Vattentätt på fötterna

Nilla

New member
Ett tips jag skulle ge är att kolla på Jakt kängor eller andra typer av vandrarkängor. dock inte anpassade för MC åkning, sankar kanske något skydd eller liknande, men de jag känner till och har Gortex stoppning är både varma och täta... Plus att man kan gå flera mil i dem...

/K

Hmm... Ja, det är ju det jag har provat nu... TRE olika par t.o.m..! Och de sista jag provade nu är verkligen en stadig känga som är ordentligt fordrad och skulle vara vattentät som en gummistövel (hela fotdelen är av gjuten gummi)! Den är helt klart vattentät att gå i, men när man kör och det blir lite tryck på vattnet, så håller de inte emot särskilt länge!! :( Så tyvärr har jag tappat hoppet om sådana oxå..!
Men jag få väl som sagt prova med någon sorts damasker istället... Plastpåsar i skorna eller vattentäta strumpor, tror jag tyvärr inte riktigt på om man ska kunna vandra i dem... Om skorna/kängorna väl har blivit blöta, så blir de fruktansvärt tunga o obekväma att gå i..! :p

H-son

New member
Hmm... Ja, det är ju det jag har provat nu... TRE olika par t.o.m..! Och de sista jag provade nu är verkligen en stadig känga som är ordentligt fordrad och skulle vara vattentät som en gummistövel (hela fotdelen är av gjuten gummi)! Den är helt klart vattentät att gå i, men när man kör och det blir lite tryck på vattnet, så håller de inte emot särskilt länge!! :( Så tyvärr har jag tappat hoppet om sådana oxå..!
Men jag få väl som sagt prova med någon sorts damasker istället... Plastpåsar i skorna eller vattentäta strumpor, tror jag tyvärr inte riktigt på om man ska kunna vandra i dem... Om skorna/kängorna väl har blivit blöta, så blir de fruktansvärt tunga o obekväma att gå i..! :p

Hej igen... Ok, jag har faktiskt inte provat själv på Hoj, dock så har jag testat ett par kängor av läder och gortex foder... Bra putsad/imprignerad läder yta sedan det som till sist tar sig igenom hanterar gortex fodret...

Lycka till och hoppas att du hittar något som funkar!

/K

Gubbrejsarn

New member
Om du köper en Gore-Texkänga, tänk på att bara använda impregnering, smörjning som är avsedd för fotbeklädnader med andningsmembran.

Vanligt fett eller impregnering täpper till yttermaterialet så fotfukten inte kommer ut och ger dej svettblöta fötter.

-ah

New member
Okej. Tack för tipset! Men har du någon idé om vilka som säljer dessa i Sverige?
Gick in på daytona.de, men där fanns bara stövlar för touring, racing och custom. Visserligen fanns även stövlar för supermoto, men dem har de på Event MC oxå och kostar över 8000:-! :( Dessutom börjar de på stl. 40 - alltså inget för damer med stl. 38..! :eek: Ska även kolla in sajten för Kaiman...

Lite sent - jag är inte inne på denna sajt särskild ofta -så jag hoppas det har löst sig.
Mitt svar är ingen aning. Jag handlar direkt från Tyskland. Större urval och sparar tusenlappar. Stöveln Daytona Trans Open GTX (som finns från storlek 38) kostar i dag ca €310 i Tyskland, den dyraste jag hittar , EVO Supermoto, går på ca € 590, så något tyder på att någon tar ut RIKTIGT saftiga överpriser här.....

Ina

New member
Vattentätta kängor

Jag skulle vilja veta vad man ska ha på fötterna när man kör i regn o blöta..?
Har nu provat ett flertal olika kängor som ska vara vattentäta och säkert är det vid promenader! Men så fort det börjar bli lite tryck på vattnet, alltså när man kommer upp i hastighet på hojen, så släpper de igenom! :( Har även provat damasker eller överdragsstövlar, men dessa är alltid så stora och jag tycker att man "trasslar in sig" i pedalerna på hojen med dem..! :eek:
Börjar bli lite smått desperat nu och funderar på att börja köra i GUMMISTÖVLAR istället!! :mad:
Har någon ett bra tips på vad man ska ha på fötterna?
Jag vill inte ha "vanliga" mc-stövlar då jag kör offroad och gärna vill kunna kliva av hojen och vandra lite i naturen!

