Vettiga MC-kläder?

Olsson

New member
Oj vilken hysteri för skyddskläder folk strular med.

Jag rekommenderar att köra utan skyddskläder istället. Då slipper man elendet och spar dessutom in på ganska stora kostnader.
 

mudder

Member
Vettiga MC kläder är kläder som klarar alla väder. Från den tryckande hettan i dalen till regnet på bergssluttningen och kylan på berget. Jag började med skinnkläder men de går bort eftersom blött skinn kräver flera dygn för att torka. Sen köpte jag ett STR textil ställ och det funkar sådär. Man blir blöt efter ett par minuter i regn, men de torkar lika fort. Våren 2006 köpte jag Rukka kläder och de funkar bra. 40 mil i regn utan att bli blöt är ett bra betyg.

Skydden är en annan historia. Jag började använda de inbyggda skydden, men nu kör jag hellre med lösa enduro/cross skydd. Jag har bl.a. en UFO skyddsjacka som jag kan ha under den gamla STR jackan. Jag provade att ta ur skydden ur Rukkajackan, men den får jag inte på mig utanpå UFO skydden.

Så nu håller jag på och kollar efter min 4:e jacka och brallor. Det får naturligtvis inte vara sämre än Rukka, däremot kan det bli bättre ventilerat vid varmt väder.

Rukka m.fl. har "adventure" jackor i sortimentet. Har ni tips och erfarenheter av olika jackor & brallor i det segmentet?

Lite data och bild på KTM ADVENTURE EVO JACKET finns här:
http://www.ktm.se/index.php?id=248&powerpartID=2010403&isotype=15

Rukka Allroad jacket:
http://www.rukka.com/lfashion/rukka...A97C22572EC004A0835?OpenDocument&Expand=1.6.2
 
Last edited:

MCpassion

New member
Jag kör i en rejäl mc-skinnjacka och Lindstrands mc-jeans med tillhörande skydd eftersom jag inte kunde hitta skinnbyxor som satt bra utan att jag blev för varm. Visserligen sitter skydden i jeansen på insidan utan fickor så de är lite knepiga att få på men man vänjer sig. De sitter perfekt sen och man blir aldrig överhettad som i skinnbrallor. Skinn skyddar klart bäst enligt tester jag läst. Riktiga mc-jeans är nr 2 och vanliga allvädersställ är klart sämst ur skyddssynpunkt! Skinnjackor står dessutom emot vind mycket bättre än textil. Gick omkull i 60 knyck i ett allvädersställ - det slets snabbt sönder vilket resulterade i skrapsår och blåslagna armbågar eftersom skydden for iväg...
 

Bänkad o Klar

New member
Jag kör i en rejäl mc-skinnjacka och Lindstrands mc-jeans med tillhörande skydd eftersom jag inte kunde hitta skinnbyxor som satt bra utan att jag blev för varm. Visserligen sitter skydden i jeansen på insidan utan fickor så de är lite knepiga att få på men man vänjer sig. De sitter perfekt sen och man blir aldrig överhettad som i skinnbrallor. Skinn skyddar klart bäst enligt tester jag läst. Riktiga mc-jeans är nr 2 och vanliga allvädersställ är klart sämst ur skyddssynpunkt! Skinnjackor står dessutom emot vind mycket bättre än textil. Gick omkull i 60 knyck i ett allvädersställ - det slets snabbt sönder vilket resulterade i skrapsår och blåslagna armbågar eftersom skydden for iväg...

F..n, jag som trodde att allväders ställ (2-delade) var minst lika säker som skinnställ....:eek::confused:
/jojje
 

Leif H..oj

New member
F..n, jag som trodde att allväders ställ (2-delade) var minst lika säker som skinnställ....:eek::confused:
/jojje

Jofama har sitt Hi-Art som står emot nötning/värmeutveckling väldigt bra.

http://www.jofama.se/motorcycle_wear/leatherortextile.php

och dom har en hygglig film här också som förklarar http://www.jofama.se/motorcycle_wear/popup/Sve/01.htm

Skydden i våra kläder, speclar ingen roll om det är skinn eller textil, som åker åt sidan om inte kläderna sitter bra. Textil kan gott och väl vara bra skydd om man far i backen, men det finns olika kvaliteter och se till att kläderna sitter bra.

Jofama var i Sundsvall i somras och höll ett intressant föredrag. Jag gick och köpte ett till Jofamaställ...nu med Hi-Art.
 

swischmc

New member
Säkerheten är såklart absolut viktigast, men som kurvig, kort och mullig tjej är det svårt att hitta kläder i rätt storlek.
Jackan blir alltid för stor över axlarna för att nå runt byst, midja och höfter...
Byxorna är alltid för långa, och knäskydden sitter på smalbenen...

Någon som har bra tips eller idéer om hur jag ska göra?
Nu när värmen börjat försvinna kör jag i varseljacka och säkerhetsväst (lätt modifierad för att jag över huvud taget ska få den på mig). Jag syns kanonbra, men hur det är med hållbarheten för slitning vet jag inte. Jackan är gjord för arbetare på vägbyggen.
 

