan jag ta något helt annat? I så fall, vilka däck är det som gäller? Jag kör en Yamaha FJR1300.
 

Hansi

Skrivit för mycket
Du har ett mycket bra bakdäck, så även om världen inte går under om du inte väljer samma märke fram så skulle jag rekommendera ett sportmax fram också.
 

iceaway

New member
"Liknande profil och gummiblandning"... Hur vet jag det? Är helt nybörjare på det här med däck. Kollade lite noggrannare på bakdäcket och det var ett Dunlop Sportmax D208, och vad jag kan utröna så har det däcket utgått, alltså kan jag inte få tag i samma till fronten. Någon som kan rekommendera att specifikt däck till mig? Eller vet någon bra sida med recensioner som jag kan kolla på?
 

Hansi

Skrivit för mycket
Kolla lite kritiskt på bakdäcket. Du kör en 1300-kubikare och har massor med vridmoment. Och har däcket utgått ur sortimentet har det kanske gått ett par säsonger och kanske uppemot en 1000 mil. Då kan däcket ha blivit mer slitet på mitten och börjar bli lite "platt" om du inte kör väldigt mycket bana och krokvägar. Byt isåfall båda däcken. Det kommer kännas som om du bytt till en helt ny hoj som plötsligt går att svänga normalt med.

Beskriv hur du använder motorcykeln och hur däcken ser ut nu så finns det en och annan guru här (t.ex. Tom på hojdäck) som kommer ge bra råd.

Annars tror jag Dunlop Qualifier II matchar D208, men återigen, med lite tur hittar Tom tråden och ger lite mer tips.
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
Tips
Kontakta Tom på hojdack.se - där får du toppen rådgivning och kan även handla till bra pris..

Nb: jag hade nöjet att lyssna på hojdack.se när dom hade gummi rådgivning för Sveriges Trafikskolar. Flera körskolar kommer nu att spara ghanske mycket pengar på att ha rätt gummi till just dom individuella behov som är runt om!
 

Herr Fuggle

New member
"Liknande profil och gummiblandning"... Hur vet jag det? Är helt nybörjare på det här med däck. Kollade lite noggrannare på bakdäcket och det var ett Dunlop Sportmax D208, och vad jag kan utröna så har det däcket utgått, alltså kan jag inte få tag i samma till fronten. Någon som kan rekommendera att specifikt däck till mig? Eller vet någon bra sida med recensioner som jag kan kolla på?


Eftersom du är nybörjare ska du gå till en däckshandlare! De är inte billigast men har kunskap om däck.

Till din hoj passar Metzeler Z6 och Z8.
http://www.metzelermoto.com/web/cat...xml&menu_item=/products/catalog/sport_touring
http://www.metzelermoto.com/web/cat...xml&menu_item=/products/catalog/sport_touring

Vill du köra med Dunlop är RoadSmart ett bra val. Är du nybörjare behövs inte Qualifier eller SportSmart, de blir bara platta fortare.:p
http://www.dunlopmotorcycle.eu/dunlop_euen/mc/tyres/on_road/Sportmax_Roadsmart.jsp

En däckshandlare i Stockholmstrakten som kan tillräckligt för att hjälpa dig är Wheeler-Dealer. 08 643 00 75

Du kan köpa billigt eller dyrt, hårt eller mjukt, det mesta går att åka på, det är bara om du inte kan köra hoj och ligger på gränsen det kan bli problem och så ska du inte göra på gata!:)
 

iceaway

New member
Tack för alla tips! Hörde mig för med Tom på hojdäck och det slutade med att jag beställde Dunlop RoadSmart II. Bakdäcket har endast gått c:a 300 mil och ser väldigt fräscht ut så jag avvaktar med ett byte av det.
 

