Varselväst

PeterH

New member
Ja om det är snyggt eller ej med dessa varselvästar går visst rejält i sär och där är smaken som vanligt som baken,, delad. Men att den i stort ger en betydligt större synbarhet råder iaf av egna många iaktagellser ingen tvivel på alls!

Även efter hundratals mil som yrkes chaufför råder inga tvivel om detta,, inte heller att det på något sätt skulle bli en vana för bilister och visst spelar våra beteende en stor roll, självklart det går ju inte köra som f-n själv bara för att man har väst och det är ju heller inte vitsen.

Att lagstadga om detta är naturligtvis inte heller bra, då det även ligger mycket presitige för vissa grupper i att se ut som en "kon" eller nämda "soppgubbe", så låt detta bli frivillgt själv ser jag att ha denna väst som snudd på lika självklar som hjälmen faktisk och jag har årtionden bakom styret med.

Så än en gång låt var och en avgöra detta, så bör väl dom flesta vara nöjda, eller?! :)
 
M

magne

Guest
Kolla in länken till NMCU (Norsk motorcykelunion) och se va dem skriver om fluriserandeväst.

http://www.nmcu.org/nmcu/svar_sikkerhet_2007.pdf

Tre intressanta delar är,
  • MC-polisen verkar alla se, varför??? :confused:
  • olyckor händer ofta när bil svänger ut framför mc och då syns sällan västen pga kåpa och/eller motljus från strålkastaren.
  • Skall vi skuldbeläggas när bilisten inte ser oss. Varför ser han inte oss? Bilisten kan bli lika bra på att se motorcyklister som vi är.

Jag vill bli sett även om jag inte har väst. Men fram tills dess är jag tvungen att åka som om ingen ser mig. Man får känna sig som en Goast Rider :rolleyes: där ute på vägen.
 

PeterH

New member
Jo det var ju lite norsk att läsa,,,

Tja intressant,,,

*Nu är ju inte klarheten hur dom norska MC polisernas hojar är målade, men vad gäller iaf dom senaste svenska ditona är det rena färgraketerna som ingen kan missa och densamma gäller väl även bilarna, en polisbil upptäcks väl tidigare än en svenssonbil, iaf av dömma av dessa tvärnitar folk i allmänhet gör så fort dess närhet öpptäcks.

*Javisst sker dom flesta olyckor när bil svänger ut framför mc, men min erfarenhet att med dom flesta hojar så syns ändock mer parten av denna väst även rakt framifrån, utom då rena sporthojar med förarens huvud i trakterna av instrumentpanelen, då kanske en saftblandare på hjälmen vara lösningen. ;-)

*Nej visst självklart skall vi hojåkare på något sätt "skuldbeläggas" för att inte billisterna inte ser oss, vi knuttar är väl dom flesta med bilister,,, så frågan är hur skall man då lära dessa/oss att se oss? Ett sätt anser iaf jag är att just bära en sådan väst och inte vara så mycket Goast Rider.
 

Koljo

New member
Mitt strå till stacken blir att tipsa om företaget i Borås...

Stibix, (titta in på deras hemsida...).

Där finns det även ett regn-ställ i den smaken, när det gäller färgen och reflexer ifråga...

Bara en massa mums och smidigt att ta på sig.
Bra att träna in rörelserna inför säsongen, så kommer man i MC-stället när det blir dags... Hi hi!!:D :D

Vem behöver kort på alla dessa "Gym"...:rolleyes:

Lycka till!!
 
Top