Hej Nilla
Såg ditt inlägg bara idag.....lite sent kanske men i allafall:
För två år sedan köpte min dåvarande särbo o jag varsitt par Viking Hunter o de har aldrig släppt igenom en droppe vatten - inte ens i körning i ösregn hela dagar. Jag är bara passagerare men mitt ex tyckte inte de var krångliga eller klumpiga att köra i.... De är ok att även vandra i o Goretex membranet gör att de inte blir otäckt svettiga - inte ens i väldigt varmt väder.
Vi har båda fortfarande dessa kängor som vid det här laget har snart färdats
3000 mil

Lycka till

Wallfärder

New member
Hej Nilla
Såg ditt inlägg bara idag.....lite sent kanske men i allafall:
För två år sedan köpte min dåvarande särbo o jag varsitt par Viking Hunter o de har aldrig släppt igenom en droppe vatten - inte ens i körning i ösregn hela dagar. Jag är bara passagerare men mitt ex tyckte inte de var krångliga eller klumpiga att köra i.... De är ok att även vandra i o Goretex membranet gör att de inte blir otäckt svettiga - inte ens i väldigt varmt väder.
Vi har båda fortfarande dessa kängor som vid det här laget har snart färdats
3000 mil

Lycka till

Jag är väl lite tveksam till att regelbundet köra i vandrarkängor. :confused: I synnerhet off-road och grus. De må vara bekväma och sköna att gå i, men håller de att vurpa i och klarar de att rädda foten i så fall? :eek:

Ina

New member
Jag är väl lite tveksam till att regelbundet köra i vandrarkängor. :confused: I synnerhet off-road och grus. De må vara bekväma och sköna att gå i, men håller de att vurpa i och klarar de att rädda foten i så fall? :eek:

Hej...
Jag skulle nog inte kalla dem vandrarkängor...utan jaktstövlar (Viking Hunter).....höga, styva med ett bra stöd för hela underbenet.... och extremt tåliga. Klarar vurpa bättre än en del mc-kängor.....men visst det skulle vara intressant att se hur de klarar ett seriöst test. Men visst är det svårt att hitta den ideala kängan som är både torr, bekväm o supersäker.

rednax

New member
Hej...
Jag skulle nog inte kalla dem vandrarkängor...utan jaktstövlar (Viking Hunter).....höga, styva med ett bra stöd för hela underbenet.... och extremt tåliga. Klarar vurpa bättre än en del mc-kängor.....men visst det skulle vara intressant att se hur de klarar ett seriöst test. Men visst är det svårt att hitta den ideala kängan som är både torr, bekväm o supersäker.

Instämmer. Mycket av det som säljs i mc-butiker i stövelväg verkar faktiskt vara rena skiten. Sladdrigt och med tveksam skyddsfunktion. Ett område där det verkligen är värt att satsa några extra kronor. Just den typen av känga som du har och vissa typer av arbetsdojor är nog ofta ett bra alternativ.

Wallfärder

New member
Instämmer. Mycket av det som säljs i mc-butiker i stövelväg verkar faktiskt vara rena skiten. Sladdrigt och med tveksam skyddsfunktion. Ett område där det verkligen är värt att satsa några extra kronor. Just den typen av känga som du har och vissa typer av arbetsdojor är nog ofta ett bra alternativ.

Ja, det mesiga läderstövlarna som säljs som MC-stövlar vill jag inte ens ha om de betalade mig för det. Och kör man grus och off-road så borde de inte ens finnas med i diskussionen. Frågan är inte om Viking stövlarna är bättre eller lika bra som de (Har ju bara sett dem på bild, så jag kan inte sia deras kvalitet, men är generellt skeptisk till produkter utformade med ett helt annat användningsområde i tankarna.), utan om de är snarlika i skyddet som en bra MX-stövel. Vilket egentligen är det enda alternativet om man är rädd om fötter och smalben.

rednax

New member
Ja, det mesiga läderstövlarna som säljs som MC-stövlar vill jag inte ens ha om de betalade mig för det. Och kör man grus och off-road så borde de inte ens finnas med i diskussionen. Frågan är inte om Viking stövlarna är bättre eller lika bra som de (Har ju bara sett dem på bild, så jag kan inte sia deras kvalitet, men är generellt skeptisk till produkter utformade med ett helt annat användningsområde i tankarna.), utan om de är snarlika i skyddet som en bra MX-stövel. Vilket egentligen är det enda alternativet om man är rädd om fötter och smalben.

Vikingkängan tex är ju konstruerad för att stötta vristen och hindra stukningar när man knallar i skog och mark. Haft ett par olika av denna typ och de har funkat utmärkt. Vridstyv sula och VATTENTÄTA därtill. Just vridskador är ju vanligast vid hojolyckor och jag har bara sett ett fåtal mc kängor som uppfyller de kraven. Krosstövlar är ju bra, fast oftast klumpiga att gå i...Själv kör jag i arbetsstövlar som är sköna, men inte skyddar särskilt bra, så jag lever inte som jag lär precis....

Maru

New member
Jag hade ett par probiker tidigare.

Har ett "Sympatex Klima-Membrane" som funka kalas i regnväder.

Finns att köpa hos www.louis.de

Numera har jag rejsstövlar från Oxtar som inte fått känna på regn ännu...