Oj vilken hysteri för skyddskläder folk strular med.
Jag rekommenderar att köra utan skyddskläder istället. Då slipper man elendet och spar dessutom in på ganska stora kostnader.
Jag kör i en rejäl mc-skinnjacka och Lindstrands mc-jeans med tillhörande skydd eftersom jag inte kunde hitta skinnbyxor som satt bra utan att jag blev för varm. Visserligen sitter skydden i jeansen på insidan utan fickor så de är lite knepiga att få på men man vänjer sig. De sitter perfekt sen och man blir aldrig överhettad som i skinnbrallor. Skinn skyddar klart bäst enligt tester jag läst. Riktiga mc-jeans är nr 2 och vanliga allvädersställ är klart sämst ur skyddssynpunkt! Skinnjackor står dessutom emot vind mycket bättre än textil. Gick omkull i 60 knyck i ett allvädersställ - det slets snabbt sönder vilket resulterade i skrapsår och blåslagna armbågar eftersom skydden for iväg...
F..n, jag som trodde att allväders ställ (2-delade) var minst lika säker som skinnställ....
/jojje
....Byxorna är alltid för långa, och knäskydden sitter på smalbenen....
Jofama har sitt Hi-Art som står emot nötning/värmeutveckling väldigt bra.
http://www.jofama.se/motorcycle_wear/leatherortextile.php
och dom har en hygglig film här också som förklarar http://www.jofama.se/motorcycle_wear/popup/Sve/01.htm
Skydden i våra kläder, speclar ingen roll om det är skinn eller textil, som åker åt sidan om inte kläderna sitter bra. Textil kan gott och väl vara bra skydd om man far i backen, men det finns olika kvaliteter och se till att kläderna sitter bra.
Jofama var i Sundsvall i somras och höll ett intressant föredrag. Jag gick och köpte ett till Jofamaställ...nu med Hi-Art.
Du kan väl testa lösa knäskydd, typ enduromodell som man sätter fast på benen.
Gjorde en vurpa för catvå veckor sedan. Låg fart, bromsade inför en rondell och smack kanade jag med ena benet mellan hoj och trottoarkant därefter på asfalt på armbågar och knän och slutligen med huvet före in i en plantering. Blåslaget ben, stukat knä men i övrigt pigg och kry kunde jag köra hem ( ett och annat fattades på hojen dock). Tack och lov för ett bra ställ (allväders) med skydd som satt kvar där de skulle Vågar inte tänka på hur armar och ben sett ut utan
Vilken tur du haft! Jag måste fråga dig om utformningen av rondellen med plantering också det var en förutsättning för att det blev så pass ringa skador. Vi jobbar fortfarande för att uppmärksamma min hemkommun på att när en olycka händer så ska man inte riskera att skadas eller dödas p.g.a. vägmiljöns utformning. HUR tror du det hade gått för dig om du kört omkull i Tunadalsrondellen i Sundsvall? Se bilden med stenmur och stålgranar.[/QUOTE
ja vad ska man säga när man ser det där hade säkerligen skadat mig rejält..stenmuren med ansikte eller bröstkorg och en avslutande strimling bland granarna...
Ju mer man ser på den bilden ju mer blir man ju. Den är ju konstruerad för döda vad som än råkar välta in. Kan väl strimla en långtradare om så voreVilken tur du haft! Jag måste fråga dig om utformningen av rondellen med plantering också det var en förutsättning för att det blev så pass ringa skador. Vi jobbar fortfarande för att uppmärksamma min hemkommun på att när en olycka händer så ska man inte riskera att skadas eller dödas p.g.a. vägmiljöns utformning. HUR tror du det hade gått för dig om du kört omkull i Tunadalsrondellen i Sundsvall? Se bilden med stenmur och stålgranar.