Vi e kvar i NTF

OH-

Member
Hej!

Visst är det som det kommit fram i diverse trådar här: Årsmötet bestämde sig för att SMC stannar i NTF.

Har vi "förlorat" då, jag som startade forumets längsta tråd och Jåke som skrev motionen till årsmötet, med flera? NEJ! anser jag. Frågan är verkligen uppe i dagsljuset nu och en massa positivt har hänt.
SMC har börjat fundera på strategi och taktik för att ha nån nytta av NTF.
NTF slapp inte SMC (för vi sätter oss inte ner i bänken och håller käft - eller hur).
Frågan om hur man bedriver trafiksäkerhetsarbete för motorcyklister är uppe på bordet.

Själv röstade jag för att stanna kvar i NTF och skäms inte ett dugg för det.
 

Jåke

New member
Jag håller nog med om att vi inte förlorat nånting nu, men jag är av den åsikten att SMC förlorade för länge sedan visavi NTF.

Att motionen inte gick igenom är egentligen inte så viktigt, kanske är huvudsyftet uppnått: att det tas tag i problemet!

Jag har dock en känsla av att läget inte kommer att vara ett dugg bättre om ett år när det är dags för nästa årsmöte... men då kommer inte jag att yttra mig i frågan :)
 
Last edited:
P

Pingo

Guest
Hej!

Visst är det som det kommit fram i diverse trådar här: Årsmötet bestämde sig för att SMC stannar i NTF.

Har vi "förlorat" då, jag som startade forumets längsta tråd och Jåke som skrev motionen till årsmötet, med flera? NEJ! anser jag. Frågan är verkligen uppe i dagsljuset nu och en massa positivt har hänt.
SMC har börjat fundera på strategi och taktik för att ha nån nytta av NTF.
NTF slapp inte SMC (för vi sätter oss inte ner i bänken och håller käft - eller hur).
Frågan om hur man bedriver trafiksäkerhetsarbete för motorcyklister är uppe på bordet.

Själv röstade jag för att stanna kvar i NTF och skäms inte ett dugg för det.

Tack vare dig och Jåke så har jag och en hel andra insett vad det är som NTF sysslar med. Det är i sig en stor framgång och gör att vi lättare kan klara av dolkstötarna i ryggen från vissa intressegrupper inom NTF.

Pga diskussionerna tror jag att vi till nästa MC-säsong har en helt annan beredskap för att bemöta liknande kampanjer på ett sansat och sakligt sätt. Det finns en gräns för hur lågt NTF kan sjunka innan statsmedlen försvinner helt och hållet.

Tack till OH- och Jåke
 
P

Pingo

Guest

Ja inte tror jag att Alliansen stödjer en organisation som bara ägnar sig åt osakligt tyckande. Pengarna gör säkert mer nytta på VTI eller vägverket även om de nu inte är perfekta i alla avseenden.

Det ska bli intressant att se hur NTF agerar nästa MC-säsong då det finns många fler ögon som nagelfar dem ordentligt.
 

Marie

Banned
Ja inte tror jag att Alliansen stödjer en organisation som bara ägnar sig åt osakligt tyckande. Pengarna gör säkert mer nytta på VTI eller vägverket även om de nu inte är perfekta i alla avseenden.

Det ska bli intressant att se hur NTF agerar nästa MC-säsong då det finns många fler ögon som nagelfar dem ordentligt.

Du får ursäkta, men den där 'alliansen' väntar jag mig vad som helst av, UTOM välbetänkta beslut.....
 

Katarina

Helt okej
Jag tror att ibland kan det vara bra att spela på ”fiendens” planhalva, typ ”lär känna din fiende”. Jag tycker det är bra att SMC är med, då kan de påverka bättre. :)
 

Johny

New member
”Om en medlem uppenbarligen motverkar NTF:s syfte kan styrelsen besluta om uteslutning.”

