Vi e kvar i NTF

Niklasinorr

New member
Ingen av mina motorcuklar har de prestanda du nämner. Allt beror på mitt miljöengagemang och att jag i ungdomen kraschat våldsamt med en oregistrerad motorcykel. Jag var då bara 16 år och hade inget körkort av något slag.

Kanske vi ska börja att diskutera hur många hästkrafter som verkligen behövs för att köra 110 km/h eller ska vi säga 120 km/h. Kravet på ett motorfordon är ju att det ska kunna gå i högsta lagliga fart en hel dag utan att ta skada. Det skulle indikera en toppfart runt 145 km/h och det är nästan omöjligt att köpa en så klen motorcykel idag.

Som jag skriver här ovan "...i många fall..." Det finns dom som är snabbare och dom som är långsammare, men det är fortfarande inte poängen här, det var väl NTF och vad "Nisse" på NTF har sagt som var det vi diskuterade här? Nu gör du ju precis samma sak som jag nämnde om Thomas Carlsons rapport här ovan, du tar ut en relativt meningslös del ur min text och börjar diskutera prestanda och miljö? Intressanta aspekter men helt ovidkommande i just det här fallet...

Men jag undrar lite över "kravet på motorfordon" du nämner...vem definierar det, vad är det för krav och var kommer det ifrån?
 

Marie

Banned
Kanske vi ska börja att diskutera hur många hästkrafter som verkligen behövs för att köra 110 km/h eller ska vi säga 120 km/h. Kravet på ett motorfordon är ju att det ska kunna gå i högsta lagliga fart en hel dag utan att ta skada. Det skulle indikera en toppfart runt 145 km/h och det är nästan omöjligt att köpa en så klen motorcykel idag.

Nu är det så, Pingo, att vi har lite olika förutsättningar för vårt körande. Världen består nu en gång inte bara av Sverige med dess räddhågsna 110/120 på motorväg.
En mycket stor andel av mina mc-mil per år företas på tyska Autobahn när jag åker mellan Skåne och 'stugan' i Österrike. En icke föraktlig del av den sträckan saknar hastighetsbegränsning, eller har väderbetingad hastighetsbegränsning (vid regn eller snöfall). För att kunna köra den sträckan på en dag utan att det skall ta alltför lång tid, så krävs det hyfsade hastighetsresurser på min hoj, den skall problemfritt kunna hållas i styvt 200 mellan tankningarna, när trafiksituationen så medger. För det kravet med full last räcker ingenting under 100 kusar i moroten....
 
P

Pingo

Guest
Som jag skriver här ovan "...i många fall..." Det finns dom som är snabbare och dom som är långsammare, men det är fortfarande inte poängen här, det var väl NTF och vad "Nisse" på NTF har sagt som var det vi diskuterade här? Nu gör du ju precis samma sak som jag nämnde om Thomas Carlsons rapport här ovan, du tar ut en relativt meningslös del ur min text och börjar diskutera prestanda och miljö? Intressanta aspekter men helt ovidkommande i just det här fallet...

Men jag undrar lite över "kravet på motorfordon" du nämner...vem definierar det, vad är det för krav och var kommer det ifrån?


Thomas Carlson säger eller skriver det man har kommit överens om inom styrelsen. Skulle han alldeles på egen hand och utan förankring inom NTF gå ut med en sådan kampanj skulle han ha betraktats som illojal och fått sparken omedelbart.

Att fokusera enbart på honom är ju som att skjuta på budbäraren istället för uppdragsgivaren. Nu byts VD ut vid årsskiftet men styrelseordföranden sitter tyvärr kvar.

De som bär det yttersta ansvaret är styrelseordföranden och VD. Thomas Carlsson agerar på deras uppdrag och inget annat.

Vid det här laget vet väl alla vem styrelseordföranden är och vad han har för meriter samt vilken fin väg han fått uppkallad efter sig.

Nu tycker jag att NTF har taggat ner men man vet inte när styelseordföranden vill sola sig i rampljuset igen.
 
