Varvtal XJ6?

Insk

New member
Hej.
Jag har en XJ6:a som jag kör sedan några år tillbaka.
Jag har just insett att jag nog "eko"-kör den för mycket, för höga växlar med för lågt varvtal. För visst mår väl en MC-motor generellt lite bättre vid högre vavtal (än en bil)? Vilket varvtal ska jag sträva efter hos en XJ6:a?

H/Insk
 

BrooklynS

Member
Hej.
Jag har en XJ6:a som jag kör sedan några år tillbaka.
Jag har just insett att jag nog "eko"-kör den för mycket, för höga växlar med för lågt varvtal. För visst mår väl en MC-motor generellt lite bättre vid högre vavtal (än en bil)? Vilket varvtal ska jag sträva efter hos en XJ6:a?

H/Insk

Inget fel att ekoköra en XJ6. Det finns sällan något egenvärde i att varva högt. Vid vanlig körning ligger man väl mellan 2000 och 5000 rpm på en XJ6 (dottern har en XJ6S Diversion, den varvar ganska precis 4000 i 80 km/h). Den går fint och snålt vid dessa varvtal.
 

Alexander76

Member
Jag kanske inbillar mig med jag tycker det går att höra när motorn går som "snålast". Höga varv är självfallet att det drar mycket bensin men också för låga varv, alltså när man segdrar motorn och det inte händer så mycket när man vrider på. Så nånstans i mitten där motorn låter oansträngd.

Just XJ6:an minns jag från körskolan :) Den verkade vara lite lågt växlad, vilket var bra i stads- och landsvägsfarter men i 100+ blev den lite surrig. Annars grym hoj verkligen. Jag skulle nog bara köra som det känns bäst, som BrooklynS säger så tror jag att den klarar det. Min nuvarande CBR650R har en liknande motor (mellanstor fyra) och den känns inte speciellt känslig.
 
Top