Så står det i NTFs stadgar, vilket jag tolkar som att SMC som medlem i NTF inte alltför skarpt kan motverka NTFs olika kampanjer om SMC ska fortsätta att vara medlem. Nuvarande situation och sättet att hålla relation mellan NTF och SMC håller inte i längden, det blir för mycket kluven tunga känsla och känns inte föreningslojalt utifrån NTFs synvinkel.

Med tanke på beslutet bör SMC därför kraftigt öka engagemanget i NTF och inifrån inte utifrån förändra den subjektiva och generaliserande framtoningen om motorcyklister, annars kan jag inte förstå beslutet.
 

Jåke

New member
Citerar NTF:

"NTF är en oberoende organisation som arbetar för allas rätt till en säker trafik."

Därmed har nog jag sagt mitt sista i denna diskussion, vi har gått runt ett par varv nu och jag tycker det är dags att släppa ämnet.
 
Last edited:
P

Pingo

Guest
”Om en medlem uppenbarligen motverkar NTF:s syfte kan styrelsen besluta om uteslutning.”
QUOTE]

Om syftet är att utrota oss motorcyklister från vägarna genom att bland annat hetsa bilister till att tycka så illa om oss att de brister i hänsyn så kan det ju kvitta.

Jag tänker nu närmast på den där Daniel som dök upp i två tidningars webinsändare och sökte tröst för obehaget att köra ihjäl motorcyklister.
 

Tyrannosaurus

New member
Det är svårt att säga om det är positivt eller negativt att SMC är kvar.

Medlemskapet kan legitimera NTF:s dumheter, men samtidigt kan SMC agera "Tjalle Tvärvigg" och jävlas lite lätt om dom kommer med att för stora tossigheter.

Ett utträde hade iofs varit en rejält stark signal att vi inte accepterar och legitimerar dom som trafiksäkerhetsorganisation, men samtidigt avsäger man sig då sitt inflytande.

Det kan var bra som det gick. Bara det att motionen kom upp kan ha sänt starka signaler att frågan ligger på bordet och är/kan bli aktuell om dom hittar på alltför mycket dumheter.
SMC är ju en stor och stark organisation med många tusen väljare så det vi säger borde smälla rätt högt :cool:

Men SMC kanske skulle behöva en mer militant underavdelning (ungefär som MAG i Nederländerna) med hojåkare som kör in till riksdagshuset eller rosenbad och väsnas och blockera trafiken. För det är ju känt att de lobbygrupper som låter mest och är mest besvärliga också får igenom mest. Det blir iofs lite underlig demokrati av sånt, men, men... Det är inte vi som bestämmer agendan. Bättre att följa, göra som alla andra och använda deras egna metoder emot dom.
 
P

Pingo

Guest
Det är svårt att säga om det är positivt eller negativt att SMC är kvar.

Medlemskapet kan legitimera NTF:s dumheter, men samtidigt kan SMC agera "Tjalle Tvärvigg" och jävlas lite lätt om dom kommer med att för stora tossigheter.

Ett utträde hade iofs varit en rejält stark signal att vi inte accepterar och legitimerar dom som trafiksäkerhetsorganisation, men samtidigt avsäger man sig då sitt inflytande.

Det kan var bra som det gick. Bara det att motionen kom upp kan ha sänt starka signaler att frågan ligger på bordet och är/kan bli aktuell om dom hittar på alltför mycket dumheter.
SMC är ju en stor och stark organisation med många tusen väljare så det vi säger borde smälla rätt högt :cool:

Men SMC kanske skulle behöva en mer militant underavdelning (ungefär som MAG i Nederländerna) med hojåkare som kör in till riksdagshuset eller rosenbad och väsnas och blockera trafiken. För det är ju känt att de lobbygrupper som låter mest och är mest besvärliga också får igenom mest. Det blir iofs lite underlig demokrati av sånt, men, men... Det är inte vi som bestämmer agendan. Bättre att följa, göra som alla andra och använda deras egna metoder emot dom.