P

Pingo

Guest
Nu är det så, Pingo, att vi har lite olika förutsättningar för vårt körande. Världen består nu en gång inte bara av Sverige med dess räddhågsna 110/120 på motorväg.
En mycket stor andel av mina mc-mil per år företas på tyska Autobahn när jag åker mellan Skåne och 'stugan' i Österrike. En icke föraktlig del av den sträckan saknar hastighetsbegränsning, eller har väderbetingad hastighetsbegränsning (vid regn eller snöfall). För att kunna köra den sträckan på en dag utan att det skall ta alltför lång tid, så krävs det hyfsade hastighetsresurser på min hoj, den skall problemfritt kunna hållas i styvt 200 mellan tankningarna, när trafiksituationen så medger. För det kravet med full last räcker ingenting under 100 kusar i moroten....

Ja nog stämmer det där med förutsättningarna. Själv har jag stugan uppe i Norrbotten och det handlar väl om ungefär 130 mil bilväg. Jag har ordnat det så att jag har en hoj i stugan så att jag inte behöver transportköra den dit upp.

Resan upp går med buss eller tåg. Totalt sett blir mina CO2
utsläpp obetydliga genom att hojarna inte behöver de prestanda som du har behov av.

Nu undrar jag förståss vilken bränsleförbrukning du har på autobahn med full packning i 200 knyck?
 

Marie

Banned
Ja nog stämmer det där med förutsättningarna. Själv har jag stugan uppe i Norrbotten och det handlar väl om ungefär 130 mil bilväg. Jag har ordnat det så att jag har en hoj i stugan så att jag inte behöver transportköra den dit upp.

Resan upp går med buss eller tåg. Totalt sett blir mina CO2
utsläpp obetydliga genom att hojarna inte behöver de prestanda som du har behov av.

Nu undrar jag förståss vilken bränsleförbrukning du har på autobahn med full packning i 200 knyck?

Ja då har jag obetydligt längre... Ungefär 140-150 mil. Soppaförbrukningen har jag aldrig reflekterat över, nånstans runt 7-8 liter per 100 km skulle jag gissa, men det kvittar egentligen. Det där med CO2 bryr jag mig icke ett skvatt om. Tåg åker jag endast när jag är därtill nödd och tvungen, för att jag skall hämta eller lämna ett motorfordon någonstans, och det inte passar att flyga. Det är väl bara bra att släppa ut så mycket CO2 som möjligt, så kanske vi får ett varmare klimat och lite hojvänligare vintrar?.. ;)
 
Last edited:

Niklasinorr

New member
Thomas Carlson säger eller skriver det man har kommit överens om inom styrelsen. Skulle han alldeles på egen hand och utan förankring inom NTF gå ut med en sådan kampanj skulle han ha betraktats som illojal och fått sparken omedelbart.

Att fokusera enbart på honom är ju som att skjuta på budbäraren istället för uppdragsgivaren. Nu byts VD ut vid årsskiftet men styrelseordföranden sitter tyvärr kvar.

De som bär det yttersta ansvaret är styrelseordföranden och VD. Thomas Carlsson agerar på deras uppdrag och inget annat.

Vid det här laget vet väl alla vem styrelseordföranden är och vad han har för meriter samt vilken fin väg han fått uppkallad efter sig.

Nu tycker jag att NTF har taggat ner men man vet inte när styelseordföranden vill sola sig i rampljuset igen.

NTF är en stor organisation med många viljor, och precis som i alla andra sammanhang finns det starka och svaga människor. Mediachefen är en stark person som ofta gör som han vill, han är känd för det. Ordföranden är en svag person som inte orkar styra dom andras viljor. Kombinera det med en fram till nu väldigt svag VD så har du receptet för dåligt ledarskap och då kan starka människor sprida sina budskap hejvilt. Thomas Carlson har på en direkt fråga från SMC:s ordförande, om huruvida han är MC-fientlig, svarat nej. Om det är sant eller om han blåljuger SMC:s ordförande rätt upp i ansiktet kan vi ju inte veta. Min åsikt är iallafall att en svag ledning i kombination med en stark mediachef, gör att mediachefen redovisar ett projekt på ett sätt som är starkt negativt vinklat för motorcyklisterna. Att han kan göra det, med eller utan styrelse beror på att vi som motorcyklister skapat ett negativt klimat för oss själva genom att bete oss, köra för fort, köra som svin, skrämma medtrafikanter, köra berusade och framförallt köra ihjäl oss.
Vägverket skapar en Nollvision där vi inte finns med, NTF redovisar ett projekt som handlar om trafikolyckor där man konstaterar att "Vi" är inbladade i många olyckor, oavsett vem som gjort fel, per kilometer trafikarbete. Vi kör ihjäl oss, vi skapar svarta rubriker och en stark mediachef på en stor trafikorganisation svänger detta mot oss...

