Vettiga MC-kläder?

Alar

New member
Jag har både skinnbyxor och skinnjacka med fickor där man kan stoppa i skydd. Jackan är bekväm med skydden istoppade men byxorna är bedrövliga. Knäskydden förflyttar sig efter en tid till utsidan av benen och höftskydden hamnar nere på sidan av låren istället för på höfterna. Riktigt bedrövligt blir det när man kliver av hojen för att gå in i en butik t.ex. Knäskydden sitter då långt nedanför knäna, brallorna korvar sig och sitter ungefär som ett par gammaldags golfbyxor - man ser alltså ut ungefär som en obäddad säng .
Byxorna funkar alltså varken när man sitter på hojen eller när man klivit av, vilket gör att jag ibland åker i jeans utan några som helst skydd.
Jag har funderat på att helt enkelt skaffa samma typ av skydd som t.ex. fotbollsspelare har - dvs, sådan som träs direkt på knäna under jeansen. Höftskydden vet jag inte hur jag ska lösa.
Vad tror ni om idén? Kommer det att funka som skydd? Eller är det en korkad idé? Vad säger förresten försäkringsbolagen säger om en sådan lösning?
/Alar

Bengt Allevad

New member
Det enklaste är väl att plocka ur befintliga skydd och skaffa kroppsnära skydd från exempelvis Dainese.

Nedre skydden ser ut som långkalsonger(safetypants) med knä-, smalben- och höft-skydd.
Motsvarande finns för överkroppen och brukar kallas safetywest.
Dessa sitter som gjutna mot kroppen.
Däremot ersätter de inte på något vis rivskyddsverkan för andra kroppsdelar som skinnstället eller corduraväven i textilstället gör.

Kör själv med dessa när jag någon gång åker i textilställ, eftersom ett textilställs skydd inte sitter lika bra på plats om man går omkull.

Last edited:

NoMekk

New member
Jag har både skinnbyxor och skinnjacka med fickor där man kan stoppa i skydd. Jackan är bekväm med skydden istoppade men byxorna är bedrövliga. Knäskydden förflyttar sig efter en tid till utsidan av benen och höftskydden hamnar nere på sidan av låren istället för på höfterna. Riktigt bedrövligt blir det när man kliver av hojen för att gå in i en butik t.ex. Knäskydden sitter då långt nedanför knäna, brallorna korvar sig och sitter ungefär som ett par gammaldags golfbyxor - man ser alltså ut ungefär som en obäddad säng .
Byxorna funkar alltså varken när man sitter på hojen eller när man klivit av, vilket gör att jag ibland åker i jeans utan några som helst skydd.
Jag har funderat på att helt enkelt skaffa samma typ av skydd som t.ex. fotbollsspelare har - dvs, sådan som träs direkt på knäna under jeansen. Höftskydden vet jag inte hur jag ska lösa.
Vad tror ni om idén? Kommer det att funka som skydd? Eller är det en korkad idé? Vad säger förresten försäkringsbolagen säger om en sådan lösning?
/Alar

Tycker att det låter som om dina byxor inte har bra fickor för skydden (om dom kan kana runt...)
Kan du tänka dig att inte ha skinn, så skulle jag rekommendera RUKKA GoreTex-ställ. Där sitter skydden som dom ska, oavsett om man sitter eller går.
Vill du bara ha jeans, så har jag mycket god erfarenhet av MoCycle Jeans. Dom är ganska dyra, men bekväma och skydden sitter rätt.

GuzziKungen

New member
Jag har ett Halvarsson skinställ och har aldrig haft dom problemen.
Däremot kan jag ha ett riktigt pikärt problem med hastiga toabesök (2:an) ,då det är helt omöjligt att få ner byxorna p.g.a skydden:(
Ha dé

Molgan

New member
det där med fotbollsskydd tycker jag du ska glömma. Ska du åka i jeans på landsvägen kan du lika gärna åka i shorts då de inte skyddar alls. Skaffa ett ordentligt allvädersställ istället.

Vissa försäkringsbolag kräver även att man använder godkänd skyddsutrustning.

Katarina

Helt okej
Är det inte så att man åker omkring i för stora kläder om skydden glider iväg? Jag har inga problem med mina kläder eller skydd, jag har både GoreTex och skinn och allt sitter där det ska sitta oavsett om jag går, står eller sitter. De ska vara lagom trånga så att säga.

Rosseirc

New member
Är det inte så att man åker omkring i för stora kläder om skydden glider iväg? Jag har inga problem med mina kläder eller skydd, jag har både GoreTex och skinn och allt sitter där det ska sitta oavsett om jag går, står eller sitter. De ska vara lagom trånga så att säga.