Helt klart måste NTF ha förstått att många medlemmar ser allvarligt på kampanjen mot oss motorcyklister. Priset de nu får betala är kanske att några motorcyklister med särskild sjuk humor ger dem några små nålstick lite då och då.

Tänk vad hemskt det skulle bli om du och jag satt oss ner och spånade lite om trevliga spratt att utsätta NTF för. Jag skulle definitivt inte vilja vara i den mottagande änden. Hu så hemskt.
 

Tyrannosaurus

New member
Tänk vad hemskt det skulle bli om du och jag satt oss ner och spånade lite om trevliga spratt att utsätta NTF för. Jag skulle definitivt inte vilja vara i den mottagande änden. Hu så hemskt.
Hehehe! Ja, det skulle ju inte vara helt fel att sitta på en träff och såna lite över några pilsner. Jag gissar att dom elakheter som kan komma fram kan få en och annan socialbyråkrat på NTF att få farligt högt blodtryck
icon_twisted.gif


Som någon sa, det behövs fler smileys på forumet, som det är nu fick jag "låna" en från VFR-Forum.se

Men det finns ställen med ännu bättre (och elakare) "gubbar". Vad jag förstår använder det här och Sporthoj.com samma motor och har samma webmaster, så varför inte ta "gubbarna" därifrån också?
jag har samlat på mig en bunt, men har dom inte liggande online. Om någon vill ha kan jag zippa och skicka. Men isf är en varning på plats, jag tar inte ställning till någonting i det här fallet, därför kan en del av dom generera starka känslor :rolleyes: :D
Men som jag ser det är det vad som är meningen med smileys.
 

Niklasinorr

New member
Eftersom hela debatten handlar om Thomas Carlsons utspel i media angående motorcyklister innebär inte att det är en generell mening inom NTF. NTF består av många avdelningar och utav dom tre som jag har hört ifrån så håller dom inte med honom. Att en person (som råkar vara mediachef) uttalar sej så plumt är ju definitivt en ledningsfråga.
Till hans försvar så är det han refererade till ett projekt inom NTF, som analyserar olyckor i trafiken, och delvis så är det ju rätt det han säjer, det är farligt att köra hoj och vi är inte påtänkta i definitionen till nollvisionen. Sen att han framför detta med hjälp av braskande rubriker är ju det egentliga felet, han använde sina mediakontakter för att skapa debatt omking projektet och sin person. Att han dessutom gjorde det utan att kommunicera med SMC, som NTF sagt att dom skall göra, är ju definitivt ett ledningsproblem.
Nu avgår VD:n vid nyår och den nya VD:n som tillträder är både motorcyklist och SMC-medlem, dessutom är han högt ansedd inom många områden där han verkat, jag tror inte att NTF gör om misstaget att inte informera SMC fortsättningsvis.

Motionen satte ljus på problemet och var en skarp tillrättavisning för NTF, den har dom tagit till sej. När både den avgående och den tillkommande VD:n för en så stor organisation behagar att bevista vårat årsmöte i Sundsvall så tyder ju det på att motionen tog skruv...
 

Tyrannosaurus

New member
Till hans försvar så är det han refererade till ett projekt inom NTF, som analyserar olyckor i trafiken, och delvis så är det ju rätt det han säjer, det är farligt att köra hoj och vi är inte påtänkta i definitionen till nollvisionen.
Nja det där är en definitionsfråga. Vad avser man när man säger att något är farligt?
1. Allt är farligt, speciellt att leva eftersom dödligheten är 100% :rolleyes:
2. Om man vill vara mer specifik så måste man ha en utgångspunkt. Om man anser att det är farligt att åka hoj, i förhållande till vad är det farligt?

Nu avgår VD:n vid nyår och den nya VD:n som tillträder är både motorcyklist och SMC-medlem, dessutom är han högt ansedd inom många områden där han verkat, jag tror inte att NTF gör om misstaget att inte informera SMC fortsättningsvis.
Det låter klart positivt. När får man reda på namnet?