...jag menar HAllåååå? Är det så konstigt då? Även NTF består av människor med åsikter.
Dom enda människorna i hela världen som kan förändra situationen är faktiskt vi själva, genom att inte ge MC-motståndarna ved på brasan.
Så länge "Vi" som kollektiv inte har rent mjöl i påsen så kommer vi att se dessa svarta rubriker, så har det alltid varit och så kommer det alltid att vara. "Vi" kommer ju givetvis aldrig att kunna ha rent mjöl i påsen heller, det kommer alltid att finnas rötägg som "besudlar" en grupp så vi får nog leva med det här.
Men, och nu kommer ett intressant "men"... Vem bestämmer vad som är okej och inte okej att göra på en motorcykel? Att köra för fort är ju till exempel en sådan grej som är socialt accepterat av dom flesta, åtminstone när man själv gör det i sin bil. Om man däremot ser en person på en motorcykel som kör för fort så får vedebörande heta "-Jävla fartdåre..."
Du och många fler på det här forumet har alla gjort en massa dumheter i trafiken, både medvetet och omedvetet, men vi dömer gärna andra för att dom beter sej på ett sätt som inte är "socialt accepterat" och vi sätter egna gränser hela tiden. Att säja att NTF är en skitorganisation bara för att det är vissa där som gör sin röst hörd och är negativa mot "oss", efter att vi själva har smutsat ner vårat rykte är väl inte riktigt rätt?
Det finns många nyanser av svart och vitt och vi måste lära oss att se och förstå "den andra sidan", först då kan vi möta kritik på ett sakligt sätt.
Jag förstår vissa politiker och lobbyister på NTF och Vägverket som är ganska trött på att vi alltid är på tå, det får inte säjas nånting negativt om motorcyklister för då blir vi förbannande...

...och när vi blir riktigt förbannande så tar vi till det yttersta våldet och skriver en insändare:rolleyes:
 

Niklasinorr

New member
Ja nog stämmer det där med förutsättningarna. Själv har jag stugan uppe i Norrbotten och det handlar väl om ungefär 130 mil bilväg. Jag har ordnat det så att jag har en hoj i stugan så att jag inte behöver transportköra den dit upp.

Resan upp går med buss eller tåg. Totalt sett blir mina CO2
utsläpp obetydliga genom att hojarna inte behöver de prestanda som du har behov av.

Nu undrar jag förståss vilken bränsleförbrukning du har på autobahn med full packning i 200 knyck?

Jag kör motorcykel för att det är roligt, jag gillar accelerationen, jag gillar fartkänslan, om jag inte skulle kunna göra det så skulle jag inte köra hoj. Att köra den fordonstyp som du väljer är för mej likadant som att cykla, och då skulle jag inte släppa ut några andra avgaser än mina egna... som iofs inte skall förringas, 1,3 miljarder kineser luktar nog en hel del...:)

Vi kan sätta miljökvitton på allt vi gör. Ingen trafikant är "oskyldig" i mijödebatten, oavsett hur lite vi släpper ut. Vill vi vara miljövänliga så får vi stanna hemma, så enkelt är det. Nu bor vi i ett samhälle som är byggt på transporter, vi har själva skapat det genom våran bekvämlighet, och vi kommer att fortsätta att transportera oss tills det inte går längre.
Jag håller för en gångs skull med Marie här att miljösnacket i motorcykelsammanhang blir lite löjligt (för det är väl så du menar Marie?)
Att köra en motorcykel för nöjes skull är lika illa ur miljösynpunkt oavsett vilken typ av motorcykel. Om jag har en trött härk som på fullgas klarar 120km/h eller om jag har ett effektmonster som toppar 300 så släper ändå den trötta härken ur sej mer på sin fullgas än effektmonstret på 10% gas. Och i samtliga jämförelser så är det ett mycket ringa utsläpp jämför med när vi flyger till Thailand på semester.
Om vi kör hoj för att transportera oss till stugan 150 mil bort så blir det ändå en miljövinst jämfört med att ta bilen. Tåget är ju alltid bäst men det passar inte alla, och lok och vagnar, räls och spränga berg har ju också kostat en massa för miljön så helt miljöriktigt är det ju inte.