Olle Å

New member
Jag har ju ett jäkla problem med däckvalet. Kör ju en hel del grus också med min Transalp. Vill ju ha däck som ger fäste på bägge underlagen, så jag har Anakee bak och Sirac fram. Körde med Anakee på knixen i kristinehamn och blev mycket förvånad över att det kändes så bra. Fick bra fäste och när det släppte , så bara gled det mjukt utan tvärsläpp.
På grus är väl däckvalet inte någon riktig höjdare på rullgrus, men det går att åkas ganska bra ändå. Bara man törs använda gasen.
 

iceaway

New member
Nu har jag monterat på däcket och hunnit köra några mil och kan bara säga: VILKEN SKILLNAD! Jag kände på mig att det skulle kännas bättre med ett nytt däck, men trodde aldrig att det skulle bli en så stor skillnad (till det bättre). Den svänger in mycket lättare, håller spåret, och det känns väldigt kontrollerat och förtroendeingivande. Kurvorna blev just väldigt mycket roligare :)
 

@nderz

New member
Nu har jag monterat på däcket och hunnit köra några mil och kan bara säga: VILKEN SKILLNAD! Jag kände på mig att det skulle kännas bättre med ett nytt däck, men trodde aldrig att det skulle bli en så stor skillnad (till det bättre). Den svänger in mycket lättare, håller spåret, och det känns väldigt kontrollerat och förtroendeingivande. Kurvorna blev just väldigt mycket roligare :)

Precis som Dansken sa, vill du ha råd om däck så fråga Tom
 

Motormannen

New member
Lite roligt att jag precis också har beställt ett Roadsmart II, fast som framdäck som ersättning för mitt slitna Sportmax D220. Det hade utgått ur sortimentet och ville ha en form av efterföljare vilket Roadsmart verkar vara och jag litar på att förra ägarens däcksval. Bakdäcket är ett Metzler Lasertec tror jag.
 
Eftersom du är nybörjare ska du gå till en däckshandlare! De är inte billigast men har kunskap om däck.
Jag tror man behöver nyansera den uppmaningen litet. En skrämmande stor andel däckhandlare jag råkat på genom åren har liten eller ingen alls djupare kunskap om mc-däck. Faktum är att kunskapen inte alltid är adekvat ens hos tillverkarnas representanter eller kundsupport. Så tricket är att hitta en av de däckhandlare som verkligen vet vad h*n pratar om - eller att orka skaffa sig tillräcklig kunskap själv, åtminstone tillräcklig kunskap för att ha en chans att hjälpligt bedöma andras kunskap.
Till din hoj passar Metzeler Z6 och Z8.
(Eller, även om frågan ju nu har passerat bäst före datum, Michelin Pilot Road 3 som fick klart bättre testresultat på våtgrepp än Z8 i Bikes test i årets touringnummer. :wink: )
 

990 Adventure

New member
Passar inte alla !

Jag tror man behöver nyansera den uppmaningen litet. En skrämmande stor andel däckhandlare jag råkat på genom åren har liten eller ingen alls djupare kunskap om mc-däck. Faktum är att kunskapen inte alltid är adekvat ens hos tillverkarnas representanter eller kundsupport. Så tricket är att hitta en av de däckhandlare som verkligen vet vad h*n pratar om - eller att orka skaffa sig tillräcklig kunskap själv, åtminstone tillräcklig kunskap för att ha en chans att hjälpligt bedöma andras kunskap.

(Eller, även om frågan ju nu har passerat bäst före datum, Michelin Pilot Road 3 som fick klart bättre testresultat på våtgrepp än Z8 i Bikes test i årets touringnummer. :wink: )

Jag bytte efter 600 mil, då var mitt orginal helt utslitet i bak, orginal var Pilot sport på min Triumph 1050 Tiger, bytte till Pilot sport 3 för det skulle vara så bra, efter att försökt med 2 st däck i bak samt bytt även framdäcket till pilot 3 så gick jag över till Bridgestone Battlax O23 och då funkade det igen, problemet som uppstod var wobbel o då menar jag så mycket så det uppstod som en skakning i runt 100 km , men redan innan den hastigheten så var det svårt att få förtroende för däcket lite ostadigt helt enkelt,över den hastigheten och upp mot 140 så var det svårt att håla cyckeln på vägen ! vi balanserade och mätte fälgar, vi såg till att det var i linje både fram o bak men det fanns inget fel utan det var helt enkelt så att det passar inte på Trajan, Bridgestonen funkar fint men jag tror ändå att jag nästa gång provar med Pilot 2 eller om det finns vanliga sport kvar kanske sådana igen.
Har ännu inte skrapat i fotpinnen på trajan men den har lutat ordentligt i kurvorna och på grus funkar dom kanon även om det för det finns bättre däck.

