Vibrationer på FJR

hanshultsfred

New member
Har en FJR 03:a som jag stortrivs med förutom att jag har små vibrationer i höger styrhalva, gashanden domnar bort. Känns mest vid jämna hastigheter i marschfart, borde inte vara så eftersom denna maskin ska vara ett touringlok. När man ligger och kör på små trixiga vägar och gasar och bromsar ofta känns ingenting. Är det någon mer som upplevt samma sak och hur har ni åtgärdat det?
 

Bengt Allevad

New member
Har en FJR 03:a som jag stortrivs med förutom att jag har små vibrationer i höger styrhalva, gashanden domnar bort. Känns mest vid jämna hastigheter i marschfart, borde inte vara så eftersom denna maskin ska vara ett touringlok. När man ligger och kör på små trixiga vägar och gasar och bromsar ofta känns ingenting. Är det någon mer som upplevt samma sak och hur har ni åtgärdat det?

Allra först: En fyra har alltid högfrekvensvibbar; mer eller mindre men aldrig utan.

Sedan: håller du kanske lite för hårt i styret. Det gäller att hålla ungefär lika hårt i styret som man "håller i tangentbordet till datorn".
Inte helt lätt men med träning av knäslut och magmuskler brukar det till slut lyckas.
Du skall i princip sitta kvar lika bra på hojen med hjälp av knän, mage och fotpinnar vare sig du håller i styret eller inte.
 

hanshultsfred

New member
Jo visst har en fyra vibrationer och visst kan man hålla löst och hårt om handtaget. Vibrationer kan vara häftigt också, t.ex. en boxers ristande är bara gött. Jag har kört hoj sen slutet av 70 talet, twinnar, enstånkor och olika fyror, mängder av mil i Sverige och Europa men aldrig haft någon maskin som har dessa domnande vibbar i styret. Om det åtminstånde var någon annanstans än gashanden. Det innebär också en säkerhetsrisk då det är den viktigaste bromsen också. Men inte ska väl en modern maskin behöva ha det?
 
P

Pingo

Guest
Jo visst har en fyra vibrationer och visst kan man hålla löst och hårt om handtaget. Vibrationer kan vara häftigt också, t.ex. en boxers ristande är bara gött. Jag har kört hoj sen slutet av 70 talet, twinnar, enstånkor och olika fyror, mängder av mil i Sverige och Europa men aldrig haft någon maskin som har dessa domnande vibbar i styret. Om det åtminstånde var någon annanstans än gashanden. Det innebär också en säkerhetsrisk då det är den viktigaste bromsen också. Men inte ska väl en modern maskin behöva ha det?

Konstigt att vibrationerna bara känns på den ena sidan. Det borde väl vara lika illa på både vänster och höger sida om vibrationerna nu orsakas av motorn.

Kan det vara så att vibbarna istället orsakas av luftströmmningen. De skulle i så fall då inte märkas vid låg fart och höga varv. Backspegeln är väl original eller ...

//Gunnar
 

Strömma

New member
Har råkat ut för samma sak ett flertal gånger på olika hojar, och varje gång har det berott på mig själv, fast jag inte trodde det från början. Inte tillräckligt avslappnad i kroppen, inte tillräckligt avslappnad i handleden, hållt för hårt i handtaget etc. Har flera gånger då laborerat med att byta grepp med högerhanden utan resultat.

Slappna av och hitta en bekväm körställning, håll lätt om handtaget, undvik de farter din hoj trivs sämst i vibrationsmässigt (kan vara stor skillnad på 5km/h upp eller ned) och sluta tänk på problemet, det är mina råd.
 

Bjarne - 748

New member
Har du kollat på de sakerna som sitter längst ut på handtagen så att det sitter på både vänster och höger sida?
 

janric

New member
Blyfyllning

Hej Hanshultsfred!
Har samma erfarenheter som du på FJR men biträder i viss mån de som propagerar för annan körställning/körteknik.
Har sett tips om att fylla styrhalvorna med bly (luftgevärskulor t.ex.). Tar bort lite vibrationer. Dessutom kanske förhöjare kan hjälpa till. Bl.a. Touringbutiken säljer sådana. Att symtomen enbart uppstår i gashanden är inte konstigt. Ett stumt grepp under längre tid. Kopplingshanden kan ju röras under färden. Har man dessutom lite mus-hand så ...
 

Marie

Banned
Hej Hanshultsfred!
Har samma erfarenheter som du på FJR men biträder i viss mån de som propagerar för annan körställning/körteknik.
Har sett tips om att fylla styrhalvorna med bly (luftgevärskulor t.ex.). Tar bort lite vibrationer. Dessutom kanske förhöjare kan hjälpa till. Bl.a. Touringbutiken säljer sådana. Att symtomen enbart uppstår i gashanden är inte konstigt. Ett stumt grepp under längre tid. Kopplingshanden kan ju röras under färden. Har man dessutom lite mus-hand så ...

Bättre än luftgevärskulor är att kliva in på någon vapenbutik som säljer grejor till svartkrutsskytte. Där kan du köpa blyhagel i lösvikt. Sådant har jag i styret på min BMW K100RS
 
Top