Videokameror på MC

xyx

New member
Går tyvärr inte att komma åt filerna, krävs inloggning.

Kanske kan lägga upp på youtube eller liknande?
 

Zopilote

New member
Visst blir det bättre film med Sanyon, men frågan är om de blir så mycket bättre att de motiverar prisskillnaden...

Sanyo: 4030:-
Oregon: 1359:-

Bästa priset på pricerunner.

Sanyon är ju mer en "riktig" videokamera, medan Oregon är helt anpassad för denna typ av filmning och har varken sökare eller zoom.

Som alltid beror det väl helt på vad man skall ha den till och vad man är villig att betala.
 

Svampe

New member
Helt ärligt. Det SKA vara skillnad på dem med tanke på prisskillnaden. Själv köpte jag den billiga för att jag blir inte lika ledsen om den går sönder. Den ska sitta på kinaskroton i vinter, kommer garanterat att vurpa med den.:D
 

Katarina

Helt okej
Fästen?

Jag sitter och lurar på en kamera men undrar om det följer med stativ så man kan fästa kameran på hojen? Ta t ex Sanyon, kommer det med ett fäste i paketet? Om inte, var kan man hitta ett fäste som passar? Har letat på nätet men det står inget om nåt fäste på nån av dom.

Nån som vet? :)
Tacksam för svar.
 

Skribenten

New member
Jag sitter och lurar på en kamera men undrar om det följer med stativ så man kan fästa kameran på hojen?

Hej Katarina!
Till Actioncam följer det med fästen både för en styrstång och ett som man kan sätta t ex runt hjälmen.

Sanyon har ett vanligt skruvfäste för standardstativ, där får du inte med någon fästanordning.

Brodit säljer ett mycket stabilt fäste för styrstång, www.brodit.se, leta upp 215083 Monteringstillbehör. Det använde jag för att fästa Actioncam i och då satt den som berget.
Sen försökte jag med andra monteringsdetaljer från Brodit, som också säljer en vinklad platta med stativskruv, att få fast Sanyokameran. Men då var problemet att för att komma över kåpans underdel så måste jag använde en mellankoppling som höjde upp delen med stativgängan. Och då blev hela anläggningen för instabil tyvärr.

Med lite mer tid än den jag hade till förfogande för testen och med Brodits styrfäste som utgångspunkt så går det säkert att konstruera ett eget fäste som är stabilt.
Jag ska testa den lösningen när åksäsongen börjar, då med vattenskyddade digitala stillbildskameror som också kan ta bra videosekvenser och som blir lite smidigare i storlek än en videokamera.
 

Katarina

Helt okej
Hej Katarina!
Till Actioncam följer det med fästen både för en styrstång och ett som man kan sätta t ex runt hjälmen.

Sanyon har ett vanligt skruvfäste för standardstativ, där får du inte med någon fästanordning.

Brodit säljer ett mycket stabilt fäste för styrstång, www.brodit.se, leta upp 215083 Monteringstillbehör. Det använde jag för att fästa Actioncam i och då satt den som berget.
Sen försökte jag med andra monteringsdetaljer från Brodit, som också säljer en vinklad platta med stativskruv, att få fast Sanyokameran. Men då var problemet att för att komma över kåpans underdel så måste jag använde en mellankoppling som höjde upp delen med stativgängan. Och då blev hela anläggningen för instabil tyvärr.

Med lite mer tid än den jag hade till förfogande för testen och med Brodits styrfäste som utgångspunkt så går det säkert att konstruera ett eget fäste som är stabilt.
Jag ska testa den lösningen när åksäsongen börjar, då med vattenskyddade digitala stillbildskameror som också kan ta bra videosekvenser och som blir lite smidigare i storlek än en videokamera.

Tackar för bra svar! Då ska jag kika in där och kolla lite. :)
 

Katarina

Helt okej
Det finns inget pris på fästet från Brodit.
De listar inte upp var man kan hitta ett fäste, alltså ska man springa benen av sig.
Inte kan man handla i deras nätshop heller – om man inte är återförsäljare.

Det kan inte vara nån strykande åtgång på dom fästena, typ ”Kom inte hit!”-känslan redan på deras hemsida.

Jag letar vidare efter annat fäste, det borde finnas för Sanyo är ju inget litet märke.
 

Skribenten

New member
Det finns inget pris på fästet från Brodit.
De listar inte upp var man kan hitta ett fäste, alltså ska man springa benen av sig.
QUOTE]

Hej Katarina!

Brodit säljer enbart via återförsäljare, det borde de berätta tydligare på sin sajt.
Jag har lämnat ett svar i din blogg, kolla där så får du ett förslag till lösning.

Hälsningar
Skribenten
 

Katarina

Helt okej
Hej Katarina!

Brodit säljer enbart via återförsäljare, det borde de berätta tydligare på sin sajt.
Jag har lämnat ett svar i din blogg, kolla där så får du ett förslag till lösning.

Hälsningar
Skribenten

En lista på butiker dit man kan gå vore inte dumt. Och så vill man förstås jämföra priser. :)
Men säljs de hos t ex Expert som bland annat säljer videokameror?
 

Katarina

Helt okej
Videokameran från Sanyo Xacti CA 65 finns på Dustin för 2795 kr och dom har en annan modell som heter SANYO XACTI VPC-CA6 ACTIVE men är bara vattenskyddad för 1795 kr.

Men inga användbara stativ.

http://www.dustinhome.se/lp_5904_43.aspx

Tackar och jag ber om ursäkt, jag köpte den andra kameran då det kom med fästen till kameran. Den verkar bra för det priset. Och så kan min man använda den till sitt modellflyg också, kul va'? :)
Skulle jag vilja ha en bättre ligger Sanyo CA65 på listan, den är vattentät men den andra du skrev upp tror jag inte på. Om det regnar kanske den tar in fukt i alla fall.
 

Katarina

Helt okej
Den här såg lite tvivelaktig ut men priset var ju skapligt:

http://www.dustinhome.se/pd_5010126491.aspx

Mmm, ljudet var förstås därefter men jag tror så här: är kameran vattentät så sitter det nån packning innanför micken just för att inte låta fukt/vatten tränga in där och då blir ljudet därefter.

Min kamera tycker jag har lite dåligt ljud och man kan plocka bort det som sitter som tätning men då är den inte ens fuktsäker längre. Så jag väljer att ha tätningen kvar, det kan ju börja regna när man kör hoj en dag och synd att förstöra en kamera då bara för att man plockat bort tätningen kring mikrofonen. :)
 

xyx

New member
Kan tipsa om att Scandinavia Photo just nu har en, normalt sett, dyrare HD-version av Sanyo-kameran till ett oerhört bra pris:
https://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iId=4823675

Är faktiskt lite skeptisk till att priset verkligen är rätt, då det är hälften så högt som näst lägsta pris jag hittat.

Har hur som helst beställt en, så det visar sig väl om prisuppgifter är riktig eller ej :)
 
Top