Bara att konstatera att olika däck passar på olika hojar, och det som inte funka för mig kanske funkar för andra men detta är jättesvårt och hittar man något som funkar så kör på det.
 

MvM

New member
Väcker gammal tråd.
Dags för nya däck till FJR:en efter ca 1100mil. Sitter Z6 på från fabrik men dom har jag inte varit vidare nöjd med, spårkänsliga och lömska i väta.
Vad har ni för tips till tyngre sporttourer?
Metzeler Z8, Michelin PR2/3, Bridgestone BT023?
Eller skall man testa dom nya Bridgestone T30?
 

Bansaie

New member
Själv tänkte jag testa Z8 då de fått väldigt bra betyg för sitt våtgrepp, även om jag inte direkt har en tyngre tourer.
Nästan alla moderna däck har mer torrgrepp än jag törs nyttja men våtgrepp kan man aldrig få för mycket av :)
 

Avarage

New member
Väcker gammal tråd.
Dags för nya däck till FJR:en efter ca 1100mil. Sitter Z6 på från fabrik men dom har jag inte varit vidare nöjd med, spårkänsliga och lömska i väta.
Vad har ni för tips till tyngre sporttourer?
Metzeler Z8, Michelin PR2/3, Bridgestone BT023?
Eller skall man testa dom nya Bridgestone T30?

Personligen hade jag nog valt Michelin Pilot Road 2 eller möjligtvis Pilot Road 3.

Ordentligt bra torrgrepp men ändå lång livslängd. Och bland det bästa våtgreppet.
 

MvM

New member
Om jag förstått rätt finns Z6, Pilot Road 2, BT023 och BT30 men inte Z8 och Pilot Road 3 i extraförstärkt utförande för tunga sporttourer, Typ BMW K1200/1300 GT, FJR m.fl.
Men det kan ju vara så att dom senare är konstruerade för att klara den tyngden i alla fall.
Klurigt det här, Z6 blir det inte i alla fall. PR2 har jag haft på R1200R och dom var det inga problem med så vitt jag minns men dom börjar ju få några år på nacken.
Och jag håller nog med Bansaie, i torrt väglag räcker dom till allihop, åtminstone för min körning.
 

MvM

New member
Att fråga i butiken blir man inte mycket klokare av heller.
Ringde en mc-handlare på måfå och fick till svar att jag skulle ha Pirelli Diablo Rossi till FJR för 1630:- fram och 2300:- bak, plus montering. 2300:- är ju mer än man får betala för bak och framdäck tillsammans på mynetmoto.de t.ex.
Om man går in på Pirellis hemsida och söker på Yamaha FJR får man bara upp Angel ST så jag kan ju inte hjälpa att jag undrar var hon fick Diablo Rossi ifrån.
Suck
 

Marie

Banned
Att fråga i butiken blir man inte mycket klokare av heller.
Ringde en mc-handlare på måfå och fick till svar att jag skulle ha Pirelli Diablo Rossi till FJR för 1630:- fram och 2300:- bak, plus montering. 2300:- är ju mer än man får betala för bak och framdäck tillsammans på mynetmoto.de t.ex.
Om man går in på Pirellis hemsida och söker på Yamaha FJR får man bara upp Angel ST så jag kan ju inte hjälpa att jag undrar var hon fick Diablo Rossi ifrån.
Suck

De har väl bäst förtjänst på dem....:slagen:
 
Top