GoreTex ställ funkar det om man ramlar lite som skinn ställ eller rivs det upp?

Prinsessan

New member
Slå ordet knäskydd på sökmotorn på www.mcboden.se så får du svaret. Lösa knäskydd jämte lite hjälp från deras skräddare (höften)och köp ett par Knox Cross Sport Shorts med en trave inbyggda skydd, ta bort dom du inte önskar.

Finns en del roadracing gubbar (gummor vet ej) som använder sig av detta.

Jämför lösa knäskydd med ett separat ryggskydd så tror jag att de flesta förstår.....

Hälsar personalen på MC-Boden

Last edited:

Sad Glad

New member
Om du brukar köra i jeans så ta hellre ut skydden ur skinnbyxorna och kör i skinnbyxorna istället! Dvs tills du skaffat skydd som sitter där de skall eller nya byxor. :)

Rubbe

New member
Jag har funderat på att helt enkelt skaffa samma typ av skydd som t.ex. fotbollsspelare har - dvs, sådan som träs direkt på knäna under jeansen.
/Alar

Tjaa, om det är smalbenen du vill skydda, så visst... :rolleyes:
Är det bandyskydd du tänker på? Glöm det, alldeles för klumpigt.
Kör hellre MC-byxor utan skydd än i jeans eftersom mc-byxor har slitytor i material som är avsett för att klara viss alfaltsglidning (viktigare än att skydda knän mot slag anser jag).

-ah

New member
Tjaa, om det är smalbenen du vill skydda, så visst... :rolleyes:
Är det bandyskydd du tänker på? Glöm det, alldeles för klumpigt.
Kör hellre MC-byxor utan skydd än i jeans eftersom mc-byxor har slitytor i material som är avsett för att klara viss alfaltsglidning (viktigare än att skydda knän mot slag anser jag).

Tja,

Ett krossat knä är kanske att komma undan billigt?
Ett par välsittande brallor med skydd är inte så mycket dyrare än ett par utan. Men det platsar kanske inte inom ramen för den rätta attityden?:rolleyes:

Katarina

Helt okej
Jamen, jag må vara dum och korkad men jag inbillar mig att framtagna skydd för just mc-körning är de bättre framför hockeyskydd och andra sportskydd. Med tanke på nötningsförmåga om man hasar på asfalten så vill jag nog inbilla mig att de står emot lite bättre i alla fall. Jag har inte testat för jag har inte ramlat än men det kommer en dag. Jag skulle nog hålla mig till skydd framtagna för just mc-körning.

Rubbe

New member
Tja,

Ett krossat knä är kanske att komma undan billigt?
Ett par välsittande brallor med skydd är inte så mycket dyrare än ett par utan. Men det platsar kanske inte inom ramen för den rätta attityden?:rolleyes:

Läs om läs rätt.
Betydligt bättre är att åka med mc-byxor utan skydd än i jeans.
Naturligtvis är det bästa att ha alla skydd som finns i världen, men i verkligheten handlar allt om kompromisser eftersom det inte skulle vara särskilt bekvämt att ha alla skydd i världen på sig. Om man upplever att lösa skydd sitter obekvämt kan det vara en nog så farlig situation än om man skiter i dem. Ska man således välja mellan lösa skydd i jeans eller mc-byxor utan knä-höftskydd så väljer jag alla dagar i veckan det senare. Om du hellre åker i jeans med bandyskydd får stå för dig.

TS var ju på väg att åka i jeans med plastskenor för smalbenen eftersom han upplever att skydden han har är väldigt obekväma och i vägen, och då är det bättre att skita i skydden men att köra i mc-byxor än i jeans med smalbensskydd. Capisce?

Last edited:

Rubbe

New member
Jamen, jag må vara dum och korkad men jag inbillar mig att framtagna skydd för just mc-körning är de bättre framför hockeyskydd och andra sportskydd. Med tanke på nötningsförmåga om man hasar på asfalten så vill jag nog inbilla mig att de står emot lite bättre i alla fall. Jag har inte testat för jag har inte ramlat än men det kommer en dag. Jag skulle nog hålla mig till skydd framtagna för just mc-körning.

Du får nog skilja på skydd emot krosskador och skydd mot brännskador.
Är det krosskador du tänker på så finns det många skydd utöver specifika mc-skydd som skyddar mer (tänk dig att ha hockeymålvaktsskydd på benen när du flyger in i baken på en bil, definitivt angenämare för benen än med Halvarssons Protector set), men är knappast bekväma att använda i sammanhanget. Emot brännskador har du nog däremot rätt, det finns inga sporter, utöver just motorsporter, som har så starka slitytor i kläderna vad jag vet.