Motionen satte ljus på problemet och var en skarp tillrättavisning för NTF, den har dom tagit till sej. När både den avgående och den tillkommande VD:n för en så stor organisation behagar att bevista vårat årsmöte i Sundsvall så tyder ju det på att motionen tog skruv...
Bra!
 
P

Pingo

Guest
Nu avgår VD:n vid nyår och den nya VD:n som tillträder är både motorcyklist och SMC-medlem, dessutom är han högt ansedd inom många områden där han verkat, jag tror inte att NTF gör om misstaget att inte informera SMC fortsättningsvis.

Motionen satte ljus på problemet och var en skarp tillrättavisning för NTF, den har dom tagit till sej. När både den avgående och den tillkommande VD:n för en så stor organisation behagar att bevista vårat årsmöte i Sundsvall så tyder ju det på att motionen tog skruv...

Ja det låter ju hoppfullt och motiverar ju att SMC stannar kvar inom NTF tills vidare. Jag och Tyrranosaurus får väl lugna oss lite med pilsnern så vi inte förivrar oss i all välmening och driver upp blodtrycken alltför högt.

Det finns ju så mycket kul man kan hitta på bara man har tillräckligt sjuk humor.

Vi får väl se hur våren utvecklar sig. Självklart finns riskmoment för alla kategorier oskyddade trafikanter och de behöver alla ta hänsyn till så att statistiken går åt rätt håll. Här har ju SMC gjort ett alldeles förnämligt arbete och något liknande skulle kanske behöva göras även för bilisterna. Varför inte en repetitionskurs vart 5:e år där de ägnar ett veckoslut åt det viktigaste som den farliga vänstersvängen och liknande som många tycks ha glömt bort.
 

Niklasinorr

New member
Nja det där är en definitionsfråga. Vad avser man när man säger att något är farligt?
1. Allt är farligt, speciellt att leva eftersom dödligheten är 100% :rolleyes:
2. Om man vill vara mer specifik så måste man ha en utgångspunkt. Om man anser att det är farligt att åka hoj, i förhållande till vad är det farligt?

Jämfört med allt annat trafikarbete såklart.
Man behöver ingen statistik för att räkna ut att om man sitter oskyddad på ett fordon som i många fall accelererar från stillastående till 100 knutar på ca 45 meter och befolkas av adrenalinstinna män som tänker med reptilhjärnan så är det ju ganska självklart...
Visst kan vi diskutera statistik och räkna ut både att det är farligare att spela golf eller det är lika farligt som att springa 18 gånger genom ett minfält, men det spelar ju ingen roll? Det ÄR farligt att köra motorcykel, oavsett om det är farligare eller mindre farligt med nånting annat. Men vi som kör hoj tar den kalkylerade risken för att det är så roligt. Men jag tror att det är lite strutsvarning på att förneka att NTF:s (och andra studier) påvisar att det är farligt. Min poäng är ju bara att karln i fråga redovisar en studie som NTF har gjort på ett för oss som kollektiv klumpigt sätt, sen kan man kalla det vad man vill, det är ju på sätt och vis sant...
 
P

Pingo

Guest
Jämfört med allt annat trafikarbete såklart.
Man behöver ingen statistik för att räkna ut att om man sitter oskyddad på ett fordon som i många fall accelererar från stillastående till 100 knutar på ca 45 meter och befolkas av adrenalinstinna män som tänker med reptilhjärnan så är det ju ganska självklart...

Ingen av mina motorcuklar har de prestanda du nämner. Allt beror på mitt miljöengagemang och att jag i ungdomen kraschat våldsamt med en oregistrerad motorcykel. Jag var då bara 16 år och hade inget körkort av något slag.

Kanske vi ska börja att diskutera hur många hästkrafter som verkligen behövs för att köra 110 km/h eller ska vi säga 120 km/h. Kravet på ett motorfordon är ju att det ska kunna gå i högsta lagliga fart en hel dag utan att ta skada. Det skulle indikera en toppfart runt 145 km/h och det är nästan omöjligt att köpa en så klen motorcykel idag.
 
Top