NTF är en stor organisation med många viljor, och precis som i alla andra sammanhang finns det starka och svaga människor. Mediachefen är en stark person som ofta gör som han vill, han är känd för det. Ordföranden är en svag person som inte orkar styra dom andras viljor. Kombinera det med en fram till nu väldigt svag VD så har du receptet för dåligt ledarskap och då kan starka människor sprida sina budskap hejvilt. Thomas Carlson har på en direkt fråga från SMC:s ordförande, om huruvida han är MC-fientlig, svarat nej. Om det är sant eller om han blåljuger SMC:s ordförande rätt upp i ansiktet kan vi ju inte veta. Min åsikt är iallafall att en svag ledning i kombination med en stark mediachef, gör att mediachefen redovisar ett projekt på ett sätt som är starkt negativt vinklat för motorcyklisterna. Att han kan göra det, med eller utan styrelse beror på att vi som motorcyklister skapat ett negativt klimat för oss själva genom att bete oss, köra för fort, köra som svin, skrämma medtrafikanter, köra berusade och framförallt köra ihjäl oss.
Vägverket skapar en Nollvision där vi inte finns med, NTF redovisar ett projekt som handlar om trafikolyckor där man konstaterar att "Vi" är inbladade i många olyckor, oavsett vem som gjort fel, per kilometer trafikarbete. Vi kör ihjäl oss, vi skapar svarta rubriker och en stark mediachef på en stor trafikorganisation svänger detta mot oss...
...jag menar HAllåååå? Är det så konstigt då? Även NTF består av människor med åsikter.
Dom enda människorna i hela världen som kan förändra situationen är faktiskt vi själva, genom att inte ge MC-motståndarna ved på brasan.
Så länge "Vi" som kollektiv inte har rent mjöl i påsen så kommer vi att se dessa svarta rubriker, så har det alltid varit och så kommer det alltid att vara. "Vi" kommer ju givetvis aldrig att kunna ha rent mjöl i påsen heller, det kommer alltid att finnas rötägg som "besudlar" en grupp så vi får nog leva med det här.
Men, och nu kommer ett intressant "men"... Vem bestämmer vad som är okej och inte okej att göra på en motorcykel? Att köra för fort är ju till exempel en sådan grej som är socialt accepterat av dom flesta, åtminstone när man själv gör det i sin bil. Om man däremot ser en person på en motorcykel som kör för fort så får vedebörande heta "-Jävla fartdåre..."
Du och många fler på det här forumet har alla gjort en massa dumheter i trafiken, både medvetet och omedvetet, men vi dömer gärna andra för att dom beter sej på ett sätt som inte är "socialt accepterat" och vi sätter egna gränser hela tiden. Att säja att NTF är en skitorganisation bara för att det är vissa där som gör sin röst hörd och är negativa mot "oss", efter att vi själva har smutsat ner vårat rykte är väl inte riktigt rätt?
Det finns många nyanser av svart och vitt och vi måste lära oss att se och förstå "den andra sidan", först då kan vi möta kritik på ett sakligt sätt.
Jag förstår vissa politiker och lobbyister på NTF och Vägverket som är ganska trött på att vi alltid är på tå, det får inte säjas nånting negativt om motorcyklister för då blir vi förbannande...
...och när vi blir riktigt förbannande så tar vi till det yttersta våldet och skriver en insändare