LC4ever

New member
Varför inte skaffa ett skinnställ där skydden sitter på rätt ställe och tight så att de inte förflyttar sig :confused:
Talar av egen erfarenhet när det gäller skydd i skinnställ. Gjorde en ordenlig vurpa för två år sedan och läkarna var imponerade över att jag inte var mer skadad.
Hade börjat köra några bankörningar och insåg att mitt gamla skinnställ från slutet 80-tal inte riktigt var up-to-date.
Det finns en anledning till varför MotoGP-förarna fortfarande kör i skinn och inte goretex eller jeans. Trillar man skall kläderna tåla att man glider ett antal meter på asfalt samt ha skydd som lindrar slag.
Ett bra, diskret skinnställ med hårda skydd behöver inte kosta skjortan, men är väl investerade pengar när olyckan är framme.

Marie

Banned
Varför inte skaffa ett skinnställ där skydden sitter på rätt ställe och tight så att de inte förflyttar sig :confused:
Talar av egen erfarenhet när det gäller skydd i skinnställ. Gjorde en ordenlig vurpa för två år sedan och läkarna var imponerade över att jag inte var mer skadad.
Hade börjat köra några bankörningar och insåg att mitt gamla skinnställ från slutet 80-tal inte riktigt var up-to-date.
Det finns en anledning till varför MotoGP-förarna fortfarande kör i skinn och inte goretex eller jeans. Trillar man skall kläderna tåla att man glider ett antal meter på asfalt samt ha skydd som lindrar slag.
Ett bra, diskret skinnställ med hårda skydd behöver inte kosta skjortan, men är väl investerade pengar när olyckan är framme.

Nej, du har så rätt så.
Men ibland gör man kompromisser därför att det optimala inte alls fungerar. I mitt eget fall t.ex. så VET jag att ett textilställ som dessutom inte sitter som korvskinn är avsevärt sämre, MEN jag är bruksmotorcyklist (en av en utdöende art) och använder mc året om i st. f. bil. Detta medför att jag ibland måste kunna ha prydliga kläder under mc-stället för att vara vettigt klädd när jag kommer fram, t.ex. sammanträde eller en fest (och då stannar även ryggskyddet hemma). Jag kan i dessa lägen inte misshandla kläderna under hur illa som helst, och dessutom måste jag ha plats för tillräkligt varma kläder under på vintern.
Att det dessutom måste vara regnsäkert är ett annat oeftergivligt krav.
Jag bara skrev detta som ett exempel på att man ibland finner att man måste kompromissa för att få en fungerande mc-klädsel.

Att välja säkerhetsmässigt icke-optimala mc-kläder ser jag som ett val i paritet med att köra en 25 år gammal Nissan Micra i stället för en ny bil med fem stjärnor i säkerhetstesten...

Och, jo jag HAR vurpat och skadat mig, så jag hör inte tll dem som säger att 'det händer inte mig'.

Last edited:
M

magne

Guest
Jag har ett Halvarsson skinställ och har aldrig haft dom problemen.
Däremot kan jag ha ett riktigt pikärt problem med hastiga toabesök (2:an) ,då det är helt omöjligt att få ner byxorna p.g.a skydden:(
Ha dé

SJälv har jag Halvarsson skinnbyxa i jeansmodell, skydden sitter perfekt och det går hyfsat snabbt att få ned byxan när det krävs. På jackan, oxå halvarsson, sitter skydden perfekt.

Det gäller att verkligen kolla efter stället när det skall inhandlas.

GuzziKungen

New member
SJälv har jag Halvarsson skinnbyxa i jeansmodell, skydden sitter perfekt och det går hyfsat snabbt att få ned byxan när det krävs. På jackan, oxå halvarsson, sitter skydden perfekt.

Det gäller att verkligen kolla efter stället när det skall inhandlas.

Hehe , det är inte byxorna som krånglar till det,utan kombinationen med mc-stövlarna :rolleyes:

jan-olovj

Active member
Det där med passform och MCkläder När jag skaffade hoj 2002 och skulle handla kläder så hade jag ingen aning om vad jag ville ha så jag tänkte som jag brukade det vill säga, praktiskt lättanvänt och inget som hängde på och sedan gick jag på vad handlaren rekomenderade. I dag har jag börjat byta ut saker något i sänder. Stövlarna är i dag vattentäta och jacken sitter tight och precist, men de gamla Halvarssons byxorna, knäskydden sitter någotsådär men höftskydden klämmer och kasar åt sidan så de står på tur näst. Hjälmen är 5 år nu och bör också bytas men allt detta få ske i tur och ordning med en dålig knegarlön går det inte att handla på en gång. Utvecklingen har även gått frammåt väldigt mycket de senaste åren allt är både snyggare och bättre kvalite än då jag handlade.