Nu blev det en miljödebatt iallafall, den här tråden handlade om NTF, inte utsläpp, vi kan väl återgå till ämnet?
 
P

Pingo

Guest
NTF är en stor organisation med många viljor, och precis som i alla andra sammanhang finns det starka och svaga människor. Mediachefen är en stark person som ofta gör som han vill, han är känd för det. Ordföranden är en svag person som inte orkar styra dom andras viljor. Kombinera det med en fram till nu väldigt svag VD så har du receptet för dåligt ledarskap och då kan starka människor sprida sina budskap hejvilt. Thomas Carlson har på en direkt fråga från SMC:s ordförande, om huruvida han är MC-fientlig, svarat nej. Om det är sant eller om han blåljuger SMC:s ordförande rätt upp i ansiktet kan vi ju inte veta. Min åsikt är iallafall att en svag ledning i kombination med en stark mediachef, gör att mediachefen redovisar ett projekt på ett sätt som är starkt negativt vinklat för motorcyklisterna. Att han kan göra det, med eller utan styrelse beror på att vi som motorcyklister skapat ett negativt klimat för oss själva genom att bete oss, köra för fort, köra som svin, skrämma medtrafikanter, köra berusade och framförallt köra ihjäl oss.
Vägverket skapar en Nollvision där vi inte finns med, NTF redovisar ett projekt som handlar om trafikolyckor där man konstaterar att "Vi" är inbladade i många olyckor, oavsett vem som gjort fel, per kilometer trafikarbete. Vi kör ihjäl oss, vi skapar svarta rubriker och en stark mediachef på en stor trafikorganisation svänger detta mot oss...

...jag menar HAllåååå? Är det så konstigt då? Även NTF består av människor med åsikter.
Dom enda människorna i hela världen som kan förändra situationen är faktiskt vi själva, genom att inte ge MC-motståndarna ved på brasan.
Så länge "Vi" som kollektiv inte har rent mjöl i påsen så kommer vi att se dessa svarta rubriker, så har det alltid varit och så kommer det alltid att vara. "Vi" kommer ju givetvis aldrig att kunna ha rent mjöl i påsen heller, det kommer alltid att finnas rötägg som "besudlar" en grupp så vi får nog leva med det här.
Men, och nu kommer ett intressant "men"... Vem bestämmer vad som är okej och inte okej att göra på en motorcykel? Att köra för fort är ju till exempel en sådan grej som är socialt accepterat av dom flesta, åtminstone när man själv gör det i sin bil. Om man däremot ser en person på en motorcykel som kör för fort så får vedebörande heta "-Jävla fartdåre..."
Du och många fler på det här forumet har alla gjort en massa dumheter i trafiken, både medvetet och omedvetet, men vi dömer gärna andra för att dom beter sej på ett sätt som inte är "socialt accepterat" och vi sätter egna gränser hela tiden. Att säja att NTF är en skitorganisation bara för att det är vissa där som gör sin röst hörd och är negativa mot "oss", efter att vi själva har smutsat ner vårat rykte är väl inte riktigt rätt?
Det finns många nyanser av svart och vitt och vi måste lära oss att se och förstå "den andra sidan", först då kan vi möta kritik på ett sakligt sätt.
Jag förstår vissa politiker och lobbyister på NTF och Vägverket som är ganska trött på att vi alltid är på tå, det får inte säjas nånting negativt om motorcyklister för då blir vi förbannande...

...och när vi blir riktigt förbannande så tar vi till det yttersta våldet och skriver en insändare:rolleyes:

Vart försvann orföranden i NTF nu då som knappast kan anklagas för att vara svag?

Meritlistan tyder på styrka och inte har han börjat att tackla av ännu. I juni hörde jag honom stridslystet uttala sig i lokalradion om oss motorcyklister och vår rätt att finnas på vägarna. Att ens misstänka att Björn skulle vara en lydig papegoja åt Thomas Carlsson istället för tvärt om tror jag inte på.
 
Last edited:
Top