Bänkad o Klar

New member
Jofama har sitt Hi-Art som står emot nötning/värmeutveckling väldigt bra.

http://www.jofama.se/motorcycle_wear/leatherortextile.php

och dom har en hygglig film här också som förklarar http://www.jofama.se/motorcycle_wear/popup/Sve/01.htm

Skydden i våra kläder, speclar ingen roll om det är skinn eller textil, som åker åt sidan om inte kläderna sitter bra. Textil kan gott och väl vara bra skydd om man far i backen, men det finns olika kvaliteter och se till att kläderna sitter bra.

Jofama var i Sundsvall i somras och höll ett intressant föredrag. Jag gick och köpte ett till Jofamaställ...nu med Hi-Art.

Mina allväderskläder är försedda med samtliga skydd (utom ryggskyddet) och med Kevlarförstärkningar vilket jag informerats om ska vara bland de bästa :confused:
/Jojje
 

stefanw

New member
Vill naturligtvis ha det optimala, men budgeten sätter begränsningar. Och vill nog helst ha en uppsättning godkända skydd under ett vettigt ytskydd, utan att pröjsa en förmögenhet, men inte vara överdrivet snål heller. Vad jag ser som ett bekymmer, är att jag är lång, utan att vara överdrivet tjock. Med påföljd att första brallorna jag inhandlade kan jag inte ha knäskydden kvar i:mad: När jag suttit på hojen ett tag, har jag ont i knäna, skydden sitter på tok för högt och snart börjar det tjuvdra mellan stövlar och brallor:mad:
Nästa par fick jag gå upp rejält i storlek på, för att få benen att räcka till, men då får jag dra ihop max runt lilla (hmmm) maggen.
Någon som har tips på fabrikat som har lite mer varierad konfektion? Typ långsmal eller korttjock. Skräddarsytt känns lite mastigt...

Mvh /Stefan
 

rednax

New member
Gjorde en vurpa för catvå veckor sedan. Låg fart, bromsade inför en rondell och smack kanade jag med ena benet mellan hoj och trottoarkant:eek: därefter på asfalt på armbågar och knän och slutligen med huvet före in i en plantering. Blåslaget ben, stukat knä men i övrigt pigg och kry kunde jag köra hem ( ett och annat fattades på hojen dock). Tack och lov för ett bra ställ (allväders) med skydd som satt kvar där de skulle:D Vågar inte tänka på hur armar och ben sett ut utan:eek::eek::eek:
 

Leif H..oj

New member
Gjorde en vurpa för catvå veckor sedan. Låg fart, bromsade inför en rondell och smack kanade jag med ena benet mellan hoj och trottoarkant:eek: därefter på asfalt på armbågar och knän och slutligen med huvet före in i en plantering. Blåslaget ben, stukat knä men i övrigt pigg och kry kunde jag köra hem ( ett och annat fattades på hojen dock). Tack och lov för ett bra ställ (allväders) med skydd som satt kvar där de skulle:D Vågar inte tänka på hur armar och ben sett ut utan:eek::eek::eek:


Vilken tur du haft! Jag måste fråga dig om utformningen av rondellen med plantering också det var en förutsättning för att det blev så pass ringa skador. Vi jobbar fortfarande för att uppmärksamma min hemkommun på att när en olycka händer så ska man inte riskera att skadas eller dödas p.g.a. vägmiljöns utformning. HUR tror du det hade gått för dig om du kört omkull i Tunadalsrondellen i Sundsvall? Se bilden med stenmur och stålgranar.
 

Koljo

New member
Titta in på denna länk: http://forum.svmc.se/showthread.php?t=97

Under punkten: # 7, så finner du lite av varje att kika på...

Själv, så kör jag mer än gärna i Jofamas ställ som heter "Lindstrands", (kör en "OnOff road" MC).

Skydden, som sätts in i deras textil-ställ, sitter på plats, men personligen så föredrar man ett separat ryggskydd, inte det som sätts i jackan.

Orsaken är enkel, ryggskenan sitter bättre på plats ifall olyckan är framme.

Lycka till!! ;)
 

rednax

New member
Vilken tur du haft! Jag måste fråga dig om utformningen av rondellen med plantering också det var en förutsättning för att det blev så pass ringa skador. Vi jobbar fortfarande för att uppmärksamma min hemkommun på att när en olycka händer så ska man inte riskera att skadas eller dödas p.g.a. vägmiljöns utformning. HUR tror du det hade gått för dig om du kört omkull i Tunadalsrondellen i Sundsvall? Se bilden med stenmur och stålgranar.[/QUOTE
ja vad ska man säga när man ser det där:eek::eek::confused::confused::mad::mad::mad::mad: hade säkerligen skadat mig rejält..stenmuren med ansikte eller bröstkorg och en avslutande strimling bland granarna...
 

rednax

New member
ju mer man tittar....

Vilken tur du haft! Jag måste fråga dig om utformningen av rondellen med plantering också det var en förutsättning för att det blev så pass ringa skador. Vi jobbar fortfarande för att uppmärksamma min hemkommun på att när en olycka händer så ska man inte riskera att skadas eller dödas p.g.a. vägmiljöns utformning. HUR tror du det hade gått för dig om du kört omkull i Tunadalsrondellen i Sundsvall? Se bilden med stenmur och stålgranar.
Ju mer man ser på den bilden ju mer :mad::mad::mad: blir man ju. Den är ju konstruerad för döda vad som än råkar välta in. Kan väl strimla en långtradare om så vore:eek::eek::eek::eek:
 
Top